Bukefalos 28 år!

Stallregler

Varmblod90

Trådstartare
Först lite allmän info och jag hoppas inte att inlägget bli alltför luddigt och rörigt.

Vi hyr ut 2 boxar till våran granne. Och denna vintern lär jag har mina hästar uppstallade och även min mor lär ha hästar där. Det kommer sammanlagt bli 8 st hästar, 3 mindre hästar och 5 shettisar. Detta är alltså första vintern vi kommer ha hästar i vårat egna stall. Våran granne fick redan hyra 2 boxar tidigare iår när det fortfarande va snö på backen.

Stallet är inte jätte stort och vi vill ju då såklart hålla iordning och snyggt och se till att alla hästarna trivs och mår bra.
Jag vill sätta upp lite stallregler och undra ifall dessa regler är något man kan ha eller är det för stora regler så att säga.

I våras då så tog grannen inte ut sina hästar förrän efter kl 10:00 på förmiddagarna.

Reglerna jag vill sätta upp är.
*Att alla hästarna är utkomna senast kl 8 på morgonen.
*Att man mockar någon gång under förmiddagen så att det är en bra luft i stallet när hästarna kommer in på kvällen.
*Man sopar sin del av stallgången där man ha sina boxar efter man ha mockat.
*Att man se till att alltid hålla det snyggt och iordning efter sig.
*Plockar undan ev bajs samt sopar i gången efter att man skött om sin häst.
*Att man ställer tillbaka grepar, skyffel m.m. där dem ska stå efter att man använt dem, att inget få lämnas ståendes i gången.
*Inga barn får vara i stallet utan uppsyn. Plus att dem inte få leka i stallet oavsett.
*Låser dörren in till sadelkammaren när man är klar.
*Får inte sopa i stallgången om det står hästar inne om man inte vattnar stallgången lite lätt först så det inte dammar, alt vänta man att sopa efter mockningen.
*Att man alltid släcker och dra ut sladden till radion innan man lämnar stallet.
*Stalldörrarna ska alltid vara stängda om det är minusgrader. (Vi själva ser dock till att vädra en kort stund varje dag)
*Får ej använda spån som strö för att bonden ska kunna använda gödseln.
*Rökning förbjuden såklart!!

Jag tro det var allt.
Kan man ha sådana regler? Har ni några regler i erat stall och vad är det då för regler i så fall?
 
Sv: Stallregler

Själv har jag eget stall så jag behöver inte tänka på regler. Men om jag skulle hyra in mig tycker jag de flesta av dina krav låter rimliga. Det som absolut inte skulle fungera för mig är att vara tvungen att mocka på förmiddagen. Jag vill kunna fixa i stallet när det passar mig helt enkelt. Jag mockar alltid på kvällen efter jobbet och jag har inga som helst problem med dålig luft?

Sedan tror jag det bästa är att sträva efter att hitta likasinnade hyresgäster så att man kan ha så lite detaljregler som möjligt ang städning/sopning mm.
 
Sv: Stallregler

Vi har liknande regler i vårat stall. Men vi har skippat att det ska vara mockat på fm, eftersom de flesta arbetar eller är i skolan då och inte har möjlighet att mocka då, men det brukar alltid vara mockat hos alla hästar när de kommer in eftersom de är ute till ca 19-20tiden.
 
Sv: Stallregler

Tack för era svar! Då är det inte helt orimliga regler då, skönt att veta. Ang mockningen på fm så är båda arbetslösa så det lär inte vara några problem för någon av dem att mocka på fm. Därför tänkte jag att det är en bra regel så luften är bra när hästarna kommer in på kvällen.
Som sagt detta kommer bli första vintern vi har hästar i stallet så vi vet ju inte hur bra ventialionen är. Som det är nu är det mkt bra luft i stallet, det är öppet och ljust. Men som sagt man vet ju inte hur det blir om man låter det ligga kvar skit och piss i boxarna en hel dag. Så därför tänkte jag att det är lika bra att ta det bästa före det osäkra (eller hur man nu brukar säga:D )

Och ang städningen osv så är dem lite slarviga. Därför vill jag sätta upp den reglen. Så vi är inte lika när det gäller den biten, jag är väldigt noga med att det ska vara snyggt, rent osv i ett stall. Samt att det ska vara bra luft och ventilation för hästarnas bästa.
 
Sv: Stallregler

Ärligt talat, blir det dålig luft av att inte ha mockat men stallet är tomt, kan det aldrig bli godkänt att ha hästar i. Tänk när hästarna står i sina omockade oboxar på natten och dörrarna är stängda. Det är ju ungefär 20 gånger värre i så fall.

Har man tillräcklig ventilation i stallet är det inga problem att det är omockat.
 
Sv: Stallregler

Men även om de är arbetslösa kanske de inte har lust/tid att mocka på fm? Jag hade inte velat vara styrt av stallägaren när jag ska mocka.
 
Sv: Stallregler

Det spelar ingen roll för mig, jag skulle inte vilja vara tvungen att mocka på kvällen heller bara för att det är det som ofta passar mig bäst. Jag vill kunna välja, och om jag nu är ledig hela dagarna vill jag inte binda upp förmiddagarna på att vara i stallet då.

Blir det dålig luft är det inte vid vilken tidpunkt mockningen sker det beror på ändå, utan då är ventilationen för dålig. Har man en fungerande bädd med lämplig mängd strö ska det heller inte behöva lukta av urinen.
 
Sv: Stallregler

Ärligt talat, blir det dålig luft av att inte ha mockat men stallet är tomt, kan det aldrig bli godkänt att ha hästar i. Tänk när hästarna står i sina omockade oboxar på natten och dörrarna är stängda. Det är ju ungefär 20 gånger värre i så fall.

Har man tillräcklig ventilation i stallet är det inga problem att det är omockat.

Nä du har rätt. Det är nog bara jag som är så satans nojjig från vintras där jag hade mina hästar uppstallade på en ridskola där dem täppte igen varenda ventilationsrör (6st) och stängde alla dörrar = ingen ventilation och det va ca 20 hästar. Ja du kan tänka dig själv hur det va...Stank amoniak något så fruktansvärt när jag kom dit (jobbade som stallskötare på morgonen)
Så det är bara det, vill inte att mina hästar ska fara illa av sånt igen.

Men om jag tar bort mockningen på fm då, är det något annat som är galet?
 
Sv: Stallregler

Det spelar ingen roll för mig, jag skulle inte vilja vara tvungen att mocka på kvällen heller bara för att det är det som ofta passar mig bäst. Jag vill kunna välja, och om jag nu är ledig hela dagarna vill jag inte binda upp förmiddagarna på att vara i stallet då.

Blir det dålig luft är det inte vid vilken tidpunkt mockningen sker det beror på ändå, utan då är ventilationen för dålig. Har man en fungerande bädd med lämplig mängd strö ska det heller inte behöva lukta av urinen.

Fast nu är det ju inte du som hyr av oss. Går man hemma hela dagarna så ska det inte vara några svårigheter att mocka på fm. Det är ju lite som ett jobb. Man kan ju inte jobba bara dem gångerna när man känner för det. Om du förstår vad jag menar.

Binda upp hela fm att vara i stallet var väl ändå att ta i. Hon ska i så fall enbart mocka 2 boxar som tar 15 min ungefär och det tar henne 5 min att gå till stallet. Är det att ta upp hela förmiddagen?:p Och när man ändå är ledig hela dagarna så kvittar det väl vilken tid på dygnet man är i stallet? Om man släpper ut hästarna tex kl 8 och därefter mockar så är man ju hemma igen på 20 min. Och då har du hela dagen på dig att göra precis vad du vill, inkl fm :p
 
Sv: Stallregler

Men även om de är arbetslösa kanske de inte har lust/tid att mocka på fm? Jag hade inte velat vara styrt av stallägaren när jag ska mocka.

Fast hade du som stallägare accepterat att det inte bli mockat på flera månader efter att hästägarna valt att ha hästarna ute på nätterna istället?
Se skiten ligga kvar och mögla och stinker fan rent ut sagt...
För så var det i våras då dem valde att ha hästarna ute istället. Skiten låg kvar fram till juli ungefär...
Om man inte som hästägare vill känna sig styrd när denna ska mocka så kan man ju låta skiten ligga kvar fram till man få lust till att mocka. Och då kan ju inte vi heller säga till.
 
Sv: Stallregler

Det jag reagerar på är mockningstiden och att gången ska vattnas, tänker på isbanerisken på vintern..
 
Sv: Stallregler

Fast hade du som stallägare accepterat att det inte bli mockat på flera månader efter att hästägarna valt att ha hästarna ute på nätterna istället?
Se skiten ligga kvar och mögla och stinker fan rent ut sagt...
För så var det i våras då dem valde att ha hästarna ute istället. Skiten låg kvar fram till juli ungefär...
Om man inte som hästägare vill känna sig styrd när denna ska mocka så kan man ju låta skiten ligga kvar fram till man få lust till att mocka. Och då kan ju inte vi heller säga till.


Men det är ju stor skillnad på att inte mocka öht, mot att vara tvungen att mocka en speciell tid varje dag!
 
Sv: Stallregler

Det jag reagerar på är mockningstiden och att gången ska vattnas, tänker på isbanerisken på vintern..

Nu menar ju inte jag att man ska gå med tex vattenslang utan att man tar en spann och ta lite med näven och sprider ut. Och då är det ju såklart när det inte är kallt ute. Därför skrev jag alt vänta till efter mockningen ;) Beroende helt och hållet på om vi kommer ha det varmt i vinter. Blir det en mild vinter så lär ju heller vattnet inte frysa. Men jag förstår din reaktion, men som sagt hade inte tänkt vattna vid minusgrader ;) Något som jag ska skriva dit i så fall
 
Sv: Stallregler

Fast nu är det ju inte du som hyr av oss. Går man hemma hela dagarna så ska det inte vara några svårigheter att mocka på fm. Det är ju lite som ett jobb. Man kan ju inte jobba bara dem gångerna när man känner för det. Om du förstår vad jag menar.

Binda upp hela fm att vara i stallet var väl ändå att ta i. Hon ska i så fall enbart mocka 2 boxar som tar 15 min ungefär och det tar henne 5 min att gå till stallet. Är det att ta upp hela förmiddagen?:p Och när man ändå är ledig hela dagarna så kvittar det väl vilken tid på dygnet man är i stallet? Om man släpper ut hästarna tex kl 8 och därefter mockar så är man ju hemma igen på 20 min. Och då har du hela dagen på dig att göra precis vad du vill, inkl fm :p

Nej och det är väl troligtvis ingen i den här tråden som hyr av dig. Jag svarade på din fråga där du ville ha synpunkter på dina regler. Självklart kan du ha vilka regler du vill i ditt stall. Men jag hade inte velat stå hos någon som anser att jag ska mocka vid en viss tidpunkt bara för att jag ändå går hemma hela dagarna. Lite större frihet än så vill jag ha.

Sedan har jag aldrig pratat om att binda upp hela förmiddagarna, jag pratade om att binda upp sig på att vara i stallet just på förmiddagar och att alltid behöva anpassa sig efter det. Men ni kanske inte hjälps åt med utsläpp? Om alla tar sina egna hästar så ja - då är man ju i stallet varje morgon.
 
Sv: Stallregler

Fast hade du som stallägare accepterat att det inte bli mockat på flera månader efter att hästägarna valt att ha hästarna ute på nätterna istället?
Se skiten ligga kvar och mögla och stinker fan rent ut sagt...
För så var det i våras då dem valde att ha hästarna ute istället. Skiten låg kvar fram till juli ungefär...
Om man inte som hästägare vill känna sig styrd när denna ska mocka så kan man ju låta skiten ligga kvar fram till man få lust till att mocka. Och då kan ju inte vi heller säga till.

Det är ju en viss skillnad på att bestämma att det ska mockas varje dag och att bestämma att det ska göras på förmiddagen. Jättestor skillnad faktiskt!
 
Sv: Stallregler

Nej och det är väl troligtvis ingen i den här tråden som hyr av dig. Jag svarade på din fråga där du ville ha synpunkter på dina regler. Självklart kan du ha vilka regler du vill i ditt stall. Men jag hade inte velat stå hos någon som anser att jag ska mocka vid en viss tidpunkt bara för att jag ändå går hemma hela dagarna. Lite större frihet än så vill jag ha.

Sedan har jag aldrig pratat om att binda upp hela förmiddagarna, jag pratade om att binda upp sig på att vara i stallet just på förmiddagar och att alltid behöva anpassa sig efter det. Men ni kanske inte hjälps åt med utsläpp? Om alla tar sina egna hästar så ja - då är man ju i stallet varje morgon.

Nej och jag vill heller att ingen i tråden hyr någon box från mig :laugh: Men inte visste jag att det va så farliga regler...Jag skrev bara ner olika förslag om man kunde ha det så. Därför frågade jag om det var rimliga regler om jag tar bort mockningen på fm. Men dem kanske är för starka då så att säga??

Nej vi hjälps inte åt med utsläpp.
 
Sv: Stallregler

Det är ju en viss skillnad på att bestämma att det ska mockas varje dag och att bestämma att det ska göras på förmiddagen. Jättestor skillnad faktiskt!


Som jag svarade till en annan som vet jag inte vad jag tänkte där. Jag är sjukt trött så det bero på det :p

Så glöm det jag skrev ang det;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 536
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 496
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 462
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp