Bukefalos 28 år!

Jag vill verkligen tillbaks!

Det här tycker jag är så tråkigt att läsa. Så fort någon skriver om sin känsla - att de inte mår bra, de vet om att de kanske tänker i galna banor så VIPS, brutalt nedslag på en gång och människor får en stämpel om offermentalitet. Vem vågar berätta då? Möjligheten finns ju att människor blir ännu räddare för att berätta om sitt mående.

Det gör mig ont.

Visst ska man berätta, men om man tänker gå vidare i livet och söka jobb, kanske man ska bearbeta detta FÖRST, för att inte få en kalldusch när andra känner likadant vid en intervju?

Det är jättesvårt att komma in i en grupp, en arbetsplats etc när man har en grundläggande inställning som TS beskriver. Själv hade jag aldrig vågat släppa in någon med den inställningen i en fungerande grupp, det kan verkligen tippa ett maskineri som fungerar. Och kosta onödig energi att försöka lösa.

Jag tycker Billy beskriver det bra ovan.
 
Ja därav att man måste tänka på mottagaren.
Det som är fel på ett ställe kan ju vara rätt på ett annat.
Jag använder gärna ordet hen, men en i stället för man känns för mig som att göra fel på dem och de.
Det ger mig klåda i ryggraden.
Och jag vet att jag inte är ensam om den känslan.

Tipset blir: Gör en bakgrundskoll på den som skall ha ansökan och försök att anpassa den efter mottagaren.
På den utbildningen jag gick helt nyligen, administrativ utbildning, fick vi fel för att skriva man generellt om det är okänt kön. "Sådär som "man" gör".
 
Får du någon hjälp idag? Har du funderat något i banor på att söka hjälp för dina tankebanor?

Positiva saker händer oss alla. Det svåra är att se dem o faktiskt våga ta till sig dem. O positiva saker...då tänker jag inte enbart på gigantiska stora utan på små, små vardagsframgångar.



Det här tycker jag är så tråkigt att läsa. Så fort någon skriver om sin känsla - att de inte mår bra, de vet om att de kanske tänker i galna banor så VIPS, brutalt nedslag på en gång och människor får en stämpel om offermentalitet. Vem vågar berätta då? Möjligheten finns ju att människor blir ännu räddare för att berätta om sitt mående.

Det gör mig ont.
Jag håller med. Jag upplever inte att TS har någon offermentalitet alls. Snarare är hon realist.
 
Får du någon hjälp idag? Har du funderat något i banor på att söka hjälp för dina tankebanor?

Positiva saker händer oss alla. Det svåra är att se dem o faktiskt våga ta till sig dem. O positiva saker...då tänker jag inte enbart på gigantiska stora utan på små, små vardagsframgångar.

Det här tycker jag är så tråkigt att läsa. Så fort någon skriver om sin känsla - att de inte mår bra, de vet om att de kanske tänker i galna banor så VIPS, brutalt nedslag på en gång och människor får en stämpel om offermentalitet. Vem vågar berätta då? Möjligheten finns ju att människor blir ännu räddare för att berätta om sitt mående.

Det gör mig ont.

Visst ska man berätta, men om man tänker gå vidare i livet och söka jobb, kanske man ska bearbeta detta FÖRST, för att inte få en kalldusch när andra känner likadant vid en intervju?

Det är jättesvårt att komma in i en grupp, en arbetsplats etc när man har en grundläggande inställning som TS beskriver. Själv hade jag aldrig vågat släppa in någon med den inställningen i en fungerande grupp, det kan verkligen tippa ett maskineri som fungerar. Och kosta onödig energi att försöka lösa.

Jag tycker Billy beskriver det bra ovan.
Som @Squie verkar förstå, så delar jag mina innersta privata tankar här, något som jag i princip aldrig gör annars med ett internetforum (tvärtom är jag livrädd att bli igenkänd).

@Lovisaleonora Nu skriver jag inte allt jag varit med om / negativa saker gång på gång. För att inte framstå som ett offer. Tvärtom så har jag försökt en massa saker och fortsätter att försöka (YH-utbildningen t ex). Jag ska ge ett par exempel; vi är två i denna staden jag bor i som läser YH-utb (distansutbildning) och LIA:n måste göras på en viss myndighet. Vi fick inte vara två på den myndigheten i denna staden och därför kommer jag att tvingas jag att pendla 2+2 timmar varje dag för att min ansökan kom senare (antar jag) och jag avskyr verkligen att pendla *(+ att jag inte eg klarar det i längden), jag borde kanske ha hoppat av direkt jag fick veta detta, men jag försöker att tänka positivt... och att jag ska klara av det. Det innebär också att jobb inom den myndigheten är troligen uteslutet i min stad, så det blir flytt eller långpendling (något som jag inte kommer att klara psykiskt eller fysiskt i längden) om jag tänker mig jobb inom just den myndigheten, vilket jag hade tänkt, men jag får nog tänka om. Samma sak med en arbetsmarknadsutbildning jag läste för några år sedan då jag fick praktik 1,5+1,5 timmar pendling bort (försökte hitta praktik i min stad den gången men fick nej och nej hela tiden från de praktikplatser jag sökte). För övrigt blev vi nästan "lovade" jobb av den som ordnade den utbildningen (privat utbildningsföretag som AF betalade) och jag min idiot trodde ju på det de sa om behovet. Problemet var bara att min klass var sista av ca tio intag under tre år (de körde nya starter var tredje månad) så marknaden var mer än mättad i hela mitt pendlingområde + lite till. Det var f ö bara 2 st i klassen som fick arbete som hade anknytning till den utbildningen, av 20-tal som avslutade. Minst hälften tror jag är mer eller mindre arbetslösa ff. F ö enda trösten att jag trots allt inte är ensam. Ja, sen har vi allt som hänt privat, som jag inte går in på, dödsfall etc. Så det är nog välmenande av dig och jag försöker ta åt mig det så att jag är medveten om att jag inte framstår som ett offer.

Jag försöker att visa mig positiv, säker och kompetent vid de tillfällen jag har kallats på intervju och svara så som man "ska" i min situation, enligt sakkuninniga. Dock är det svårt när jag inte har något att eg skriva och framhålla i mina ansökningar och på intervjuer (för de saker jag gjort ligger så långt tillbaka) och inga kontakter. Konkurrensen från de som är så mycket mer meriterade, yngre etc, när jag söker kvalificerade tjänster gör att jag börjar ge upp, trots att jag vet att jag skulle klara av jobbet minst lika bra som de som får tjänsterna. Återstår okvalificerade tjänster, men där är jag ju överkvalificerad...

Ang hjälp idag, så är jag tydligen för frisk nu för att få landstingsfinansierad hjälp (har försökt) och jag har inte råd att betala själv. Men ärligt talat funkar det inte med denna utbildningen kommer jag att bli jävligt deppad, så då lär de behöva hjälpa mig. Tvivlar på att jag ens kommer att orka kvarstå som arbetssökande då. Ett annat problem jag har är att antideppmedicin inte fungerar speciellt bra på mig :(
 
Ang användande av EN istället för MAN så signalerar det som ngn tidigare nämnde medvetenhet. Uppskattas säkerligen inom många branscher idag.
En av mina mest driva kompisar skriver medvetet på detta sätt och hen har dels en framgångsrikt eget företag samt jobbar som kommunikatör på Riksdagen.
Jag ser ordet en snarare än ordet man i all text från myndigheter och förvaltningar som jag kommer i kontakt med på jobbet. Bland mina fb-vänner, tex, är det just de som arbetar på myndigheter och förvaltningar som skriver en istället för man även på fb, och som antagligen skulle göra så även här.

Ordvalet visar en medvetenhet och att personen klarar av att anpassa sitt språk, istället för att envist bita sig fast vid hur det skulle vara då personen gick i skolan, eller något åt det hållet.
 
Det är möjligt, men jag har inga problem med att få jobb trots både ålder och glapp i min CV.
Mitt språk kan ibland bli litet krångligt och gammalmodigt då det påverkas av de texter som jag läser och de människor som jag umgås med.
Men jag tvättar det till att passa mottagaren.
På vissa ställen så är en ansökan på "Lätt Svenska" att föredra, då så skriver jag så.
Tyvärr, men jag orkar inte ens räkna de grammatiska felen och tveksamheterna i till exempel det här inlägget.

"Skriver som en tekniker", som vi skulle ha sagt i lunchrummet på mitt jobb. Det verkar som att den typen av språkhantering duger i vissa sammanhang, men ingenstans kan det rimligen vara en fördel att skriva som du. I de rekryteringsprocesser som jag blir inblandad i, hade övrig meritering behövt vara oerhört bra (alltså väldigt överlägsen övriga sökandes) för att vi skulle överse med språkhanteringen om den sökande skrivit som du skriver ovan. Det finns ju heller inget skäl att tro att den personen skriver särskilt bra på engelska, om modersmålet hanteras så stolpigt.

TS språkhantering är betydligt bättre.
 
"Skriver som en tekniker", som vi skulle ha sagt i lunchrummet på mitt jobb
Ja jag är ju det, tekniker/ingenjör.
Så jag är anpassad till min bransch.
Den text som jag har producerat som yrkesarbetande är manualer på Am.Engelska.
De skall vara enkla och lättlästa för alla de kunder som inte hade engelska som modersmål.
Stolpigt är i det läget bra.
Rätt språk på rätt plats helt enkelt.

Det andra som du ser beror på dyslexi som jag hanterar genom att bli just stolpig.
Det är ett handikapp som inte passar inom humaniora eller annan textproducerande verksamhet.
 
därför kommer jag att tvingas jag att pendla 2+2 timmar varje dag
Du har inte funderat på att veckopendla eller flytta?
Arbetsmarknaden verkar ju trist för din del där du bor och en flytt ger en nytändning på många plan.
Jag märkte att bo i ett annat hus än där jag mådde dåligt hjälpte för att bryta negativa tankar.
 
Ja jag är ju det, tekniker/ingenjör.
Så jag är anpassad till min bransch.
Den text som jag har producerat som yrkesarbetande är manualer på Am.Engelska.
De skall vara enkla och lättlästa för alla de kunder som inte hade engelska som modersmål.
Stolpigt är i det läget bra.
Rätt språk på rätt plats helt enkelt.

Det andra som du ser beror på dyslexi som jag hanterar genom att bli just stolpig.
Det är ett handikapp som inte passar inom humaniora eller annan textproducerande verksamhet.
Och det finns ju inget argument för att göra alla de där felen som tekniker så ofta gör. Det finns ju tekniker som kan skriva normalokej svenska. De teknikerna skriver inte en massa avsiktliga fel för att "passa in" när de skriver i jobbet. Det är ju fullt möjligt att skriva enkelt utan att skriva felaktigt, även om inte alla klarar av det.

Men det slående är alltså att du visar en rätt tveksam språkhantering och ändå skriver du mängder av inlägg till ts, som uppenbarligen skriver bättre än du, om hur hen bör skriva. Dessutom hade du faktiskt fel från början, vilket flera har påpekat.
 
Och det finns ju inget argument för att göra alla de där felen som tekniker så ofta gör.
Naturligtvis så önskar jag att jag kunde skriva bättre, men med tanke på min dyslexi så har jag ändå kommit långt både i livet och med skrivandet.
Men efter ett långt liv bland tekniker så är det ju den typen skrivande som jag har lärt mig.
Men det slående är alltså att du visar en rätt tveksam språkhantering och ändå skriver du mängder av inlägg till ts, som uppenbarligen skriver bättre än du, om hur hen bör skriva.
Men vet du vad? Jag har jobb.
Det var liksom det som var grejen.
Att anpassa sitt språk till mottagaren.
Dessutom hade du faktiskt fel från början, vilket flera har påpekat.
Jo jag har ju förstått det redan i tidig början av denna tråd skrivit att jag sett det.
Så jag undrar vad du vill att jag skall göra mera för att du skall bli nöjd?
 
I ditt läge TS, hade jag fokuserat på att beskriva varför jag vill ha jobbet som erbjuds. Vilka egenskaper som gör att just du passar för det jobbet. Jag hade även skrivit "sjuk" i CV, men inte vad för sorts sjukdom, vid en fråga hade jag nog sagt att det var privat.
 
Som ett inlägg angående att anpassa sig efter mottagaren, i min bransch så framgår det ofta inte vem exakt som kommer att ta emot ansökningen. Det är ofta via rekryterare, kontaktformulär eller opersonliga mailadresser typ: jobs@firman.com så jag vet oftast inte vem som gör första sållningen.

Sen är det ju en enorm skillnad på önskemålen om stavning om det är ett jobb som skribent eller kommunikatör man söker, gentemot jobb som inte har så stort fokus på att kunna formulera sig i text.

Man (en ;)) kommer oftast långt med helt vanliga skriftliga kunskaper, och det går i många yrken helt fint att få jobb utan att kunna stava. Däremot kan man lätt skjuta sig i foten om man har med typ partybilder från Ibiza när man söker vissa jobb... Eller om man söker många jobb med samma brev och glömmer att ändra företagets namn. :banghead:
 
Du har inte funderat på att veckopendla eller flytta?
Arbetsmarknaden verkar ju trist för din del där du bor och en flytt ger en nytändning på många plan.
Jag märkte att bo i ett annat hus än där jag mådde dåligt hjälpte för att bryta negativa tankar.
Har husdjur, som gör det komplicerat + en del annat, som t ex att det verkar väldigt svårt att få bostad i nästan hela Sverige... :( men jag skulle gärna flytta om det går!
 
I ditt läge TS, hade jag fokuserat på att beskriva varför jag vill ha jobbet som erbjuds. Vilka egenskaper som gör att just du passar för det jobbet. Jag hade även skrivit "sjuk" i CV, men inte vad för sorts sjukdom, vid en fråga hade jag nog sagt att det var privat.
Jag brukar helt enkelt inte skriva något alls (Edit: i CV ang sjukdom), har fått det rådet! Men jag är intresserad av att få input på hur en rekryterare ser på detta!?

Edit 2: Jag brukar skriva generellt vad jag är bra på, det som jag är sämst på är att skriva vettigt/trovärdigt varför jag vill ha jobbet!
 
Senast ändrad:
det som jag är sämst på är att skriva vettigt/trovärdigt varför jag vill ha jobbet!
Det där är svårt om man inte är specialintresserad.
Prova med att vad du tror att just du kan tillföra just den arbetsplatsen i stället.
Det kan vara lättare och det ser jättebra ut att erbjuda saker i stället för att vilja ha.
 
Jag brukar helt enkelt inte skriva något alls (Edit: i CV ang sjukdom), har fått det rådet! Men jag är intresserad av att få input på hur en rekryterare ser på detta!?
När jag läser ett CV (deltar ofta i rekrytering) så undrar jag över såna långa tider utan jobb. Anledningen till ett långt uppehåll kan det vara bättre att skriva själv än att den som läser själv ska gissa.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 863
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Jag misstänker att en person i min närhet dricker mer alkohol än vad som är bra. När hen är på besök hos mig tar hen ofta med en flaska...
Svar
9
· Visningar
1 823
Senast: startpompe
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 899
Senast: skiesabove
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 855
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp