Bukefalos 28 år!

Jag tror att det flyttat in en skitunge i vårt stall

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle fortsätta påtala misstag på just detta sätt (inlägg #17) och inte bry mig så väldigt mycket om att hon slår ifrån sig. Ni som är vuxna i stallet skulle kunna föregå med gott exempel gentemot varandra (när tjejen är med) och be om ursäkt för mindre misstag till varandra. Som ung tänker jag att hon är i ett väldigt underläge, vilket skulle kunna förklara (men inte försvara) att hon inte tar på sig skulden för det hon gör. Innan hon avfärdas helt som "skitunge" kanske hon behöver få uppleva att människor av alla åldrar kan få göra misstag och att de också ber om ursäkt för dem.
 
Long story short: Nyinflyttad helt fantastisk familj som flyttade in med tre hästar för ca. 2 veckor sedan.
Tonårsdottern verkar dock lite slarvig, jag tänkte att det berodde på tonårshormoner och kanske dels på avsaknaden av erfarenhet gällande noggrannhet i välorganiserade, om än mindre, stall.

Vi inackorderade delar sadelkammare och då vi alla är aktiva tävlingsryttare så förvaras det mycket dyr utrustning där, försäkringen täcker vid inbrott/stöld så länge dörren är låst. Vi är alla måna om att låsa/släcka/städa och vi har aldrig haft problem med detta.

Nu till poängen:
1a tillfället: Lyset på ridbanan lämnades tänt över natten. Tonårsdottern var sist på plats vilket gårdsägaren noterat genom deras fönster (utsikt över ridbanan). Det har hänt oss alla, men när gårdsägaren påpekade detta dagen därpå blånekade flickan att hon skulle glömt att släcka, och sa istället att hon "var helt säker" på att hon släckt.

2a tillfället: Jag och flickan är ensamma i stallet, de andra inackorderingarna har redan varit i stallet under dagen. Jag går iväg till vårt ridhus (10 min promenad) och hon kommer upp med sin häst ungefär 40 min senare då jag är klar för att gå ned. När jag kommer tillbaka till stallet är sadelkammaren öppen och tänd.
Jag påpekar det till henne dagen efter men får som svar "Vad konstigt. För jag låste innan jag gick upp."

3e tillfället: Samma scenario som ovan. Jag kommer tillbaka till stallet och ser att sadelkammaren är öppen. Hennes pappa (som precis som mamman verkar vara en väldigt reko person) dyker upp och jag tar det då med honom och förklarar att det inte är första gången detta hänt. Jag måste åka och lämnar stallet innan flickan kommer tillbaka.
Jag får höra av en annan tjej i stallet att pappan pratat med flickan straxt efter att jag åkt, och att hon då svarat "Det var inte jag som var här sist, utan Denise. Så det måste varit hon som glömt att låsa". Vilket
naturligtvis inte stämmer då Denise varit i stallet men hunnit åka hem innan flickan lämnat stallet för att gå till ridhuset.

Nu har det mig veterligen inte hänt något mer under den senaste veckan, men OM detta förekommer igen, -hur sjutton pratar man med en tonåring som bara skyller ifrån sig? Hur hade ni gjort?

Jag tycker att det verkar som om du/ni är lite dömande och snabba att påpeka fel.
Du beskriver att det hänt tre saker. Tre.
En gång glömt att släcka på ridbanan.
Och det skriver du själv att ni andra glömt också.
Två gånger en öppen sadelkammardörr där du är säker på att det är den nya tjejen. Men faktiskt har du inte bevittnat att det är hon.

Jag kan tänka mig att hon känner sig väldigt utsatt när du som vuxen (?) stallkamrat tar upp varje misstag hon gjort.
Och att skriva lapp...

Stallmöte, som någon föreslagit, där man gemensamt diskuterar "ordningsregler" verkar som ett bra alternativ.
 
Jag tycker att det verkar som om du/ni är lite dömande och snabba att påpeka fel.
Du beskriver att det hänt tre saker. Tre.
En gång glömt att släcka på ridbanan.
Och det skriver du själv att ni andra glömt också.
Två gånger en öppen sadelkammardörr där du är säker på att det är den nya tjejen. Men faktiskt har du inte bevittnat att det är hon.

Jag kan tänka mig att hon känner sig väldigt utsatt när du som vuxen (?) stallkamrat tar upp varje misstag hon gjort.
Och att skriva lapp...

Stallmöte, som någon föreslagit, där man gemensamt diskuterar "ordningsregler" verkar som ett bra alternativ.

Jag håller verkligen med!

Tjejen kanske inte ljuger i första hand, men att få direkt kritik från någon (annan) vuxen kan vara tufft. Hon kanske kämpar med sig själv? Jag själv tar åt mig väldigt hårt om jag får kritik för misstag, nu är det okej men under tonåren var det supertufft. Hon kanske känner likadant och kan inte själv uttala att hon gjort misstaget? Som människor som mår dåligt på annat sätt inte kan se sig själv i spegeln och säga "jag är vacker".

En gång glömt ridbanan är väl ingenting alls?! Vem har inte glömt det någon gång, speciellt på nytt ställe med nya rutiner? Samma sak med sadelkammaren.
 
Fast stänga sadelkammaren ingår väl i grundläggande stallbeteende?
Jag har också delat stall med tonåringar som glömt låsa, stänga och släcka i sadelkammaren gång på gång på gång, och jag förstår att man både blir irriterad och orolig eftersom det är dyra saker som förvaras där.
Att glömma släcka på ridbanan gör ju inte alls lika stor skada som en olåst sadelkammardörr kan göra.
 
Jag var likadan under en period i tonåren. Jag gjorde aldrig fel, det måste varit någon annan. Det berodde på att jag helt enkelt var extremt osäker, rädd att göra fel och stressade upp mig något ofantligt över småfel. Jag tror jag använde de där bortförklaringarna som en slags skyddsmekanism.
Dessutom var jag glömsk till tusen, och skulle mycket väl kunna glömt något så viktigt som att låsa sadelkammaren.

Om tillsägelsen tagits upp på det sättet TS säger att det gick till, hade jag garanterat fått en nervös klump i magen och mått dåligt/Skämts i flera dagar efteråt. Säger inte att TS gjorde fel utan snarare rätt, den där tillsägelsen går fram på ett annat sätt än om någon bara blir arg. Men som sagt hade jag lätt kunnat glömma igen.

Finns det något sätt ni kan underlätta? Skaffa ett sånt där lås som låser när det stängs kanske? Eller sätta upp en påminnande lapp "Lås Dörren", det hade gjort det lättare för mig under mina bortförklarande tonår.
 
Finns det något sätt ni kan underlätta? Skaffa ett sånt där lås som låser när det stängs kanske? Eller sätta upp en påminnande lapp "Lås Dörren", det hade gjort det lättare för mig under mina bortförklarande tonår.

Jag tycker inte det ingår i hela stallets åtaganden att curla en slarvig tonåring. Antingen är man mogen nog att ta ansvar att vara i stallet själv, eller så är man det inte (och glömmer så viktiga saker som att skydda andras egendom genom att låsa) och då får man helt enkelt ha med sina föräldrar som kan ta ansvar istället. Det finns inget mellanting.

Andra ska inte behöva passa så ungdomen inte gör misstag som kan drabba utomstående. Det är föräldrarna. Annars får man ju helt enkelt hitta en annan uppstallningslösning som fungerar bättre för situationen, t ex där det finns självlåsande och självstängande dörrar eller där alla har separata skåp som är låsta.
 
Fast stänga sadelkammaren ingår väl i grundläggande stallbeteende?
Jag har också delat stall med tonåringar som glömt låsa, stänga och släcka i sadelkammaren gång på gång på gång, och jag förstår att man både blir irriterad och orolig eftersom det är dyra saker som förvaras där.
Att glömma släcka på ridbanan gör ju inte alls lika stor skada som en olåst sadelkammardörr kan göra.

Tycker du?
Där jag var installad tidigare var sadelkammaren öppen/olåst under dagarna men låstes under natten.
Och när jag skriver öppen/olåst så menar jag att den definitivt var olåst, och ibland inte stängd när det var vettigt väder.

Där fanns det i och för sig alltid någon på plats (stallägaren) men ändå.
 
Jag tycker inte det ingår i hela stallets åtaganden att curla en slarvig tonåring.
Jag håller egentligen med, men ville flika in med att tonåringen kanske inte försöker vara elak eller förstöra för andra - eller för den delen att hon inte bryr sig.

Sedan tänker jag, om det finns så mycket värdefull utrustning där inne, att jag hade velat ha en dörr som låser sig själv i alla fall. Eftersom vem som helst faktiskt skulle kunna glömma att låsa.
 
Jag håller egentligen med, men ville flika in med att tonåringen kanske inte försöker vara elak eller förstöra för andra - eller för den delen att hon inte bryr sig.

Sedan tänker jag, om det finns så mycket värdefull utrustning där inne, att jag hade velat ha en dörr som låser sig själv i alla fall. Eftersom vem som helst faktiskt skulle kunna glömma att låsa.

Det spelar väl ingen roll för mig - när jag blir av med en sadel för 25 000 kr - om det är p g a slarv, glömska eller elakhet? Det är jag som får hosta upp 25 000 kr för att få en ny sadel eftersom försäkringen inte täcker.

Fast om det aldrig tidigare varit ett problem, varför investera i helt nya dörrar, karmar, lås och dörrstängare (c a 20 000 kr) för att en tjej i stallet inte bryr sig? Är inte problemet lättare att lösa genom att bara byta ut folk till de som fungerar i den miljön man har?
 
Tycker du?
Där jag var installad tidigare var sadelkammaren öppen/olåst under dagarna men låstes under natten.
Och när jag skriver öppen/olåst så menar jag att den definitivt var olåst, och ibland inte stängd när det var vettigt väder.

Där fanns det i och för sig alltid någon på plats (stallägaren) men ändå.

Det har jag aldrig varit med om. Där jag har stått har det alltid varit mycket viktigt att låsa sadelkammaren så fort den inte är under uppsikt.
 
Självklart men i stallet tråden handlar om är det ju solklart så att det är viktigt, och heller aldrig varit ett problem tidigare.

Jag menar inte att man ska ändra rutiner i stallet.
Utan att man kanske kan ha förståelse för att den rutinen inte är lika självklar för en som kommer ny.
Och att man då kanske inte "hänger" nykomlingen - varken i verkligheten eller på buke - för att man missar detta.
 
Jag tycker att det verkar som om du/ni är lite dömande och snabba att påpeka fel.
Du beskriver att det hänt tre saker. Tre.
En gång glömt att släcka på ridbanan.
Och det skriver du själv att ni andra glömt också.
Två gånger en öppen sadelkammardörr där du är säker på att det är den nya tjejen. Men faktiskt har du inte bevittnat att det är hon.

Jag kan tänka mig att hon känner sig väldigt utsatt när du som vuxen (?) stallkamrat tar upp varje misstag hon gjort.
Och att skriva lapp...

Stallmöte, som någon föreslagit, där man gemensamt diskuterar "ordningsregler" verkar som ett bra alternativ.

Jag håller inte med dig.
Hur tycker du att jag skulle tagit upp det?

Nej jag har inte bevittnat att det är hon. Men vi är ett väldigt litet stall på privat infart där vi inte haft denna typen av problem tidigare, så det råder inget tvivel. Inte det minsta.

Åter igen så är det inte glömskan som är huvudproblemet utan det faktum att man inte ka ha en normal konversation gällande detta utan att hon skyller ifrån sig.

Jag har inte skrivit en lapp? Vet inte var du får det ifrån.

Stämningen är god i stallet, och jag red ut tillsammans med flickan för att visa henne nya ridvägar här om dagen. Så ja, vi är vuxna och hon är yngst. Men jag är väldigt mån om att hon skall trivas. Därav denna tråd!

Stallmöte är inget som kommer att tas.

Tråden handlar om hur man på bästa sätt kommunicerar med någon som ljuger.
Har du några idéer?
 
Jag menar inte att man ska ändra rutiner i stallet.
Utan att man kanske kan ha förståelse för att den rutinen inte är lika självklar för en som kommer ny.
Och att man då kanske inte "hänger" nykomlingen - varken i verkligheten eller på buke - för att man missar detta.

Hur menar du att jag hängt ut någon?

Naturligtvis har jag förståelse för att rutinerna inte är självklara för en nyinflyttad.
Det är åter igen inte det som är problemet. Utan problemet är att personen (när man påpekar och påminner om rutinerna på ett vänligt och genomtänkt sätt) ljuger och skyller ifrån sig.

Du får som sagt gärna berätta mer om hur du hade kommunicerat för att på bästa sätt få flickan att känna sig bekväm nog med att stå för sina små misstag.
 
Jag har inte skrivit en lapp? Vet inte var du får det ifrån.

Tråden handlar om hur man på bästa sätt kommunicerar med någon som ljuger.
Har du några idéer?

Vad gäller lapp: ditt inlägg nummer 17 "såg du mitt meddelande" tolkade jag som lapp. Men det kan ju ha varit skrivet någon annanstans, på annat sätt förstås.

Vad gäller "att kommunicera med någon som ljuger":
du har konfronterat tjejen med tre misstag.
Hon kommer inte ihåg (eller erkänner inte) att hon begått de misstag du konfronterar henne med.

Tja, om tjejen är en slarver så får man väl fortsätta att ta upp misstag med henne. Eller föräldrarna, eftersom hon inte är så gammal.
Men jag tycker att man ska ha ganska mycket på fötterna innan.

Stallmöte kommer inte att ske.
OK.

Vems uppdrag är det att informera nya hyresgäster om de regler som finns?
Vet man helt säkert att familjen är medvetna om de regler som finns?
 
Hur menar du att jag hängt ut någon?

Naturligtvis har jag förståelse för att rutinerna inte är självklara för en nyinflyttad.
Det är åter igen inte det som är problemet. Utan problemet är att personen (när man påpekar och påminner om rutinerna på ett vänligt och genomtänkt sätt) ljuger och skyller ifrån sig.

Du får som sagt gärna berätta mer om hur du hade kommunicerat för att på bästa sätt få flickan att känna sig bekväm nog med att stå för sina små misstag.

Är det viktigt för dig att hon "står för sina misstag" eller är det viktigt att de inte upprepas?

Jag tycker att det verkar tufft att slå ner på åtminstone belysningen.

Jag tycker att man får försöka undvika ett beteende som försätter henne i försvar (jag var inte där, jag har inte hört dina exakta tonfall eller ordval så det är mycket möjligt att du betedde dig med största möjliga hänsyn).

Utifrån hur du uttrycker dig här, inklusive den titel du satt på tråden, tolkar jag det som att du antagligen är/var ganska intensiv om än troligen artig.

Och du verkar ju inte heller ha släppt första sadelkammarincidenten av att ha lämnat meddelande utan du tog upp den igen. Och du betonade verkligen hur allvarligt det var genom att tala om din försäkring och så vidare.
I brist på lämpligt svenskt uttryck: You rubbed it in.
Och det är onödigt och försatte henne nog i försvar.

Men det är min åsikt, det.
 
Det är jättejobbigt med människor som inte står för vad de har gjort/inte gjort och det oavsett ålder. Alltför många kör med "det var inte jag", "jag har inte gjort något fel" av slentrian, en dum ovana helt enkelt och i vissa fall hjälper det att överbevisa och förklara att nu hände inget, inget blev stulet, ingen är arg, men du måste följa reglerna hädanefter. Att liksom inte lyssna på bortförklaringarna utan bara lugnt och metodiskt säga ifrån att beteendet inte är acceptabelt. Varken att ljuga och skylla ifrån sig eller att slarva. Faktum är att en tonåring som lär sig det här kommer ha nytta utav det i framtiden. Att stå för det man har gjort som blev fel och dumt och att be om ursäkt och göra vad man kan för att rätta till det som blev fel är en väldigt fin egenskap och kan göra att man slipper tråkiga saker i framtiden.

Klarar man inte av att låsa efter sig, släcka efter sig och hålla iordning så ska man inte heller vara ensam i ett stall utan då bör vårdnadshavare/annan ansvarig alltid vara med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Alltså jag har varit lite kluven gällande spöken... Men flyttade till ett nytt stall för ett par veckor sedan o jag vågar verkligen inte...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 732
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Jag behöver tips och råd på ett litet stalldilemma som jag inte vill skriva om under mitt vanliga namn här, det är så lätt hänt att det...
2
Svar
20
· Visningar
4 131
Senast: Fundersam_
·
Foder & Strö OBS! Jag ber om ursäkt för det röriga inlägget! Är det något som ni inte förstår så fråga. Jag har en 23 årig gammal valack, fd...
Svar
9
· Visningar
1 880
Senast: Phadrah
·
Ekonomi & Juridik Först lite allmän info och jag hoppas inte att inlägget bli alltför luddigt och rörigt. Vi hyr ut 2 boxar till våran granne. Och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp