Bukefalos 28 år!

Jobba i stall mot hyresreduktion? Fungerar det, erfarenheter?

Du måste nog ändra hela din människosyn om du vill ha glada/några alls inackorderade och/eller antsällda.

Har aldrig haft några problem med att stå i stall förutom att stallägare har varit slarvigare än mig = vill ha eget.
Är väldigt social och är omtyckt både privat och kollegialt. Så knappast.
 
För att få ihop 5000 kr netto, vilket är vad en stallplats TS nämner borde kosta som Max i större delen av landet och ffa där någon ens kan tänka sig att vilja jobba av hyran så behöver man med en exempelskatt på 35% och en exempellön på 100 kr/h + 12% sem ers, dvs 112 kr/h - vilket är en låg lön - jobba 68 h/mån.

Men en hög skatt och en kass lön talar vi alltså 68 h per månad. I verkligheten behövs mindre. Om man arbetar 8 h pass blir det knappt 9 pass per månad. jobbar man längre pass blir der färre, jobbar man dessutom OBtid blir det färre h osv.

I verkligheten är skatten lägre och lönen högre. Men 8 st 8 h pass per månad är för de flesta nog mindre betungande än ta lunchfodringar, in/utsläpp osv ett antal dagar/v. Dessutom är icke vitt jobb inget man kan slänga i CVt, och vända burgare på donken 60 h per månad smäller mycket högre i CVt än hjälpt någon i stallet "ideellt". Så man får svårt hitta någon tror jag, någon som vill ställa upp. Undantaget om man bor på gården eller granne med den, är pensionär/student/föräldraledig/arbetar hemifrån.

Ska man se det som affärsidé får man börja från det hållet, och se vad folk har för alternativ och göra sig själv mer attraktiv.
 
Har aldrig haft några problem med att stå i stall förutom att stallägare har varit slarvigare än mig = vill ha eget.
Är väldigt social och är omtyckt både privat och kollegialt. Så knappast.
Sättet du uttrycker dig om eventuella anställda funkar inte. Sättet du uttrycker dig mot flera i bara den här tråden funkar inte.
Du verkar tro att du är mycket bättre än andra människor, därför lär det bli svårt att ha inack om du inte ens ser dem som kunder.

Du verkar ha problem med det sociala här på forumet.

Jag är en rätt fin person även utan pengar :)
 
Hmm, nej inte om ni vill ha nån anställd kvar.

Semester ansöker man som anställd om och gör man det tillräckligt långt före i tid så kan inte arbetsgivaren neka hur som helst.
Jodå det kan arbetsgivaren visst så länge man uppfyller lagens krav, men risken är att den anställda säger upp sig.
 
Sättet du uttrycker dig om eventuella anställda funkar inte. Sättet du uttrycker dig mot flera i bara den här tråden funkar inte.
Du verkar tro att du är mycket bättre än andra människor, därför lär det bli svårt att ha inack om du inte ens ser dem som kunder.

Du verkar ha problem med det sociala här på forumet.

Jag är en rätt fin person även utan pengar :)

Handlar inte om pengar. Verkligen inte.
 
Det beror helt på vad man har för avtal! Flera av mina kollegor har då rakt inte 5 veckor och arbetsgivaren lägger efter vad folk önskat - OM det finns möjlighet!

Lagen går inte att avtala bort, vissa förbättringar görs genom kollektivavtal, men inte sämre än lagen. Det är lägsta nivå. Men det har flera redan påtalat för dig.

Att byta tjänster mot något som handlar om pengar (del av stallplatskostnad t ex) är ett sätt att komma undan beskattning och svensk lagstiftning. Det är inget sätt att bedriva en seriös verksamhet, och hästnäringen jobbar MOT den här typen av "företagande".
 
Ja jag anmälde @Lobelia för att hon skrev att jag planerar att organisera svartjobb.

Buke är faktiskt jävligt pinsamma. Så äckligt PK trots att ni själva dras med oändliga hälsoproblem, kass ekonomi osv. Så fort någon är driven och har pengar ska allt rullas igång.. suck.. :yuck:
Det du beskriver som dina framtidsplaner är just svartjobb, även om du vill få det till byta tjänster.

Nu har jag varken dålig hälsa eller kass ekonomi, vad det nu har med saken att göra.
 
Ja jag anmälde @Lobelia för att hon skrev att jag planerar att organisera svartjobb.

Buke är faktiskt jävligt pinsamma. Så äckligt PK trots att ni själva dras med oändliga hälsoproblem, kass ekonomi osv. Så fort någon är driven och har pengar ska allt rullas igång.. suck.. :yuck:

Handlar inte om pengar. Verkligen inte.

"Kass ekonomi", "så fort någon är driven och har pengar"...

Om det inte handlar om pengar/ekonomi och ett värderande utefter det bör du ändra ordval kanske...
 
Det var du som tyckte det var viktigt att dra upp :)

Men jag är väl värd mindre i dina ögon då jag har hälsoproblem och inga pengar.

Nej det tycker jag då rakt inte. Jag värderar inte människor på det sättet, jag värderar dom efter attityd och hjärta.

Det jag skrev var att så fort någon här på Buke (oavsett vem) har planer eller liknande som kräver en ansenlig summa pengar så blir det hugg efter hugg. Jantefasoner delux.

Men när en snål kärring inte kan gå till veterinären eller liknande då ska det swishas och grejer istället för att hugga henne att hon inte borde ha djur.

Som ett exempel!

Ungefär som att de med bättre inkomst ska ta mer skit för att dom har det lättare förövrigt.
Det reagerar jag mot.
Alla kan bli sjuka så det där är inget kort att ta till, bara tråkigt.
 
Nej det tycker jag då rakt inte. Jag värderar inte människor på det sättet, jag värderar dom efter attityd och hjärta.

Det jag skrev var att så fort någon här på Buke (oavsett vem) har planer eller liknande som kräver en ansenlig summa pengar så blir det hugg efter hugg. Jantefasoner delux.

Men när en snål kärring inte kan gå till veterinären eller liknande då ska det swishas och grejer istället för att hugga henne att hon inte borde ha djur.

Som ett exempel!

Ungefär som att de med bättre inkomst ska ta mer skit för att dom har det lättare förövrigt.
Det reagerar jag mot.
Alla kan bli sjuka så det där är inget kort att ta till, bara tråkigt.

Den "snåla kärringen" som du väljer att benämna personen fick rejält med mothugg och påhopp i sin tråd. Och inga pengar. Missat den kanske? Ligger under katt.

Du verkar utgå från att du är förmer än andra människor. Både i denna tråd och andra (tex studietråden). Alla ska anpassa efter dig. Önskar du inte ge den bilden behöver du nog självrannsaka lite.
 
Det beror helt på vad man har för avtal! Flera av mina kollegor har då rakt inte 5 veckor och arbetsgivaren lägger efter vad folk önskat - OM det finns möjlighet!
Det är lagstadgat med 5 veckors semester, jag länkade till Unionens hemsida för att styrka mitt påstående. Av dessa har man rätt att få 4 under sommarperioden. Jag litar mer på författningssamlingen (källa riskdagen.se) än på vad du skriver här. Klart att arbetsgivaren försöker ge folk semester när de önskar.

Källa https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ningssamling/semesterlag-1977480_sfs-1977-480
 
@Vogue Men du vill fortfarande inte se dina inackade som kunder.
Och du ska bestämma när dina anställda ska ha semester.

Folk säger åt dig att det du planerar är svartjobb, lagligt sett, men du ska fortfarande ha det på det sättet.
Det är klart du kommer bli huggen då när du sida efter sida försvarar dina planer på svartjobb.
 
Det jag skrev var att så fort någon här på Buke (oavsett vem) har planer eller liknande som kräver en ansenlig summa pengar så blir det hugg efter hugg. Jantefasoner delux.

Vi måste läsa på olika sidor. Jag tycker det är otroligt många stöttande företagare som är villiga att dela med sig av sina erfarenheter när någon kommer in och vill ha respons på en idé.

Du verkar helt fixerad av dig själv som någon med "en ansenlig summa pengar", rik, välbeställd, och tydligen tycker du att det skulle vara en anledning att folk hackar på dig. Det kanske kan vara så att det är dina åsikter och dina affärsidéer vi vänder oss mot?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Whirlie
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 546
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 019
Senast: svea
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 525
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp