Jag söker min hund!

M

Myrmark

För 1½ år sedan sålde jag mina hundar till en svensk tjej i Finland. Det var två fina rashundar av rasen Bracco Italiano, som jag tyvärr inte kunde ha kvar på gården. Jag sålde dem för en billig peng (bra hem var viktigare) och körde dem själv till Finland. Allt såg bra ut, vi skrev kontrakt där jag skulle köpa tillbaka hundarna om hon inte kunde ha kvar dem.
Ett halvt år senare upptäckte jag att hon inom fyra månader hade såld hundarna vidare, trots att jag vid flera tillfälle hade pratat och mailat med henne, och hon sa att allt var bra.. Den ena hunden har jag hittat och hon bor i ett fantastiskt hem, men den andre vet jag fortfarande inte vart han är. Det oroar mig väldigt mycket, jag vill så gärna veta hur han mår! Jag har tjatat på tjejen nu i över ett år, men hon ger mig inte adressen, säger att hon inte kommer ihåg det.
Hur går jag vidare? Förutom att jag anmäler henne till SKK så vill jag ju ta reda på min hund! Någon som har en idé hur man kan leta hund i Finland?
 
Sv: Jag söker min hund!

Vad skall du anmäla?
Sålt är sålt o egenhändigt tillskrivna klausuler är inte lagliga eller bindande.
 
Sv: Jag söker min hund!

Finns inget att anmäla, vare sig till skk eller någon annanstans.

Inte heller har den nya fd ägaren någon skyldighet att uppge vem som köpt hundarna till dig.
 
Sv: Jag söker min hund!

/../
Hur går jag vidare? Förutom att jag anmäler henne till SKK så vill jag ju ta reda på min hund! Någon som har en idé hur man kan leta hund i Finland?

Hunden är inte din längre, så du kan inte göra så mycket åt det. Varför vill du ta reda på var hunden finns? Varför litar du inte på att den du sålde hundarna till har gjort sitt bästa för hunden?
 
Sv: Jag söker min hund!

vi skrev kontrakt där jag skulle köpa tillbaka hundarna om hon inte kunde ha kvar dem.

jag skulle också bli sur om nån gjorde det mot mig om vi skrivit kontrakt...blir det kontraktsbrott redan efter 4 månader så tycker ialllafall jag att det är skumt och skulle gärna vilja veta vart hunden tagit vägen....det pratas så mycket om att uppfödare ska ta ansvar och vara köparen tillags, och att en seriös uppfödare bryr sig om sina sålda valpar...så varför är ni så spydiga mot TS här o nu då?

Jag skulle vara lika orolig som TS och fråga om det finns nåt att göra ...varför kan man skriva kontrakt om det ändå inte gäller...kan man verkligen skriva på ett sånt o sen skita i det? Klart att köparen var oseriös...det fattar väl vem somhelst...köpa 2 billiga hundar o sen sälja dom nästan direkt....är detbara jag som inte är naiv...?

Kl ska jag tillägga så stryp mig inte nu priffe...:D
 
Sv: Jag söker min hund!

Hmm, jag kanske läser in nåt som inte ni läser..., ung som att det har inte ts nåt mer med å göra....men jag tycker iallafall synd om ts och jag skulle vilja veta detsamma, gör man upp en sak så ska det vara så....
 
Sv: Jag söker min hund!

Jag kan hålla med om att tonen i tråden låter ganska spydig och jag förstår TS oro. Men gjort är gjort. Däremot behöver man inte vara oseriös för att man säljer vidare hundarna efter 4 månader. Livet kan förändras på minuter, det har jag fått erfara två gånger nu... men det kan ju tyckas vara lite underligt att hon inte vill att TS ska få kontakt med nya ägarna.
 
Sv: Jag söker min hund!

jag skulle också bli sur om nån gjorde det mot mig om vi skrivit kontrakt...blir det kontraktsbrott redan efter 4 månader så tycker ialllafall jag att det är skumt och skulle gärna vilja veta vart hunden tagit vägen....det pratas så mycket om att uppfödare ska ta ansvar och vara köparen tillags, och att en seriös uppfödare bryr sig om sina sålda valpar...så varför är ni så spydiga mot TS här o nu då?

Jag skulle vara lika orolig som TS och fråga om det finns nåt att göra ...varför kan man skriva kontrakt om det ändå inte gäller...kan man verkligen skriva på ett sånt o sen skita i det? Klart att köparen var oseriös...det fattar väl vem somhelst...köpa 2 billiga hundar o sen sälja dom nästan direkt....är detbara jag som inte är naiv...?

Kl ska jag tillägga så stryp mig inte nu priffe...:D

Tack för att du uppmärksammade mig på det.

Sorry TS, jag läste slarvigt. jag instämmer med martha, om man skrivit så i kontraktet så är det givetvis en helt annan sak. Vad synd att köparen inte var att lita på. :(
 
Sv: Jag söker min hund!

Står i ungefär samma situation. Omplacerade en hund med muntlig överrenskommelse att den nya ägaren skulle kontakta oss om det inte fungerade. Har nu fått reda på att hon har omplacerat hunden vidare men jag får inte tag på tjejen som vi lämnade hunden till.

Jag är väl medveten om att jag inte har några rättigheter att kräva att få reda på vad som hänt hunden, men det är klart man är orolig och besviken. Vi gev henne ett förtroende när vi lät henne ta över vår hund och jag trodde hon skulle förvalta det fortroendet bättre än såhär :crazy:
 
Sv: Jag söker min hund!

Om man säljer hundar som är reggade i SKK så skall deras kontrakt/blanketter användas.
Handskrivna tillägg är ogiltiga o inte lagligt bindande.

Skulle du köpa en bil där det står att du inte får sälja den vidare utan första ägarens tillstånd?
 
Sv: Jag söker min hund!

Fast det står ju inte i TS avtal att de inte får säljas, bara att hon ska få köpa tillbaka de i så fall. Jag hade inte haft några problem att följa ett sådant avtal varken på hund eller bil (förutsatt då att hunden kom från ett bra hem från början).

Jag vet att det inte är juridiskt bindande, men jag förstår besvikelsen över att inte veta var hunden är någonstans.

TS: Du säger att du bett om adressen, men får du inte ens namnet? Så kanske du kan ta reda på resten själv. Testat att googla på hundens namn?
 
Sv: Jag söker min hund!

Om man säljer hundar som är reggade i SKK så skall deras kontrakt/blanketter användas.
Handskrivna tillägg är ogiltiga o inte lagligt bindande.

Skulle du köpa en bil där det står att du inte får sälja den vidare utan första ägarens tillstånd?

Nej, men OM jag gick in i ett sådant avtal så skulle jag följa avtalet. Man skriver inte på avtal som man vill bryta.
 
Sv: Jag söker min hund!

Eller kolla på Svenska och Finska kennelklubben. Är en hund importerad ska den ju läggas in i kennelklubbens register i det nya landet. Har du tur finns namn och adress på den nya ägaren där.
 
Sv: Jag söker min hund!

Hur som helst, så är en hund inte en bil.. Jag känner mig ansvarig för dem, och att jag måste se till att dem har det bra. Skulle det vara min bil så skulle jag nog inte bry mig om den hamnade på skroten. Jag blev också lite förvånad över den hårda tonen i svaren. Framförallt för att jag inte har avsikt att hämta hem hundarna, men bara vill veta vart dem är!

Har ingen namn på den nya ägaren, bara vilken stad de bor..
Jag ska kolla med finska kennelklubben, de kankske kan hjälpa mig på spåret
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Jag söker min hund!

Du kan ju prova att lägga in efterlysningar på lite olika annonssajter.
Om du skriver att du bara vill veta att hunden har det bra så bör ju någn höra av sig om det så bara är en granne som känner igen hunden på ett foto?!
 
Sv: Jag söker min hund!

Hur som helst, så är en hund inte en bil..

Tyvärr så är det ju så att vid försäljning är det samma lagar som reglerar försäljning av bil som av hund. Det är också så att om det är hundar som regade i skk och du är medlem där är du skyldig att använda deras avtal som någon annan sagt. Egna tillägg betraktas oftast som ogiltiga och just tillägg om att köparen endast får sälja tillbaka till säljaren är prövat många gånger - både av skk och civilrättsligt. Resultatet är att en sådan klausul inskränker nye ägarens rättigheter att förfoga över egendomen på ett oskäligt sätt och därmed blir ogiltigt.

Sedan förstår jag mycket väl att du vill veta var hundarna är och att de har det bra. Tyvärr tror jag att du har små möjligheter att tvinga säljaren att berätta. Dessutom tror jag att ju mer du "bråkar" med denna desto svårare blir det. Just tipset att kolla med finska kennelklubben tycker jag är bra och du kan ju även kolla med rasklubben.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 216
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 081
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 304
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 911
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp