Jobba i stall mot hyresreduktion? Fungerar det, erfarenheter?

Alltså jag var faktiskt seriös där. Jag försöker ju lära mig allt nu och jag ska ju plugga juridik så då lär jag bli duktigare och duktigare.

Men vadå livegen? Får hon inte ha ett vanligt jobb pga detta eller vadå?

En naturaförmån värderas. Dvs det blir ingen skillnad att skatta på en sådan och att skatta på ett givet värde.
Vad man än kallar det, hur man än trixar så hamnar man i slutänden i att det ska skattas för ett upplägg där en inackordering står billigare än vad det kostar/är värt på marknaden (beroende på om privatperson eller rörelse) mot att hen hjälper dig med dina hästar. Det går inte att komma runt det och i kronor och ören blir det samma resultat oavsett om du ska följa lagen.

Tillägg - Och juristprogrammet kommer både lära dig det, gränsen mellan lagligt och olagligt, samt hur du ska bokföra det hela - läser du i Uppsala kommer du dessutom lärt dig ett oändligt tålamod och att samarbeta med kreti och pleti. Vilket även det kommer gagna den dag du har inackorderingar :)
 
Så insläpp 2 dagar på helgen + några pass i veckan hindrar jobb?

Beror ju på pass och jobb. Jag hade t ex inte klarat det med mitt jobb, och därför har jag heller inte häst just nu.

Sedan ville du ju ha flera som hjälper till så du får räkna upp kostnaderna med lämpligt antal personer.
 
Det är ju inte det du gjort. Du har ju genom hela tråden förkastat alla förslag och tyckt de var orimliga för att "du måste ju få ha det som du vill i ditt stall".

Ja, de passen som jag vill ha bort kommer givetvis vara en förutsättning och det blir typ 2-3 på helgen och 2-3 i veckan.

Har man sen 2 stycken blir det ju delat på dessa 2.
 
Ja, de passen som jag vill ha bort kommer givetvis vara en förutsättning och det blir typ 2-3 på helgen och 2-3 i veckan.

Har man sen 2 stycken blir det ju delat på dessa 2.

Så dessa två stackare ska alltså jobba varje helg? Få människor vill ju köra till stallet två gånger/dag. Det låter redan som det är billigare att betala fullpris.
 
Så dessa två stackare ska alltså jobba varje helg? Få människor vill ju köra till stallet två gånger/dag. Det låter redan som det är billigare att betala fullpris.

Kallar du att ta in 4 hästar + sin egen när man ändå skulle till stallet för jobb? Suck :)
 
Kallar du att ta in 4 hästar + sin egen när man ändå skulle till stallet för jobb? Suck :)

Fast här förutsätter du att personen ändå skulle till stallet den tiden.

Jag har stått i fullskötselstall med rullande schema på helgerna. Typ var 12e helg. Men då hade man stallet hela helgen. Det var skit. Man fick endera vara i stallet hela dan från tidig morgon till sen kväll, eller åka fram och tillbaka. Även om man delade helg med någon så man "bara" hade intag och nattning (och den andra utsläpp och lunch) så blev man låst att åka till stallet just den tiden. Då hade vi INGA pass i veckorna och ingen mockning. Man behövde bara göra iordning hink med kraftfoder om man ville hästen skulle få annat än som ingick i hyran.
 
Kallar du att ta in 4 hästar + sin egen när man ändå skulle till stallet för jobb? Suck :)

Fast ärligt alltså utifrån din tråd.

Nu är det några få pass/insläpp osv ?

Tack för mig - jag har engagerat mig nog i din tråd att ge råd utifrån erf och ämne känner jag .
 
Fast ärligt alltså utifrån din tråd.

Nu är det några få pass/insläpp osv ?

Tack för mig - jag har engagerat mig nog i din tråd att ge råd utifrån erf och ämne känner jag .

De var inte så få. 2-3 i veckan och 2-3 på helgen. Dvs 4-6 pass per vecka och varje helg :S
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 277
Senast: Whirlie
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 383
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 856
Senast: svea
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 349
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp