Jag blir lessen....

Sv: Jag blir lessen....

så då är alltså jan brink, kyra kyrklund, maria eriksson, whitaker, och hundratals till elitryttare värdelösa som ryttare?? *asg*

Om du tror att ryttare med spö är sopor att rida och bara är ute efter att slå sina hästar så är du fel ute, då är det är Du som missuppfattat användningen av spö, om inte dina tränare lärt dig hur du ska använda spö på ett korrekt sätt så bör du byta tränare, spö är inte till för att misshandla sin häst, det är till för att förstärka hjälperna, få hästen att tillsist lyssna på minsta viktförändring. Spö är till för att visa vägen, ibland för att hålla takten, att understödja en framåtdrivande hjälp eller en sidförande. Något annat skapades inte spöet för.
I inridningen av min unghäst och i tillridningen av mååånga hästar så är pisken min bästa vän. En skänkeldöv häst kan med rätt användning av pisken tillsist bli lyhörd för endast säte å lår. En loj häst blir mer alert osv. Men inte sitter jag å slår på min häst när den gör fel bara för att jag har pisken i handen! Om du träffar många sådana människor så måste det vara något helt galet i det området!

Jag ger en säteshjälp - ingen reaktion då lägger jag på skänkeln - ingen reaktion då lägger jag på pisken bakom skänkeln. Då går hästen fram å får eftergift. Efter bara några få sådana upprepningar så kommer hästen självmant välja att reagera för endast säte.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag blir lessen....

Är man så dålig på att rida så man måste använda spö då kanske man helt enkelt ska strunta i å rida....:cool:

Jag tycker att du låter fruktansvärt okunnig. Du vet antagligen inte hur man använder ett spö rätt eller sporrar och vet helt enkelt inte varför man har med det när man rider och därför tycker att det är fel att rida med.

Sånna som du gör många hästar fruktansvärt jobbiga att rida. Man märker tydligt att du aldrig suttit på en skarp häst eller en häst som behöver korrigeras eller helt enkelt en smart häst som utnyttjar när den märker att man inte kommer åt den riktigt och blir galet lat.

Sen förstår jag inte vad du är med för folk, jag har aldrig sett någon använda spöt på de sättet du pratar om, jag har sett en gång inom travet hur en tränare behandlade en häst och ja det va nåt av de värsta jag sett irl när det gäller hästhantering.

Enda jag håller med om är att okunniga, som du tex som inte vet när spöt ska användas och varför, dom ska inte ha med spöt alls, dom ska inte ha sporrar heller för dom kan inte hålla reda på skänklarna tillräckligt bra. Då är det risk att spöt används i fel lägen och då blir det galet.

Men visst, en välriden häst, en normal häst helt enkelt ska man inte behöva ha med spöt på eller ha sporrar på för att motionsrida i en vettig och balanserad form.
Jag har aldrig med spöt när jag bara motionsrider min häst, har det med när jag tränar för att hjälpa hästen.

Blir faktiskt seriöst fruktansvärt trött på sånna som dej.
 
Sv: Jag blir lessen....

Ni har sant i 1 sak... Jag KAN inte rida med vare sig spö eller sporrar och jag har inga ambitioner att vilja lära mig det heller.. Jag rider bara skogsmulleridning utan direkta krav på form eller nått.. Jag njuter mina hästars sällskap och vill att dom ska njuta lika mkt... Mina döttrar rider på samma vis... Ingen av oss har intresse av någon form av akademisk eller klassiskt ridning och vi pysslar inte med dressyr och "pjuffar" å "pjaffar":p Vi rider i skogen och njuter av upplevelsen i sig.... Vissa dagar bara skrittar vi andra så busar vi och det räcker bra med det... JA, jag är inte ens bra på att rida, jag trillar av ibland så det rungar i hela byn, men det spelar ingen roll... för varje gång lär jag mig nått nytt och så får det vara bra med det....

Det som gör MIG ond är som jag tidigare försökt förklara.... det är ju det faktum att ungar idag lär sig nypa runt ett spö innan dom ens KAN rida och innan dom ens lärt sig läsa hästen.... DET gör mig ARG....

JAg vet att spö och sporrar finns i både dressyr och hoppning... FINE... låt det stanna där också... och börja inte lära ungarna svinga spöt innan dom ens lärt sig sadla ponnyn:devil:

Man SKA inte behöva använda spö och sporrar för en skogstur anser jag och man SKA INTE behöva det varenda gång man sitter upp... då är det fel nånstanns... och UNGARNA måste först å främst lära sig HANTERA hästen med röst och kropp innan de får förtroendet till att använda andra hjälper...
 
Sv: Jag blir lessen....

men hästar spelar ofta teater att dom är rädda för att slippa arbeta :D och om ryttaren är inte är tydlig och bestämd så tar dom gärna chansen att slippa.

Som min förra ponny som är ett bra exempel, jag hade satt gränser och vart tydlig och hon var jätte trevlig med mig. Inte rädd för något, tävlade i hoppning och dressyr med bra resultat och hon stoppade inte.

Sen kom hon till en tjej som hon tog överhanden över totalt, tjejen var 13 år och inte alls lika bestämd. Hästen var helt knäpp efter ett par veckor bara stegra o dumma sig. jag köpte tillbaka henne och hon testade mig på nytt. vägrade hoppa och stegrade fjompade sig för allt och krånglade men gav upp rätt snabbt.

Hästen har inte ont nånstans men har en jäkla hård skalle skulle man mjäka med henne skulle hon kunna vara livsfarlig. För hon var en sån som alltid testade nya ryttare om man kunde slippa för varför jobba när man inte nehöver?

Ska hästjäveln få bete sig hur illa som helst och riskera att ha ihjäl ungen? nej man måste sätta gränser.

Tänk hur mkt pengar tid och arbete vi lägger ner på hästarna för att dom ska ha de bra då får dom väl ta och ge något tillbaka. Hade dom levt vilt hade dom inte haft de så lätt heller.

tycker många romantiserar de hela och tycker att hästar alltid har rätt och är så förståndiga, men många av dom jag träffat som varit alldeles för mesiga har haft totalkt odrägliga hästar som springer över som nafsar och är jobbiga.

Jag menar inte att man ska rida på ett hårt sätt eller misshandla sin häst, jag rider väldigt mjukt och snällt, men jag sätter tydliga gränser. Hugger hästen mig i armen får den en smäll på mulen för det är inte okej.

Stegrar den sig får den ett rapp på baken för det är inte heller okej. hade hästen snott kompisens mat i hagen hade den fått en spark.

Skulle ändra de förra men de gick inte för under tiden jag ändrade så gick tiden ut så jag klistrade in de i ett nytt istället.

:eek::eek::eek::eek::eek:
jAG ÄR SÅ GLAD ATT JAG INTE ÄR HÄST HOS DIG!!
 
Sv: Jag blir lessen....

Ni har sant i 1 sak... Jag KAN inte rida med vare sig spö eller sporrar och jag har inga ambitioner att vilja lära mig det heller.. Jag rider bara skogsmulleridning utan direkta krav på form eller nått.. Jag njuter mina hästars sällskap och vill att dom ska njuta lika mkt... Mina döttrar rider på samma vis... Ingen av oss har intresse av någon form av akademisk eller klassiskt ridning och vi pysslar inte med dressyr och "pjuffar" å "pjaffar":p Vi rider i skogen och njuter av upplevelsen i sig.... Vissa dagar bara skrittar vi andra så busar vi och det räcker bra med det... JA, jag är inte ens bra på att rida, jag trillar av ibland så det rungar i hela byn, men det spelar ingen roll... för varje gång lär jag mig nått nytt och så får det vara bra med det....

Det som gör MIG ond är som jag tidigare försökt förklara.... det är ju det faktum att ungar idag lär sig nypa runt ett spö innan dom ens KAN rida och innan dom ens lärt sig läsa hästen.... DET gör mig ARG....

JAg vet att spö och sporrar finns i både dressyr och hoppning... FINE... låt det stanna där också... och börja inte lära ungarna svinga spöt innan dom ens lärt sig sadla ponnyn:devil:

Man SKA inte behöva använda spö och sporrar för en skogstur anser jag och man SKA INTE behöva det varenda gång man sitter upp... då är det fel nånstanns... och UNGARNA måste först å främst lära sig HANTERA hästen med röst och kropp innan de får förtroendet till att använda andra hjälper...

Jag förstår hur du tänker, men jag är 14 år gammal och har ett trostigt haflingersto som hela tiden tävlar med mig om ledarskapet. När hon tvärnitar mitt ute i skogen går det inte och få henne att gå framåt utan spö, och inte slår jag till henne med spöet inte? :mad: Jag använder spöet som en extra hjälp.

Som sagt.
Sporrar och spö är ett hjälpmedel man tar till. Jag använder mig av spö då jag vet att mina skänklar fladdrar för mycket för att använda sporrar.
Man vet själv vad man kan använda utan att missbruka och de flesta 'normala' människor klarar av att använda spö utan att slå hästen.

Min haflinger är omöjlig att rida med andra hästar då hon kan tvärnita och vägrar röra sig framåt. Bara man skänklar sparkar hon. Då använder jag spöet för att hon ska gå framåt, förtydliga min hjälp, då hon totalt ignorerar den.

Men jag ska prova det. Att rida utan spö menar jag. Jag ska tänka på allt du sagt nästa gång hon tvärnitar och försöker sparka. Nästa gång hon stegrar emot mig för att visa att hon är högre i rang. Nästa gång hon tvärnitar mitt ute i skogen och vägrar röra på sig. :eek::eek::eek:
 
Sv: Jag blir lessen....

Kanske du då bör ta hjälp från nån som vart med ett litet tag längre än du och börja om från början på marken med ditt sto... för för mig verkar det inte riktigt som om ni är i harmoni med varann.... kanske dags att kliva ner från ryggen och jobba marken ett tag....:confused: Att ha pålle ska ju inte innebära maktkamp hela tiden, utan det ska ju vara härligt och givande...alla individer funkar inte ihop utan att först lära sig ta myrsteg TILLSAMMANS... Bara en tanke iaf....;)
 
Sv: Jag blir lessen....

Nehepp. Så nu kan jag inte rida heller tydligen -.-

Det finns inte möjlighet att träna på marken. Och om det blir en evig maktkamp så får det vara det. Vi ligger lika på rangskalan enligt henne och hon kommer förmodligen alltid att testa mig. Men om jag vinner, vilket jag gör om jag får henne att gå framåt, då lyder hon bättre. Hon är ett sto och en haflinger, hon är född sådan.

Jag tror inte heller det är speciellt passande att köra markträning just på det stadie nu där hon ständigt testar mig och har fått vårkänslor. Hon är som ett litet lokomotiv och är jättesnäll i stallet och när man står på backen. Det är mestadels när jag rider som hon bråkar så hur ska jag kunna korrigera hennes betéende när jag står på backen och hon inte gör något?
Därför fortsätter vi våra eviga maktkamper i all evighet..
 
Sv: Jag blir lessen....

Nehepp. Så nu kan jag inte rida heller tydligen -.-

Det finns inte möjlighet att träna på marken. Och om det blir en evig maktkamp så får det vara det. Vi ligger lika på rangskalan enligt henne och hon kommer förmodligen alltid att testa mig. Men om jag vinner, vilket jag gör om jag får henne att gå framåt, då lyder hon bättre. Hon är ett sto och en haflinger, hon är född sådan.

Jag tror inte heller det är speciellt passande att köra markträning just på det stadie nu där hon ständigt testar mig och har fått vårkänslor. Hon är som ett litet lokomotiv och är jättesnäll i stallet och när man står på backen. Det är mestadels när jag rider som hon bråkar så hur ska jag kunna korrigera hennes betéende när jag står på backen och hon inte gör något?
Därför fortsätter vi våra eviga maktkamper i all evighet..

Sorry, jag skrev aldrig att du inte kunde rida... och eftersom du verkar ok med era maktkamper så är det ok för mig me... så länge inte jag har det så iaf... men jag lovar dig, att skulle vi rida ut tillsammans och din häst börjar tjorva och du kontrar med spöt så hade jag nog bett dig släppa spöt och andas genom näsan ett par ggr.... men eftersom det aldrig lär hända behöver du inte bli upprörd över det... alla lever vi som man själv vill.. men jag har fortfarande kvar min åsikt som i tidigare inlägg...
 
Sv: Jag blir lessen....

Maktkamper låter ju lite trist. Kan det inte bero på något annat kanske? :) Är hon snäll på marken men dålig i ridningen kan det kanske bero på tidigare ägare, sadeln passar inte, ont i munnen, någonting du omedvetet gör, rädsla? osv osv. Säger INTE att du är en dålig ryttare, men jag är av åsikten att hästen alltid har en anledning till dåligt beteende.
 
Sv: Jag blir lessen....

Jag håller med om att ganska många ryttare nuförtiden rider rätt "hårt". Ser väldigt sällan ens ryttare berömma sin häst. Många som rider med spö och sporrar borde inte ha det. Spö är INTE till för att slå hästen med när den tex vägrar, något som många gör på div blåbärstävlingar. På lokaltävlingar är det många ryttare som gapar och skriker, jag blir faktiskt förvånad, sen när blev människan en neandertalare igen?
Kan man inte hantera sin frustration och ilska så släng spöet eller sluta med hästar anser jag.
Själv rider jag aldrig med spö, däremot små sporrar då jag har en stor häst och jag själv korta ben, min tränare har beordrat mig att ha det också.
 
Sv: Jag blir lessen....

Precis...


Spö och Sporrar kan visst användas av kapabla kunnig och välbalanserade människor som KAN RIDA utan verktyg och som KAN LÄSA och korrigera djuret utan verktyg men som genom att redan jobbat sig igenom allt och är kunnig och mogen för verktyg då väljer att ha dessa...

Personligen skulle jag ALDRIG kunna rida med sporrar av den enkla andledningen att jag är en sådan pass dålig ryttare och far och vajjar runt med mina skänklar både hit och dit, till och med ibland ger en skänkel utan att mena det:eek:Tur att min kamel är ett riktigt vindhuvud och inte heller alltid själv har koll på vare sig mig eller honom själv:p
 
Sv: Jag blir lessen....

Jag gapar inte över mer än jag kan svälja:cool:, nä skämt å sido....
Hade jag mot all förmodan en 3-årig hingstkille så hade jag INTE försatt mig i en situation där instinkt och testosteron hade kunnat ta över...iaf tills jag med säkerhet visste att jag klarar av att med röstläge och kroppsspråk korrigera hingsten....

Jag använder min röst och mitt kroppsspråk till att kommunicera med mina hundar, katter hästar och ungar... ibland kan man tvingas bli övertydlig och JA, då blir man det, men jag använder fortfarande ALDRIG ett spö, vare sig från mark eller rygg.... Dessutom så hadlade min tråd egentligen om detta med att RIDA på spö och sporrar, vilket jag tycker är vansinne... Är man så dålig på att rida så man måste använda spö då kanske man helt enkelt ska strunta i å rida....:cool:

Och hur ska man uppnå den effekten med röst och kroppsspråk om hingsten är helt fokuserad på ett ev. brunstande sto? Det är nog tur att du inte har någon hingst..
 
Sv: Jag blir lessen....

Och hur ska man uppnå den effekten med röst och kroppsspråk om hingsten är helt fokuserad på ett ev. brunstande sto? Det är nog tur att du inte har någon hingst..

:D Ja, jisses... Oki, jag kanske inte själv äger en hingst, men jag har under drygt 1 år stallat upp en hingst på MIN gård, i MITT stall och där JAG hanterat honom dagligen:D UTAN PROBLEM.... enda incidenten som hände var att han vid 1 tillfälle gick igenom sin hage och in till den andra hagen där då mina 2 valacker och 1 sto går.... ÄVEN DÅ hanterade jag honom, UTAN PROBLEM.... En sak ska du veta, att ledarskap och auktoritet ligger inte i vad du håller i handen (spö):cool: utan i vad du utstrålar och signalerar med kropp...:mad:
 
Sv: Jag blir lessen....

Absolut handlar det om signaler och kroppsspråk, men detta är ingenting som kommer som ett brev på posten. Man måste erövra sin position som hästens ledare och detta gör man genom olika metoder på olika hästar. Hade min häst hamnat hos någon som "duttade" så hade det säkert inte varit roligt att äga honom... Jag använder inte spö vid hantering, men gör det vid ridning. Spöet är ett bra sätt att förstärka hjälper!
 
Sv: Jag blir lessen....

Precis...


Spö och Sporrar kan visst användas av kapabla kunnig och välbalanserade människor som KAN RIDA utan verktyg och som KAN LÄSA och korrigera djuret utan verktyg men som genom att redan jobbat sig igenom allt och är kunnig och mogen för verktyg då väljer att ha dessa...

Personligen skulle jag ALDRIG kunna rida med sporrar av den enkla andledningen att jag är en sådan pass dålig ryttare och far och vajjar runt med mina skänklar både hit och dit, till och med ibland ger en skänkel utan att mena det:eek:Tur att min kamel är ett riktigt vindhuvud och inte heller alltid själv har koll på vare sig mig eller honom själv:p

Varför skriver du inte såhär i början istället för att skriva att folk som måste rida med spö är kassa och kan inte rida osv?

Sånna som inte kan hantera ett spö, som inte har koll på när man ska korrigera eller varför ska givetvis inte använda spöt heller, tror jag inte någon heller tycker. Man ska lära sej rida på välskolade hästar.

Du skulle antagligen inte klara av en skarp häst, en ranghög tuffare häst och ska då inte heller ha någon. Men jag hoppas folk köper hästar som passar dom själva.

Att du inte bryr dej om spön är väl inte så konstigt då du bara har snälla skogsmullar men kom inte och säg att man aldrig ska behöva använda spöt eller att man är dålig bara för man rider med det.
 
Sv: Jag blir lessen....

:D Ja, jisses... Oki, jag kanske inte själv äger en hingst, men jag har under drygt 1 år stallat upp en hingst på MIN gård, i MITT stall och där JAG hanterat honom dagligen:D UTAN PROBLEM.... enda incidenten som hände var att han vid 1 tillfälle gick igenom sin hage och in till den andra hagen där då mina 2 valacker och 1 sto går.... ÄVEN DÅ hanterade jag honom, UTAN PROBLEM.... En sak ska du veta, att ledarskap och auktoritet ligger inte i vad du håller i handen (spö):cool: utan i vad du utstrålar och signalerar med kropp...:mad:

Men nu är det så att det finns allmänt tokiga hingstar, i stallet jag står i nu finns 2 hingstar, uppfostrade på precis samma sätt sen dom va små och den ena är rent ut sagt jävligt jobbig, han stegrar och drar iväg och går på än osv medans den andre i princip inte tittar åt ston ens.

Den ena då kan man leda i vanlig grimma och grimskaft medan den andra för att överhuvudtaget kunna hålla den behöva kedja och spö med när han håller på att springa över än i stort sett okontaktbar. Där funkar inte bara kroppsspråket, det kan bli rent av farligt att inte säga till ordentligt med den hästen. Han blir iallafall lite lite mer kontaktbar och springer inte rätt över än när man har med spöt.
Inte en chans att jag tror att du frivilligt skulle leda den hästen utan spöt och hjälm, skulle du gjort det så hade du antagligen blivit översprungen.

Alla hästar funkar inte likadant, inse det, och var glad istället att det finns folk som tar sej an och klarar av dom jobbigare hästarna så att sånna som du sen ska kunna överta dom och kunna skritta ut i skogen på.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag blir lessen....

men utan ett spö i handen är det supersvårt att få hästen att lyssna till små och fina korrekta hjälper. Varför måste man ha sporrar i dressyrklasser? jo för att hjälperna ska bli så små och fina som möjligt.

När man rider in en unghäst är pisken ens bästa vän; den får min häst att vakna till och bli känslig å lyhörd för de andra hjälperna. Utan den skulle hästen bli bara mer och mer skänkeldöv.

Att rida på ridskolehästar utan spö är mer djurplågeri än att lära ungarna ATT rida med spö och använda det med förnuft. Att sitta å banka med fötterna i hästarnas mage är mer plågeri än att ge dem ett "rapp i röven" som någon sade och sen är det bra.

Folk som missköter dessa verktyg har nog lärt sig detta helt själv, finns inte många vuxna eller ridskolor som "Lär ut" hur man klår sin häst på bästa sätt. Oftast är det ryttarnas HUMÖR som styr ridning och hästhantering, eller rädsla.

Låter lustigt i mina öron, själv har jag ridit in tre unghästar och skolat om en, de jag red in var fjordingar och den jag skolade om var estnisk häst. Ingen behövde spö eller sporrar och ingen av dem är skänkeldöv. Dessutom är det rätt tunga hästtyper hela bunten så jag undrar bara i mitt stilla sinne. :o

På min omskolade est använder jag spö på ridbanan, men det nuddar alltid hästen sakta då jag påminner och gissa vad, lillkillen reagerar på det. En orsak är väl för att om man påminner med ett slag som känns mer än så hamnar man i backen innan man hunnit säga bu. Och då är ponnyn varken ouppfostrad eller oskolad. Riden svår dressyr och hoppad 110cm men ändå noggrann :angel:
 
Sv: Jag blir lessen....

fortfarande ingen som sagt att man måste sitta och slå på hästen jämt och ständigt för att få den att gå framåt.....
 
Sv: Jag blir lessen....

Jag tänker ställa en hypotetisk fråga till dig:
Du och jag är ute och rider på en nästan otrafikerad väg.
Helt plötligt ur ingenstans dyker de upp två lösa terriers (man kan se ägarna 30 m bort)
Bakom oss kommer en bil vad är schysstast mot min häst?
Ett jag daskar till henne med spöet en gång och rider ut i diket eller att jag låter henne(och mig) bli mosad av en bil?
(Har faktiskt varit med om detta dock på ett coolt halvblod som inte titta på Hundarna)

Min ponny är förövrigt relativt hundvan, men två stycken ur ingenstans är oftast lite för mkt...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 388
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 067
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 289
Senast: Whirlie
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 482
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp