Ivanhoe II (Ulvlek)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Paddington

Trådstartare
Det är 1190-tal och England är i en enda röra. Det har gått 150 år sedan normanderna invaderade England och sedan dess har de varit dominerande över saxarna, ättlingar till de germanska stammar som kom till England många århundraden före. Saxarna, kommer du inte bli förvånad över att höra, är inte glada över den här situationen. Men de har inte mycket av ett försvar mot normanderna, som kontrollerar de bästa landområdena och rikedomen i riket.

För att göra saken värre, har den store kungen Richard I (en bra kille, även om han är en normand) varit ute ur landet i åratal efter att ha påbörjat det tredje korståget. Under sin frånvaro utsåg han biskopen Hugh och sin kansler Willian Longchamp till att regera i hans frånvaro. Man kan väl säga att Rikards bror John inte var helt nöjd med detta beslut,...

På det tredje året av det tredje korståget ledde en svekfull vägvisare korsfararna ut i öknen där hungersnöd, sjukdom och desertering minskade deras antal från 100 000 till 5 000 man. Efter att Kung Rikard förhandlat fram vapenvila återvänder han till Europa där han tas till fånga i Österrike, i väntan på att någon ska friköpa honom från fångeskapet. I hans frånvaro, har nu hans hemska bror John blivit tagit över makten och blivit herre på täppan. Prins John gynnar tydligt normanderna över saxarna, och han låter normandiska lorder bete ännu hårdare än vanligt mot saxarna. Som svar på denna dåliga behandling, har laglydiga saxare flytt in i skogen för att bli fredlösa och för att undvika tunga skatter och exploatering av normanderna.

Ivanhoe, en värdig och ädel riddare, en förkämpe för rättvisa återvänder till sitt hemland efter de heliga krigen. Han hittar ett England som regeras av prins John och hans hejdukar och finner sig själv vara involverad i maktkampen om tronen i England.

Kommer rättvisan segra och kommer alla sköna damer i nöd räddas?

Och vad gör Robin Hood i berättelsen om Ivanhoe?
 
Senast ändrad:
Roller
Rebecca, dotter till Isaac av York är en stark kvinna. Hon är smart, utbildad, generös, vacker, trogen, och tuff som bara den. Men inte nog med detta, hon är även en vårdande karaktär och tar hand om Ivanhoe när han skadats svårt. Hon skyddar varje natt en person. (ängel)

Isaac of York är långivare. Han har en förmögenhet på guld, som han håller säkert inlåst och som han tjänat genom att låna ut pengar till vem som helst (ja t om prins John), Eftersom han beblandar sig med båda sidor får denne varje natt veta en deltagares roll. Isaac väljer vilka 3 deltagares roll hen vill veta och LL lottar mellan dennes val. Spionen får bara se det slutgiltiga valet (dvs inte alla tre förslagen) (siare)

Ivanhoe (Magiker)– Ivanhoe är synnerligen skicklig med svärdet och om denne dör i lynchning så drar hen med sig en ulv i fallet. Demonen medverkar i lottningen vid fallet men är immun mot att dö, det vill säga: faller lotten på demonen så går magikern döden till mötes på egen hand. Om Ivanhoe blir uppäten så blir han under tvång omvandlad till ulv och tvingas ansluta sig till tempelherreorden. Immun mot demonen.

Lady Rowena älskar att höra nyheter från korstågen och drar sig inte för att beblanda sig med både saxare, normander och tempelriddare för att få höra det senaste, dock skvallrar hon med sina tjänarinnor som inte drar sig för att föra detta vidare, så viss del av informationen hamnar hos ulvarna (1 lottad spionrad/nattDL) (spion)

Kung Rikard har gjort sig känd som en synnerligen bra och rättvis kung (trots att han var frånvarande en stor del av sin regeringstid) Vid lika antal röster väger hans ord tyngst. Kan stoppa en lynch under leken och en gång avlägga en extra röst (Borgmästare)

Cedrics, Cedrics stora sorg är att sonen Ivanhoe svurit trohet till en normand. Han umgås med både saxare och tempelriddare men vet egentligen inte vad han vill. Får varje natt bestämma vilken person en annan deltagare ska rösta på i nästkommande lynch. Personen som blir förtrollad får inte hinta om att den blivit förtrollad, utan måste hitta på en teori till varför den lägger rösten som den gör (Trollkarl)

Athelstane, som Cedric vill gifta bort med sin skyddsling Rowena är mest ute efter mat och vin. Visst, när han väl ger sig in i strid kommer han att ge en bra kamp, men han är till största del både lat och girig. När han blir uppäten så orkar inte ulvarna äta nästa natt, det vill säga ingen dör (Bagare)

Gurth och Wamba, bägge två är tjänare/slavar till Cedric. Dessa två får prata med varandra utanför leken.

Broder Tuck tycker om att leva stort, och hans position som en helig man stoppar honom inte från det. Han är extremt slug och erkänner gärna att han dricker kanske för mycket och ofta äter rådjur som förmodligen tillhör den lokala normandiska eliten. Men han tycker fortfarande om att låtsas att han verkligen är en religiös man som lever i ensamhet och tillbringar tiden med att be i skogen. Han tycker att ändamålen ibland helger medlen och därför drar han sig inte för att fiffla lite om det kan gynna de goda. Broder Tuck är Röstfifflare - har varje dag en extra röst som ska pm:as till LL (behöver inte vara samma som i tråden).

Alkemisten har genom sin tillgång till De vises sten möjlighet att förvandla alla oädla metaller till guld. Så då är det väl inte så konstigt att alkemisten även har förmågan att en gång få en annan spelare att byta sida? Eventuella specialförmågor försvinner vid omvandlingen (gäller även demonen). Omvandlingen kan ske när som helst alkemisten PM:ar LL. Dessutom är de vises sten botande mot allehanda krämpor och sjukdomar och ger även viss odödlighet. Alkemisten står därför emot både ulvattacker och demonen, dock ett svärd i hjärtat (lynchning) kan alkemisten inte klara sig ifrån.

Men vad gör egentligen Robin Hood i den här berättelsen?
Robin Hood, tar från de rika och ger till de fattiga och ligger ständigt i luven på Prins John, men vilken sida ska han ta i denna berättelse när alla inblandade tillhör adeln?
Robin är ficktjuv – sina val gör hen före dag-DL. När hen snott någon förmåga kan hen använda den själv istället. En spelare kan bara utsättas för stöld en gång. Robin måste fatta beslut om vilken sida denne vill spela för före DL1 (om inget beslut fattas lottar LL). Tjuvens val syns i spion-infon.

Onda:

Prins John har mer eller mindre tagit makten i England under sin brors frånvaro, och styr det med järnhand. Det är inte konstigt att han har kunskapare ute som samlar in information om vad som händer i riket. Prins John är ond spion och får samma information som Rowena. Han vet dock inte vilka medlemmarna i tempelherreorden är, vilket grämer honom mycket. (ond spion)

Tempelherreorden/Ulvar:
Lucas Beaumanoir, Tempelherreordens mästare. Han är en sträng, oflexibel byråkrat. Som ledare för Tempelherreorden är det är hans jobb att hålla alla i linje - och han tar sitt jobb på största allvar. Lucas är Demon och är med i lyan och kan samtala med ulvarna. PM:ar LL inför varje natt om vem den vill demona*. Om den inte PMar och skulle dö, så blir det ingen demoning.Tempelherrarna Brian de Bois-Guilbert, Front-de-Boeuf, Maurice De Bracy,

*Att demona någon betyder att man väljer en valfri god spelare som ska förvandlas till ulv efter att demonen dött. Således, när demonen väl dör så går den utvalda goda över till ulvlyan.
 
Senast ändrad:
Trumpeterna skallar genom byar och skogar, härolderna och kungörarna har i flera veckor ridit kors och tvärs i grevskapet för att bjuda in till det stora tornerspelet i Ashby-de-la-Zouche. Snart börjar flera dagar lång festlighet där rikets starkaste, tappraste och vackraste män kommer att strida hårt om de sköna kvinnornas gunst och naturligvis vinna rikedomar.Man kommer till fots, till vagns, till häst, ja tom kommer någon ridandes på en åsna. Här kommer folk från alla samhällsklasser att samlas och mingla, dricka och äta gott och naturligtvis titta på tornerspelet!

Hit väntas naturligtvis även:
1. Habina
2. Klara
3. Matmissbrukaren
4. Lilltess
5. Koppen
6. Myrten
7. cirkus
8. Snurrfian
9. Lobelia
10. LenaH
11. LindgrenV
12. Idahoe
13. Monstermom
14. Niyama
15. TeamLundVer
16. Hedinn
17. CaisaLundblad
 
Även under tornerspel och andra sammandrabbningar så finns det vissa förhållningsregler och gentlemanna-överenskommelser...

*Var snälla och trevlig mot varandra. Kom ihåg att det är en lek
*Hintar är förbjudna och kan straffa den egna sidan. Ni får t.ex. inte god- eller ondförklara någon helt utan teorier. I princip får man inte på något sätt ”tala om” sin egen roll annat än att man är allmänt god.
*BOP:ar är förbjudna, varje röst ska ha motivering.
*Röster läggs i fetstil typ "Paddington röstar på Mammas". Röster får ändras fram till deadline.
*Onda vinner när onda är fler än de goda. Goda vinner när alla ulvar är döda.
*Efter en missad röstning och/eller dålig aktivitet kan man kickas från leken. Vid två missade röstningar utan anledning blir man kickad. Detta kan undvikas genom att, om något dykt upp som gör att man har svårt att rösta, anmäler detta till LL. Lägg gärna en säkerhetsröst om du vill vara säker på att inte missas en DL.

På allmän begäran kommer aktivitetskravet vara högre framöver än vad det varit tidigare. Ta hänsyn till detta och dina medspelare.


DagDL, söndag kl 22.00
NattDL, måndag kl 10.00
 
Och här kommer naturligtvis den (oväntade) obligatoriska frågan:

Vem borde Ivanhoe välja, och varför??

Ska besvaras innan första DL.
 
Jag står fortfarande fast vid att Ivanhoe bör välja Robin Hood. (Det är Robin Hood jag vill haaaa) Då kan han ju dessutom passa på att flörta över RH på den goda sidan ;)
 
Jag håller fast vid att Athelstane är det givna valet. Jag tycker mig ana en spirande romans där och då kan han fortfarande hålla farsgubben nöjd.
 
Och här kommer naturligtvis den (oväntade) obligatoriska frågan:

Vem borde Ivanhoe välja, och varför??

Ska besvaras innan första DL.
I så fall är jag bombsäker på att han väljer Isaac of York. Mest för att jag tror att Ivanhoe tillhör den färgglada sidan. Och för att han eventuellt kan vara lite väl rikedomsorienterad innerst inne. (Ingen Robin Hood där inte).

Och med ingen Robin Hood syftar jag alltså på att RH tar från de rika och ger till de fattiga. Medan jag har en teori om att Ivanhoe innerst inne vill ha rikedomarna själv. Kände att jag måste förtydliga med tanke på att ingen annan någonsin lyckas förstå vad jag menar :devil:

Och med färgglad menar jag homosexuell. För de som inte förstod.

Mvh LV som precis påbörjat sin karriär som Captain Obvious
 
Och här kommer naturligtvis den (oväntade) obligatoriska frågan:

Vem borde Ivanhoe välja, och varför??

Ska besvaras innan första DL.

Erkänner att jag inte är helt insatt i temat. Men Rebecka låter ju enligt rollbeskrivningen lite trevligare än en skvallertacka som Rowena. Jag tror väl också att Ivanhoe verkar vara en man som behöver en bestämd kvinna som tänker förnuftigt. Så Rebecka låter väl som ett bra val.
 
Jag tror Ivanhoe vill förbli ungkarl och... ja... "sprida sin säd" lite varstans. Om det än må vara karl eller kvinna som är måltavlan.
Men för anseendets skull (man kan ju inte ränna runt ogift i alla dar) tror jag han väljer Rebecka, så att han får ett gott öga av Isaac från York och kanske möjlighet till räntefria lån och i det långa loppet få ta del av arvet genom Rebecka!
 
Jag står fortfarande fast vid att Ivanhoe bör välja Robin Hood. (Det är Robin Hood jag vill haaaa) Då kan han ju dessutom passa på att flörta över RH på den goda sidan ;)

Hahaha, jag trodde först det var den klumpigaste självoutningen i historien innan jag fattade referensen! :laugh:

Jag står fast vid vad jag sa i förra tråden, han kan gott hålla tassarna för sig själv.
 
Gör en rollista som är lite enklare för att inte bli allt för förvirrad. Har jag fattat rätt?

Rebecca - ängel
Isaac of York -typ siare, men måste skicka tre förslag som LL lottar bland
Ivanhoe - magiker
Lady Rowena - spion men en av raderna hamnar hos ulvarna
Kung Rikard - borgmästare som kan stoppa en lynch, avlägga en extra röst + har utslagsröst.
Cedrics - trollkarl
Athelstane - bagare
Gurth och Wamba - tvillingar
Broder Tuck - röstfifflare
Alkemisten - vapensmed som är skyddad mot ulvattacker och demon.


Robin Hood - ficktjuv som själv väljer sida

Prins John - ond spion
Ulvar varan en demon

@Paddington får spionen all info minus raden som ulvarna får? Och den onda spionen samma?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Det är 1190-tal och England är i en enda röra. Det har gått 150 år sedan normanderna invaderade England och sedan dess har de varit...
8 9 10
Svar
182
· Visningar
8 125
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Diarré
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp