Jobba i stall mot hyresreduktion? Fungerar det, erfarenheter?

Ja för kallhyra brukar bara vara boxen men i min kallhyra ryms ju mer eller mindre fullservicenivå på standarden. Därav "".

Och därav är det rättsligt inte okej och skattebrott. Och vi är kvar på ruta ett. Svaret är fortfarande nej du kan inte göra så om du inte vill riskera att SKV gör livet surt för dig. Nej det är inte lagligt.
Du är rättsligt fortfarande på samma nivå som den nick ande polacken som bor gratis i gäststugan som tack. Det räcker inte kalla det "kallhyra".

Tilllägg: Det är EFFEKTEN som är det avgörande. Inte definitionen.
 
Nej. Der är större än så. Det senaste förslaget från TS är att erbjuda en stallplats till långt under marknadsvärde i utbyte mot arbete. Vi är kvar på ruta ett tyvärr. Även om inack har rymligt samvete och tycker det är lysande.

Jag får väl bestämma vad mina saker kostar?
En ridklubb jag stod på hade 1225kr i kallhyra och sen fick man köpa till allt + att det ingick en jävla massa merarbete med in & ut och med att sköta HELA stallet (alltså även ridskolehästarnas mat och mockning EN HEL DAG ca var 6:e vecka. Inget skattebrott på den klubben inte.
 
Jag får väl bestämma vad mina saker kostar?
En ridklubb jag stod på hade 1225kr i kallhyra och sen fick man köpa till allt + att det ingick en jävla massa merarbete med in & ut och med att sköta HELA stallet (alltså även ridskolehästarnas mat och mockning EN HEL DAG ca var 6:e vecka. Inget skattebrott på den klubben inte.

Då tar vi det igen. Du ska driva en verksamhet. Det finns lagar och regler som styr detta. Nej, du får inte slumpa bort marknadsmässiga tjänster, för att få arbete i utbyte.
 
Om du och den inackorderade delar på sysslorna där ni hjälps åt med varandras hästar rakt av värdemässigt så är det ok att ha en lägre hyra än i ett stall där stallägaren sköter allt.
Men om du säger att hyran är lägre för att den andra hästägaren ska sköta om din häst så är det enligt skatteverket svartjobb.
 
Jag får väl bestämma vad mina saker kostar?
En ridklubb jag stod på hade 1225kr i kallhyra och sen fick man köpa till allt + att det ingick en jävla massa merarbete med in & ut och med att sköta HELA stallet (alltså även ridskolehästarnas mat och mockning EN HEL DAG ca var 6:e vecka. Inget skattebrott på den klubben inte.

Alltså. Jag. Orkar. Inte.

Din lösning och klubbens lösning är två helt skilda saker. Den ena är laglig. Den andra inte.
 
Nu ser jag ju att du kommer ta de där jante:iga kärringarna på SKV med nacksving, efter att du har förklarat och bländat oss med ditt upplägg. De där revisorerna fattar ändå inget, du har ju trots allt pengar och en dröm, och din kille är chef. Skulle de komma med några konstiga idéer om skatteregler och lagar, är det för att de inte fattar hur en hästverksamhet drivs.

Det är bara att dra fram din ekonomiska plan och visa hur du lagt upp det, så kommer det att gå galant.

Din arrogans är faktiskt häpnadsväckande, även för mig som dagligdax jobbar med 90-talister som anser att livet bör stöpas efter dem.

Jag är förvisso inte född under 90-t men ändå!

Ja du, lika bra o anställa någon på heltid, det här är ju sjukt! :crazy:

Intressant att ALLA stall jag någonsin stått i eller varit i gör dagliga skattebrott. Och då pratar vi även "kändisar".
Kanske även någon från Buke.. :angel:
 
Jag är förvisso inte född under 90-t men ändå!

Ja du, lika bra o anställa någon på heltid, det här är ju sjukt! :crazy:

Intressant att ALLA stall jag någonsin stått i eller varit i gör dagliga skattebrott. Och då pratar vi även "kändisar".
Kanske även någon från Buke.. :angel:

Vad kommer att ändra sig i ditt upplägg i relation till det du skriver här? Det finns massor av människor som i varierande grad begår brottsliga handlingar. Är det OK för mig att göra motsvarande, men inte ta lika många äpplen när jag snattar? Blir mitt brott OK för att andra begår samma lagöverträdelse.

Din logik är... inte logisk.
 
Ja men om det är det jag erbjuder så får man väl säga ja tack eller inte svara?

Så har jag gjort när jag letat stall, helt ratat dom som inte passar och svarat med frågor på de som verkar okej och sen gallrat igen utifrån det. Ibland låter allt kanon men på första titten var det skräp och mer att göra än man tänkt sig och då får man leta vidare?

Jag känner INGEN som hade ställt sig i ett stall med en stallägare som har din inställning. "My way or the high way" - Spelar ingen roll hur bra deal Du tycker att du erbjuder - finns inte förmågan till att lyssna in andra människors behov kommer det bli mycket, mycket svårt.
 
@Vogue du är helt ute och snurrar ... :(

Jag tror bara inte att majoriteten förstår vad jag menar helt enkelt. Så det är väl inget mer att diskutera om förens det är dags att hitta på en käck lösning som givetvis skall vara laglig och samtidigt ge mig och inhysningen en trevlig tillvaro.
 
Om du och den inackorderade delar på sysslorna där ni hjälps åt med varandras hästar rakt av värdemässigt så är det ok att ha en lägre hyra än i ett stall där stallägaren sköter allt.
Men om du säger att hyran är lägre för att den andra hästägaren ska sköta om din häst så är det enligt skatteverket svartjobb.

Fast nä. TS kan INTE ta mindre än självkostnadspris. Då kommer SKV ha åsikter. Och bara foder och strö kostar mer än 500 kr per mån.

Självkostnadspris och hjälpas åt - japp.
Under självkostnadspris och hjälpas åt - nepp.

Ska TS driva företag är der tveksamt om ens det får igenom dock. Då är allt under marknadsvärde nepp.
 
Jag är förvisso inte född under 90-t men ändå!

Ja du, lika bra o anställa någon på heltid, det här är ju sjukt! :crazy:

Intressant att ALLA stall jag någonsin stått i eller varit i gör dagliga skattebrott. Och då pratar vi även "kändisar".
Kanske även någon från Buke.. :angel:

Mer troligt du tror de begår skattebrott eftersom du inte fått kläm på skiljelinjen mellan vad som är tillåtet och inte. Alla ex du tagit upp och ifrågasatt om de inte varit skattebrott är helt lagliga alt som skiljer sig på avgörande punkt från dina förslag, som inte är lagliga.
 
Fast nä. TS kan INTE ta mindre än självkostnadspris. Då kommer SKV ha åsikter. Och bara foder och strö kostar mer än 500 kr per mån.

Självkostnadspris och hjälpas åt - japp.
Under självkostnadspris och hjälpas åt - nepp.

Ska TS driva företag är der tveksamt om ens det får igenom dock. Då är allt under marknadsvärde nepp.

Du gillar verkligen inte mig va?
 
Mer troligt du tror de begår skattebrott eftersom du inte fått kläm på skiljelinjen mellan vad som är tillåtet och inte. Alla ex du tagit upp och ifrågasatt om de inte varit skattebrott är helt lagliga alt som skiljer sig på avgörande punkt från dina förslag, som inte är lagliga.

Så min tjejkompis som står gratis mot att hon passar ett stall när som gör alltså ett svartjobb?

Nu vet jag inte vad dom som har det heter men dom är ju långt över miljonärer så dom kunde haft 50 anställda.

Men dom hjälps åt, kvinnan och min vän i stallet bara det att min vän alltid får ha i beräkningen att dom kan åka bort osv.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 294
Senast: Whirlie
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 458
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 945
Senast: svea
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 437
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp