Bukefalos 28 år!

Stallregler

Sv: Stallregler

Som andra sagt, mockningen är den enda "konstiga" regeln. Läser att du har tidigare dåliga erfarenheter av dåligt stall och dålig mockning så förstår lite men... Daglig mockning är bra att ha som regel men när den ska ske bör hästägaren få välja själv. Du säger att de är arbetslösa nu men det kan ju komma att ändras.
 
Sv: Stallregler

det verkar som bra regler, dock så hade jag haft att man sopar hela stall gången efter mockning. (det dröser lätt av skottkärran + hästar som går fram och tillbaka för träning smutsar också ner) + det konstiga fenomenet där folk sopar över skit på grannens sida av stallgången när man inte vill sopa in det till sina boxar, som typ små sten och is klumpar på vintern.
och att man ska mocka innan hästarna tas in, typ innan kl 6 eller 7 så att allt är i ordning när hästarna tas in och fodras för kvällen.

har eget stall och kan inte tänka mig att ha en inackorderad, i så fall så får det vara full inackordering så allt görs på mitt sätt :p
 
Sv: Stallregler

Du skämtar :confused: Varför skulle inte inackorderingarnas hästar få frukost när era hästar får det?? Även om ni har en stor hösilagebal ute i hagen till era hästar som de kan äta när de kommer ut, så kan ju inackorderingarna göra i ordning maten (i påsar och hinkar) till sina hästar så kan man bara ge dem det på morgonen. Alla hästar i ett stall SKALL fodras samtidigt. Vad kommer du att tycka när de fodrar sina hästar när dina är inne och de inte får något?

Svara lite snabbt innan jag måste dra igen
Vi ge våra hästar frukost ute, enbart krafft får dem inne. Vi sa till hyresgästerna i våras att gör iordning höpåsar så slänger vi till hästarna det när vi ändå är där. Dem gjorde det 1 gång sen slutade dem med det. Klart vi slängde in en tuss men det åt dem ju upp på en kort stund.
Så vad ska man göra då??
 
Sv: Stallregler

Man kan inte ge mat till några och inte till alla!

Frukost ska finnas färdig att ge - där har du en regel du kan lägga till :)

Mockningen har andra kommenterat, så det låter jag vara, men det där om barnen?

Självklart ska inte barn under en viss ålder vistas i stallet utan uppsikt, men inte ens få leka? :confused:
Varför inte det? Många ungar tycker det är toppen att få vara i stall och bl a hitta på lekar med inbillade och verkliga hästar. Om man inte har hypernervösa hästar så tar de barn med nyfikenhet och upphöjt lugn ;)
Inget springande och skrikande är väl en bättre regel?

Jag skulle inte vilja ha det som ni har det, möjligen om stallet var delat i 2 separata delar. Som förutsättningarna är nu känns det som att det är upplagt för osämja.
 
Sv: Stallregler

För mig så är punkt 3, 4, 5 & 6 i princip samma sak; Städa undan grejor och sopa efter dig!

I övrigt så ser det väl inte ut att vara några direkt konstigheter om du backar på punkten om mockningen. Men ett tips från mig är att innan du sätter upp skylten om reglerna i stallet, "cleana" upp den lite, samma sak som står nu kan sägas med mkt mindre text. Risken är att man instinktivt slutar "ta till sig" vad som står på skylten om man får så mkt text nedkörd i halsen :)
 
Sv: Stallregler

Svara på dina frågor =)

Om jag förstått det hela rätt sköter grannen sina hästar helt själv?
Ja fast om det funkar för min del så kommer utsläpp ev all fodringar (annars morgon och kvällsfodring) ingå i hyran

Är grannens boxar helt avskilda från övriga stallet? Annars kan det ju finnas en risk att det är smutsigt i hela stallgången efter grannens mockning?
Nej boxen ligger längst in i stallet och det är även där man har gödeln, man öppnar en dörr och kör direkt ut där gödseln ligger under tak. Kan ju dock ändra att man sopar efter sig när man har mockat.



Kanske kan räcka med att skriva att stallgången ska hållas ren?
Ja det låter bättre!

Som tidigare: Stallgången ska vid alla tillfällen hållas fri från verktyg samt ren?
Låter oxå bättre!

Det sista kanske ska skrivas: "Respektera att stallet är hästens hem där den ska ha lugn och ro."?
Hm dock vill vi inte ha några barn springades där när det inte är några hästar där då dem bla fick tag på min ekol "olja" (smörjer in läder med) den hällde de ut. Hittade den dagen efter tom på golvet och runt omkring låg den oljan utspridd. Sen har dem även lekt med andra saker.

Här behövs kanske en omformulering? Jag hade hellre sett till att få på pränt att sadelkammaren ska alltid hållas låst när man inte är i stallet. Beroende på hur er gård ligger kan det ju vara bra att låsa när man rider ut/går ut på ridbanan.
Det räcker att man låser när man är klar. Morsan ha hundar ute som extra vakt också i hundgården så det är extra viktigt att det är låst under natten enbart och när är klar som sagt.



Japp. Ett alternativ kan ju vara att sätta timer till belysningen?
Det är inget alternativ då det är fler än en på/av knapp


Jag tycker du ska specificera vilket strö som får användas. Det finns ju en del att välja på idag.

Det har vi redan sagt till dem att spån/spånpellets är det enda som inte få användas.

Självklart. Rökförbud utanför stallet också?

Det är ingen fara att man röker utanför. Dock röker ingen av dem men det skadar inte att sätta upp den reglen ändå ^^

Var ska gödseln läggas, vem tömmer skottkärran och när, var ska släp och bilar parkeras, hundförbud eller ej, ansvar för utrustning, reglering av varmvattenanvändning, förvaring av foder, ev tillträdestider till stall/ridbana.

Vart gödseln ska läggas vet dem redan, skottkärran får dem ju tömma efter att man ha mockat såklart hihi.
Dem ha max 5 min promenad till stallet, dem behöver inte använda bil eller släp och parkera utanför.
Inte hundförbund, hunden ska däremot hållas kopplad. Något som man också kan skriva med.
Man ansvarar själv för sin egen utrustning, vi har inget varmvatten än (det ska fixas men inte iår då vi haft mkt annat att göra i stallet)
Förvaring av foder har vi redan visat dem.
Har ingen ridbana mer än en inhängad plätt i ena hagen som vi kan använda att rida i, gräspaddock.
 
Sv: Stallregler

skulle dock vilja tillägga att du nog ska skriva "rökning på stallområdet", självklart för vissa, icke självklart för andra. Vissa kan tycka det är helt okej att stå precis utanför stalldörren och röka medan vissa (som jag t.ex.) helst ser att man går av gårdsplanen helt alt förflyttar sig till ett avskilt ställe där verken rök eller fimpar kan sprida sig till stall/foder/hästar.

Skulle också kanske vara bra med en regel för när hästarna inte får störas, t.ex. efter kl 22 exempelvis får man inte vistas i stallet så vida det inte handlar om undantagsfall (sjuk häst t.ex eller dräktigt sto som behöver tillsyn regelbundet.)

Som sagt dem röker inte så det är egentligen ingen viktigt regel men kan likväl sätta upp den ändå. Jag röker inte heller, det är bara morsan men hon står utanför och röker dock inte vid dörren. Men hon röker oftast inte när hon är i stallet utan vänta när hon är på väg därifrån.

Ja det va en bra regel! En sådan kan man ju ha. Det ville jag ha på ridskolan jag hade mina hästar. Där fanns det folk som sprang efter kl 22 på kvällen efter att man hade kvällsfodrat och släckt stallet tex kl 19, det gillas inte alls.
 
Sv: Stallregler

...
Ja det va en bra regel! En sådan kan man ju ha. Det ville jag ha på ridskolan jag hade mina hästar. Där fanns det folk som sprang efter kl 22 på kvällen efter att man hade kvällsfodrat och släckt stallet tex kl 19, det gillas inte alls.

Det där fattar jag egentligen inte. Hästar är ju inte som barn, de nattas ju inte och sover hela natten ;)

Är det för att någon bor precis vid stallet är det ju av respekt för dem isf, då kan jag förstå om man inte vill ha folk rännandes på kvällen, men jag tror knappast att hästarna skulle bry sig. :D
 
Sv: Stallregler

Man kan inte ge mat till några och inte till alla!

Frukost ska finnas färdig att ge - där har du en regel du kan lägga till :)

Mockningen har andra kommenterat, så det låter jag vara, men det där om barnen?

Självklart ska inte barn under en viss ålder vistas i stallet utan uppsikt, men inte ens få leka? :confused:
Varför inte det? Många ungar tycker det är toppen att få vara i stall och bl a hitta på lekar med inbillade och verkliga hästar. Om man inte har hypernervösa hästar så tar de barn med nyfikenhet och upphöjt lugn ;)
Inget springande och skrikande är väl en bättre regel?

Jag skulle inte vilja ha det som ni har det, möjligen om stallet var delat i 2 separata delar. Som förutsättningarna är nu känns det som att det är upplagt för osämja.


Har skrivit det innan men kan skriva det igen. Om det funka för min del så kommer utsläpp och ev all fodring ingå i hyran (annars morgon och kvällsfodring) och då får man ju sätta upp en regel att det finns påsar klar till fodringarna. Eller påsar klar till morgon och kvällsfodring.

Skrev det också innan att barnen tar saker. Bla hällt ut min ekol olja, smörjer in läder med. Den va halvfull, den hällde dem ut på golvet. Hittade flaskan tom på golvet med oljan utspridd runt omkring.
Dem är små och förstår inte riktigt, därför är det lika bra att sätta upp den reglen. Och det är inte bara 1 eller 2 barn utan hon ha 4 st små tror jag. Den äldsta är väl 6 eller något.

Men man kan ju sätta upp enbart att barnen inte få vistas i stallet utan uppsyn. Ta bort lekandet

Som jag skrivit innan. Jag kom bara på med förslag och ville veta vad andra tyckte och även få lite hjälp =) Och jag uppskattar all hjälp jag fått av er. Alltid bra att få andras åsikter och tänkande!

Så jag tackar er allihopa för era tips och sånt :bow:
 
Sv: Stallregler

Det där fattar jag egentligen inte. Hästar är ju inte som barn, de nattas ju inte och sover hela natten ;)

Är det för att någon bor precis vid stallet är det ju av respekt för dem isf, då kan jag förstå om man inte vill ha folk rännandes på kvällen, men jag tror knappast att hästarna skulle bry sig. :D

En del hästar kan bli oroliga av att det rännas ut och in. Börja sparka i boxen och vill ha mat el liknande. Har man släckt för natten så har man det =) Men alla tycker vi ju olika ;) Men jag förstår din poäng!
 
Sv: Stallregler

För mig så är punkt 3, 4, 5 & 6 i princip samma sak; Städa undan grejor och sopa efter dig!

I övrigt så ser det väl inte ut att vara några direkt konstigheter om du backar på punkten om mockningen. Men ett tips från mig är att innan du sätter upp skylten om reglerna i stallet, "cleana" upp den lite, samma sak som står nu kan sägas med mkt mindre text. Risken är att man instinktivt slutar "ta till sig" vad som står på skylten om man får så mkt text nedkörd i halsen :)

Ja fast är det inte lika bra att skriva tydligt med vad man menar med att städa undan? Men det kanske bli för mycket som du säger. Att det räcker med städa undan och sopa efter sig..Ja =)

Tack för det tipset, det ska jag verkligen tänka på! :bow:
 
Sv: Stallregler

Ja, det är nog olika :)

Hästarna hos mig får grovfoder så det räcker hela natten och ber inte om mat (utom opportunisten Frk Fjording som alltid frågar om det är mat oberoende av tid på dagen och även om hon har kvar :angel:), utan står mest och plirar med ögonen för att det blev ljust, hälsar på mig och fortsätter med det de höll på med de gånger jag går ut igen efter att jag släckt och gått därifrån :)
 
Sv: Stallregler

Okej nu ska jag försöka ändra på listan så den låter bättre. Vad tror ni om jag skriver den såhär?

*Alla hästarna bör var ute senast kl 8:00, dock beroende på väder (ev utsläpp kommer ingå i hyran)
* Efter att man ha mockat så sopar man efter sig.
* Viktigt att man ställer tillbaka grejor tex grepar mm efter man ha använt dem.
* Att man ser till att hålla stallgången ren, tex ta bort bajs och sopa efter man ha skött om sin häst.
*Barnen får inte vistas i stallet utan uppsyn.
*Låser dörren in till sadelkammaren när man är klar.
*Får inte sopa stallgången när hästarna är inne om det inte är så att man kan låta stalldörrarna vara öppna ett tag. Alt vänta man till efter mockningen
* Man ska alltid släcka efter sig när man lämnar stallet, samt dra ut sladden till radion.
*Viktigt att man håller stalldörrarna stängda när det är minusgrader (Det är för att vattnet inte ska frysas, Vi själva ser dock till att vädra en kort stund varje dag)
*Spån/spånpellets får ej användas som strö.
*Fodring sker på bestämda tider, se alltid till att det står påsar färdiga. ( vi ha dock inte bestämt när och hur många ggr vi ska fodra)
*Efter kl 22 får ingen vistas i stallet om man inte ha sjuk häst el liknande.
*Hundar ska hållas kopplade både i och utanför stallet.
*Rökning förbjuden såklart!!

Vad tror ni om detta istället? Något man kan ändra på så det låter ännu bättre? Har jag glömt något? :D Blir helt snurrig i huvudet haha
 
Sv: Stallregler

Aha okej, nä det får dem inte här. De får så dem ha 1 timma eller något och ge man då kvällsmaten vid tex halv åtta så är dem ju klara halv nio och går man då ner dit igen vid tio eller något så är det klart att dem vill ha mer mat. hihi. Börja vandra runt i boxen och bli lite oroliga och undra vad som ska hända nu liksom =)
 
Sv: Stallregler

Då hoppas jag att de står på halm?
För du vet väl att så många timmar (mellan kvällsmål och frukost) utan mat (något att tugga på) definitivt inte är bra för en häst? Som upplagt för magsår och andra problem.
 
Sv: Stallregler

Ja våra hästar ska ha halm. Och jag vet mycket väl att det inte är bra för en häst att stå i så många timmar utan att ha något att kunna fördriva tiden med (något att tugga på)
Det berättade jag även för våra hyresgäster som också kommer att använda halm...

Dock så vill jag har kvällsfodring tidigast kl 21.
 
Sv: Stallregler

Har läst en del av tråden, dock ej hela så det kan hända att jag upprepar något :p.

Såhär skulle nog en del regler se ut om jag hade stall:
*Hästarna skall fodras på utsatta tider.
* Ordning i stallet! Inga saker framme såsom grepar, borstar, benskydd etc.
* Borstning av stallgång sker efter mockning.
* Mocka alltid undan efter din häst på stallplan /i paddock / stallgång.
*Avmaskning sker på samma datum för alla, detta bestäms av stallägaren. Bör dock föregås av ett Kolla masken prov. Hästar som ej är angripna skall /behöver ej avmaskas.
* Hundar är tillåtet, men bör hållas kopplade.
* Inget spring i stallet mellan kl 22:30 - 05:00. Undantagsvis sjuk /skadad häst, fölning och ev tävling.
*Gödsel slängs på anvisad plats.
* Upptäcks tex lös täckesgjord på en häst så skall detta åtgärdas - är annars en stor skaderisk.

Det var det jag kunde komma på just nu ;)
*Sopa runt hö't varje gång du hämtar.
 
Sv: Stallregler

Personligen skulle jag få problem om det var en regel att mocka på förmiddagen, just för att jag jobbar och har en bit att åka till stallet, så jag kan inte sitta och åka 2-3 ggr om dagen... Men det kanske inte blir nått problem för er och er granne.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
2 540
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 497
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326
Hästmänniskan Försökte läsa mig till hur mycket energi man egentligen gör av med en dag i stallet. Hittat bara en artikel med några år på nacken som...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
6 464
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp