Bukefalos 28 år!

Irriterad på människor som tror de kan allt!

Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Men TS hund reagerade ju på tjejens rottis. Inte så smart att stanna då elelr?
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Nej, varför det? Det är ju inte ens en träningsfråga, utan ett faktiskt hjälpsamt tips. Hade du däremot börjat göra dig lustig över inkallningsproblem i allmänhet hade nog vederbörande klarat sig utan.

Så varför skulle den passerande tjejen hålla inne med sitt hjälpsamma tips till TS? Jag ser faktiskt inte skillnaden.
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Om informationen är vettig är metoden för hur den lades fram mindre viktig.

Inte nödvändigtvis, eftersom det är mycket lättare att ta till sig information som man får på ett pedagogiskt och konstruktivt sätt. Det är snarast så att spydiga kommentarer kan få folk att nästan mot bättre vetande klamra sig fast vid sitt gamla invanda sätt att göra saker.
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Jag håller inte med, jag tycker att det är viktigt hur information läggs fram.
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Lite "märka ord" men jag har INTE skrivit att det INTE är viktigt. Väldigt relativt begrepp.

Alla utgår ifrån att det var en "spydig" kommentar. Den kan lika gärna ha varit menad hjälpsam.

Och eftersom jag nu upprepar mig och inte har nåt nytt att tillföra diskussionen så sätter jag punkt där. :)
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Men TS hund reagerade ju på tjejens rottis. Inte så smart att stanna då elelr?

Hur skulle förbipasserande kunna veta att problemet blev värre om hon stannade? Och det är just det , ser man att någon har problem med sin hund kan man vara så vänlig och stanna och fråga om dom vill att man ska agera på ett visst sätt. Om hon hade stannat hade TS kanske tom kunnat träna på att låta sin hund sitta still och titta en stund på rottisen. Två flugor i en smäll! :laugh:
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Så varför skulle den passerande tjejen hålla inne med sitt hjälpsamma tips till TS? Jag ser faktiskt inte skillnaden.

Skillnaden är att du inflikade att någons hund (som denne ropade på) var på ett visst ställe, ägaren kan ha undrat och därför hjälpte kanske din info.

I TS fall gav det inget, hennes hund var kanske spänd trots rottisen. Men problemet kvarstod ändå eftersom att människan med rottisen enbart fällde sin kommentar och gick istället för att stanna och vänligt påpeka. Nu stod ju TS där handfallen och kunde inte göra så mycket mer åt situationen mer än att gnaga på kommentaren som gavs.
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Jag passerade en gång herre och jag hade min Grand Danois kopplad intill sidan och precis när vi passerat varandra så vänder sig gubben och och väser: -"Det är tur för dig att du har hunden kopplad!"
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Så varför skulle den passerande tjejen hålla inne med sitt hjälpsamma tips till TS? Jag ser faktiskt inte skillnaden.

För att jag inte tror att det var ett hjälpsamt tips, utan för att jag är till 110% övertygad om att det var ett pissmyrigt svar. Vill man ge tips så stannar man, låter den tipsade komma med respons osv.
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Jag passerade en gång herre och jag hade min Grand Danois kopplad intill sidan och precis när vi passerat varandra så vänder sig gubben och och väser: -"Det är tur för dig att du har hunden kopplad!"

Haha, i förebyggande syfte liksom. Vilken pajas. Jag kan känna ibland när jag plockar upp bajs när det finns andra i närheten, att de tror att jag plockar upp "bara för att de ser". (I verkligheten är jag rätt noga med att plocka upp)
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Haha, i förebyggande syfte liksom. Vilken pajas. Jag kan känna ibland när jag plockar upp bajs när det finns andra i närheten, att de tror att jag plockar upp "bara för att de ser". (I verkligheten är jag rätt noga med att plocka upp)

Haha, apropå plocka upp bajs. Jag bor ju på landet, så sällan jag måste plocka upp med påse. Endera gör de ifrån sig i urskogen, eller på gården (gården mockas, men funderar på att börja med bajspåse varje gång nu, hursom..), enstaka gånger de satt sig vid postlådorna t ex så går jag och tar en skyffel i stallet bara.

Så när jag är i civilisationen, och hunden i andra änden kopplet sätter sig och skiter, så börjar jag kolla mig runt efter var närmsta soptunna är, att slänga påsen i sen. Och strax därefter börjar jag febrilt leta i fickorna efter bajspåse. Jag lägger några stycken i var jacka, men ibland får jag leta länge då de ligger i botten eller någon skum ficka (ibland hittar jag ingen, då brukar jag ta en servett eller nåt)

Insett hur det måste se ut för utomstående. Hunden hukar, matte kikar sig omkring för att 'se om någon ser'. Fasiken, det gör det, börjar febrilt försöka hitta en påse, och plockar sen upp.

De måste vara övertygade om att jag bara plockar om någon ser, det 'syns ju lång väg'. I själva verket plockar jag ALLTID upp, som sagt i servett eller vad som bjuds om jag skulle sakna påse. VISSA gånger måste jag gå till bilen och hämta påsar dock, om bilen är nära. DÅ känner jag verkligen hur blickarna bränner i nacken och har lust att hojta 'jag ska bara hämta en påse, jag plockar ALLTID upp, faktiskt!'
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

jag förstår vad du menar och jag håller med dig. tipset som tjejen kom med var nog inte avsett för att såra (då kan man säga andra saker istället) utan för att hjälpa. fast jag kan förstå TS omedelbara reaktion. i ett trängt läge reagerar man ofta med försvar.

jag stöter också på folk ibland som kläcker ur sig mer eller mindre lustiga kommentarer. favoriten är hon som i hög fart cyklade förbi och väste "djurplågare". varken mer eller mindre. bara ordet djurplågare. man kan inte annat än skratta ;).
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Nu börjar alla vrida och vända på allt känns det som. Jag blev varken trängd eller ledsen eller kände mig påhoppad. Jag blev bara förvånad och irriterad på sättet hon slängde ur sig en sån kommentar. Att hon såg att jag hade problem och ville hjälpa förstår jag heller inte riktigt.
Är det så mycket problem när hunden sitter vid en och inte gör något, men bara tittar liksom. Vi har mött henne tidigare det vet jag och då har han varit värre, så hon borde ha insett att detta var mycket bra för honom att lyckas hålla sig lugn då han ser en rottis komma och gå. Hade ju varit helt annat som sagt om han gjort nåt, då hade jag förstått om hon ville ge tips. Nu var hennes tips att hunden inte tittade och höll koncentrationen på mig, vilket jag var helt medveten om. MEN jag ville som sagt bara träna att han kan sitta stilla och lugnt till att börja med. Och det fungerade ju! Nästa steg blir ju såklart att han behåller koncentrationen helt på mig. Men man kan ju inte ta alla steg samtidigt, iaf inte just i mitt fall!
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Men vem vet att det inte var precis DET som den här passerande tjejen ville göra? Men TS tolkade henne som snäsig och oförskämd. Har då den passerande gjort fel? Hade hon gjort mindre fel om TS istället tackat för tipset?

Men det var ju inget tips, det var bara en kommentar som hon slängde ur sig:confused: Hur skulle det "tipset" isåfall hjälpa TS? Hon sa ju aldrig HUR hon skulle göra för att hunden inte skulle bete sig som den gjorde. Hon bara sa att den gjorde det, som TS mycket väl var medveten om

(inte direkt riktat till dig skogstrollet, ville bara ha ett exempel. Detta är en fråga till alla i tråden.)
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

men om du inte kände dig träffad eller trängd eller vad som helst, varför var då din reaktion irritation?

om hon nu kände till er sedan innan var det kanske inte så märkligt att hon förstod att ni har problem och då tycker i alla fall jag att det är snällt att komma med tips! att hunden sitter stilla och råglor kan vara som att hålla i en tickande bomb. rätt vad det är så gör den mötande hunden något som triggar den egna hunden, och då brukar det explodera rätt snabbt. många hundar tycker att det är mycket lättare att röra på kroppen för att inte lagra på sig en massa frustration. eller att få en uppgift (i det här fallet att titta på dig) för att kanalisera energin åt det hållet.
 
Sv: Irriterad på människor som tror de kan allt!

Irritation för att det kändes som en onödig kommentar bara.
Att få kontakt med en stressad hund är inte så lätt, därför vill jag få honom att lugna sig först som första steg och inte känna sig osäker eller rädd för att den andra hunden ska göra något. Nej han råglodde inte direkt på den andra heller, kollade på den men kändes lugn och inte så spänd i läget då han satt brevid mig. Sen vet jag inte hur det är med hundar som du har erfarenhet av men i rörelse blir min hund ofta mer spänd och känner sig trängd och osäker då han möter vissa hundar, speciellt då detta var en väldigt smal väg också.. Är inte heller så att jag har problem med alla hundar som tidigare nämnt, han går lydigt och fint vid de flesta möten, men gillar inte vissa speciella raser eller hundar som t.ex.rottisar.
Är medveten om det och vad han behöver träna på som sagt återigen. Kändes inte som ett tips direkt från hennes sida tycker jag. Men var nog mycket för hennes sätt att betona meningen. Kanske hon pratar med sån betoning normalt utan att mena illa också, vad vet jag eller ni? Noone knows.. får fråga om jag träffar henne igen, så får jag väl se då!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
444
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 501
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 531
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 891
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp