Bukefalos 28 år!

Stallregler

Sv: Stallregler

Generellt har du bra regler (när tiden för mockningen försvann ;)).
Jag skulle också lägga till som en första regel:
"Uppträd vänligt och respektfullt mot dina stallkamrater" Nu är ni kanske inte så många att det känns angeläget men en sådan första regel säger en del om vad man vill ha för stämning i stallet. Att man ska behandla hästarna med lugn och konsekvens kan också vara en bra regel, eller "motto" att poängtera.
 
Sv: Stallregler

Fast hade du som stallägare accepterat att det inte bli mockat på flera månader efter att hästägarna valt att ha hästarna ute på nätterna istället?

Det är väl inte riktigt samma sak.

Jag tycker att det är två orimligheter i dina regelförslag: vilken tid på dagen hästarna ska vara ute (varför måste de vara ute kl 8 på morgonen? Det är väl upp till var och en?) samt att specificera tidpunkt för mockning.

Jag skulle hellre formulera att varje hästägare ansvarar för att det mockas i resp boxar varje dag!
Tidpunkt måste få vara upp till var och en.

Däremot undrar jag utifrån ditt detaljerade förslag till regler, om ni verkligen vill ha grannarna uppstallade hos er. .Detaljerna antyder att du inte tror att grannarna sköter sig.

Har ni tillstånd från Länsstyrelsen? Ska ni ha åtta hästar installade varav ett par är inackorderade, så måste ni ha det. Då kommer de ut från LST och inspekterar först.

Har ni reg. verksamhet?
Om ni hyr ut mot betalning, handlar det om verksamhet även om ni näppeligen går med ekonomisk vinst.
Skulle tro att det går att tolka annorlunda om ni väljer att låna ut boxarna till grannarna och de själva skaffar foder och strö så ni inte har något utbyte av pengar er emellan, gällande huruvida det är en verksamhet eller inte. Däremot ändrar det inte på behovet av tillstånd.
 
Sv: Stallregler

För mig verkar det som om du gör ditt bästa för att sätta upp regler, som om dom följs kommer att förhindra att "slarv" som du sett förut kommer att hända igen? Många har i tråden kommenterat att dom inte skulle vilja stå i ditt stall med så många och så precisa regler. Det gör ju inget, eftersom du inte utbjuder boxar till uthyrning. Ni kommer av hjälpsamhet hyra ut boxar till närboende för att dom ska slippa åka så långt till stallet.
Dom kan då alltså gilla läget och följa reglerna, eller skaffa sig en annan stallvärd, som jag ser det!

Bra tänkt av dig, som vill förhindra tjafs och diskussioner under vintern som kommer!

Och utsläpps-insläppstider och tider för fodring är ju helt upp till dig och bestämma utifrån att du ser till hästarnas bästa. (Jag tycker också hästar ska vara ute i mesta möjliga mån. Lite kortare dagar kan det bli ibland, men.... då ska det vara riktigt ruggigt väder.
 
Sv: Stallregler

Det är väl inte riktigt samma sak.

Jag tycker att det är två orimligheter i dina regelförslag: vilken tid på dagen hästarna ska vara ute (varför måste de vara ute kl 8 på morgonen? Det är väl upp till var och en?) samt att specificera tidpunkt för mockning.

Jag skulle hellre formulera att varje hästägare ansvarar för att det mockas i resp boxar varje dag!
Tidpunkt måste få vara upp till var och en.
Om du går tillbaka i tråden så ser du att jag redan har skrivit någon rad ang om det! Gäller även mockningen...
Sen är hästar ute djur! Dem ska vara ute så tidigt som möjligt på morgonen och vara ute så länge som möjligt. Förstår inte varför en del verkar vilja ha sina hästar inne längre på morgonen och sen låter dem gå ute några timmar på dagen. Hade jag bott på gården hade dem åkt ut klockan 6 på morgonen, väntat någon timma längre om det var ett riktigt jävla busväder ute tex storm el liknande. Annars åker dem ut. Och dem går med täcke på och ha en skog att söka skydd i.

Däremot undrar jag utifrån ditt detaljerade förslag till regler, om ni verkligen vill ha grannarna uppstallade hos er. .Detaljerna antyder att du inte tror att grannarna sköter sig.

Har ni tillstånd från Länsstyrelsen? Ska ni ha åtta hästar installade varav ett par är inackorderade, så måste ni ha det. Då kommer de ut från LST och inspekterar först.

Har ni reg. verksamhet?
Om ni hyr ut mot betalning, handlar det om verksamhet även om ni näppeligen går med ekonomisk vinst.
Skulle tro att det går att tolka annorlunda om ni väljer att låna ut boxarna till grannarna och de själva skaffar foder och strö så ni inte har något utbyte av pengar er emellan, gällande huruvida det är en verksamhet eller inte. Däremot ändrar det inte på behovet av tillstånd
.

Detta du skriver är något som inte hör tråden till och jag ser ingen mening med att jag ska svara på det då jag redan visste det.
 
Sv: Stallregler

För mig verkar det som om du gör ditt bästa för att sätta upp regler, som om dom följs kommer att förhindra att "slarv" som du sett förut kommer att hända igen? Många har i tråden kommenterat att dom inte skulle vilja stå i ditt stall med så många och så precisa regler. Det gör ju inget, eftersom du inte utbjuder boxar till uthyrning. Ni kommer av hjälpsamhet hyra ut boxar till närboende för att dom ska slippa åka så långt till stallet.
Dom kan då alltså gilla läget och följa reglerna, eller skaffa sig en annan stallvärd, som jag ser det!

Bra tänkt av dig, som vill förhindra tjafs och diskussioner under vintern som kommer!

Och utsläpps-insläppstider och tider för fodring är ju helt upp till dig och bestämma utifrån att du ser till hästarnas bästa. (Jag tycker också hästar ska vara ute i mesta möjliga mån. Lite kortare dagar kan det bli ibland, men.... då ska det vara riktigt ruggigt väder.

Tack, en som förstår:bow:

Ja det tycker jag med. Gillar man inte läget så behöver man inte stanna där. Vi tvingar inte dem att stanna kvar hos oss, men vi vill ha det först och främst iordning och jag tycker att dem ska veta vad som gäller. Det kanske visa sig att dem är lika ordningsamma som oss. Jag vet inte eftersom detta är första vintern.
Men det är lika bra att sätta upp regler för att undvika ev tjafs som du säger. Inget fel med det alls tycker jag.

Jag tycker hästar ska vara ute så mycket som möjligt. De mår inte bra av att stå inne så länge. Förr så släppte jag in mina hästar mellan 11-12 på nätterna och det fick komma ut igen mellan 8-9 på morgonarna.
Men var vädret väldigt dåligt, tex storm el liknande så åkte dem in tidigare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 523
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 486
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 316
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 409
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp