Ivan är lös i magen och bajsar blod

Blueberry

Trådstartare
För snart 12 timmar sedan pajade Ivans mage - Han har riktig diarré.
Jag är väldigt säker på att det ett resultat av att han åt torkad lever under ett obevakat ögonblick i djuraffären igår på eftermiddagen. :o

Jag har fått i honom lite mat under dagen, i morse åt han lite keso (man tager vad man haver när det inte finns fil eller ris hemma) och rå köttfärs. Nu på eftermiddagen har jag köpt ris, men han ratar det även om jag blandar med köttfärs. Köttfärs utan ris gick däremot bättre, även om han inte så mycket.

Senaste gången han bajsade var det liksom bara slem - som var rosa av blod. Min reaktion = :eek: :eek: :eek:
Slemhinnorna har rätt färg och han är i övrigt ganska pigg, inte lika sjövild som vanligt men inte heller särskilt hängig. Han hänger med på promenaderna och kissar och nosar och sprätter som vanligt.

Vad tycker ni att jag ska göra härnäst?
Keep my cool och avvakta och hoppas att det snart går över?
Ringa veterinären och be om en akuttid?
Sätta en tidsgräns på hur lång tid det får ta innan jag ringer veterinären?
Springa runt som en yr höna med händerna över huvudet och panikskrika?
Tvångsmata/vattna hundskrället?
 
Sv: Ivan är lös i magen och bajsar blod

Att det är lite blodblandat efter en längre tids diarré kan bero på att slemhinnorna har blivit irriterade och därför blöder lite. Jag hade inte varit så orolig över detta om det handlar om små mängder ljust blod.

Om det varit min hund och allmäntillståndet verkat opåverkat hade jag pyttsat på med vätskeersättning, slopat maten i ett dygn för att därefter smått börja med små små portioner lättsmält diet. Men om du känner dig superorolig kan du ju alltid ringa och rådfråga veterinären. Min erfarenhet är att de oftast rekommenderar att man avvaktar om man har en vuxen hund med opåverkat allmäntillstånd.

Det viktigaste är att han inte blir uttorkad. Så få i honom vätska, om det behövs får du använda en liten plastspruta. Min hund älskade vätskeersättningen som jag gjorde (vatten, honung och salt) och drack väldigt gärna av det :)
 
Sv: Ivan är lös i magen och bajsar blod

Jag känner att jag har lite dålig koll på hur mycket vätska han får i sig, med tanke på att jag har två hundar... Däremot har jag blött köttfärsen lite, så att det är lite extra vätska där.
Jag ska be maken åka förbi ett apotek och köpa en liten doseringsspruta på vägen hem från jobbet. :idea:
 
Sv: Ivan är lös i magen och bajsar blod

PROKOLIN säger jag bara, outstanding magfixare! Finns att köpa på apoteket och hos många veterinärer.

Skulle också fasta ett dygn och sedan ge små mängder mat. Skippa riset om han inte vill ha, min vill inte ha ris och det visade sig att han inte tål det heller :idea:
 
Sv: Ivan är lös i magen och bajsar blod

Håll koll på hur mycket han dricker och kissar, om detta är betydligt mindre än vanligt samt att han är allmänpåverkad så hade jag åkt in.
 
Sv: Ivan är lös i magen och bajsar blod

Köttfärs utvispad i vatten är bra.
Ev gör du ett rårisavkok på 3 liter vatten, 1 dl ris, ½ tsk salt och ½ msk druvsocker då det kokat klart.
Allt utom druvsockret kokar minst 2 timmar på svag värme. Sial av och blanda med köttfärsen.
Många små mål/dag.

Om du har fiberhusk hemma (http://www.lindroos.net/produkter/glutenfritt/fiberhusk) så blötlägg en ½ tsk i 1 timme och blanda i "soppan". Hela, blötlagda, psylliumfrön går också bra, men jag har märkt att husken är lättare att få i hundarna. Den gelé som bildas vid blötläggning är ett ypperligt skydd för slemhinnan.

Diarsanyl kan man annars köpa på apoteket. Bättre än Pro-kolin i de flesta fall, då den senare innehåller enomt mycket sojaolja, vilket ofta gör en känslig mage/tarm mer irriterad.

Håll koll på huden, så han inte verkar uttorkad. Nyp i huden där den är lite tunnare (ex på huvudet) och se att den går tillbaka på en gång.
Men är han bra i övrigt så skulle jag avvakta ett par dagar.
Lever kan ge kraftiga reaktioner i stor mängd och för ovana hundar.
 
Sv: Ivan är lös i magen och bajsar blod

Den senaste timmen har Ivan:
-Varit jättebusig, strimlat lite och lekt med Billy
-Druckit vatten
-Fnyst åt riset och tagit en (1) tugga köttfärs
-Bajsat ännu mer (inget rosa slem den här gången)

Nu ligger han i ett tvättkorg och sover räv.
Jag börjar ana ljus i tunneln.
 
Sv: Ivan är lös i magen och bajsar blod

That's it. We're going to the vet.

Han har vaknat och akutbajsat varannan timme hela natten = väldigt trött Ivan och väldigt trött Blueberry.
Jag ringde djursjukhuset för en timme sedan och sa att "Nu har hans mage varit arg i 30 timmar" och fick en akuttid 9.30.
 
Sv: Ivan är lös i magen och bajsar blod

Har ett litet breakdown här...

Åkte till veterinären, satt där och väntade (med hundstackarn i bilen) i över två timmar tills jag höll på att börja gråta pga skitliv och kände hur jag sakta men säkert började förvandlas till en yxmördare. Förklarade mycket vänligt (men med gråten i halsen) för receptionen att hela världen vackert kan dra åt helvete och att allt jag vill ha är något medel som Ivan kan få som gör att magen blir gladare.
Fick Pro-Kolin.
Åkte hem.
Tvingade i hunden lite Pro-Kolin.
Bröt ihop lite eftersom jag insåg att jag lär vara nominerad till Årets sämsta hundägare 2011 som åker hem från veterinären utan att hunden är genomkollad.

Nämnde jag förresten att jag har varit vaken varannan timme de senaste nätterna och att hästen är halt? :devil:

Nåväl, Ivan är pigg i alla fall. Hans allmäntillstånd är jäkligt opåverkat och han är pigg och busig och hänger mer än gärna med ut och går. Jag har fastat honom (eller han har väl i princip fastat sig själv) sedan igår på eftermiddagen. Han dricker vatten emellanåt, men inga ovanliga mängder.
 
Sv: Ivan är lös i magen och bajsar blod

Nu har du fått medicin till din hund, men min förra hund drog i sig ett helt paket frollic när jag inte var hemma. Hade inte stängt skåpet ordentligt och min andra duktiga tik som kunde öppna skåp gjorde det gladeligen, dock åt matvraket hela paketet själv.

Nåväl, hon blev superdålig i magen och det kom även lite blod. Ringde veterinär som tyckte vi skulle avvakta så länge hon drack ordentligt och ej var allmänpåverkad eller hade feber.

Hur som helst hunden var med till stallet då jag ej kunde lämna henne hemma då hon behövde gå ut ungefär en gång i timmen. I stallet hade vi några kaniner (vi var kaninvakt i ca en vecka och då fick de vara i en bur i stallet), deras mat (pellets) stod framme i en öppen hink brevid buren. Min hund satte i sig dessa när jag inte var inne i stallet utan utanför för att hämta grep och skottkärra. ca 5 timmar senare blev hunden bättre och bättre i magen. Pratade med kompisen som är veterinärassistent som kollade med vet som informerade om att pellets är stoppande. Så fort mina hundar är dåliga i magen så får de kraft foder alt kanin pellets det funkar superbra :-).

Kan vara bra att tänka på till nästa gång, det funkar mkt bättre än torsk och ris :-)
 
Sv: Ivan är lös i magen och bajsar blod

Men luuuugn i stormen!

Du har åkt till veterinären, de har tydligen bedömt det som att ett dygns diarre inte ligger högt på akutlistan. Du kan inte göra mer.

Hunden måste FASTA, låt magen vila, iallafall ett dygn. Ge bara prokolin flera gånger per dag, och vatten. Sen kan du börja smyga in liiite liiite mat, ge sånt han är van vid om han vill ha det. Rå köttfärs är kanske inte kul för en ovan mage.

Och ha sen lite is i magen, så länge han är pigg och glad så kan du ta det lugnt. Lite diarre dör han inte av sålänge han får i sig vatten. Och om han fått magsjuka eller nått så TAR det ju lite tid, det vet man ju själv. Man får bara vänta och låta kroppen göra sitt.

ANDAS nu, du är INTE någon dålig hundägare!
 
Sv: Ivan är lös i magen och bajsar blod

+ Tiff

Tack hörni..! :bow:
Jag fortsätter att fasta honom (och försöker få i honom lite prokolin emellanåt) till i morgon.
Och så ska jag andas djupt, jag lovar :)
 
Sv: Ivan är lös i magen och bajsar blod

Jag blir tokig snart! :(

Billy har, sedan i torsdags, också varit kass i magen.

Kan jag prova att "starta om" och svälta dem ett dygn när det har gått såhär lång tid, eller är det för sent nu?
De har ätit små portioner kokt fisk i två dagar, och är uppenbart hungriga och aptiten är det inget fel på - men magen är fortfarande inte bra. Konsistensen på bajset är varierar mellan vatten/slem och gegga. Det känns väldigt hopplöst.

Jag tycker att Ivan börjar bli lite väl tunn nu, han har inte fått behålla något mat i kroppen särskilt länge och på tisdag har han haft det här i en vecka. Jag tycker inte att jag märker någon skillnad av att ge dem Prokolin och Canikur, förutom att Billy spyr av det :crazy:

Den här natten är nog det värsta jag har gått igenom i modern tid... Ivan har känts svag och matt under kvällen och natten, för första gången på hela tiden. Jag börjar bli riktigt orolig för honom.
Vad kan en veterinär göra åt det här, om jag åker in?
Kommer jag bara bli hemskickad med ett ge-dem-risavkok-och-ha-is-i-magen?
Just nu har jag verkligen inte is i magen...
Ska jag prova något mer först?
Kan man ge hundar Proviva, till exempel?
 
Sv: Ivan är lös i magen och bajsar blod

Kör receptet du fick av Rose, men utan köttfärs, vill de inte dricka så droppa/spruta in mellan kind o tänder i mungipas, samtidigt som du masserar struphuvudet för att få igång sväljreflexen.

Prata med vet, ring efter 8 - 9 o hör, det de kan göra är att vätska upp hundarna via dropp o även ge ev annan medicin som de kan behöva.
Eftersom båda hundarna är dåliga så kan det knappast bero på första vovvens ev överkonsumtion av levergodis.
Kanske går det nån smittsam magsjuka i ert område?

Lycka till!

Kommer inte att kunna läsa/skriva på ett tag, skall logga in igen nångång efter 9 när jag o vovven beräknas hem.
 
Sv: Ivan är lös i magen och bajsar blod

Tänkte om, ring redan nu om det finns jouröppen klinik i näheten, så hinner du före alla ndra som väntar.
Sätt på risavkok endå, bra att ha!
 
Sv: Ivan är lös i magen och bajsar blod

En gång har min hund varit dålig i 5 dagar då fick jag en tablett av distriktsvetr kommer ej ihåg namn? Men DHS eller så typ som dödar ngn bakterie? Lät väldigt luddigt det här....men efter ½ tablett upphörde diarren och efter ½ till var allt bra.
 
Sv: Ivan är lös i magen och bajsar blod

Jag blir tokig snart! :(

Billy har, sedan i torsdags, också varit kass i magen.

Kan jag prova att "starta om" och svälta dem ett dygn när det har gått såhär lång tid, eller är det för sent nu?
De har ätit små portioner kokt fisk i två dagar, och är uppenbart hungriga och aptiten är det inget fel på - men magen är fortfarande inte bra. Konsistensen på bajset är varierar mellan vatten/slem och gegga. Det känns väldigt hopplöst.

Jag tycker att Ivan börjar bli lite väl tunn nu, han har inte fått behålla något mat i kroppen särskilt länge och på tisdag har han haft det här i en vecka. Jag tycker inte att jag märker någon skillnad av att ge dem Prokolin och Canikur, förutom att Billy spyr av det :crazy:

Den här natten är nog det värsta jag har gått igenom i modern tid... Ivan har känts svag och matt under kvällen och natten, för första gången på hela tiden. Jag börjar bli riktigt orolig för honom.
Vad kan en veterinär göra åt det här, om jag åker in?
Kommer jag bara bli hemskickad med ett ge-dem-risavkok-och-ha-is-i-magen?
Just nu har jag verkligen inte is i magen...
Ska jag prova något mer först?
Kan man ge hundar Proviva, till exempel?

Jag hade åkt in om det hållt på så länge. Jag vet flera hundar som varit dåliga i magen sommar/höst och flera har fått legat inne med dropp.

Jag kör heller aldrig risavkok mm längre, finns jättebra foder att köpa för just detta. Och när man ger tex prokolin ska man ju ge lite mat, är ju det som är vitsen, att man kan ge prokolin plus att hunden kan äta. Det ska bli bra ändå.

På apoteket finns också Vi-siblin tror jag det heter. Det är till människor, men blivit rekomenderad av vet att använda det när jag hade en valp som var lös och hade lite blod i avföringen. Räcker med nåt kryddmått som man blandar med vatten så det får svälla.

Men som sagt, jag hade iallafall ringt till vet..

Lycka till.
 
Sv: Ivan är lös i magen och bajsar blod

Det låter ju helt klart som magsjuka, så ring vet och fråga vad de kan göra och hur länge man ska vänta.

När vår lille blev trasig i magen (en gång av främmande föremål, en gång av allergifoder) så var det många små portioner kokt fisk, vatten och pro-kolin som gällde. Jag tror nog vi höll på upp till 10 dagar ena gången, blev bakslag ibland och då fick man backa och börja öka på igen.

Jag tyckte nog att det vände rejält när jag började ge rått kött(hela bitar, inte köttfärs) igen, det var ju hans normala kost, bara i lite mindre portioner.
 
Sv: Ivan är lös i magen och bajsar blod

Nu har vi varit inne hos veterinären.
Hundarna är kvar där och ska stanna tills i morgon (och mitt hjärta blöder sönder..!).

Veterinären förklarade att vi har gjort allt man kan göra hemifrån, och att nästa steg är blodprov och dropp (antagligen med antibiotika). Hon berättade att i 80% av fallen räcker det att göra så som vi har gjort; fasta, ge prokolin/canikur, se till att de får i sig vätska och ge magvänlig mat. Nu ska de ta reda på om det är virus eller bakterie som orsakar det.

Det var verkligen skitjobbigt att lämna dem där, men ändå skönt att de är isolerade tillsammans. Det kommer inte att vara några andra hundar i samma rum och de kommer att ha en egen vårdare det här dygnet, så under omständigheterna känns det ganska bra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Kära hundmänniskor! Nu skulle jag vilja ha era råd om hjälp. Det är så att min hund insjuknade igår efter att ha varit dålig i...
Svar
9
· Visningar
1 687
Senast: Hellas
·
Hundhälsa Hunden min har varit helt kass i magen nu i 4 dagar, bajsat mycket och de flesta gånger väldigt väldigt löst (tänk vatten). På söndag...
Svar
14
· Visningar
3 923
Senast: Ciindy
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
12 931
Senast: skuggi
·
Småbarn Saga har under de sista sex månaderna haft problem med sin mage. Hon går från att ha ok konsistens på "nr 2" till att bara få ur sig...
2
Svar
24
· Visningar
5 045
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp