Bukefalos 28 år!

Jag tror att det flyttat in en skitunge i vårt stall

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker också det var rejält klantig att skriva namnet på tjejen.

Dock tycker jag också hon är klantig, kan man inte stå för sig eller nästa gång komma ihåg att låsa dörren ska man inte vara där själv. Du ansvarar för +100.000kr i bara sadlar och klarar man inte det får man ha förälder med sig, men man behöver inte bli utpekad på whiteboarden.

Fast med det sagt kan jag ju säga att iallafall jag hade kommit ihåg att låsa efter att blivit upp skriven så, men det skulle bli ganska dålig stämmning.
 
Glöm inte att låsa sadelkammaren -ser jag som tydligt "oupps, tänk på det nästa gång" Ofelia - ser jag som otroligt utpekande, efter att ha glömt låsa EN gång :-):heart -"jag är sur och känner dig inte men här får du ett hjärta. Sorry att jag pekade ut dig men jag menar det."

Jag tycker det är sjukt att göra så mot någon, allra helst ett barn!!

Man tar upp det dagen därpå, förslagsvis?
Utpekande? Det väl bättre att bara att visa vem man påminner så personen förstår det. Meddelanden som är till just mig kommer jag ihåg bättre än de som är "allmänna".
Dessutom är det ju verkligen att läsa in saker som inte står när man tolkar in en glad emoji OCH ett hjärta som att personen är arg. Tolkar du det som att personen är arg om hen ler samtidigt som hen påminner dig irl med eller är det just skrivet som är problemet?
Får man använda emojis i sms då? Eller är man arg då med?

Det är alltså sjukt att påminna någon på ett trevligt sätt på tavlan? Tur att vi inte står i samma stall.

Det är ju om man brukar vara i stallet samma tider, annars kan det ju dröja flera dagar innan man ses igen (jag jobbar oregelbundet så ibland har jag inte träffat någon i stallet på flera dagar liksom).
 
Jag kan väl också tycka att namn-nämnandet kunde varit bättre utan. Men påminnelse på tavlan - absolut. Jag föredrar också normalt sett att man påminner personligen, så inte alla behöver fundera på om det var den eller den som glömt.

I övrigt tycker jag ABSOLUT att man ska nämna varför det är viktigt, för pedagogikens skull. Det handlar inte alls om att gnida in det, utan verkar som en hjälp att förstå och komma ihåg.
 
Om du skrivit så till mig på tavlan så hade jag antingen blivit arg (om det inte varit jag) eller ledsen (om det varit jag, alla kan göra misstag liksom, måste jag få det kastat i ansiktet på mig).
På riktigt?!? Någon skriver en påminnelse med ett hjärta och en glad gubbe på tavlan och du blir ledsen?

Jag är glad att jag står i ett stall där det är ok att skriva Soptunnan!! på onsdagar så att inte den som kvällsfodrar (jag) glömmer dra ut den för tömning. :crazy:
 
På riktigt?!? Någon skriver en påminnelse med ett hjärta och en glad gubbe på tavlan och du blir ledsen?

Jag är glad att jag står i ett stall där det är ok att skriva Soptunnan!! på onsdagar så att inte den som kvällsfodrar (jag) glömmer dra ut den för tömning. :crazy:
Ja om vederbörande har först gått åt rätt hårt på mig att jag glömt att låsa sadelkammaren och sedan dessutom skriver ett personligt meddelande på tavlan till mig så att alla kan läsa det så ja, då blir jag både ledsen och arg. Sånt där är bara översittarfasoner. Oavsett hur många gulliga hjärtan man ritar.
 
Ja om vederbörande har först gått åt rätt hårt på mig att jag glömt att låsa sadelkammaren och sedan dessutom skriver ett personligt meddelande på tavlan till mig så att alla kan läsa det så ja, då blir jag både ledsen och arg. Sånt där är bara översittarfasoner. Oavsett hur många gulliga hjärtan man ritar.
Men vadå gått rätt hårt åt?
@spinxx tog upp det och ville förhindra att det upprepades, vad är fel i att vilja skydda sin egendom?

Och missar man en sån grej får man ta att bli påmind, det gäller både vuxna och ungdomar.
 
Att få tillgång till sadelkammaren där andra förvarar dyrbar egendom förpliktigar att kunna hantera den tillgången. Det är inte alls detsamma som att släcka efter sig på ridbanan, det handlar om att andra kan förlora mycket pengar på grund av ens slarv.
Nu lärde sig inte denna tjej av den första tillsägelsen. Då tycker jag att de andra i stallet har all rätt att säga till henne att det måste fungera. Alla har rätt att göra misstag men man ska lära sig något av det. Att upprepa samma misstag flera gånger trots tillsägelser är slarv.
 
Men vadå gått rätt hårt åt?
@spinxx tog upp det och ville förhindra att det upprepades, vad är fel i att vilja skydda sin egendom?

Och missar man en sån grej får man ta att bli påmind, det gäller både vuxna och ungdomar.
Man kan säga till på många olika sätt. På det sättet som sas till här var vare sig trevligt eller snällt. Dessutom toppat med ett personligt riktat meddelande på tavlan som alla kan läsa.
 
Att få tillgång till sadelkammaren där andra förvarar dyrbar egendom förpliktigar att kunna hantera den tillgången. Det är inte alls detsamma som att släcka efter sig på ridbanan, det handlar om att andra kan förlora mycket pengar på grund av ens slarv.
Nu lärde sig inte denna tjej av den första tillsägelsen. Då tycker jag att de andra i stallet har all rätt att säga till henne att det måste fungera. Alla har rätt att göra misstag men man ska lära sig något av det. Att upprepa samma misstag flera gånger trots tillsägelser är slarv.
Det är en ung flicka vi pratar om här. Man kan inte förvänta sig att barn skall vara lika ansvarsfulla som vuxna och man kan inte heller lägga samma krav på dom som på en vuxen.

Det är flickans föräldrar och i förlängningen hyresvärdens uppgift att se till att det funkar.
 
Det är en ung flicka vi pratar om här. Man kan inte förvänta sig att barn skall vara lika ansvarsfulla som vuxna och man kan inte heller lägga samma krav på dom som på en vuxen.

Det är flickans föräldrar och i förlängningen hyresvärdens uppgift att se till att det funkar.
Jag tycker inte alls att man inte kan ställa grundläggande krav på en tonåring! :)
Att komma ihåg att låsa en dörr efter sig är faktiskt rätt basic och jag tycker det är snudd på nedvärderande att inte anse att en tonåring ska klara av det.
 
Jag tycker inte alls att man inte kan ställa grundläggande krav på en tonåring! :)
Att komma ihåg att låsa en dörr efter sig är faktiskt rätt basic och jag tycker det är snudd på nedvärderande att inte anse att en tonåring ska klara av det.
Det är ju ungefär som att låsa ytterdörren hemma när man är sist ut ur huset. Sånt lär man sig tidigt, en sadelkammardörr borde inte vara svårare.

----

Det andra jag tänkte på när jag läste tråden är att vi vet ju inte HUR ts sa sakerna till tjejen. Det vi inte vet kan vi inte uttala oss om egentligen, kanske försökte ts vara vänlig och pedagogisk, men det funkade inte. Jag får inte känslan av att ts skällt ut tjejen efter noter.
 
Jag blir rätt chockad när jag läser svaren i den här tråden. Hur kan det vara elakt att påtala att någon gjort fel/glömt något när denne dessutom är ny och kanske inte ännu hunnit lära sig reglerna? Det är väl självklart att man säger till? Regler finns ju av en anledning - inte "bara för att", liksom. Om jag är ny i ett stall och missar saker, så blir jag GLAD om någon påpekar det för mig. Hur ska jag annars kunna lära mig/bättra mig? Och om personen ifråga är för ung och oansvarig för att klara av att hålla ordning, så får väl helt enkelt föräldrarna vara med och ta ansvaret. Jag förstår verkligen inte vad TS gjort för fel i det här fallet. Verkligen inte.
 
Nu vet jag inte om det redan nämnts i tråden för jag verkar ha missat det, men hur gammal är flickan ifråga? Jag tycker det är en stor skillnad om hon är 13 eller ska snart fylla 18. Är hon nästan myndig då ska man absolut prata direkt med flickan ifråga och även kunna vara öppnare/hårdare. Om hon är 13 och en vuxen(?) människa, TS, använt samma ton mot henne då skulle hon nog bli ganska rädd eller osäker och då är första instinkten, särskilt som barn, att skylla ifrån sig och ljuga, nä det var inte jag.

Att sedan bli extra utpekad genom personlig lapp - herregud dessa lappar, vi har en tvättstugemaffia som skriver lappar med glada smileys och vänliga hälsningar som gör mig som vuxen människa galen - gör flickan ännu mera rädd och osäker. Hon kanske inte slarvar mer men jag tror inte hon eller resten av er kommer att trivas särskilt bra ihop. Vem vet, om några månader kanske det startas en ny tråd här med, hej, jag är 16 år och står inackorderad och alla andra som är vuxna mobbar mig och jag vill inte rida mer eller vara i stallet för jag är rädd för dem. Med medföljande råd och åsikter som i denna. ;)
 
Jag tycker inte alls att man inte kan ställa grundläggande krav på en tonåring! :)
Att komma ihåg att låsa en dörr efter sig är faktiskt rätt basic och jag tycker det är snudd på nedvärderande att inte anse att en tonåring ska klara av det.
Men nu är det så att det är ett barn och det finns en anledning till att man tex blir myndig först vid 18.

En ung tonåring fungerar inte på samma sätt som en vuxen. Visst kan man ställa samma krav men man kan inte förvänta sig att dom följer kraven på samma sätt som en vuxen.
 
Det är en ung flicka vi pratar om här. Man kan inte förvänta sig att barn skall vara lika ansvarsfulla som vuxna och man kan inte heller lägga samma krav på dom som på en vuxen.

Det är flickans föräldrar och i förlängningen hyresvärdens uppgift att se till att det funkar.

Det ligger på föräldraansvaret att se till att barnet sköter det den ska göra. Lämnar de barnet ensamt i stallet ska de också se till att barnet sköter sig. Klarar barnet inte av det utan agerar på ett sätt som gör att andra riskerar att bli av med sin egendom måste föräldern ta över ansvaret för att det sköts.
 
Nu vet jag inte om det redan nämnts i tråden för jag verkar ha missat det, men hur gammal är flickan ifråga? Jag tycker det är en stor skillnad om hon är 13 eller ska snart fylla 18. Är hon nästan myndig då ska man absolut prata direkt med flickan ifråga och även kunna vara öppnare/hårdare. Om hon är 13 och en vuxen(?) människa, TS, använt samma ton mot henne då skulle hon nog bli ganska rädd eller osäker och då är första instinkten, särskilt som barn, att skylla ifrån sig och ljuga, nä det var inte jag.

Att sedan bli extra utpekad genom personlig lapp - herregud dessa lappar, vi har en tvättstugemaffia som skriver lappar med glada smileys och vänliga hälsningar som gör mig som vuxen människa galen - gör flickan ännu mera rädd och osäker. Hon kanske inte slarvar mer men jag tror inte hon eller resten av er kommer att trivas särskilt bra ihop. Vem vet, om några månader kanske det startas en ny tråd här med, hej, jag är 16 år och står inackorderad och alla andra som är vuxna mobbar mig och jag vill inte rida mer eller vara i stallet för jag är rädd för dem. Med medföljande råd och åsikter som i denna. ;)
Hon var en tonåring under 15 tyckte jag det stod någonstans.
 
Det ligger på föräldraansvaret att se till att barnet sköter det den ska göra. Lämnar de barnet ensamt i stallet ska de också se till att barnet sköter sig. Klarar barnet inte av det utan agerar på ett sätt som gör att andra riskerar att bli av med sin egendom måste föräldern ta över ansvaret för att det sköts.
Absolut är det så. Men samtidigt så tog hyresvärden in hyresgästen så i slutänden, om det inte fungerar med föräldrarna, så får ju denne lösa problemet på ett eller annat sätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Alltså jag har varit lite kluven gällande spöken... Men flyttade till ett nytt stall för ett par veckor sedan o jag vågar verkligen inte...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 743
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag behöver tips och råd på ett litet stalldilemma som jag inte vill skriva om under mitt vanliga namn här, det är så lätt hänt att det...
2
Svar
20
· Visningar
4 140
Senast: Fundersam_
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 890
Senast: Phadrah
·
Ekonomi & Juridik Först lite allmän info och jag hoppas inte att inlägget bli alltför luddigt och rörigt. Vi hyr ut 2 boxar till våran granne. Och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp