Irriterande detaljer i tv-serier.

Varför kan ingen huvudkaraktär laga mat? Det är väl ändå en ganska basic kunskap?
Hur menar du? Att de uttryckligen säger nåt om det eller att de ofta käkar ute/hämtmat?
Kollar på två serier just nu där det ganska ofta är scener från köket, men aldrig egentligen aktiv matlagning. Mest när de lägger upp eller avbryter nåt hackande för en pratstund. Tror det blir för distraherande och låter för mycket om inte själva matlagningen ska vara grejen i scenen (för att karaktären jobbar med det eller liknande).

Många huvudpersoner har ju inte heller tid att ställa sig i köket stup i kvarten. Så även om de skulle kunna laga mat blir det hämtmat eller en utemiddag som kombineras med viktiga samtal osv.
 
Hur menar du? Att de uttryckligen säger nåt om det eller att de ofta käkar ute/hämtmat?
Kollar på två serier just nu där det ganska ofta är scener från köket, men aldrig egentligen aktiv matlagning. Mest när de lägger upp eller avbryter nåt hackande för en pratstund. Tror det blir för distraherande och låter för mycket om inte själva matlagningen ska vara grejen i scenen (för att karaktären jobbar med det eller liknande).

Många huvudpersoner har ju inte heller tid att ställa sig i köket stup i kvarten. Så även om de skulle kunna laga mat blir det hämtmat eller en utemiddag som kombineras med viktiga samtal osv.
Jag menar att så fort huvudkaraktären säger att hon ska laga mat möts hon av reaktionen "since when do you cook?" och skämt om hur hon kommer förgifta någon.
 
Kylo Ren föddes året efter att de förstörde den andra dödsstjärnan i "Return of the Jedi" och "The Force Awakens" utspelas ju runt 30 år efter RotJ, så jag tycker att han ser ut att vara ungefär så gammal som karaktären är.

Det är sant! Men då får inte jag ihop tonårstrotsen riktigt. Varför ska Kylo Ren komma hem till mamma och pappa om han är 30? Jag tycker det känns iffy.
 
Det är sant! Men då får inte jag ihop tonårstrotsen riktigt. Varför ska Kylo Ren komma hem till mamma och pappa om han är 30? Jag tycker det känns iffy.

Det här med att han är som en tonåring, är det från filmen? Minns det inte.

Vad gäller att "komma hem" så har jag inte tolkat som mer än att de vill att han ska komma tillbaka från den mörka sidan.
 
Det här med att han är som en tonåring, är det från filmen? Minns det inte.

Vad gäller att "komma hem" så har jag inte tolkat som mer än att de vill att han ska komma tillbaka från den mörka sidan.

Nej, det är nog den bilden jag fått märker jag nu efter lite googlingar!
Jag tänker nog mycket på undercover boss kylo ren:
:angel::angel:

Jag tycker ändå hans karaktär är iffy, men jag känner väl att du har rätt ändå.. :angel:
 
Jag tittar för närvarande på en israelisk spionserie. Folk ska diskret skicka sms, så där diskret att de till och med går in i ett rum och öppnar vattenkranen så att det ska bli svårt att avlyssna - men så har de ändå LJUDET OCH TANGENTBORDSLJUDET (dödssynd btw!) PÅ hela tiden :confused::banghead:

Samma sak i "Innan vi dör" - en av huvudkaraktärerna har infiltrerat en "kroatisk" maffia(familj) och skickar regelbundna rapporter till sin kontaktperson inom polisen. Det ser inte särskilt trovärdigt ut när infiltratören plockar fram sin mobil i tid och otid (även när det står en maffiamedlem i rummet bredvid) och dessutom har på vibrationsljudet hela tiden...:meh:
 
Förlåt om det är OT, men folk gör ju konstiga saker i böcker också. Har inte läst hela tråden ordentligt så någon annan kanske har skrivit om det redan? Eller ska jag göra en egen tråd?

Det senaste jag gått igång på är böckerna om Maria Wärn som börjar spåra ur. Att en karaktär har samma yrke som jag och gör tokiga saker var lite irriterande, men nu skriver hon om adoptivföräldrar som häver adoptionen och annat helt snurrat. Böckerna har blivit oläsbara.
 
Förlåt om det är OT, men folk gör ju konstiga saker i böcker också. Har inte läst hela tråden ordentligt så någon annan kanske har skrivit om det redan? Eller ska jag göra en egen tråd?

Det senaste jag gått igång på är böckerna om Maria Wärn som börjar spåra ur. Att en karaktär har samma yrke som jag och gör tokiga saker var lite irriterande, men nu skriver hon om adoptivföräldrar som häver adoptionen och annat helt snurrat. Böckerna har blivit oläsbara.

Jag läste den boken igår och störde mig på exakt samma sak! De får ju ta reda på hur saker går till om de ska skriva om det! Jag blev så provocerad att jag fick sluta läsa.
 
Att varje gång en kvinna ska föda så är det alltid samma visa. Hon fattar inte att det är värkar hon känner utan hon har gått omkring hela dagen med lite milt obehag. Sen går vattnet, hon får monstervärkar och ungen studsar ut någon minut senare. Självklart ska scenen utspela sig på en så udda plats som möjligt. :cool:

Det hände mig senast, skillnaden var väl att jag visste vad obehaget var och efter vattnet gick tog det tre timmar ;) Och tack och lov hann vi till sjukhuset :D
 
Såg att det varit uppe innan, men alltså när personer avviker i ålder för mycket. Näe. Tittar på Iron Fist där Joy Meachum ska vara 27 år men hon som spelar ser ut att vara minst tio år äldre. (En snabb googling visar att hon är född -86 :o)

Eller när Änglar och Demoner filmatiserades och assassinen var en liten klen vit med glasögon och i boken en stor, lång och muskulös arab... Den filmen är i princip förstörd för mig :yuck:
 
Såg att det varit uppe innan, men alltså när personer avviker i ålder för mycket. Näe. Tittar på Iron Fist där Joy Meachum ska vara 27 år men hon som spelar ser ut att vara minst tio år äldre. (En snabb googling visar att hon är född -86 :o)

Eller när Änglar och Demoner filmatiserades och assassinen var en liten klen vit med glasögon och i boken en stor, lång och muskulös arab... Den filmen är i princip förstörd för mig :yuck:

Jag tyckte det var värre att Harold och Ward såg ut att vara lika gamla :cautious:. Var tvungen att kolla upp åldrarna och fick ge mig då det visade sig att det ändå skiljer 17 år mellan skådespelarna och Harolds lilla "behandling" ev gjorde att han inte åldrades mer...?
 
Jag tyckte det var värre att Harold och Ward såg ut att vara lika gamla :cautious:. Var tvungen att kolla upp åldrarna och fick ge mig då det visade sig att det ändå skiljer 17 år mellan skådespelarna och Harolds lilla "behandling" ev gjorde att han inte åldrades mer...?

Ja behandlingen verkar göra att Harold inte åldras. Sambon utbrast "va?! Sitter han inte i rullstol?!" när han såg Harold första gången, för tydligen är han rätt skröplig och rullstolsbunden i den tecknade serien.
 
Jag menar att så fort huvudkaraktären säger att hon ska laga mat möts hon av reaktionen "since when do you cook?" och skämt om hur hon kommer förgifta någon.

Det känns som att det här är något som främst händer i amerikanska serier? Har jag förstått det rätt så kan det bland annat bero på att det är billigt att äta ute på många ställen i USA, så det är vanligt att folk helt enkelt gör det istället för att ställa sig och laga mat.
 
För något år sedan följde jag lite sådär halvhjärtat med pretty little liars när det kom på tv. Varför jag ens tittade vet jag inte, för jag höll på att bli vansinnig nästan varje gång.
Huvudpersonerna har någon som förföljer dem och kollar allt vad de gör, vilket skulle få vilken vanlig människa som helst att bli galet paranoid, men icke dessa personer, nehej nej. De lämnar dörrar olåsta, telefonerna glömmer de efter sig överallt, lappar med hemlig/viktig information lämnas fram hur som helst. De är ju t.o.m. slarvigare än "vanliga" personer :banghead:
Fast dom blir ju smått galna tillslut med. Tycker faktiskt den är väldigt bra, inte så mycket fel ändå.
 
Följer både sjukhusserier och kriminalserier och något som alltid stör mig är när de ger hjärtlungräddning-kompressioner med böjda armar! Vad jag vet så är det korrekt att ha raka armar för att kunna ge full kraft. Stör ihjäl mig på detta :meh:
 
Vet inte om det är ett korrekt störningsmoment men såg en serie där kvinnan kom hem och maken säger på skämt: "Misslyckades du med drogtestet" och hon svarar ungefär att "På sätt och vis, de hittade något annat. Jag är gravid". Det känns otänkbart i Sverige men kollar man verkligen upp huruvida en potentiell anställd är gravid i USA? I så fall kanske detta hamnar i saker som stör mig orimligt mycket tråden istället.

Som en parentes påstod ett ex. att han visste att han varit fri från klamydia eftersom de testat för det genom hans jobb. Jag ställde mig ytterst skeptisk..
 
Följer både sjukhusserier och kriminalserier och något som alltid stör mig är när de ger hjärtlungräddning-kompressioner med böjda armar! Vad jag vet så är det korrekt att ha raka armar för att kunna ge full kraft. Stör ihjäl mig på detta :meh:
Jag stör mig betydligt mer på att kompressionerna inte ens skulle hålla igång ett katthjärta. Kan de inte åtminstone ha en docka som de kan göra ordentliga kompressioner på?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp