Bukefalos 28 år!

Jobba i stall mot hyresreduktion? Fungerar det, erfarenheter?

Semester ansöker man som anställd om och gör man det tillräckligt långt före i tid så kan inte arbetsgivaren neka hur som helst.

Jo, det kan faktiskt arbetsgivaren. Arbetsgivaren har rätt att leda och fördela arbetet och i det ingår att förlägga semester så det inte påverkar verksamheten mer än nödvändigt. Fyra sammanhängande veckor juni, juli och/eller augusti är lag (om så önskas), men övrigt styrs av kollektivavtal om sådant finns. Knappast aktuell för TS.
 
Kan ja. Något annat skrev jag inte, men inte hur som helst helt efter egna nycker.

Det beror ju på vad man lägger i begreppet "egna nycker". Men arbetsgivaren kan absolut tvinga en anställd att ta fyra veckor semester i juli, och en vecka över jul förutsatt att den anställde har betald semester att ta ut.
 
Hon frågar om råd hur hon ska organisera svartjobb, något som många kämpar hårt för att motverka i Hästbranschen. Hjälp mot reduktion av hyran på det vis TS vill är ett skattebrott.

Detta anmäler jag, rent jävla förtal! :rage::rage::rage: Hade jag känt dig IRL hade du åkt på en anmälan! :wtf:
 

Ja jag anmälde @Lobelia för att hon skrev att jag planerar att organisera svartjobb.

Buke är faktiskt jävligt pinsamma. Så äckligt PK trots att ni själva dras med oändliga hälsoproblem, kass ekonomi osv. Så fort någon är driven och har pengar ska allt rullas igång.. suck.. :yuck:
 
Det beror helt på vad man har för avtal! Flera av mina kollegor har då rakt inte 5 veckor och arbetsgivaren lägger efter vad folk önskat - OM det finns möjlighet!
Det är lag på 5 veckors semester o lagen är inte dispositiv, dvs den går inte att avtala bort.
 
Detta anmäler jag, rent jävla förtal! :rage::rage::rage: Hade jag känt dig IRL hade du åkt på en anmälan! :wtf:

Fast Vogue, det stämmer ju till viss del. Det ÄR ju svartjobb! Jag har då aldrig fått någon vit lön när jag jobbat av hyran någonstans och både jag och stallägaren har ju fattat att det är svart. Är ju vansinnigt vanligt i hästbranschen. Man får inte byta tjänster i någon bransch rent skattemässigt, det är ju ingen hemlighet :crazy:
 
Fast Vogue, det stämmer ju till viss del. Det ÄR ju svartjobb! Jag har då aldrig fått någon vit lön när jag jobbat av hyran någonstans och både jag och stallägaren har ju fattat att det är svart. Är ju vansinnigt vanligt i hästbranschen. Man får inte byta tjänster i någon bransch rent skattemässigt, det är ju ingen hemlighet :crazy:

Precis! Och just därför startade jag den här tråden redan nu för o se om det går o göra på något bra sätt. Jag har haft en liknande deal i ett stall och jag reflekterade aldrig över faktumet svart eller inte svart, det var så avtalet var bara. Nu gällde detta dock rullande schema ihop med andra men jag tog några extra saker för att få loss fullservice osv till semester men det var roligt och inget betungande att typ rida två av ägarens hästar 2 extra ggr i veckan, det var liksom bara roligt och gött att få rida när min ändå bara var 1 år och få en hel del extrapengar att festa för.
 
Alltså. Är det inte rimligare att personen har f-skatt?
Nu verkar du ju endast vilja ha vänner installade. Men jag tänker att det är kanske lättare att hitta nån som kan tänka sig att jobba 40- 50 %.
Ett par morgonar + mockning+ lunch. Eller lunch + mockning + intag. Och varannan helg in eller utsläpp, lunch och mockning?
Kan man ta x- antal tusenlappar och ordentlig ridhusavgift så borde man kunna avlöna en person? Eller om det nu ska vara en vän, att personen betalar hyra och hen ger dig en faktura som du får betala och har själv f-skatt.
 
Det beror helt på vad man har för avtal! Flera av mina kollegor har då rakt inte 5 veckor och arbetsgivaren lägger efter vad folk önskat - OM det finns möjlighet!

Fast nej. 25 dagar är lagstadgat. Undantag om man börjat sent på året då enbart 5 är lagstadgade eller om man har korta anställningar.

Semesterlag (1977:480) 4 § samt 5 §

Hur många dagar betald semester man har beror på hur många dagar semesterlön man tjänat in. Dvs som ny på jobbet kan man ha 25 semesterdagar men enbart 10 av dem betalda tex.
 
Får folk göra ett öppet förtal på mig i inlägg efter inlägg så måste jag få reagera, JO! :grin:

Blir det bättre av att förtala andra menar du?

Problemet är att den lösning du helst vill ha och argumenterat förr flera gånger blir svartjobb i den tappning du tänkt dig. Kanske har du tagit åt dig av svaren och ändrat upplägg, bara att det inte framgått i tråden dock. Svårt att veta då du svarar lite selektivt.
 
Blir det bättre av att förtala andra menar du?

Problemet är att den lösning du helst vill ha och argumenterat förr flera gånger blir svartjobb i den tappning du tänkt dig. Kanske har du tagit åt dig av svaren och ändrat upplägg, bara att det inte framgått i tråden dock. Svårt att veta då du svarar lite selektivt.

Så du menar att rullande schema och typ stalltjänst som övervägande ALLA stall har är svartjobb? Vet säkert 10 ridskolor och 40 privatpersoner som skulle få lägga ner för skattebrott då?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 307
Senast: Whirlie
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 547
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 019
Senast: svea
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 526
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp