Bukefalos 28 år!

Jobba i stall mot hyresreduktion? Fungerar det, erfarenheter?

Wow.. Följt tråden och snacka om rabalder! @Vogue Du har fått massor med info om att din ursprungliga idé inte funkar rent skattemässigt och du väljer att dra upp "jantekortet"? varför inte bara acceptera att din idé inte är laglig och spåna fram en annan?
 
Den "snåla kärringen" som du väljer att benämna personen fick rejält med mothugg och påhopp i sin tråd. Och inga pengar. Missat den kanske? Ligger under katt.

Du verkar utgå från att du är förmer än andra människor. Både i denna tråd och andra (tex studietråden). Alla ska anpassa efter dig. Önskar du inte ge den bilden behöver du nog självrannsaka lite.

Helt ärligt så tog jag inte något speciell tråd nu. Hittade på ett exempel utifrån hur det brukar vara, finns det en sån tråd alltså? Haha!
 
Så du menar att rullande schema och typ stalltjänst som övervägande ALLA stall har är svartjobb? Vet säkert 10 ridskolor och 40 privatpersoner som skulle få lägga ner för skattebrott då?
Rullande schema är okej, man kan hyra ut stallplatser utan vissa tjänster såsom vissa/alla fodringar som de inhysta får dela på. Det är inte det det handlar om i ditt fall..
 
@Vogue Men du vill fortfarande inte se dina inackade som kunder.
Och du ska bestämma när dina anställda ska ha semester.

Folk säger åt dig att det du planerar är svartjobb, lagligt sett, men du ska fortfarande ha det på det sättet.
Det är klart du kommer bli huggen då när du sida efter sida försvarar dina planer på svartjobb.

Så alla här på Buke har endast fullservice i sina stall och inte en enda byter tjänst eller låter rullande schema ingå?! Hua vilket hyckleri!
 
Så alla här på Buke har endast fullservice i sina stall och inte en enda byter tjänst eller låter rullande schema ingå?! Hua vilket hyckleri!

Det är det väl ingen som sagt? Det har flera gånger i tråden getts exempel på stall som sköts som kollektiv.
 
@Vogue Men du vill fortfarande inte se dina inackade som kunder.
Och du ska bestämma när dina anställda ska ha semester.

Folk säger åt dig att det du planerar är svartjobb, lagligt sett, men du ska fortfarande ha det på det sättet.
Det är klart du kommer bli huggen då när du sida efter sida försvarar dina planer på svartjobb.

Ursäkta? Jag skrev 1-2 pers för att jag inte vill ha spring på gården och har dessutom skrivit att är man där får man ha sin häst där på ett normalt sätt och ska givetvis känna sig välkommen.

Om dom är inackorderingar har dom förövrigt ingen semester.
 
Så alla här på Buke har endast fullservice i sina stall och inte en enda byter tjänst eller låter rullande schema ingå?! Hua vilket hyckleri!
Menar du att du inte kan se skillnaden mellan att någon hyr ut stallplatser till ett fast pris där de inackorderade har rullande schema för t.ex. intag, jämfört med att hyra ut en plats där man kräver att personen ska ta hand om stallägarens egna hästar i utbyte mot lägre hyra?
 
Det jag skrev var att så fort någon här på Buke (oavsett vem) har planer eller liknande som kräver en ansenlig summa pengar så blir det hugg efter hugg. Jantefasoner delux.
Jag som uppfattade det som att du inte har ekonomi till att realisera din dröm utan letar efter sätt att få den att gå ihop ekonomiskt. Alltså tvärt om mot vad du tror här.
 
Ursäkta? Jag skrev 1-2 pers för att jag inte vill ha spring på gården och har dessutom skrivit att är man där får man ha sin häst där på ett normalt sätt och ska givetvis känna sig välkommen.

Om dom är inackorderingar har dom förövrigt ingen semester.
Och vill du inte ha något spring så ha inga inackorderingar.

Det är klart att du kan ha inackorderingar och inte stå till tjänst med lunchfodring och helgmornar. Problemet är att om du har 80% av hästarna i stallet så ska du då kollektivt ta 80% av fodringarna. Då faller hela din lösning.
 
Så bra. Stallplats + vad som ingår + skyldigheter = xx kr.

Problemet löst utan semester och allt annat ståhej.

Det handlar alltså om att du ska sätta en avgift som är lägre än den marknadsmässiga, mot att de inackorderade sköter delar av det som egentligen åligger dig? Det kan ju fungera så länge du inte får en revision i ett företag. Då lär du ryka på det.

Och det går ju heller inte att arbeta av på det sättet att man får lägre hyra om man lägger fler timmar på stalljobb i februari, för då blir det ju helt uppenbart att det handlar om svart betalning för stallarbete.
 
Så alla här på Buke har endast fullservice i sina stall och inte en enda byter tjänst eller låter rullande schema ingå?! Hua vilket hyckleri!
Det finns många som har mer eller mindre lagliga lösningar, svartjobb är inget okänt i hästbranschen, att andra gör fel är ingen ursäkt för att göra det själv. Svartjobb är något som aktivt bekämpas och det blir svårare och svårare att komma undan med det.

Det finns helt lagligt att hyra ut stallplatser med begränsad service där hyresgästerna hjälps åt med exempelvis vissa pass.
 
Så bra. Stallplats + vad som ingår + skyldigheter = xx kr.

Problemet löst utan semester och allt annat ståhej.

Nej inte på det vis du tänkt. Du kan ha inackorderingar där alla delar på tex insläpp, dvs kollektiv. Det du beskriver är att en person ska betala av sin stallplats med arbete. Det är inte okej. Kollektiv är okej.

Alt 2 är kollektiv i botten men låta folk köpa till tjänster upp till fullservice om de vill. Då måste alla få göra det och risken är alla just gör det. Vill någon sköta in/ut själv ändå och ligga kvar på kollektivnivå får den. I kollektiv är värdet av stallplatsen det som avtalats i kallhyra. Och du kan aldrig tvinga kollektivet att ta hand om dina hästar som det passar dig. Beroende på upplägg har personerna sina x pass, eller ansvarar för sina hästar. Dvs de kan lämna dina ute när de tar in sin. Ska dina hästar omfattas av kollektivet ska du med ta pass.

Det du föreslagit är att värdet av stallplatsen ska räknas på fullservice och helinackordering, och hästägaren ska betala av med arbete. DET är inte okej utan skatt mm.

Så du har i tråden inte tänkt erbjuda kollektiv, varken med eller utan valbar nivå.

Om du istället hyr ut endera kollektivt till kallhyra och allt sköts på schema så är det okej. Så även om du hur ut med kallhyra plus valbart tillägg i service.
Ditt förslag att betala av stallhyra med jobb eller byta stallplats mot jobb är inte det med mindre än bland annat rejäla skattekonsekvenser som gör att det inte lönar sig jmf med att timavlöna personen för arbetet.
 
@Vogue här är en väldigt pedagogisk sida om byte av tjänster (vilket inte eg är korrekt i ditt fall, det är en löneförmån i ditt fall, men skitsamma).

https://www.skatteverket.se/privat/...atjanster.4.7459477810df5bccdd4800034088.html

Således ska inack skatt för värdet av stallplatsen i sådana fall, och du ska skatta för värdet av arbetet.

Nu är ditt upplägg inte byte av tjänst men bara för att visa att även så blir det skatteeffekter som gör att det är mellan ointressant och olönsamt även så.
 
Alltså @Vogue ...

Du har ju fått hur mycket kunniga insatta vettiga svar som helst från SÅ många här i tråden. Jag förstår verkligen inte hur du kan välja att inte ta till dig det och istället gå i clinch ? :confused:

Du har ju dessutom stor erf av att under tidigare nick fått enormt mycket kritik utifrån din attityd . Du har ju själv dessutom kommenterat det i nån tråd att du inser att du var ung och många som svarat dig då hade dubbel/trippel/mångårig erfarenhet jämfört med dig själv .

Det är absolut inget fel med ambitioner och drömmar! Det är ju fantastiskt att ha dem och satsa mot dem !

Men om man startar en tråd och ber om hjälp huruvida ens drömupplägg håller, då man själv inte kan något om regler, lagar, eller än mindre haft eget stall med inackorderade osv, så blir det väldigt konstigt att utifrån svar och råd man får, respondera med kaxighet och attityd ? :confused:
 
Det absolut enklaste och mest kostnadseffektiva är att timanställa en eller flera av inackorderingarna (UTAN krav på att ska du stå här så ska du jobba!). Som sköter ruljansen i en omfattning ni är överens om, till marknadsmässig timlön och utbetald semesterersättning varje månad. Sen kan man dra ersättning direkt från stallhyran (det bokförs dock fortfarande som lön ut det personen jobbat av, och värdet för fulla stallhyran innan avdrag tas upp som intäkt) eller betala ut lön och fakturera stallhyran fullt ut (blir precis samma sak bokföringsmässigt).

Det är bara räkna på var break even är och om det är värt det. Men det är den absolut enklaste, och en laglig, lösningen på ditt problem. Baksidan är att personen/-erna kan tycka att hen/de inte vill jobba. Du kan inte tvinga en timanställd att ta timmar. Alt då är att anställa person på deltid om x h/v.

Det GÅR om du har deltidsanställd att sätta stallplatsen som löneförmån och förmånsbeskatta. Du vinner inte på det. Den anställde får lägre skatt - men också lägre SGI. Så det är bättre skatta fullt för det.
 
Jag som uppfattade det som att du inte har ekonomi till att realisera din dröm utan letar efter sätt att få den att gå ihop ekonomiskt. Alltså tvärt om mot vad du tror här.

Min dröm och det vi tänker oss är att ha en lagom stor gård som vi själva kan sköta med ca 4 hästar och eventuellt föl och så ridhus för min egen skull + årskort. Vi har även mycket driftiga svärföräldrar :up: (som erbjuder sig och får hjälp dom också, ooooops utbyte av tjänst, svartjobb?! :nailbiting::laugh:)
För att avlasta oss och ha en mer "permanent" passare så var tanken att ha en inackordering eller två som dels sällskap men samtidigt då erbjuda gratis eller låg stallhyra mot att vissa fasta pass alltid görs + passa hela stallet vid semester.
 
Senast ändrad:
Alltså @Vogue ...

Du har ju fått hur mycket kunniga insatta vettiga svar som helst från SÅ många här i tråden. Jag förstår verkligen inte hur du kan välja att inte ta till dig det och istället gå i clinch ? :confused:

Du har ju dessutom stor erf av att under tidigare nick fått enormt mycket kritik utifrån din attityd . Du har ju själv dessutom kommenterat det i nån tråd att du inser att du var ung och många som svarat dig då hade dubbel/trippel/mångårig erfarenhet jämfört med dig själv .

Det är absolut inget fel med ambitioner och drömmar! Det är ju fantastiskt att ha dem och satsa mot dem !

Men om man startar en tråd och ber om hjälp huruvida ens drömupplägg håller, då man själv inte kan något om regler, lagar, eller än mindre haft eget stall med inackorderade osv, så blir det väldigt konstigt att utifrån svar och råd man får, respondera med kaxighet och attityd ? :confused:

Ja om folk skriver att "hon planerar svartjobb" över mitt huvud så ja, då blir jag förbannad för det handlar det inte alls om.

Jag hade inte ens en aning om att ett kollektivt stall där man ibland tar mer är ett svartjobb, hallå eller.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 318
Senast: Whirlie
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 587
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 080
Senast: svea
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 555
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp