Bukefalos 28 år!

Jakthund bet ihjäl får

alenchik

Trådstartare
Vad är rimlig ersättning för en tacka som blev riven så illa att hon tvingats avlivas? 3 andra tackor fick mindre bitskador i benen och magen. Min faster har redan pratat med ägaren till hunden som gått med på att betala ersättning. Vad ska man kräva då? Bensinkostnader, vetvård är självklart, men vad är en död, fullvuxen tacka värd?
 
Sv: Jakthund bet ihjäl får

Beror på, är det en avelstacka så ett avelspris , slakt djur borde vara värda slaktpriset...

Men det måste väl din faster veta, värdet?, kostnad att införskaffa liknande.
 
Sv: Jakthund bet ihjäl får

Hon har fött upp fåren själv, det är ryafår och hon tänkte begära 1000:- för tackan, men jag undrar om det inte är lite väl lite med tanke på eventuella lammningar som hon gått miste om nu. Då borde hon kanske begära det dubbla iaf?
 
Sv: Jakthund bet ihjäl får

Jag tycker 1000 kr är för lågt , vargdödade tackor ersätts med runt 3000 kr har jag för mig, kanske mer om det är speciella avelsdjur.
 
Senast ändrad:
Sv: Jakthund bet ihjäl får

ta kontakt med 2-3 uppfodare av rasen och kolla hur mycket det kostar att kopa en fullvuxen tacka av dem. Borde ge vagvisning om hur mycket hon kan begara i ersattning.
 
Sv: Jakthund bet ihjäl får

Eftersom tackan rimligtvis behöver ersättas så bör lägsta ersättningen vara inköpspriset av en ny tacka.
 
Sv: Jakthund bet ihjäl får

Jag säger som Sol, tackan ska ersättas med vad det kostar att köpa en ny.
 
Sv: Jakthund bet ihjäl får

Hör med länsstyrelsen vad den betalar ut för vargrivna får.
Då får du ju en opartisk värdering.
 
Sv: Jakthund bet ihjäl får

Det är löst nu och förhoppningsvis håller gubben hunden i koppel framöver.
 
Sv: Jakthund bet ihjäl får

Skönt att det löste sig!! Vi fick 2600kr per tacka och 1000ke per lamm när vargar dödade får för oss, till kännedom i fall någon drabbas.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 618
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 099
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 192
Hästvård Jag flyttade för ca 3 veckor sedan till nytt stall. Dagen efter inflytt möter jag stallägaren i sadelkammaren och hon börja prata om att...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 327
Senast: hoppeloppe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp