Bukefalos 28 år!

Jag tror att det flyttat in en skitunge i vårt stall

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skrev det på vår tavla. "Glöm inte att låsa sadelkammaren Ofelia :-):heart / Lina"
Jag hade inte hennes mobilnummer och valde därför att skriva där. Enbart för att det är så pass viktigt att låsa att den rutinen funkar, och därför vill jag inte "vänta" eller "samla mer kött på benen" så att säga, innan jag säger något.

Tja, om tjejen är en slarver så får man väl fortsätta att ta upp misstag med henne. Eller föräldrarna, eftersom hon inte är så gammal.
Men jag tycker att man ska ha ganska mycket på fötterna innan.

Vems uppdrag är det att informera nya hyresgäster om de regler som finns?
Vet man helt säkert att familjen är medvetna om de regler som finns?

Ja, det är nog det jag får göra. Därför är det så intressant att läsa huruvida ni hade pratat med hennes föräldrar i första hand, eller rent utav hur man på bästa sätt pratar med någon som är osäker.

Det är gårdsägarnas ansvar men det kan ju vara så att det missats att föras fram.
Ingen har som sagt några problem med att påminna eller informera om de rutiner som finns. Vi gör det på genomtänkta, förstående och vänliga sätt och blir därför lite paffa när vi möts med betydelselösa lögner. :down:
 
Jag skrev det på vår tavla. "Glöm inte att låsa sadelkammaren Ofelia :-):heart / Lina"
Jag hade inte hennes mobilnummer och valde därför att skriva där. Enbart för att det är så pass viktigt att låsa att den rutinen funkar, och därför vill jag inte "vänta" eller "samla mer kött på benen" så att säga, innan jag säger något.



Ja, det är nog det jag får göra. Därför är det så intressant att läsa huruvida ni hade pratat med hennes föräldrar i första hand, eller rent utav hur man på bästa sätt pratar med någon som är osäker.

Det är gårdsägarnas ansvar men det kan ju vara så att det missats att föras fram.
Ingen har som sagt några problem med att påminna eller informera om de rutiner som finns. Vi gör det på genomtänkta, förstående och vänliga sätt och blir därför lite paffa när vi möts med betydelselösa lögner. :down:
Förstod jag dig rätt nu? Skrev du ett meddelande på tavlan med tjejens namn? Alltså direkt och enkom riktat till henne att hon inte skall glömma låsa sadelkammaren?
 
Jag skrev inte "hänga ut".
Jag skrev "hänga" - och syftade då på att du titulerar tjejen som "skitunge". Och att du tydligt fördömer henne.

Ah, då missförstod jag dig.
Ja. Trådnamnet kan vara lite hårt, men för mig skitunge ganska oskyldigt. Jag gillar henne annars, precis som det framgår i tråden.
 
Har jobbat med mer vuxna såna där personer, och man blir tokig. "Jag såg att du körde ut med traktorn från hagen, men du glömde stänga grinden, jag stängde efter dig, du måste stänga grinden DIREKT du kört igenom."
Meeeen, det var inte jaaaag.
Finns det någon bot mot sånt beteende? Att neka såna solklara grejer är ju rätt barnsligt.
 
...och du tycker att du INTE hänger ut henne...
@Tora

Namnen i tråden är givetvis utbytta.

Ja. Det var bara hon och jag där, ingen annan. Vi är ett litet stall, som sagt.

Då är jag av den åsikt att det är bättre att skriva ett meddelande till en person från en person istället för att skriva ett "allmänt"
"glöm inte att låsa sadelkammaren" eller "sopa stallgången efter er" när man ändå bara är två pers och vet vem som både skrivit och vem man syftar på.

Stod i ett lite större konfliktdrabbat stall tidigare.
Där kunde man komma på morgonen och se att någon skrivit "spola inte hästen i stallet" på tavlan. Jag visste både vem som skrivit och vem som spolat inne. Det skapade mycket irritation och missnöje. När ingen kunde stå för något.
 
Har jobbat med mer vuxna såna där personer, och man blir tokig. "Jag såg att du körde ut med traktorn från hagen, men du glömde stänga grinden, jag stängde efter dig, du måste stänga grinden DIREKT du kört igenom."
Meeeen, det var inte jaaaag.
Finns det någon bot mot sånt beteende? Att neka såna solklara grejer är ju rätt barnsligt.

Jag har haft tur och inte stött på så många hittills. Speciellt inte i vårt lilla gemytliga stall.

Jag är väldigt mån om att den nya familjen skall trivas, att rutiner följs i möjliga mån och att vi har ett sådant klimat som tillåter misstag och främjar ärlighet. :-)
 
@Tora

Namnen i tråden är givetvis utbytta.

Ja. Det var bara hon och jag där, ingen annan. Vi är ett litet stall, som sagt.

Då är jag av den åsikt att det är bättre att skriva ett meddelande till en person från en person istället för att skriva ett "allmänt"
"glöm inte att låsa sadelkammaren" eller "sopa stallgången efter er" när man ändå bara är två pers och vet vem som både skrivit och vem man syftar på.

Nu blir jag lite förvirrad.
Jag har nog helt missuppfattat situationen utifrån hur du skriver nu.

Är det bara du och tjejen som står i stallet?
I så fall håller jag med dig om att du vet vem som är "skyldig" om det inte är du själv.

Annars blir jag inte klok på det du skriver nu: om du skriver (hänger ut henne) med namn på allmänna tavlan så kan du inte veta vem som läser.
Och visst kan det vara OK - men jag tycker, utifrån det du skrivit i den här tråden, att du varit klumpig i ditt sätt att kommunicera.

Det första du gjorde vara att hänga ut henne på allmänna tavlan så att alla skulle (kunna) se att hon glömt att låsa.
Inget diskret här, inte, som att ta upp det med henne ensam.
Sedan påminde du henne för säkerhets skull dagen därpå.
Och talade om ordentligt hur allvarliga konsekvenser glömskan kan få för dig.

Tufft.

Ja, jag förstår behovet.
Men jag tror att det hela blev ganska överväldigande för den här unga tjejen.
 
@Tora

Namnen i tråden är givetvis utbytta.

Ja. Det var bara hon och jag där, ingen annan. Vi är ett litet stall, som sagt.

Då är jag av den åsikt att det är bättre att skriva ett meddelande till en person från en person istället för att skriva ett "allmänt"
"glöm inte att låsa sadelkammaren" eller "sopa stallgången efter er" när man ändå bara är två pers och vet vem som både skrivit och vem man syftar på.

Stod i ett lite större konfliktdrabbat stall tidigare.
Där kunde man komma på morgonen och se att någon skrivit "spola inte hästen i stallet" på tavlan. Jag visste både vem som skrivit och vem som spolat inne. Det skapade mycket irritation och missnöje. När ingen kunde stå för något.
Så länge det inte bara är du och tjejen där så är det inte okej att skriva som du gjorde.

Eller om man skriver något positivt som tex "Tack för hjälpen i söndags Lena!!!/Tora"

Man skall vara extremt restriktiv med vad man skriver på stalltavlan. Många gånger är det bättre att låta bli.
 
Nu blir jag lite förvirrad.
Jag har nog helt missuppfattat situationen utifrån hur du skriver nu.

Är det bara du och tjejen som står i stallet?
I så fall håller jag med dig om att du vet vem som är "skyldig" om det inte är du själv.

Annars blir jag inte klok på det du skriver nu: om du skriver (hänger ut henne) med namn på allmänna tavlan så kan du inte veta vem som läser.
Och visst kan det vara OK - men jag tycker, utifrån det du skrivit i den här tråden, att du varit klumpig i ditt sätt att kommunicera.

Det första du gjorde vara att hänga ut henne på allmänna tavlan så att alla skulle (kunna) se att hon glömt att låsa.
Inget diskret här, inte, som att ta upp det med henne ensam.
Sedan påminde du henne för säkerhets skull dagen därpå.
Och talade om ordentligt hur allvarliga konsekvenser glömskan kan få för dig.

Tufft.

Ja, jag förstår behovet.
Men jag tror att det hela blev ganska överväldigande för den här unga tjejen.

Nej, vi är ett par till som rör oss i stallet.
Men när du säger det så visst, flickan kanske tog det hårt.
Dock sade hon dagen efter att hon inte sett meddelandet (det var bortsuddat på morgonen därpå). Och därför valde jag att nämna det igen.

Varför jag berättar konsekvenserna är ju för att inte bara säga "såhär gör vi här" utan också för att säga "vi gör såhär därför att.."
I det samtalet sade jag också att vi alla glömmer ibland. Och att jag även råkat åka hem med nyckeln i sadelkammaren i fickan, för att avdramatisera det hela.

Men det kanske är så som du säger, att hon är känslig och jag för rak, vilket ju är en dålig kombo i det här fallet.

Dock hade hon reagerat med att skylla ifrån sig när gårdsägaren en vecka tidigare påpekade lyset på ridbanan. (På ett vänligt men rakt sätt. Vi är alla sådana i stallet), så om det är som du säger så var hon känslig redan innan jag kom och påpekade nya saker.

Nåväl. Vi får hoppas att hon vågar stå upp för sina handlingar nästa gång.
Tills dess får vi andra föregå med gott exempel och fortsätta ta upp missar direkt och med lite eftertanke.
 
Så länge det inte bara är du och tjejen där så är det inte okej att skriva som du gjorde.

Bara hon och jag där. 20:00 på kvällen.
De andra två inackarna hade åkt hem och gårdsägaren kvällsfodrar vid 21:00.

Jag är väldigt restriktiv med att skriva på tavlan. Jag lade till och med dit ett hjärta och
en glad gubbe för att avdramatisera. Haha.
Och jag tog upp det dagen därpå för att jag inte vill kommunicera via tavlan och inte vill att hon skall "tänka på det" utan att vi även har pratat om det så att jag kan förklara läget och även där avdramatiserade det hela.

Varför anser inte du att det är ok?
Vi lär vara av olika åsikter men jag tycker det är intressant att det är så laddat och får gärna nya infallsvinklar! :)
 
Tråden handlar om hur man på bästa sätt kommunicerar med någon som ljuger.
Har du några idéer?

Mitt tips är att inte gå fram till henne och säga...

"Jag tror att det flyttat in en skitunge i vårt stall"

I övrigt tycker jag att du har fått en hel del tänkvärda tips och råd.

Om du har tur, så är hon medlem här på bukefalos och har läst tråden och då har hon ju fått sig en näsbränna till.

Mvh
IngelaH
 
Mitt tips är att inte gå fram till henne och säga...

"Jag tror att det flyttat in en skitunge i vårt stall"

I övrigt tycker jag att du har fått en hel del tänkvärda tips och råd.

Mvh
IngelaH

Haha, jag förstår precis. :-)
Fast vi har så pass högt i tak att jag säkert kunnat säga det med glimten i ögat, precis som min rubrik är menad.
 
Haha, jag förstår precis. :-)
Fast vi har så pass högt i tak att jag säkert kunnat säga det med glimten i ögat, precis som min rubrik är menad.

Och det är du säker på att en tonåring av idag, förstår... "med glimten i ögat". Barn, ungdomar, yngre vuxna, medelålders vuxna och äldre vuxna har inte samma språk, det kan vi nog vara ganska överens om.

Jag är ledsen, men jag tyckte det såg väldigt illa ut, redan när jag läste rubriken. Även om jag i sak håller med dig om att man bör vara rädd om utrustning och se till att sadelkammaren är stängd/låst när man lämnar stallet om ingen är i stallet, eftersom tillfället gör tjuven.

En grej som inte är SÅÅÅ skämmig faktiskt är en ALLMÄN påminnelselapp - till alla i stallet (även om "du och jag" aldrig skulle glömma något så viktigt) - på insidan av stalldörren, "är sadelkammaren låst?" (Ungefär som lappen på dörren hemma, "glöm inte blåsa ut ljusen") Sån lapp hade vi i ett av "mina kallstall" på vintrarna. "Glöm inte knäppa på fläkttimern" (Vi hade fläkt som gick på timer, för att torka täcken som hängde i taket)

Mvh

IngelaH
 
Och det är du säker på att en tonåring av idag, förstår... "med glimten i ögat". Barn, ungdomar, yngre vuxna, medelålders vuxna och äldre vuxna har inte samma språk, det kan vi nog vara ganska överens om.

Jag är ledsen, men jag tyckte det såg väldigt illa ut, redan när jag läste rubriken. Även om jag i sak håller med dig om att man bör vara rädd om utrustning och se till att sadelkammaren är stängd/låst när man lämnar stallet om ingen är i stallet, eftersom tillfället gör tjuven.

Jag är helt positiv på att jag kunnat framföra det så att hon förstått.
Jag tycker att man måste individanpassa lite efter personen och dess förutsättningar och inte efter dess ålder. Flickan är fortfarande lättare att kommunicera med när det gäller resten än vad många av mina vuxna kollegor är.

Jag har förstått att rubriken är klumpig. Den hade jag ändrat om det gått.
 
Bara hon och jag där. 20:00 på kvällen.
De andra två inackarna hade åkt hem och gårdsägaren kvällsfodrar vid 21:00.

Jag är väldigt restriktiv med att skriva på tavlan. Jag lade till och med dit ett hjärta och
en glad gubbe för att avdramatisera. Haha.
Och jag tog upp det dagen därpå för att jag inte vill kommunicera via tavlan och inte vill att hon skall "tänka på det" utan att vi även har pratat om det så att jag kan förklara läget och även där avdramatiserade det hela.

Varför anser inte du att det är ok?
Vi lär vara av olika åsikter men jag tycker det är intressant att det är så laddat och får gärna nya infallsvinklar! :)
Just för att det är så väldigt laddat. Och väldigt dålig stil att skriva något sådant på tavlan. Tavlan är till för neutrala meddelanden i still med "Tävlar fredag kväll. Fodrar kväll när jag kommer hem/Tora" eller "Pelle skall stå inne vid regn/Tora" och liknande.

Jag kan säga att jag hade blivit rätt så förbannad/ledsen om någon skrivit till mig som du skrev till tjejen.

Sen undrar jag varför det är så viktigt för dig att tjejen måste erkänna sina eventuellt misstag eller om hon ljugit? Varför liksom? Det är ju totalt oviktigt egentligen.

Det viktiga är att sadelkammaren är låst inte att du trycker ner tjejens näsa i eventuella misstag hon gjort.

Jag hade sagt "Jag såg igår att sadelkammaren var olåst så jag passar på att påminna alla om att låsa dörren till sadelkammaren".

Hjälper inte det så ta det med hennes föräldrar och/eller stall ägaren. Du kanske tror att du lär henne att inte ljuga och ta ansvar för sina misstag men risken finns att du istället lär henne hur man trycker till dom som är svagare än en själv.

Jag tycker inte att ditt sätt var speciellt snällt eller trevligt. Det är ju ett barn vi pratar om här och hade det varit mitt barn du bettet dig så mot så hade jag sagt väldigt bestämt att i fortsättningen om du har problem med något så tar du det med mig och inte min dotter.
 
Det som kan vara bra är att sätta upp en checklista på insidan av stalldörren för den som går sist. Typ;
- släck alla lampor
- se till att sadelkammaren är låst
- kolla att alla boxar är ordentligt stängda
o s v

För mig som är av den slarvigare sorten är sådana listor jättebra när jag kommit till nya ställen och inte fått in rutinerna.
 
Sen undrar jag varför det är så viktigt för dig att tjejen måste erkänna sina eventuellt misstag eller om hon ljugit? Varför liksom? Det är ju totalt oviktigt egentligen.

Det är viktigt för mig för att jag vill att vi skall ha ett förlåtande klimat i stallet där alla får göra misstag och göra bort sig och där ingen skall behöva oroa sig över att bli utskälld för det.

Vi är ett tight gäng som aldrig har några konflikter eftersom allt tas upp på tapeten direkt och vi vågar prata öppet och ärligt om det som berör oss. Vi vill givetvis att de som flyttar in också skall kunna passa in i den jargongen.

Att hon skyller på en annan i stallet och påstår att denna glömt låsa är dessutom något som den personen tar illa vid sig av, naturligtvis.

Hoppas du förstår mer hur jag tänker.

Varför hade du blivit ledsen över mitt meddelande?
Och varför hade du som mamma tyckt att jag betett mig illa mot ditt barn?

Jag blir ledsen av det du skriver, att jag beter mig illa mot de svagare? jag funderar över om du misstolkat något? Jag behandlar ingen annorlunda, alla behandlas likadant hos oss.
Ingen är osams med någon, vi har bra stämning i stallet helt utan underliggande irritationer, min tråd är ju för att få veta hur ni gjort och hur ni tänker och varför.
- För att jag är intresserad av kommunikation.
 
Jag som tonåring hade tagit illa vid mig om någon i stallet gått via mina föräldrar gällande något.
Jag ville vara vuxen och klara det mesta själv (som en någorlunda normal tonåring) och därför skulle man också ta åsikter som berörde min häst direkt med mig.

Hade min pappa pratat med mig om att någon klagat hade jag också tagit upp det med personen i fråga och fortsättningsvis bett denne ta det med mig. - så jag har alltid varit väldigt rak och haft lät för att prata även som tonåring (jag har inga egna barn och kan inte relatera till någon annan)
 
Jag skrev det på vår tavla. "Glöm inte att låsa sadelkammaren Ofelia :-):heart / Lina"

Inte lite passivt aggressivt :eek::crazy:

Dock hade hon reagerat med att skylla ifrån sig när gårdsägaren en vecka tidigare påpekade lyset på ridbanan. (På ett vänligt men rakt sätt. Vi är alla sådana i stallet), så om det är som du säger så var hon känslig redan innan jag kom och påpekade nya saker.

Är ni alla så passivt aggressiva så hoppas jag för nya familjens skull att de hittar något nytt snart.

Haha, jag förstår precis. :-)
Fast vi har så pass högt i tak att jag säkert kunnat säga det med glimten i ögat, precis som min rubrik är menad.

Hur vet du det när de är nyinflyttade?
Det är skillnad på att ha högt i tak och att bete sig otrevligt. Högt i tak inträffar när alla vet var de har varandra. "Högt i tak" utan att man vet var man har varandra är ofta otrevligt och ibland rentav mobbing.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Alltså jag har varit lite kluven gällande spöken... Men flyttade till ett nytt stall för ett par veckor sedan o jag vågar verkligen inte...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 735
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag behöver tips och råd på ett litet stalldilemma som jag inte vill skriva om under mitt vanliga namn här, det är så lätt hänt att det...
2
Svar
20
· Visningar
4 134
Senast: Fundersam_
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 885
Senast: Phadrah
·
Ekonomi & Juridik Först lite allmän info och jag hoppas inte att inlägget bli alltför luddigt och rörigt. Vi hyr ut 2 boxar till våran granne. Och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 354

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp