Bukefalos 28 år!

Stallregler

Sv: Stallregler

Nej och jag vill heller att ingen i tråden hyr någon box från mig :laugh: Men inte visste jag att det va så farliga regler...Jag skrev bara ner olika förslag om man kunde ha det så. Därför frågade jag om det var rimliga regler om jag tar bort mockningen på fm. Men dem kanske är för starka då så att säga??

Nej vi hjälps inte åt med utsläpp.



Men om du inte skulle vilja ha någon av oss som hyresgäst, varför då fråga om våra åsikter :confused:

Det bästa är väl att gå igenom dina tänkta regler med dom som faktiskt SKA hyra av dig och diskutera tillsammans med dom istället?
 
Sv: Stallregler

Som jag sa tycker jag inte att det speciellt konstiga regler förutom det vi diskuterat. Min fundering är om dina förslag till regler uppkommit av sådant som du sett som problem under tiden grannarna hyrt stallet av er? Isåfall finns det nog en risk att det kommer att skära sig mellan er på flera punkter.

Det är ditt stall och du ska självklart ha de regler du behöver för att trivas själv. Om du är ordningssam är det påfrestande att ha hyresgäster som inte är det, och det är svårt att ändra på folk. Därför låter det nästan som att vore lättare för dig att ta in några andra hyresgäster istället. Men det är bra att vara tydlig från början med vilka regler som gäller för att stå i ditt stall, så får du hoppas att de kan rätta sig efter det.
 
Sv: Stallregler

Men om du inte skulle vilja ha någon av oss som hyresgäst, varför då fråga om våra åsikter :confused:

Det bästa är väl att gå igenom dina tänkta regler med dom som faktiskt SKA hyra av dig och diskutera tillsammans med dom istället?

Varför kan jag inte få fråga om åsikter ändå? Jag har aldrig hyrt ut box innan, har bara hyrt box men det var inga bestämda regler där. Därför vill jag veta vad andra tycker och vad andra ha för regler i sina stall =)

Varför ska jag bestämma regler med dem? Hyr man box i ett stall så måste man ju anpassa sig efter vad stallägaren ha satt upp för regler där. Om vi skulle hyra ut till 3-4 st till så kan man ju inte sätta sig ner och diskutera stallets regler och komma fram till något där alla bli nöjda. Är man inte nöjd med reglerna så får man hyra någon annanstans är mitt tycke.
 
Sv: Stallregler

Varför kan jag inte få fråga om åsikter ändå? Jag har aldrig hyrt ut box innan, har bara hyrt box men det var inga bestämda regler där. Därför vill jag veta vad andra tycker och vad andra ha för regler i sina stall =)

Det blir lite knepigt att be om åsikter för att sedan när svaren du får inte passar dig snäsa av dem med att du ändå inte vill ha oss som hyresgäster. Vad vill du ha för svar då?
 
Sv: Stallregler

Jag tycker dina regler är helt ok, inklusive mockningen! Jag försöker allt jag kan att få dottern som är hemma och mockar de flesta vardagar att göra så. Vid mockning precis före insläpp är det ju precis lika dammigt som att sopa när hästarna är inne. Det tar ju en stund innan det lägger sig.

Sopningen kanske är lite luddig när det är en massa "eller", det går väl av sig självt att inte hästarna är inne om man mockar på morgonen och sopar efter sig?

Saknar en tid för tidigast insläpp, om du vill styra över hur korta utedagar hästarna kan få (påverkar åtgång på strö kanske?).

Vi har en gång haft hyresgäst som skulle sköta egna utsläppet på helger, med en senaste-tid. Kom ALDRIG i tid, varvid vi tog ut när våra gick ut. Till en dag när jag tröttnade och lämnade hästen inne. Han höll på att spränga dörren, och gick sen inte att lämna inne ensam....

Lotta
 
Sv: Stallregler

Som jag sa tycker jag inte att det speciellt konstiga regler förutom det vi diskuterat. Min fundering är om dina förslag till regler uppkommit av sådant som du sett som problem under tiden grannarna hyrt stallet av er? Isåfall finns det nog en risk att det kommer att skära sig mellan er på flera punkter.

Det är ditt stall och du ska självklart ha de regler du behöver för att trivas själv. Om du är ordningssam är det påfrestande att ha hyresgäster som inte är det, och det är svårt att ändra på folk. Därför låter det nästan som att vore lättare för dig att ta in några andra hyresgäster istället. Men det är bra att vara tydlig från början med vilka regler som gäller för att stå i ditt stall, så får du hoppas att de kan rätta sig efter det.


Ja risken finns det tyvärr att det kommer skära sig, är medveten om det tyvärr. Alltså dem är super goa människor och har inget emot dem alls på det viset.

Men jag tänkte att det är bättre att man i så fall sätter upp dessa regler så vet dem vad som gäller, än att inte ha några alls och att man då istället gå runt och stör sig på dem.
Dock tror jag att dem kommer rätta sig efter reglerna. Men gör dem inte det så tvingar inte vi dem kvar i vårt stall.
 
Sv: Stallregler

Ja risken finns det tyvärr att det kommer skära sig, är medveten om det tyvärr. Alltså dem är super goa människor och har inget emot dem alls på det viset.

Men jag tänkte att det är bättre att man i så fall sätter upp dessa regler så vet dem vad som gäller, än att inte ha några alls och att man då istället gå runt och stör sig på dem.
Dock tror jag att dem kommer rätta sig efter reglerna. Men gör dem inte det så tvingar inte vi dem kvar i vårt stall.

Ja där tycker jag du tänker helt rätt :)
 
Sv: Stallregler

Menar inte att vara otrevlig, men jag måste fråga vad ni använder för strö och hur ni mockar för att det ska bli lika dammigt som när man sopar? :confused: Har liksom aldrig stött på det problemet att det skulle bli så hemskt dammigt när man mockar.
 
Sv: Stallregler

Det blir lite knepigt att be om åsikter för att sedan när svaren du får inte passar dig snäsa av dem med att du ändå inte vill ha oss som hyresgäster. Vad vill du ha för svar då?

Jag har absolut inte haft något emot era svar!! Ska inte tro något annat. Men vi ha fullt stall så vi kan inte inte hyra in fler. Och är det så att dem vi ha nu tex inte vill har sina hästa uppstallade hos oss längre så kommer vi heller inte hyra ut några boxar igen ;) Förstår du vad jag menar? Om det finns box att hyra hos oss och någon av er fråga så lär vi med stor sannolikhet säga nej.

Fast sen var det väl inte så schysst att skriva att ingen vill väl ändå hyra box hos mig som om jag hade världens mest oacceptabla regler. Så jag var lika schysst tillbaka:)
 
Sv: Stallregler

Ja visst kan man ju alltid fråga, men jag förstod inte riktigt varför iom att du inte skulle kunna tänka dig att ha någon som hyresgäst..

Om jag skulle ta in någon hyresgäst skulle jag gärna vilja att den personen fick säga vad som får den att trivas och vad för slags rutiner den brukar ha. En god stämning tycker iaf jag är viktigare än att alla regler följs exakt
 
Sv: Stallregler

*Att alla hästarna är utkomna senast kl 8 på morgonen. Skulle personligen tycka att en timme senare, dvs kl 9 är bättre.

*Att man mockar någon gång under förmiddagen så att det är en bra luft i stallet när hästarna kommer in på kvällen. Detta har redan diskuterats och tycker som andra här att ifall det är så dålig ventilation i stallet att det blir ohälsosamt för hästarna om det inte mockas på förmiddagen är det ingen lämplig miljö för hästar ö.h.t. Däremot kan man alltid ha som regel att boxen ska ses över en gång om dagen.

*Man sopar sin del av stallgången där man ha sina boxar efter man ha mockat. Bra regel, inga konstigheter. Frågan är bara vad som är "din del" av stallgången och hur den ska delas upp.

*Att man se till att alltid hålla det snyggt och iordning efter sig. Inget konstigt, normal regel.

*Plockar undan ev bajs samt sopar i gången efter att man skött om sin häst.
Inget konstigt.

*Att man ställer tillbaka grepar, skyffel m.m. där dem ska stå efter att man använt dem, att inget få lämnas ståendes i gången.
Inget konstigt.

*Inga barn får vara i stallet utan uppsyn. Plus att dem inte få leka i stallet oavsett.
Inget konstigt.

*Låser dörren in till sadelkammaren när man är klar. Inget konstigt.

*Får inte sopa i stallgången om det står hästar inne om man inte vattnar stallgången lite lätt först så det inte dammar, alt vänta man att sopa efter mockningen. Har lite samma åsikt här som med mockningen, plus att vattning av stallgången vintertid kan orsaka en isgata om det är kallt i stallet. Sopar man lugnt och med rätt borste dammar det sällan märkbart.

*Att man alltid släcker och dra ut sladden till radion innan man lämnar stallet.
Inget konstigt.

*Stalldörrarna ska alltid vara stängda om det är minusgrader. (Vi själva ser dock till att vädra en kort stund varje dag) Är det för att vattnet inte ska frysa eller för att hästarna inte ska frysa?

*Får ej använda spån som strö för att bonden ska kunna använda gödseln.
Inget konstigt.

*Rökning förbjuden såklart!! Inget konstigt, skulle dock vilja tillägga att du nog ska skriva "rökning på stallområdet", självklart för vissa, icke självklart för andra. Vissa kan tycka det är helt okej att stå precis utanför stalldörren och röka medan vissa (som jag t.ex.) helst ser att man går av gårdsplanen helt alt förflyttar sig till ett avskilt ställe där verken rök eller fimpar kan sprida sig till stall/foder/hästar.

Skulle också kanske vara bra med en regel för när hästarna inte får störas, t.ex. efter kl 22 exempelvis får man inte vistas i stallet så vida det inte handlar om undantagsfall (sjuk häst t.ex eller dräktigt sto som behöver tillsyn regelbundet.)
 
Senast ändrad:
Sv: Stallregler

Jag har läst igenom ditt förslag och kommenterar lite nedan.

I våras då så tog grannen inte ut sina hästar förrän efter kl 10:00 på förmiddagarna.
Om jag förstått det hela rätt sköter grannen sina hästar helt själv? I så fall tycker jag att det är upp till grannen att bestämma när hästarna ska vara ute om det inte är så att det orsakar dig besvär att de står inne.

Reglerna jag vill sätta upp är.
*Att alla hästarna är utkomna senast kl 8 på morgonen.
Förutom det jag skrev ovan är det nog lite vanskligt att sätta en tid eftersom vädret trots allt kan sätta p för utevistelse.

*Att man mockar någon gång under förmiddagen så att det är en bra luft i stallet när hästarna kommer in på kvällen.
Stryk den punkten och skriv att det ska mockas dagligen.

*Man sopar sin del av stallgången där man ha sina boxar efter man ha mockat.
Är grannens boxar helt avskilda från övriga stallet? Annars kan det ju finnas en risk att det är smutsigt i hela stallgången efter grannens mockning?

*Att man se till att alltid hålla det snyggt och iordning efter sig.
Det där får du nog stryka eller skriva om. Du har som jag ser det redan reglerat ordningssamheten i andra punkter.

*Plockar undan ev bajs samt sopar i gången efter att man skött om sin häst.
Kanske kan räcka med att skriva att stallgången ska hållas ren?

*Att man ställer tillbaka grepar, skyffel m.m. där dem ska stå efter att man använt dem, att inget få lämnas ståendes i gången.
Som tidigare: Stallgången ska vid alla tillfällen hållas fri från verktyg samt ren?

*Inga barn får vara i stallet utan uppsyn. Plus att dem inte få leka i stallet oavsett.
Det sista kanske ska skrivas: "Respektera att stallet är hästens hem där den ska ha lugn och ro."?

*Låser dörren in till sadelkammaren när man är klar.
Här behövs kanske en omformulering? Jag hade hellre sett till att få på pränt att sadelkammaren ska alltid hållas låst när man inte är i stallet. Beroende på hur er gård ligger kan det ju vara bra att låsa när man rider ut/går ut på ridbanan.

*Får inte sopa i stallgången om det står hästar inne om man inte vattnar stallgången lite lätt först så det inte dammar, alt vänta man att sopa efter mockningen.
Helt ok.

*Att man alltid släcker och dra ut sladden till radion innan man lämnar stallet.
Japp. Ett alternativ kan ju vara att sätta timer till belysningen?

*Stalldörrarna ska alltid vara stängda om det är minusgrader. (Vi själva ser dock till att vädra en kort stund varje dag)
Inga problem.

*Får ej använda spån som strö för att bonden ska kunna använda gödseln.
Jag tycker du ska specificera vilket strö som får användas. Det finns ju en del att välja på idag.

*Rökning förbjuden såklart!!
Självklart. Rökförbud utanför stallet också?

Jag tror det var allt.
Kan man ha sådana regler? Har ni några regler i erat stall och vad är det då för regler i så fall?
Ett par saker till:
Var ska gödseln läggas, vem tömmer skottkärran och när, var ska släp och bilar parkeras, hundförbud eller ej, ansvar för utrustning, reglering av varmvattenanvändning, förvaring av foder, ev tillträdestider till stall/ridbana.

Det var nog allt från mig just nu.
 
Sv: Stallregler

Jag har absolut inte haft något emot era svar!! Ska inte tro något annat. Men vi ha fullt stall så vi kan inte inte hyra in fler. Och är det så att dem vi ha nu tex inte vill har sina hästa uppstallade hos oss längre så kommer vi heller inte hyra ut några boxar igen ;) Förstår du vad jag menar? Om det finns box att hyra hos oss och någon av er fråga så lär vi med stor sannolikhet säga nej.

Fast sen var det väl inte så schysst att skriva att ingen vill väl ändå hyra box hos mig som om jag hade världens mest oacceptabla regler. Så jag var lika schysst tillbaka:)

Nej jag är inte heller intresserad av en boxplats men vad har det med saken att göra? Har inte läst att någon skrivit att ingen vill hyra box av dig. Jag själv har svarat att jag inte skulle hyra box där jag måste mocka vid en viss tid - det fungerar helt enkelt inte för mig. Menar du att det var oschysst?
 
Sv: Stallregler

Hyr man ut boxar till någon så är den personen en kund. Det är ju inte så att man skall gråta av tacksamhet för att man får köpa en tjänst? Eller? Att skriva in i ett avtal att kundens häst skall vara ute senast kl 8 varje morgon kommer aldrig att fungera om inte du/ni som bor på gården sköter det själva. Och skall 6 hästar gå ut och 2 stå kvar tills matte/husse kommer? Och när hästarna skall gå in, skall man lämna 2 kvar då om inte de har hämtats in innan? Nej, det där tror jag inte fungerar. Alla hästar i ett stall skall gå ut/in samtidigt i den ordning som passar dem bäst. Dessutom kan man inte sätta ett klockslag eftersom det är så mycket dåligt väder här. Skall man släppa ut hästarna kl 07:55 när det är ösregn/storm? Och hur kommer du att känna det när det är ett riktigt pissväder och inackorderingarna bara tar in sina hästar när du inte är hemma? Bara för att du inte vill att ni skall hjälpas åt. Du får väl ta betalt för ut/insläpp helt enkelt om du vill att inackorderingarnas hästar skall ut en viss tid. Om folk inte släpper ut sina hästar innan kl 10 tycker jag att det är deras ensak när det är de själva som skall sköta det och de inte bor på gården. Och om de jobbar eller inte tillhör väl deras privatliv? Har knappast något att göra med om de vill hyra box hos dig. Du tar betalt för en box, det är det hela. Visst ditt stall - dina regler, men man skall inte ha så mycket regler! Det är bättre att kommunicera med varandra och hjälpas åt, det kommer man mycket längre med.
 
Sv: Stallregler

Jag tycker dina regler är helt ok, inklusive mockningen! Jag försöker allt jag kan att få dottern som är hemma och mockar de flesta vardagar att göra så. Vid mockning precis före insläpp är det ju precis lika dammigt som att sopa när hästarna är inne. Det tar ju en stund innan det lägger sig.

Sopningen kanske är lite luddig när det är en massa "eller", det går väl av sig självt att inte hästarna är inne om man mockar på morgonen och sopar efter sig?

Saknar en tid för tidigast insläpp, om du vill styra över hur korta utedagar hästarna kan få (påverkar åtgång på strö kanske?).

Vi har en gång haft hyresgäst som skulle sköta egna utsläppet på helger, med en senaste-tid. Kom ALDRIG i tid, varvid vi tog ut när våra gick ut. Till en dag när jag tröttnade och lämnade hästen inne. Han höll på att spränga dörren, och gick sen inte att lämna inne ensam....

Lotta

Skönt att veta att jag inte är ensam om att tycka att man kan mocka på fm när man ändå går hemma.

Precis det tycker jag med! jag mockar alltid efter jag släppt ut hästarna, sköter allt på morgonen. Så har jag allt klart liksom.

Ja :idea:det kan man ju sätta upp en tid till det oxå. Kan det passa med tidigast kl 18:00 kan dock släppas in tidigare beroende på väder? Tex snö storm el liknande.

Usch vad irriterande och jobbigt. Hoppas att våra hyresgäster kan sköta det i alla fall.
 
Sv: Stallregler

Hyr man ut boxar till någon så är den personen en kund. Det är ju inte så att man skall gråta av tacksamhet för att man får köpa en tjänst? Eller? Att skriva in i ett avtal att kundens häst skall vara ute senast kl 8 varje morgon kommer aldrig att fungera om inte du/ni som bor på gården sköter det själva. Och skall 6 hästar gå ut och 2 stå kvar tills matte/husse kommer? Och när hästarna skall gå in, skall man lämna 2 kvar då om inte de har hämtats in innan? Nej, det där tror jag inte fungerar. Alla hästar i ett stall skall gå ut/in samtidigt i den ordning som passar dem bäst. Dessutom kan man inte sätta ett klockslag eftersom det är så mycket dåligt väder här. Skall man släppa ut hästarna kl 07:55 när det är ösregn/storm? Och hur kommer du att känna det när det är ett riktigt pissväder och inackorderingarna bara tar in sina hästar när du inte är hemma? Bara för att du inte vill att ni skall hjälpas åt. Du får väl ta betalt för ut/insläpp helt enkelt om du vill att inackorderingarnas hästar skall ut en viss tid. Om folk inte släpper ut sina hästar innan kl 10 tycker jag att det är deras ensak när det är de själva som skall sköta det och de inte bor på gården. Och om de jobbar eller inte tillhör väl deras privatliv? Har knappast något att göra med om de vill hyra box hos dig. Du tar betalt för en box, det är det hela. Visst ditt stall - dina regler, men man skall inte ha så mycket regler! Det är bättre att kommunicera med varandra och hjälpas åt, det kommer man mycket längre med.

Jo jag är också tveksam ifall tiden kommer funka. Jag vill att in-utsläpp ska ingå men det är min mor som inte vill det.
Dock ska jag se hur det kommer bli i vinter för jag bor just nu 3 mil från stallet men ska flytta närmare och lär bara få 4-5 km och jag lär då ta cykeln till stallet varje morgon. Och om det blir så och att det funkar, så kommer jag höja stallhyran med en liten summa och då kommer det att ingå.
Men jag tycker att man kan prova detta i alla fall. För jag får väldigt ont i mitt hjärta när jag ser hästar som står inne till efter kl 10. Och jag vill inte ha det så.
I detta fallet så blev dom typ tvunga att hyra av oss då dom hyr ett hus som inte ha stall till. Och det är ju mycket smidigare att hyra ett stall som ligger 5 min promenad än att kanske få köra kanske 1 mil. Då tror jag inte att man bryr sig om att man måste släppa ut sin häst senast kl 8. Hästar är utedjur och ska vara ute så mycket som möjligt. Och kan jag som stallägare se till att hästarna kommer ut tidigit så sätter jag hellre upp den reglen än att må dåligt.
Något som jag glömt att skriva är att dom kommer inte tidigare och ge mat utan om dom kommer kl 10 så får hästarna också sin frukost. Kommer dom vid 11 så får hästarna frukost vid elva.
 
Sv: Stallregler

Jag svara på dina frågor i morgon. För jag måste gå och lägga mig nu om jag inte ska somna över tangentbordet haha.
Som sagt svara på dem i morgon ;)

Dock jätte bra tips och omformuleringar!! :laugh:
 
Sv: Stallregler

Du skämtar :confused: Varför skulle inte inackorderingarnas hästar få frukost när era hästar får det?? Även om ni har en stor hösilagebal ute i hagen till era hästar som de kan äta när de kommer ut, så kan ju inackorderingarna göra i ordning maten (i påsar och hinkar) till sina hästar så kan man bara ge dem det på morgonen. Alla hästar i ett stall SKALL fodras samtidigt. Vad kommer du att tycka när de fodrar sina hästar när dina är inne och de inte får något?
 
Sv: Stallregler

Man ger ALLA hästar i ett stall mat samtidigt! Jag förstår inte varför hästar ska straffas för att du inte tycker att de ska gå ut kl 10 och ägaren tycker att 10 är ok? Det är faktiskt ingen logik alls i att inte mata alla hästar på en och samma gång. Ska andras hästar stå och slå i boxarna medan dina äter sin frukost?

Mockning på fm är också en regel som jag tycker att du ska stryka. Hyr man ut en box får man tänka lite på att alla inte tycker som dig själv. JAg vill mocka min box när jag själv vill och inte på en specifik tid. Vad gör man om man har ett läkarbesök just den tiden?

Sopa stallgången med vatten har jag alltid tyckt var lite överdrivet. Så hemskt behöver man inte ta i att det dammar sså mycket.

Övriga regler att hålla ordning och så är bra. Att barn inte får leka i stallet är också en regel du kanske ska fundera på. Vad är leka? Var får barnen leka? Att stojja bör ju vara förbjudet men att sitta och leka med duplo, dinosauridjur osv är väl ok?

Jag tror att det är bäst att ha några få regler och sedan ta resten som det kommer istället för att spalta upp en massa redan innan de flyttat in.
 
Sv: Stallregler

Jag tror att det är bäst att ha några få regler och sedan ta resten som det kommer istället för att spalta upp en massa redan innan de flyttat in.

Av egen erfarenhet kan jag säga att det fungerar bara om stallägaren är bra på att kommunicera och har vettig inställning till hästhållning och uthyrning av boxplats. Jag har stått i stall där regler och kostnader ändrats hej vilt.

TS

Jag blir fundersam till om det här med att ha grannen inhyst över huvud taget kommer att fungera? Det är ju en enorm skillnad för grannen som om jag förstår det hela rätt har fått sköta sig själv tidigare och att som nu samsas med dig och din mamma.

Matintag är en otroligt viktig del av en hästs liv, och att då läsa att hästarna inte kommer att fodras samtidigt (?) anser jag kommer orsaka bekymmer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 522
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 486
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 316
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 407
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp