Bukefalos 28 år!

Jobb vs familjetid - råd behövs!

Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Jag är nog inte så rädd för stölder, men däremot känns det ibland väldigt intimt med städerskan om du fattar vad jag menar. Jag har bestämt mig för att inte tillrättalägga och förstäda mer än så att hon kan kan komma fram och städa, jag vägrar att noja över vad städerskan ska tycka om vårt ostädade hem. Så det gör ju att det ligger gamla bindor i soppåsen på toaletten och hår i avloppet och sånt som man normalt inte skulle vilja visa upp ens för sina bästa vänner.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

"Vår" städfirma (stor här på orten) har alltid samma städare och skulle hen ha förhinder ringer de i förväg och kollar om det är okej att sätta in vikarie. Och stöldförsäkring, och man kan välja att lämna nyckeln till dem eller alltid vara hemma när de städar. Jag känner mig trygg med dem men skulle inte trivas med att släppa in en mindre obeprövad firma eller gudförbjude svart arbetskraft i hemmet.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Intimt var ordet, jag nojade över att de tömmer våra sopor och verkligen ser alla detaljer till en början. Sen insåg jag att om vi hade det tiptop överallt skulle vi inte behöva köpa någon städning, faktiskt :p Och vi bidrar ju faktiskt till att hjulen snurrar och att sysselsättningen hålls uppe på det här viset.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Nä, exakt. Det blir verkligen ingen avlastning om man ska lägga för mycket tid på att själv städa före de kommer.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Min man har dragit ett ganska tungt lass det senaste halvåret, nu när jag har haft mycket. Och han stöttar mig till 100%. Det är mest jag som tycker att det känns jobbigt att ge honom ett större lass hemma.
Jag var sjukskriven 3-4 månader under graviditeten och var hemma heltid 7 månader och halvtid 7 månader, och jobbat 80% i perioder, så jag har inte bara tänkt på jobbet innan :).

Det svåra är ju att hans jobb också är 'viktigt' och tar tid.

Ja, men då är det ju bra att han har haft en massa tid att ägna sig åt sitt jobb, medan du har lagt tid på ert gemensamma barn? Eftersom han har kunnat ägna sig mycket mer åt jobbet än du de senaste åren, så är det ju rimligt att han kan ta det lite lugnare på den fronten nu, så att du kan få satsa lite. Ni kan ju inte bägge satsa fullt på jobbet hela tiden, nu när ni har barn, och eftersom han har kunnat satsa några år så är det ju vettigt att du också får den möjligheten, om ni ska ha någon chans att komma lika långt i yrkeslivet.

Men det hjälper ju inte MIN tid med min dotter, så att säga.

Fast det är väl fråga om ett helt vanligt heltidsjobb, plus kanske lite tillgänglighet utöver vanliga arbetstider? Så nog hinner ni ses ändå. Din dotter har väl hunnit träffa sin pappa, fast han gissningsvis jobbat heltid en hel del?
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Absolut, min man stöttar mig till max med jobb nu, han tycker att det är min tur att satsa. Så vi har inga problem alls så. Jag menade bara att jag inte är så karriärsfixerad som det kanske lät, jag har fokuserat hem också. Min man och jag har ungefär samma karriärsnivåer som det ser ut idag.
Nu valde jag att inte ta jobbet, men det berodde mest på att jag inte trodde riktigt på upplägget när det förtydligades. Men jag kommer ändå att satsa nu ett par år, jag har framtiden för mig :). Sjukt hur lyckligt lottad jag är egentligen, min största huvudvärk är om jag skall ta in städhjälp eller inte :D.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Ta jobbet.
Vi har i alla tider haft pappor som kunnat satsa på jobbet och ändå lyckas få en bra relation med sina barn - om de jobbat för att upprätthålla en god relation.
Jag tycker det är förbannat synd och elände att så många kvinnor slutar sträva när de fått barn.
Jag är less på att fått vänja mig vid att se en efter en av kvinnliga ämnen försvinna när de fått barn.
Kom igen nu Mitten!

Nu valde jag att inte ta jobbet, .


Skit också! ;)
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Du lät inte karriärsfixerad, du lät som en typisk småbarnsmor som låter mannens jobb och barnen gå före det egna yrkeslivet.;)
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Du lät inte karriärsfixerad, du lät som en typisk småbarnsmor som låter mannens jobb och barnen gå före det egna yrkeslivet.;)

Precis! En karriärinriktad individ hade mottagit beskedet och i samma stund börjat fundera över hur fixa vardagen och övertala partnern om att det är en kanonidé att göra karriär.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Vilket tur då att vi bor i ett sånt land där vi själv har valet om vi vill vara karriärinriktade eller inte. (Om man nu måste välja.) Jag tolkar det som att Mitten lät sina egna behov gå före, hennes behov av att få tid med dottern. Hon får inte mer tid med sin dotter om det är maken som är hemma.

Mitten, underskatta inte vikten av att trivas på arbetsplatsen. Oavsett hur hög lönen är.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Jag menade bara att jag inte är så karriärsfixerad som det kanske lät,

Jag tycker nog också att du låter mer som den typiska småbarnsmor Mabuse nämner, än vad du låter karriärinriktad. ;) Vad som förvånar mig lite är att du verkar tycka dig behöva betona just att du inte är (så) karriärinriktad (som det kanske lät som). Varför betonar du det?

Vad gäller grundfrågan om mer tid med barnen, så förespråkar jag lång middagssömn på dagis, så att barnet kan ha lite senare läggningstid så att man får umgås med det mer. Jag vet att man inte kan styra barns sömn hursomhelst, men det kan vara värt att testa lite.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Fast folk är ju faktiskt olika och prioriterar olika! Kan vi inte alla gratulera Mitten till att hon har fått ett nytt jobb (roligt och välavlönat dessutom, vilket hon talade om i trådstarten)? Jag tyckte iden med nya jobbet lär skoj, men jag tycker att det är precis lika bara att TS valde att tacka nej. Det är ju HON som ska vara nöjd med beslutet och ingen annan!
 
Senast ändrad:
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Fast det är väl fråga om ett helt vanligt heltidsjobb, plus kanske lite tillgänglighet utöver vanliga arbetstider? Så nog hinner ni ses ändå. Din dotter har väl hunnit träffa sin pappa, fast han gissningsvis jobbat heltid en hel del?

Fast även om det är ett vanligt heltidsjobb så är det inte så mycket tid över. Framför allt inte speciellt kvalitativ tid.
Jag har börjat jobba nu och sambon är hemma. Jag har ett "vanligt" jobb 40 timmar i veckan. Har resväg på 50 minuter till jobbet och 1,15 hem. Jag åker 6:10 på morronen och är hemma 17:15 typ. Sonen är supertrött, hungrig, klängig och allmänt okul att hänga med när jag kommer hem. Sen kan vi ha en trevlig middag och kanske en timme eller så innan tröttheten är ett faktum igen och sista minuterna innan läggning är ofta en pina. Det betyder att under ca 2,5 timme som jag hinner träffa min son så har vi ca 1 timme riktigt mysig tid ihop. Inte konstigt då om man inte känner att man hinner.

Mvh Miks
 
Senast ändrad:
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Det är jättekul för henne, men jag ser inget fel i att peppa henne att satsa på karriären heller.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Fast det gjorde vi ju alla i början av tråden! Jag tycker att det är lite trist att det t ex ska komma slängar om att hon låter sin man prioritera sin karriär framför henne, för det vet ingen av oss någonting om! Hon hade två bra erbjudanden och hon valde det ena och är nöjd- jättebra tycker jag! Som jag förstod det på trådstarten så jobbar hon redan heltid och kkommer att fortsätta med det. Jag gissar att det andra jobbet motsvarar ett engagemang som i verkligeheten motsvarar mer än heltid (även om det inte gör det på pappret) och tycker inte att det är så konstigt att man väljer bort det när man har småbarn- oavsett om man är man eller kvinna!

Rent hypotetiskt, om det hade varit en kile som hade skrivit tråden så tror jag att svaren sett annorlunda ut - nämligen: Ta INTE jobbet, prioritera INTE karriären nu när du har ett så litet barn, men det är bara min egen teori efter ett antal timmar här på Buke...
 
Senast ändrad:
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Rent hypotetiskt_ nä, jag hade nog inte peppat en man att ta jobbet, eftersom jag anser att för många män bryr sig för mycket om sin karriär, precis som att många kvinnor bryr sig för lite.

Mitt jobb som exempel: Vi är ca 70 på min avdelning, 5 män i chefsposition (finns även kvinnor, ungefär lika många, singlar eller barnlösa alla utom en), 3 som är vanliga tjänstemän som oss andra, 1 konsult som jobbar på chefsnivå.
Resten kvinnor. Av de tre vanliga tjänstemännen har en en svårt funktionshinder, 1 har jobbat sig upp från typ postsorteringen, och en är numer anställ fd konsult som vill vidare i karriären.
Skrämmande många kvinnor vabbar allt, lämnar och hämtar och jobbar 80% eller mindre. När jag i början frågade hur jag skulle redovisa min övertid var det nästan ingen som visste, eftersom de aldrig jobbat över. Klockan 4 ekar det tomt i korridorerna.
Det finns massor av kompetens, men de är så bundna av MAN OCH BARN så att satsa på sig själva finns inte på kartan. Kalle jobbar ju så mycket. Och när barnen var små var det skönt att jobba 75%, vilket man fortsatt med trots att barnen flyttat hemifrån.
Om mannen statsade lite mindre, skulle kanske kvinnan naturigt våga satsa lite mer?
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Men om man VILL ha det så? Alltså att man vill jobba mindre, umgås mer med barnen så kan det ju omöjligt vara fel? Även om mannen i familjen är hemma mkt så är det inte alls säkert att kvinnan vill göra karriär för det, och kanske inte hade velat göra karriär om hon hade varit barnlös heller... För många människor räcker det att jobba 75% på ett trevligt jobb, ha en rolig hobby och umgås med familj/vänner.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Vilket tur då att vi bor i ett sånt land där vi själv har valet om vi vill vara karriärinriktade eller inte. (Om man nu måste välja.) Jag tolkar det som att Mitten lät sina egna behov gå före, hennes behov av att få tid med dottern. Hon får inte mer tid med sin dotter om det är maken som är hemma.
.

Ja? Jag instämde bara med Mabuse att jag, utifrån min definition, inte kunde läsa in något karriärssug övht.

Det erbjudande Mitten fick (många graders avancemang) skulle kunna skapa karriärssug även hos även den minst karriärssugne.
Karriäristen däremot hade inofficiellt tackat ja innan frågan ens var färdigställd.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Jag kan hålla med om mycket av det du skriver, men den här tråden handlade ju från början om en specifik person och hennes val av jobb. Kan det inte får vara så utan att det ska ideologiseras så himla mycket? Och det verkar ju i TS fall dessutom inte som om det handlar om henne eller hennes man, utan om hennes egen tid med barnet - något hon värdesätter mycket.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Rent hypotetiskt, om det hade varit en kile som hade skrivit tråden så tror jag att svaren sett annorlunda ut - nämligen: Ta INTE jobbet, prioritera INTE karriären nu när du har ett så litet barn, men det är bara min egen teori efter ett antal timmar här på Buke...



Hade det varit inom offentlig sektor/kvinnodominerad bransch hade jag definitivt gjort det.
Men, rent generellt är jag av åsikten att det behövs fler (kompetenta - inte in absurdum) kvinnliga chefer (gärna högre nivå än mellanchefer) och därav uppmanar jag främst kvinnor.
 

Liknande trådar

Småbarn Alltså, ni med små barn, där båda jobbar; hur fördelar ni er tid? Jag håller på att bryta ihop känns det som, fast jag har bra jobb...
2
Svar
27
· Visningar
2 541
Senast: Adorno
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 474
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp