Bukefalos 28 år!

Jobb vs familjetid - råd behövs!

Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Jag har en rätt usel karriär, men jobbar på det;). Jag börjar jobba halv sju alla vardagar, går alltså upp kl 05. Frukost på jobbet.
Samabon lämnar på dagis OCH hämtar, alternativt hämtar jag 15,00 eller 15,30 om han inte kan.
JAg löser det genom att börja okristligt tidigt, så kan jag avvika tidigare. Jobbar över ett par timmar då och då, men hinner ändå träffa dottern som lägger sig vid 20,00.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Jag tycker du ska ta jobbet, om ni är överens om det hemma. För jag tror precis som nån annan skrev att ni kanske då får komma överens om att prioritera ditt jobb ett tag, att ditt jobb går före din mans.

Du har ju varit gravid och rimligen varit hemma en del med barnet, så det verkar ju inte mer än rätt att ni satsar på ditt jobb ett tag nu.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Jag måste säga att jag tycker alltihop är mycket spännande :)! Du måste uppdatera om vad du bestämmer och hur det går! Stort GRATTIS till att ha två bra jobb att välja på!! Lycka till!
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Förmodligen kommer det här nya erbjudandet innebära att jag inte alls jobbar fler timmar, det är ju ett vanligt heltidsjobb. Men får räkna med att vara lite tillgänglig även vid semester, sjukdom och VAB dock. Men det är jag redan nu.

Om de kan se till att lösa dina problem med arbetstiderna som inte funkade för dig så skulle jag tacka ja!
Och om du tycker de funkar bra så som det gjort med tillgängligheten vid semester osv.


Jag tycker det är rätt skönt att jobba hemma medans barnen sover, men misstänker att mina arbetsuppgifter är mkt enklare än dina ;)
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Du har ju varit gravid och rimligen varit hemma en del med barnet, så det verkar ju inte mer än rätt att ni satsar på ditt jobb ett tag nu.

Precis så resonerar vi, jag har gjort 1 år (drygt, jag vill gärna plussa på hela graviditeten också), så nu är det min tur att lägga lite extra energi på jobbet.


Om du inte tror att du kommer jobba över titt som tätt, eller behöva lägga all din fritid på det, kör:) Det är svårt att klättra som kvinna och småbarnsförälder, det är lättare att ta ett kliv nedåt om du känner att det blir ohållbart.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Jag tycker du ska ta jobbet, om ni är överens om det hemma. För jag tror precis som nån annan skrev att ni kanske då får komma överens om att prioritera ditt jobb ett tag, att ditt jobb går före din mans.

Du har ju varit gravid och rimligen varit hemma en del med barnet, så det verkar ju inte mer än rätt att ni satsar på ditt jobb ett tag nu.

Min man har dragit ett ganska tungt lass det senaste halvåret, nu när jag har haft mycket. Och han stöttar mig till 100%. Det är mest jag som tycker att det känns jobbigt att ge honom ett större lass hemma.
Jag var sjukskriven 3-4 månader under graviditeten och var hemma heltid 7 månader och halvtid 7 månader, och jobbat 80% i perioder, så jag har inte bara tänkt på jobbet innan :).

Det svåra är ju att hans jobb också är 'viktigt' och tar tid. Jag skall prata om det ett varv till med honom så att han förstår vad det här innebär, att han kanske får hämta på dagis en gång i veckan till exempel (han lämnar ju varje dag nu). Som tur var har vi ju farmor och farfar också, jag har pratat med dem och de sa på en gång att de kan ställa upp för att jag ska få satsa på jobbet. Det är ju kul. Men det hjälper ju inte MIN tid med min dotter, så att säga.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Jag måste säga att jag tycker alltihop är mycket spännande :)! Du måste uppdatera om vad du bestämmer och hur det går! Stort GRATTIS till att ha två bra jobb att välja på!! Lycka till!


Å tack! Jag tycker också det är spännande och jag har aldrig varit en karriärsmänniska (bara väldigt intresserad av mitt jobb, jag är ju nörd i själ och hjärta), så det är väldigt nytt för mig att få den här möjligheten.

Företaget har 4600 anställda och min position är direkt mot ledningen, så det är något jag aldrig ens kunnat föreställa mig. Jag lovar att meddela hur det går :).
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Men det är ju därför de får vara med vid matlagning och städning :idea:
Bra musik på stereon och så turas man om. Leksakerna leker man in i sina lådor. Dammsugaren kan vara allt möjligt, man kan t.ex. vara ett gäng brandmän, nu har ju vi en 7½m slang men den drar vi runt på alla 4a å släcker bränder :D

Plocka i/ur diskmaskinen är ett barn i stl. 1 år perfekt så man själv slipper böjja på sig hela tiden. Och i alla fall min 3 åring blir jätte stolt när han får blanda sås eller bära fram bestik. Sen ökar man ju "svårighetsgraden" "hämta den röda, ta 5 knivar osv" mkt roligare än att sitta framför något dataspel.

Ja jo jag förstod att du menade att det var perfekt sätt att umgås, men jag håller inte med dig. Om både jag och dottern får välja sätt att umgås så gör vi det ju knappast genom att plocka tvätt eller plocka disk.

Det handlar inte om att jag inte låter dottern vara med vid städ/disk, men om vi ska spendera kvalitetstid tillsammans så väljer jag inte att städa. Om Mitten kan "köpa" sig mer tid med dotter genom att minimera alla måsten så är det ju toppen ...
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Jag tycker det låter för bra för att inte prova!
SJälva har vi städhjälp varje fredag, det tycker jag ger en mycket större avlastning än varannan vecka. Vi röjer undan 15 min tillsammans på torsdagskvällen och sen slipper vi städningen hela helgen. Underbart!
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Uppdatering!
Ja, kalla mig dum, men jag tackade faktiskt nej. Detta för att anledningarna till att jag sa upp mig till stora delar kommer att kvarstå, och jag tror titeln och lönen förblindade mig lite.. Men efter en massa möten idag tog jag beslutet och det känns jättebra faktiskt. Jobbet kommer i bästa fall att uppkomma igen, och om det inte gör det så är jag så nöjd med min karriär jag har.

Däremot är trådens mening, att köpa sig kvalitetstid, ändå aktuell! Det är det ju alltid på något sätt :).
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Det här lät intressant... Med städhjälpen. Har ni en stor firma eller en privat, så att säga? Vad är bäst egentligen?
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Bra att du är nöjd med ditt beslut :)! Lycka till på nya jobbet!
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Gå på rekommendationer, det är mitt tips.

Jag har arbetat med hemstäd, på ett litet privat företag. Vi fick ofta ta över missnöjda kunder från de större aktörerna på marknaden. Så kolla upp de mindre företagen också!

Jag städade ett stort hus på ca 4 timmar, á ca 300:-/h vilket inte är någon större summa för en familj där båda parter har en bra inkomst. Hälften går ju dessutom bort med rut-avdraget! De allra flesta kunder hade en städning var 14:e dag och då städade vi allt. Någon enstaka hade varje vecka. Helt klart något jag kommer att utnyttja när jag får råd.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Det här med tiden är ju ett ständigt problem. Vi har kört så att sambon är föräldraledig en dag per vecka (han tar ut sin halva av föräldraledigheten på det sättet) och jag gick ner till 80% när jag kom i jobb igen. Sedan har vi haft tur med att för- och farföräldrar hämtat tidigt på förskolan så våra barn har gått halvtid på förskolan under hela uppväxten förutom ett halvår då jag gick upp på heltid igen.

Nu är jag föräldraledig igen men jag funderar mkt på hur vi kommer att få ihop livspusslet och hur i all världen jag ska fixa hästeriet sedan när jag går tillbaka till jobb. Svärföräldrarna börjar dessutom bli ordentligt till åren så vi vill absolut inte ligga dem till last.
Att försöka göra olika slags storkok på söndagkvällar för att sedan inte behöva lägga så mkt krut på matlagningen under veckorna men ändå kunna äta bra mat har varit ett av förslagen.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Man kan alltså göra så också, att man tar föräldraledighet en dag i veckan och jobbar fyra? Det har jag inte ens tänkt på.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Stora företag är oftast mycket dyrare också. H*****d tar tex betalt för resan dit + räknar det som tid som ingår i städningen, det gör inte vår städerska, vi betalar bara för tiden hon städar.
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Är det bara jag som nojjar över stöldrisker och sådant? Tycker det är så jobbigt att släppa in folk hemma (alltså, hantverkare etc, inte vänner och sånt ;)). Tänk om man råkar ut för någon oseriös som kanske luras och stjäl...
Men, ta rekommendationer skall jag göra då!
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Är det bara jag som nojjar över stöldrisker och sådant? Tycker det är så jobbigt att släppa in folk hemma (alltså, hantverkare etc, inte vänner och sånt ;)). Tänk om man råkar ut för någon oseriös som kanske luras och stjäl...
Men, ta rekommendationer skall jag göra då!

Det man kan tänka på då är att de knappast lär bli långvariga på marknaden om de gör så!
 
Sv: Jobb vs familjetid - råd behövs!

Vi har ett företag som är ganska litet men ändå ett antal anställda så det är ingen enskild person. Vår lägenhet på 86 kvm städas på 2,5 timme varje vecka. För det betalar vi 1 500 kr / månad efter skatt.

Angående stölder och så så är jag inte orolig för det eftersom vi anlitar ett företag och betalar vitt. Företagen har försäkringar som täcker sånt och skulle ju aldrig överleva om det fortsatte. Vi har haft samma person som kommer hit i ett år, innan dess var det en annan person i över ett år. Den första var vi halvnöjda med, killen som kommer nu är helt fantastisk!
 

Liknande trådar

Småbarn Alltså, ni med små barn, där båda jobbar; hur fördelar ni er tid? Jag håller på att bryta ihop känns det som, fast jag har bra jobb...
2
Svar
27
· Visningar
2 541
Senast: Adorno
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 474
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp