Jobba i stall mot hyresreduktion? Fungerar det, erfarenheter?

Så min tjejkompis som står gratis mot att hon passar ett stall när som gör alltså ett svartjobb?

Nu vet jag inte vad dom som har det heter men dom är ju långt över miljonärer så dom kunde haft 50 anställda.

Men dom hjälps åt, kvinnan och min vän i stallet bara det att min vän alltid får ha i beräkningen att dom kan åka bort osv.

Enkla svaret - ja. Det ska skattas.
 
Jag tror bara inte att majoriteten förstår vad jag menar helt enkelt. Så det är väl inget mer att diskutera om förens det är dags att hitta på en käck lösning som givetvis skall vara laglig och samtidigt ge mig och inhysningen en trevlig tillvaro.

:confused: Ok ... min tolkning av tråden inkl mitt eget engagemang är att väldigt många försökt svara och ge råd utifrån det du bett om hjälp med i frågor .
 
Så min tjejkompis som står gratis mot att hon passar ett stall när som gör alltså ett svartjobb?

Nu vet jag inte vad dom som har det heter men dom är ju långt över miljonärer så dom kunde haft 50 anställda.

Men dom hjälps åt, kvinnan och min vän i stallet bara det att min vän alltid får ha i beräkningen att dom kan åka bort osv.

Du är verkligen imponerad av folk med pengar. Det är allt som spelar roll i din värld. Yta.

Miljonärer kan också begå brott. Även i marginalen. Din kompis får betalt för sitt arbetet i natura. Det är en förmån som ska beskattas. Det är inte hjärnkirurgi direkt. Efter xx antal sidor diskussion och flera länkar.
 
Jag har inga åsikter om dig så. Men du förstår inte det juridiska och av oklar anledning försöker jag få dig att förstå det juridiska så du ska kunna skapa en lösning som är laglig.

Det gör jag visst. Men jag kan ju inte vara den enda i Sverige som inte får skriva som jag tycker i ett kontrakt om hur jag vill ha det hos mig när alla andra gör det.
 
Du är verkligen imponerad av folk med pengar. Det är allt som spelar roll i din värld. Yta.

Miljonärer kan också begå brott. Även i marginalen. Din kompis får betalt för sitt arbetet i natura. Det är en förmån som ska beskattas. Det är inte hjärnkirurgi direkt. Efter xx antal sidor diskussion och flera länkar.

Ja men då kan man ju skatta på natura? Varför gnäller ni på mig då?
 
Det gör jag visst. Men jag kan ju inte vara den enda i Sverige som inte får skriva som jag tycker i ett kontrakt om hur jag vill ha det hos mig när alla andra gör det.

Du blandar äpplen och päron. Stina kan ju skriva på ett avtal som skattemässigt inte är lagligt. Det struntar ju Stina i om hon drar nytta av det. Men det är ju inte skattemässigt lagligt för att ni är överens.
 
Det gör jag visst. Men jag kan ju inte vara den enda i Sverige som inte får skriva som jag tycker i ett kontrakt om hur jag vill ha det hos mig när alla andra gör det.

Nej du visar noll juridisk förståelse i den här tråden. Så endera förstår du verkligen inte skillnaden, eller så låtsas du att du inte förstår och svarar därefter.

Nej alla andra i Sverige måste också ta upp intäkter respektive inkomster.
 
Ja men då kan man ju skatta på natura? Varför gnäller ni på mig då?

MEN SNÄLLA DU. Nu börjar svenska språket ta slut. Ja, betala in skatt och uppbörd på summan då. Det är jätteenkelt.

Stallplatsen kostar 5000 kr. 30 % (1500 kr) betalar du in till SKV i kompisens namn. Sedan betalar du 31,42 % av 5000 kr till SKV, 1571 kr. Summa 3071 kr till SKV varje månad för att din kompis ska stå gratis och du får hjälp. Troligen är hon nu livegen för 5000 kr i månaden, men det är hennes problem.

Sedan tillkommer då krux med försäkringar etc, men det har du redan stenkoll på.
 
@Vogue du får ha vilka upplägg du vill i ditt stall om någon väljer att gå med på det. Dock försöker folk bara förklara vad som händer om SKV kommer dig på spåren... Det blir inte så roligt då...

Min man har en bekant som strider med dom just nu och då har hon allt vitt och betalar som hon ska men SKV valde att hobbyklassa hennes verksamhet vilket innebär att hon fick ett skattepåslag på flera 100tusen. Kronofogden har gått in och beslagtagit gården via banken som säkerhet ifall hon inte kan betala... Jag vet inte hur det har gått men man kan lätt säga att hennes dröm förvandlats till värsta mardrömmen.
 
Fast nä. TS kan INTE ta mindre än självkostnadspris. Då kommer SKV ha åsikter. Och bara foder och strö kostar mer än 500 kr per mån.

Självkostnadspris och hjälpas åt - japp.
Under självkostnadspris och hjälpas åt - nepp.

Ska TS driva företag är der tveksamt om ens det får igenom dock. Då är allt under marknadsvärde nepp.
Jag skrev inte självkostnadspris. Och Vogues 500 kr exempel är ju helt åt pipsvängen.
 
@Vogue du får ha vilka upplägg du vill i ditt stall om någon väljer att gå med på det. Dock försöker folk bara förklara vad som händer om SKV kommer dig på spåren... Det blir inte så roligt då...

Min man har en bekant som strider med dom just nu och då har hon allt vitt och betalar som hon ska men SKV valde att hobbyklassa hennes verksamhet vilket innebär att hon fick ett skattepåslag på flera 100tusen. Kronofogden har gått in och beslagtagit gården via banken som säkerhet ifall hon inte kan betala... Jag vet inte hur det har gått men man kan lätt säga att hennes dröm förvandlats till värsta mardrömmen.

Det är verkligen en mardröm. Och rätt specifikt ett problem i hästnäringen. Den fina gränsen mellan hobby och näringsverksamhet. Fy tusan. Stackars människa.
 
MEN SNÄLLA DU. Nu börjar svenska språket ta slut. Ja, betala in skatt och uppbörd på summan då. Det är jätteenkelt.

Stallplatsen kostar 5000 kr. 30 % (1500 kr) betalar du in till SKV i kompisens namn. Sedan betalar du 31,42 % av 5000 kr till SKV, 1571 kr. Summa 3071 kr till SKV varje månad för att din kompis ska stå gratis och du får hjälp. Troligen är hon nu livegen för 5000 kr i månaden, men det är hennes problem.

Sedan tillkommer då krux med försäkringar etc, men det har du redan stenkoll på.

Alltså jag var faktiskt seriös där. Jag försöker ju lära mig allt nu och jag ska ju plugga juridik så då lär jag bli duktigare och duktigare även om jag inte ska syssla med skatter proffesionellt.

Men vadå livegen? Får hon inte ha ett vanligt jobb pga detta eller vadå?
 
@Vogue du får ha vilka upplägg du vill i ditt stall om någon väljer att gå med på det. Dock försöker folk bara förklara vad som händer om SKV kommer dig på spåren... Det blir inte så roligt då...

Min man har en bekant som strider med dom just nu och då har hon allt vitt och betalar som hon ska men SKV valde att hobbyklassa hennes verksamhet vilket innebär att hon fick ett skattepåslag på flera 100tusen. Kronofogden har gått in och beslagtagit gården via banken som säkerhet ifall hon inte kan betala... Jag vet inte hur det har gått men man kan lätt säga att hennes dröm förvandlats till värsta mardrömmen.

Exakt! Jag vill ju ha en sjyst deal för alla och man måste väl få fråga om olika modeller utan att man planerar att ha det precis så och bli kallad kriminell och allt möjligt :eek:O_o
 
Alltså jag var faktiskt seriös där. Jag försöker ju lära mig allt nu och jag ska ju plugga juridik så då lär jag bli duktigare och duktigare.

Men vadå livegen? Får hon inte ha ett vanligt jobb pga detta eller vadå?

Hur ska hon kunna ha ett eget jobb? Hon ska ju vara ständigt på pass i stallet, jag tror det kan bli jobbigt för de flesta att ta så många stallpass och sköta ett jobb.

Det vi diskuterat runt skatter här hör hemma på samhällskunskap i nivå med högstadiet. Hur samhället är uppbyggt.

Juridikstudier verkar mycket lämpligt. Mina varma lyckönskningar.
 
Exakt! Jag vill ju ha en sjyst deal för alla och man måste väl få fråga om olika modeller utan att man planerar att ha det precis så och bli kallad kriminell och allt möjligt :eek:O_o

Givetvis får man fråga. Dock är det ju helt meningslöst när den som frågar är ointresserad av svaren. Men lycka till med juridiken, en ny värld för dig :up:
 
Hur ska hon kunna ha ett eget jobb? Hon ska ju vara ständigt på pass i stallet, jag tror det kan bli jobbigt för de flesta att ta så många stallpass och sköta ett jobb.

Juridikstudier verkar mycket lämpligt. Mina varma lyckönskningar.

Så insläpp 2 dagar på helgen + några pass i veckan hindrar jobb?

Har aldrig hindrat mig från vare sig jobb eller studier.

Ja tack jag är antagen så :up:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 291
Senast: Whirlie
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 407
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 912
Senast: svea
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 390
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp