Jobba i stall mot hyresreduktion? Fungerar det, erfarenheter?

Semester är inga problem för hästarna ska ha bete och vi är ju fria att lägga en anställds semester som det passar oss, om det skulle vara så.
Och 5 veckor, det finns dom som har 3-4 på fast anställning. Och schemat kan lika gärna vara lagt som i sjukvården med varannan helg osv.

Men helst skulle jag vilja byta tjänster och det vet jag att många är intesssrade av oavsett om det "går svart till".

Så endera svart - eller vitt med dåligt schema?

Tänk på OB, pension, sjuklön, rehabiliteringsansvar, försäkring för anställda osv. Det kommer kosta dig skjortan med ditt upplägg. Lägg hellre pengarna på att få anläggningen tidsbesparande och low maintenance.
 
Ja det var jag och jag står för att man är snål om man bedriver svart verksamhet. Eller kriminell, för det är man också. Dessutom bidrar man i hög grad till att bibehålla synen på att hästföretagande är oseriöst och inte lönsamt.
Fast hon har ju inte gjort det? Hon frågade om erfarenheter/ tips. Lite lågt att kalla ngn kriminell för att man frågar om erfarenheter O_o
 
Fast hon har ju inte gjort det? Hon frågade om erfarenheter/ tips. Lite lågt att kalla ngn kriminell för att man frågar om erfarenheter O_o

Efter såpass många svar där flera beskriver att det där är svart verksamhet borde man nog inte fortsätta vidhålla att man ska göra så, tycker jag.
 
Det kan jag väl visst? Bara stallplatsen blir värd 10-15 tusen som marknaden ser ut idag om vi köper på rätt ställe.
Ska man ha ännu mer i lön då tänker du för ca 7 pass per vecka?

Men kan man få ridsällskap osv så är det ju själva grejen.

Och ska vi ge någon en lön så att dom har ut säg 20-25 tkr så får dom ju verkligen jobba HELA dagar varje dag och så mycket jobb finns inte med 2 små och 2 stora hästar (som ett ex)
Tja fixar du ett stall centralt i Stockholm så är det runt dessa priser. Överallt annars lägre eller betydligt lägre. Ute på landet är det väl värt 1000-2500.


Problemet är inte arbetsmängden utan att man ska vara närvarande och på plats så de inte kan ha något annat jobb om det inte är väldigt udda arbetstider eller de är studerande.
 
Typ tack :love::D

Ja erbjuder man ridhus, 15 kvm box, bra hagar och andra utrymmen, toalett och fikarum, fritt strö och fritt hö samt avmaskning osv så man knappast snål :rofl:

Haken är väl om det ska göras svart - det är det folk anser är snålt som jag tolkat det? Svart kan dock bli svindyrt så skulle fortfarande satsa på självskötande anläggning och kontrakt på full hyra och låta de som vill när de vill jobba av. Och byta tjänster regelrätt som "jag mockar åt dig när du har semester så mockar du åt mig när jag har semester" etc.
 
Hade detta stämt så hade inte någon lagt två strån i kors. Så har det sagts i många generationer, att nästa generation är latmaskar, det har sagts även om din generation.
Fast inom hästvärlden stämmer denna generation. Förr kunde du hitta tjejer som cyklade två mil varje dag för att få mocka. Det existerar inte längre.
 
Typ tack :love::D

Ja erbjuder man ridhus, 15 kvm box, bra hagar och andra utrymmen, toalett och fikarum, fritt strö och fritt hö samt avmaskning osv så man knappast snål :rofl:
Det beror väl helt på vad man förväntar sig för detta och var stallet befinner sig och vad den inhysta hästen har för storlek.

På landet så är det inte värt så värst mycket 2-3000, det är få som får ut mer i stallhyra.
 
Fast inom hästvärlden stämmer denna generation. Förr kunde du hitta tjejer som cyklade två mil varje dag för att få mocka. Det existerar inte längre.
Nej det existerar sällan, men det beror på tillgång och efterfrågan. Ingen skulle gjort det för 20 år sedan heller, om det fanns fler hästar att ta hand om än intresserade i många områden.

Tror du någon skulle cyklat 2 mil för att mocka för 30 år sedan om de fick rida gratis nästgårds? Eller hade aktiviteter de gillade bättre? Tvivlar på det.
 
Herregud vad många här tänder på alla cylindrar och läser in så mkt i ts trådstart :banghead:

Läs inlägget igen tycker jag. Hon frågar ju om erfarenheter och tips? Och i svaren kan man läsa om att hon är lat och snål?!
Hon vill ha hjälp i stallet mot reduktion av hyra! Det är väl inte att vara lat och snål?
Sida upp och sida ner om att hon smiter från skatt osv
Chilla lite :D
Hon frågar om råd hur hon ska organisera svartjobb, något som många kämpar hårt för att motverka i Hästbranschen. Hjälp mot reduktion av hyran på det vis TS vill är ett skattebrott.
 
Semester är inga problem för hästarna ska ha bete och vi är ju fria att lägga en anställds semester som det passar oss, om det skulle vara så.
Och 5 veckor, det finns dom som har 3-4 på fast anställning. Och schemat kan lika gärna vara lagt som i sjukvården med varannan helg osv.

Men helst skulle jag vilja byta tjänster och det vet jag att många är intesssrade av oavsett om det "går svart till".
5 veckors semester är lagstadgat

https://www.unionen.se/rad-och-stod/semesterns-langd-och-nar-den-far-tas-ut
 
Hon frågar om råd hur hon ska organisera svartjobb, något som många kämpar hårt för att motverka i Hästbranschen. Hjälp mot reduktion av hyran på det vis TS vill är ett skattebrott.
Så har du tolkat det, jag tolkar det på ett helt annat sätt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 289
Senast: Whirlie
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 399
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 907
Senast: svea
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 379
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp