Bukefalos 28 år!

Jag stör mig på... del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att en till är skjuten i Herrljunga. När tar det slut?
Det gör det nog inte. En forskare intervjuades i radio om det härom dagen och kunde bekräfta en långsam men tydlig ökande trend över åtminstone något tiotal år. Vapen är lättillgängliga och människor är lättkränkta.
Vad man dock kan hålla i minnet är att det fortfarande så gott som uteslutande handlar om livsstilskriminella som skjuter på andra livsstilskriminella. Risken för "vanliga svenssons" att råka illa ut är om inte marginell så åtminstone väldigt liten så länge som man inte väljer att umgås med eller nära sådana individer.
 
Det kan vara så räligt att det ni har är analog kabel-TV. Kvalitén på ljud och bild är inte alls densamma som med digital-TV, oavsett hur digital-TV:n tas emot.
Det borde dock vara möjligt att uppgradera till digital-TV via kabel. Ring och prata med ComHem om det är de som är leverantören. Samma sak för @Aliche och @gul_zebra :idea:
Jo visst, men då kostar det pengar. Nu är det gratis, eller ingår i hyran iaf ;)
 
@Snubbelfot välja och välja ... gängens interna uppgörelser har gått fullständigt överstyr. I Göteborg dog en fyraåring när hon färdades med sin pappa i en bil där någon apterat en sprängladdning, och en åttaåring dog när han sov över hos släktingar i en lägenhet där en handgranat slängdes in.

Malmö följer jag inte lika noga men där verkar drive by-skjutningar på öppen gata vara en använd metod. Då är det klar risk att komma i vägen.

Jag brukar aldrig beskärma mig över "det ökande våldet" och "vart är samhället på väg?" Men gängens uppgörelser och egen rättsskipning är fullständigt åt helvete.
 
Senast ändrad:
Det kan vara så räligt att det ni har är analog kabel-TV. Kvalitén på ljud och bild är inte alls densamma som med digital-TV, oavsett hur digital-TV:n tas emot.
Det borde dock vara möjligt att uppgradera till digital-TV via kabel. Ring och prata med ComHem om det är de som är leverantören. Samma sak för @Aliche och @gul_zebra :idea:
Här är det analog ja. När jag tänker efter blev bilden riktigt dålig först när jag skaffade större tv så jag får väl nästan skylla mig själv för det :D Nu tittar jag enormt sällan på tv dock så det är inget direkt problem här, mest fascinerande att bilden ändå är bättre om jag slår igång digitalboxen.
 
Här är det analog ja. När jag tänker efter blev bilden riktigt dålig först när jag skaffade större tv så jag får väl nästan skylla mig själv för det :D Nu tittar jag enormt sällan på tv dock så det är inget direkt problem här, mest fascinerande att bilden ändå är bättre om jag slår igång digitalboxen.

Den sämre upplösningen med analog TV märks tydligare ju större TV:n är, tyvärr.
 
Jo visst, men då kostar det pengar. Nu är det gratis, eller ingår i hyran iaf ;)
Jag har inte gratis med hyran. Det är ett ComHem hus men jag betalar för typ Lilla Paketet 8 kanaler och jag har bara 8 kanaler. Eftersom bilden var bra med exakt samma förutsättningar med den gamla TVn så hoppas jag att det är ett kort som jag glömt att flytta. Jag återkommer med resultat!
 
Upplösningen har inte per automatik med själva storleken på TV:n att göra. Att det är en UHD-TV har du ingen nytta av så länge du bara har analog TV. För att sända i vanlig HD- och UHD krävs digital-TV.
Nej det är jag med på :) Men den gamla TVn var samma storlek men med "vanlig" HD och den här har UHD så jag tycker ändå inte det borde vara så markant skillnad mellan dem. Snart får jag gå hem och undersöka kort status haha!
 
@Snubbelfot välja och välja ... gängens interna uppgörelser har gått fullständigt överstyr. I Göteborg dog en fyraåring när hon färdades med sin pappa i en bil där någon apterat en sprängladdning, och en åttaåring dog när han sover över hos släktingar i en lägenhet där en handgranat slängdes in.
Ja, helt klart överstyr. I båda fallen handlade det om konflikter (sannolikt samma konflikt) mellan livsstilskriminella. Möjligen är det att förenkla för långt, jag vet inte, men min uppfattning är att man behöver göra en riskbedömning och ta ett aktivt beslut kring vilka personer man umgås med. Vet jag att vissa personer är inblandade i väpnade konflikter och/eller har tydliga hotbilder kring sig, så har jag ett eget ansvar kring hur stor risk jag väljer att utsätta mig själv eller min familj för genom att umgås med sådana personer. I bilen i Torslanda åkte en livsstilskriminell gängmedlem. I lägenheten i Biskopsgården bodde en annan livsstilskriminell gängmedlem. Min gissning(!) är att det inte var okänt för de övriga människorna i närheten, men jag kan förstås ha fel där.

Med det sagt menar jag inte att det skall behöva vara något slags normalläge att göra sådana riskbedömningar. Det är förstås en helt oacceptabel utveckling.
 
Jag stör mig på den danska ubåtsägaren "Hon dog och jag begravde henne, hon dog i en olycka och jag dumpade kroppen till havs" :eek:
Det kom han på tio dagar efter det hänt och så gör man väl inte vid en olycka :confused: och varför kläckte han inte ur sig det direkt då om det nu var en olycka :mad:
 
Jag stör mig på den danska ubåtsägaren "Hon dog och jag begravde henne, hon dog i en olycka och jag dumpade kroppen till havs" :eek:
Det kom han på tio dagar efter det hänt och så gör man väl inte vid en olycka :confused: och varför kläckte han inte ur sig det direkt då om det nu var en olycka :mad:
Ubåten fick fel. Eller nej jag sänkte den visst med flit. Jag lämnade av henne. Eller hon dog. Eller jag dumpade henne till havs jag vet inte var. Det var en olycka. Hon bara dog. Jag hade ingenting med det att göra.
Alltså hur ska han ha det! Han måste ju fatta att han bara framstår som mer och mer skyldig ju mer han ändrar sin story....
 
Ubåten fick fel. Eller nej jag sänkte den visst med flit. Jag lämnade av henne. Eller hon dog. Eller jag dumpade henne till havs jag vet inte var. Det var en olycka. Hon bara dog. Jag hade ingenting med det att göra.
Alltså hur ska han ha det! Han måste ju fatta att han bara framstår som mer och mer skyldig ju mer han ändrar sin story....

Ja hur korkad får man bli liksom :banghead: Hur har fått gå lös i alla år O_o
 
Ja, helt klart överstyr. I båda fallen handlade det om konflikter (sannolikt samma konflikt) mellan livsstilskriminella. Möjligen är det att förenkla för långt, jag vet inte, men min uppfattning är att man behöver göra en riskbedömning och ta ett aktivt beslut kring vilka personer man umgås med. Vet jag att vissa personer är inblandade i väpnade konflikter och/eller har tydliga hotbilder kring sig, så har jag ett eget ansvar kring hur stor risk jag väljer att utsätta mig själv eller min familj för genom att umgås med sådana personer. I bilen i Torslanda åkte en livsstilskriminell gängmedlem. I lägenheten i Biskopsgården bodde en annan livsstilskriminell gängmedlem. Min gissning(!) är att det inte var okänt för de övriga människorna i närheten, men jag kan förstås ha fel där.

Med det sagt menar jag inte att det skall behöva vara något slags normalläge att göra sådana riskbedömningar. Det är förstås en helt oacceptabel utveckling.
Nej, det ska ju verkligen inte behöva ett normalläge med sådana riskbedömningar. Och du och jag är ju långt ifrån miljön där det händer. Men även om det inte närmar sig dig och mig så tycker jag att det har spridit sig LÅNGT utöver vad jag kan acceptera utan att bli rädd. I en del fall har de ju skjutit fel person. De tog helt enkelt fel. Och även om offret även en sådan gång var en kriminell så sköt de fel person.

Jag är också orolig för vad det gör med egot på de här personerna när de utvecklar egna rättssystem och gång på gång gäckar polisen. Det kan vara en otroligt olycklig spiral.
 
Jag stör mig på den danska ubåtsägaren "Hon dog och jag begravde henne, hon dog i en olycka och jag dumpade kroppen till havs" :eek:
Det kom han på tio dagar efter det hänt och så gör man väl inte vid en olycka :confused: och varför kläckte han inte ur sig det direkt då om det nu var en olycka :mad:
Alltså en sånt jävla as. Jag blir så jävla förbannad att jag får ont i huvudet.

Tillägg: han ändrade sin historia långt tidigare än tio dagar efteråt. Polisen har dock haft yppandeförbud och sekretess på utredningen som nu delvis hävts och därför får vi veta nu vad han sagt. Vad jag förstår ändrade han sin historia tidigt.
 
Jag stör mig på den danska ubåtsägaren "Hon dog och jag begravde henne, hon dog i en olycka och jag dumpade kroppen till havs" :eek:
Det kom han på tio dagar efter det hänt och så gör man väl inte vid en olycka :confused: och varför kläckte han inte ur sig det direkt då om det nu var en olycka :mad:
Det här har jag missat!
Men alltså - hur tänkte han då? Det var en olycka, hon omkom .... då tar man väl med kroppen in till land så de anhöriga får ordna med en begravning?!? Slänger den inte i havet! Hans resonemang/ursäkt är så bisarrt att jag blir vansinnig. Det där var definitivt ingen olycka!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Stör mig på att ingen startade en ny tråd.😉
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
109 209
Senast: Marita73
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
20 844
Senast: Mkb
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
121 376
Senast: Lilla
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp