Jag blir lessen....

Sv: Jag blir lessen....

Jag skulle nog hoppas på att bilföraren skulle uppmärksamma situationen istället för att köra över er :)

Men jag kan hålla med om att man kanske inte ska ge spö och sporrar till okunniga barn, utan först lära dem grunderna och hur man isåfall använder spöt om det skulle behövas till en viss häst eller situation.

Har själv lånat ut en jättesnäll shettis till ett grannbarn. Trodde ju förstås att mamman hade lite koll när de red och fixade med hästarna. Efter ett tag blev shettisen väldigt tjurig och svårfångad i hagen. Och detta är en tjej som annars gick själv in i stallet utan problem.
Kom då på grannungen en dag när jag gick in i stallet med att skrika och rycka ponnyn i bettet allt vad hon orkade. Jag frågade vad hon gjorde så för. -Jo hon står inte still! Fick sen höra av hennes kompis att när de red så tog hon en gren och slog henne med då hon glömt piskan hemma....
Detta är en ponny som är gudasnäll i all ridning och hantering. Småbarn kan rida henne själv om nån bara går bredvid.
Så efter det var det slutridit för hennes del.

Efter en vecka kom shettisen springande som vanligt och gick snällt in i stallet.

Själv använder jag inte spö då jag inte är van vid det och har en stabil och klippa till ponny, men jag kan förstå att man i vissa situationer kanske måste ha det, men då ska man också veta hur man hanterar det.
 
Sv: Jag blir lessen....

Jag tänker ställa en hypotetisk fråga till dig:
Du och jag är ute och rider på en nästan otrafikerad väg.
Helt plötligt ur ingenstans dyker de upp två lösa terriers (man kan se ägarna 30 m bort)
Bakom oss kommer en bil vad är schysstast mot min häst?
Ett jag daskar till henne med spöet en gång och rider ut i diket eller att jag låter henne(och mig) bli mosad av en bil?
(Har faktiskt varit med om detta dock på ett coolt halvblod som inte titta på Hundarna)

Min ponny är förövrigt relativt hundvan, men två stycken ur ingenstans är oftast lite för mkt...


Jag hade signalerat åt föraren att sakta av och sedan hade jag försökt få min häst att bara stå still.... det hade för mig varit det bästa... annars om detta var omöjligt hade jag drivit ner hästen i diket med SKÄNKLARNA...

HAde jag fått pållen att stå still hade bilen antingen kunnat stanna på gott avstånd eller stilla och easy kört förbi med god koll på mig och min häst..och vid detta laget borde hundarnas ägare kommit ikapp och fått sig en utskällning av mig eftersom han/hon släppt hundarna så långt utan uppsikt....
 
Sv: Jag blir lessen....

Jag skulle nog hoppas på att bilföraren skulle uppmärksamma situationen istället för att köra över er :)

Men jag kan hålla med om att man kanske inte ska ge spö och sporrar till okunniga barn, utan först lära dem grunderna och hur man isåfall använder spöt om det skulle behövas till en viss häst eller situation.

Har själv lånat ut en jättesnäll shettis till ett grannbarn. Trodde ju förstås att mamman hade lite koll när de red och fixade med hästarna. Efter ett tag blev shettisen väldigt tjurig och svårfångad i hagen. Och detta är en tjej som annars gick själv in i stallet utan problem.
Kom då på grannungen en dag när jag gick in i stallet med att skrika och rycka ponnyn i bettet allt vad hon orkade. Jag frågade vad hon gjorde så för. -Jo hon står inte still! Fick sen höra av hennes kompis att när de red så tog hon en gren och slog henne med då hon glömt piskan hemma....
Detta är en ponny som är gudasnäll i all ridning och hantering. Småbarn kan rida henne själv om nån bara går bredvid.
Så efter det var det slutridit för hennes del.

Efter en vecka kom shettisen springande som vanligt och gick snällt in i stallet.

Själv använder jag inte spö då jag inte är van vid det och har en stabil och klippa till ponny, men jag kan förstå att man i vissa situationer kanske måste ha det, men då ska man också veta hur man hanterar det.

Tänk vad hemskt egentligen, du är snäll och lånar ut din goding till en ung:devil:som inte kan bete sig väl.... och som inte har respekt för vare sig livet under sig(pålle) eller dig(pålles mamma)
FY F***** för den lede:devil:såna skulle jag kunna vrida huvudet av:mad:
 
Sv: Jag blir lessen....

Jag hade signalerat åt föraren att sakta av och sedan hade jag försökt få min häst att bara stå still.... det hade för mig varit det bästa... annars om detta var omöjligt hade jag drivit ner hästen i diket med SKÄNKLARNA...

Och vad gör du om hästen låser sej då? Många hästar som gör det när det kommer pressade situationer, då kan det istället vara bra att väcka den lite, nu menar jag inte alltså spöa skiten ur hästen så den vaknar. Utan menar att väcka den så den blir kontaktbar för skänklarna igen. Eller så är det bra med ett spö för att tex förstärka att hästen inte ska skjuta ut baken mot bilen eller liknande, då kan det räcka att hålla spöt där bara. Bra säkerhetsgrej.

Sen är det ofta bilar inte har någon större förståelse för stirriga hästar, många kanske saktar in lite och kör ut men kör ofta relativt snabbt förbi och då måste man ibland få saker och ting att hända snabbt så det inte finns någon risk att hästen hoppar in i bilen eller liknande.
 
Sv: Jag blir lessen....

Man blir ju mörkrädd när man hör hur du resonerar i din hästhantering. Hästar är inte små prydnads figurer, men de ska inte heller behandlas orättvist. Men använder man spöet på rätt sätt så behandlas inte hästen orättvist, utan precis som jag och många andra skriver, så kan det faktiskt vara en bra säkerhet att rida med spö. Varför har du så ont av att man korrigerar sin häst måttligt med spöet? Har du sett hästar i en flock hur hårdhänta de kan vara mot varandra?
 
Sv: Jag blir lessen....

Man blir ju mörkrädd när man hör hur du resonerar i din hästhantering. Hästar är inte små prydnads figurer, men de ska inte heller behandlas orättvist. Men använder man spöet på rätt sätt så behandlas inte hästen orättvist, utan precis som jag och många andra skriver, så kan det faktiskt vara en bra säkerhet att rida med spö. Varför har du så ont av att man korrigerar sin häst måttligt med spöet? Har du sett hästar i en flock hur hårdhänta de kan vara mot varandra?

Tro mig!!! Jag VET att det inte rör sig om porslinsfigurer... men det ändrar inte min filosofi i att djur ska behandlas väl med KÄRLEK, RESPEKT och OMVÅRDNAD... Jag behöver INTE ett SPÖ till mina hästar, jag korrigerar med röst och kroppsspråk och enligt mig finns dte alltid en orsak till ett djurs beteende... och det ligger på mitt bord som djurägare att komma fram till vad som är galet....

Då menar du att såna som jag som ALDRIG rider med spö är hjälplösa i en situation eftersom vi då saknar en enligt dig mkt viktig "livlina" dvs "säkerhet" i ett medhavt spö?????:confused:

Jag har ALDRIG upplevt mig som hjälplös... Jo, när jag trillat av blir jag besviken på mig själv, men INTE på hästen... Därimot så skulle jag hamna i en sits där hästen är totalt låst och jag inte kan vänta ut det hela från ryggen, ja, då kliver jag ner och tar hand om min häst från marken istället...:d
 
Sv: Jag blir lessen....

Tro mig!!! Jag VET att det inte rör sig om porslinsfigurer... men det ändrar inte min filosofi i att djur ska behandlas väl med KÄRLEK, RESPEKT och OMVÅRDNAD... Jag behöver INTE ett SPÖ till mina hästar, jag korrigerar med röst och kroppsspråk och enligt mig finns dte alltid en orsak till ett djurs beteende... och det ligger på mitt bord som djurägare att komma fram till vad som är galet....

Då menar du att såna som jag som ALDRIG rider med spö är hjälplösa i en situation eftersom vi då saknar en enligt dig mkt viktig "livlina" dvs "säkerhet" i ett medhavt spö?????:confused:

Jag har ALDRIG upplevt mig som hjälplös... Jo, när jag trillat av blir jag besviken på mig själv, men INTE på hästen... Därimot så skulle jag hamna i en sits där hästen är totalt låst och jag inte kan vänta ut det hela från ryggen, ja, då kliver jag ner och tar hand om min häst från marken istället...:d

Jag har en väldigt ranghög häst, som även försöker kliva över människor i rang ibland. Framförallt när han tycker att man ställer för mycket krav på honom. Där hjälper det verkligen inte att man har ett spö i handen och håller på med, så där löser man det på andra sätt. MEN för den skull har jag nästan alltid med mig spö när jag rider.

Men som du skriver, att man kan gå av och lösa problemet. Men om en olycka är framme hinner man inte kliva av och försöka få hästen ur vägen. Då är spöt där som en hjälp också. På min häst räcker det med att hålla spöt mot kroppen på honom.

Ja, det är helt fel att använda spö på fel sätt och även sporrar så klart. Men det är ett himla bra hjälpmedel när det behövs, till exempel när dårar i trafiken dyker upp.
 
Sv: Jag blir lessen....

Och vem säger att jag som använder spö, inte behandlar min häst med kärlek, respekt och omvårdnad?
Jag kommunicerar själv med röst och kroppsspråk med alla mina djur, men jag fattar inte denna hysteri över att man använder spö och att det skulle vara så orättvist/elakt mot hästen?
 
Senast ändrad:
Sv: Jag blir lessen....

Jag har en väldigt ranghög häst, som även försöker kliva över människor i rang ibland. Framförallt när han tycker att man ställer för mycket krav på honom. Där hjälper det verkligen inte att man har ett spö i handen och håller på med, så där löser man det på andra sätt. MEN för den skull har jag nästan alltid med mig spö när jag rider.

Men som du skriver, att man kan gå av och lösa problemet. Men om en olycka är framme hinner man inte kliva av och försöka få hästen ur vägen. Då är spöt där som en hjälp också. På min häst räcker det med att hålla spöt mot kroppen på honom.

Ja, det är helt fel att använda spö på fel sätt och även sporrar så klart. Men det är ett himla bra hjälpmedel när det behövs, till exempel när dårar i trafiken dyker upp.

Du har iof sant, är olyckan framme hinner man kanske inte alltid, men det är ju en risk som även finns trots att man har spöt....
Jag förtalar inte ALLA som rider med spö och sporrar, bara dom som inte använder dom med ansvar och förtroende:devil:.. och enligt mig så tycker jag att ungar som börjar lära sig rida ska göra det utan spö... det är så lätt att dessa verktyg missbrukas och man ska se till att den som får ett spö verkligen vet å använda det RÄTT.. Idag tycker jag att det används på tok för lättsamt..., man ska inte behöva använda ett spö i sin dagliga hantering av en häst och en ridtur utan krav bara för att det är skoj borde inte heller innenbära att spöt ska med till varje pris:cool:
 
Sv: Jag blir lessen....

Du har iof sant, är olyckan framme hinner man kanske inte alltid, men det är ju en risk som även finns trots att man har spöt....
Jag förtalar inte ALLA som rider med spö och sporrar, bara dom som inte använder dom med ansvar och förtroende:devil:.. och enligt mig så tycker jag att ungar som börjar lära sig rida ska göra det utan spö... det är så lätt att dessa verktyg missbrukas och man ska se till att den som får ett spö verkligen vet å använda det RÄTT.. Idag tycker jag att det används på tok för lättsamt..., man ska inte behöva använda ett spö i sin dagliga hantering av en häst och en ridtur utan krav bara för att det är skoj borde inte heller innenbära att spöt ska med till varje pris:cool:

Självklart är det ju en risk även om man har spö, men det finns en bättre chans tror jag att få undan hästen om man har ett spö just då det händer.

Jag tycker som du också, att det är för många som använder spö som inte vet hur det ska användas. Och du har rätt i att man inte ska behöva använda det i daglig hantering osv heller. :)
 
Sv: Jag blir lessen....

Jag tycker som du också, att det är för många som använder spö som inte vet hur det ska användas. Och du har rätt i att man inte ska behöva använda det i daglig hantering osv heller. :)

Tack...:D I rest my case:laugh:
 
Sv: Jag blir lessen....

Jag tycker det är dumt att dra alla ungar över en kam och säga att de flesta av oss använder spö och sporrar som en bestraffning!

Själv har jag en ponny som man helst ska använda spö på om man inte vill sparka honom sönder och samman. Jag tycker i så fall att det är snällare mot hästen att ge den ett ordentligt rapp 1 gång så att den förstår att det är allvar, än att sitta och små peta på dem, eller sparka dem i magen.

Jag vill inte få spö och sporrar att låta som ett bra verktyg att läxa upp hästen med, inte alls. Helst skulle jag vilja rida utan. Men det är snällare mot hästen. Jag tänker på min ponnys bästa, inget annat!
Det är iallafall min åsikt.
 
Sv: Jag blir lessen....

Ju mer du använder spö (som spö) ju med BEHÖVER du använda det. Du skapar beroendet.

Visst kan man behöva använda spö ibland - men det skall vara just ett undantag. - och ryttaren få då ta på sig "skulden" som inte klarat att lösa problemet på annat sätt.

Men man kan också rida med spö för att ex. nå bogen. Att lägga (inte slå) spöt mot bogen för att få den att flytta undan för trycket.
Så man kan ju faktiskt mycket väl rida med spö- utan avsikt att slå hästen.
 
Sv: Jag blir lessen....

KL

Satt igår och tittade på hur Luis Valenca tränade sina unghästar med hjälp av spöet. Där tycker jag att det är slående hur man kan använda spöet som en korrigering. Grundtanken i den filmen var tillit. Han menar på att tvång föder spända hästar och det vill han absolut inte ha. Spöet används för att senare ersättas av skänklarna.
Om det är som det visades i filmen så är det ljuv musik för mig :bump:
 
Sv: Jag blir lessen....

Själv har jag en ponny som man helst ska använda spö på om man inte vill sparka honom sönder och samman. Jag tycker i så fall att det är snällare mot hästen att ge den ett ordentligt rapp 1 gång så att den förstår att det är allvar, än att sitta och små peta på dem, eller sparka dem i magen.

Jag undrar då rakt på sak på orsaken till varför du måste använda spö för att få din häst att röra på sig...:confused:Borde det inte ligga i ditt intresse att ta reda på orsaken till beteendet istället för att RAPPA till hästen för att få igenom en handling:mad:

Till Elin5

Du har rätt...


[/QUOTE] Ju mer du använder spö (som spö) ju med BEHÖVER du använda det. Du skapar beroendet.

Visst kan man behöva använda spö ibland - men det skall vara just ett undantag. - och ryttaren få då ta på sig "skulden" som inte klarat att lösa problemet på annat sätt.

Men man kan också rida med spö för att ex. nå bogen. Att lägga (inte slå) spöt mot bogen för att få den att flytta undan för trycket.
Så man kan ju faktiskt mycket väl rida med spö- utan avsikt att slå hästen.[/QUOTE]

Ditt resonemang köper jag faktiskt...:D
 
Sv: Jag blir lessen....

fortfarande ingen som sagt att man måste sitta och slå på hästen jämt och ständigt för att få den att gå framåt.....

Nope, har själv spöt med då jag rider ju, och inte sparkar och slår jag för den skull. Tog det bara som ett ex. då många har en lite förvröngd bild av tunga hästtyper och raser.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 383
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 066
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 289
Senast: Whirlie
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 480
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp