Jobba i stall mot hyresreduktion? Fungerar det, erfarenheter?

Jag tänker bara på hur lata folk blivit, ska ha allt serverat numera. Tror inte det blir bättre om tio år. Däremot minns man ju ungdomarna som var hästfolk innan 00 talet. Hade det varit den tiden hade du kunnat ha massa småtjejer som skött allt bara för de tyckt det var kul :D

Ursäkta lat? Jag? :confused:

Har man kämpat hårt för att komma till en såpas bra lön att man kan driva upp en mindre anläggning och sköta den som ett familjeställe är man väl banne mig inte lat? :cautious:

Sen att jag vill äta kaka med glasyr och plocka ur de bästa bitarna ur livets chokladask är ju upp till mig och har jag möjlighet så har jag :d

I värsta fall får jag ju sköta allt själv utan hjälp och det skulle fungera det också. Då köper jag bara bort andra tjänster istället så att jag har mer tid i stallet :idea:
 
Ursäkta lat? Jag? :confused:

Har man kämpat hårt för att komma till en såpas bra lön att man kan driva upp en mindre anläggning och sköta den som ett familjeställe är man väl banne mig inte lat? :cautious:

Sen att jag vill äta kaka med glasyr och plocka ur de bästa bitarna ur livets chokladask är ju upp till mig och har jag möjlighet så har jag :d

I värsta fall får jag ju sköta allt själv utan hjälp och det skulle fungera det också. Då köper jag bara bort andra tjänster istället så att jag har mer tid i stallet :idea:
Sa inte att du var lat, men folk i allmänhet är lata nuförtiden och vill få allt serverat. Inte alla men långt många fler än för 20 år sedan. Är en annan attityd.
 
Nej, men snål eftersom du inte kan betala nån vitt för det...

Det kan jag väl visst? Bara stallplatsen blir värd 10-15 tusen som marknaden ser ut idag om vi köper på rätt ställe.
Ska man ha ännu mer i lön då tänker du för ca 7 pass per vecka?

Men kan man få ridsällskap osv så är det ju själva grejen.

Och ska vi ge någon en lön så att dom har ut säg 20-25 tkr så får dom ju verkligen jobba HELA dagar varje dag och så mycket jobb finns inte med 2 små och 2 stora hästar (som ett ex)
 
Det kan jag väl visst? Bara stallplatsen blir värd 10-15 tusen som marknaden ser ut idag om vi köper på rätt ställe.
Ska man ha ännu mer i lön då tänker du för ca 7 pass per vecka?

Men kan man få ridsällskap osv så är det ju själva grejen.

Nja men frågan var väl om du tänkte deklarera för det? Men jag kanske har missförstått diskussionen.
 
Nja men frågan var väl om du tänkte deklarera för det? Men jag kanske har missförstått diskussionen.

Det beror ju på regler osv. Det är ju inte relevant nu sisådär 5-10 år innan utan nu handlar det om själva idén och om någon har erfarenhet av att göra på det här sättet.
 
Ursäkta lat? Jag? :confused:

Har man kämpat hårt för att komma till en såpas bra lön att man kan driva upp en mindre anläggning och sköta den som ett familjeställe är man väl banne mig inte lat? :cautious:

Sen att jag vill äta kaka med glasyr och plocka ur de bästa bitarna ur livets chokladask är ju upp till mig och har jag möjlighet så har jag :d

I värsta fall får jag ju sköta allt själv utan hjälp och det skulle fungera det också. Då köper jag bara bort andra tjänster istället så att jag har mer tid i stallet :idea:
Det dyker nog upp någon skatteexpert snart.
För det finns inte något som heter "byta tjänster", det är svarta pengar och tjänster som du beskriver.

En så pass stor gård som har ridhus lär ju drivas som ett företag/lantbruksfastighet?
Åker ni på en revision, går de igenom allt mycket noga. Blir svårt att mörka inackorderingar/anställda.
Du kommer inte kunna dra moms för virke, staket, verktyg och underhåll hej vilt. Har du ingen inkomst som står i linje med materialinköpen, så får du inte dra alls.
Du kan t.ex. inte köpa en hinderpark och dra moms.
Har du inackorderingar är det troligt att det går igenom. Samma sak om inackorderingens häst är en trägnagare och äter stolpar och boxinrednig.
Men om intäkten på dina inackorderingar är lika med noll, glöm det.

Jättebra att du kollar upp innan du köper! :)
Men se upp med att "byta tjänster".
Blir det revision, kan det sättas ett värde per box, säg 4000:- , som du sedan måste skatta för. Kan bli hur trist som helst.
Mvh från en som har haft två revisioner....
 
Det dyker nog upp någon skatteexpert snart.
För det finns inte något som heter "byta tjänster", det är svarta pengar och tjänster som du beskriver.

En så pass stor gård som har ridhus lär ju drivas som ett företag/lantbruksfastighet?
Åker ni på en revision, går de igenom allt mycket noga. Blir svårt att mörka inackorderingar/anställda.
Du kommer inte kunna dra moms för virke, staket, verktyg och underhåll hej vilt. Har du ingen inkomst som står i linje med materialinköpen, så får du inte dra alls.
Du kan t.ex. inte köpa en hinderpark och dra moms.
Har du inackorderingar är det troligt att det går igenom. Samma sak om inackorderingens häst är en trägnagare och äter stolpar och boxinrednig.
Men om intäkten på dina inackorderingar är lika med noll, glöm det.

Jättebra att du kollar upp innan du köper! :)
Men se upp med att "byta tjänster".
Blir det revision, kan det sättas ett värde per box, säg 4000:- , som du sedan måste skatta för. Kan bli hur trist som helst.
Mvh från en som har haft två revisioner....

Precis dessa svar jag är ute efter! Ja det gäller att vara förberedd och ha en god plan! Ridhuset är mest lyx utöver så vi får ju se på det, men det skulle vara coolt att kunna ha ett givetvis och med 5000kr x 5 per år säger vi så blir det en slant till underlaget :)
 
Och ska vi ge någon en lön så att dom har ut säg 20-25 tkr så får dom ju verkligen jobba HELA dagar varje dag och så mycket jobb finns inte med 2 små och 2 stora hästar (som ett ex)

5 dagar i veckan i af och med 5 veckors semester och även en anställd kan bli sjuk/skadad etc och därmed inte kunna jobba enligt plan.

Hur du än vänder och vrider dig så är det ditt ansvar att allt sköts som det ska. Om den anställde/kunden är planerad att jobba och ringer på morgonen och har vinterkräksjuka så är det du som får göra jobbet liksom.
 
5 dagar i veckan i af och med 5 veckors semester och även en anställd kan bli sjuk/skadad etc och därmed inte kunna jobba enligt plan.

Hur du än vänder och vrider dig så är det ditt ansvar att allt sköts som det ska. Om den anställde/kunden är planerad att jobba och ringer på morgonen och har vinterkräksjuka så är det du som får göra jobbet liksom.

Semester är inga problem för hästarna ska ha bete och vi är ju fria att lägga en anställds semester som det passar oss, om det skulle vara så.
Och 5 veckor, det finns dom som har 3-4 på fast anställning. Och schemat kan lika gärna vara lagt som i sjukvården med varannan helg osv.

Men helst skulle jag vilja byta tjänster och det vet jag att många är intesssrade av oavsett om det "går svart till".
 
Herregud vad många här tänder på alla cylindrar och läser in så mkt i ts trådstart :banghead:

Läs inlägget igen tycker jag. Hon frågar ju om erfarenheter och tips? Och i svaren kan man läsa om att hon är lat och snål?!
Hon vill ha hjälp i stallet mot reduktion av hyra! Det är väl inte att vara lat och snål?
Sida upp och sida ner om att hon smiter från skatt osv
Chilla lite :D
 
Herregud vad många här tänder på alla cylindrar och läser in så mkt i ts trådstart :banghead:

Läs inlägget igen tycker jag. Hon frågar ju om erfarenheter och tips? Och i svaren kan man läsa om att hon är lat och snål?!
Hon vill ha hjälp i stallet mot reduktion av hyra! Det är väl inte att vara lat och snål?
Sida upp och sida ner om att hon smiter från skatt osv
Chilla lite :D

Typ tack :love::D

Ja erbjuder man ridhus, 15 kvm box, bra hagar och andra utrymmen, toalett och fikarum, fritt strö och fritt hö samt avmaskning osv så man knappast snål :rofl:
 
Herregud vad många här tänder på alla cylindrar och läser in så mkt i ts trådstart :banghead:

Läs inlägget igen tycker jag. Hon frågar ju om erfarenheter och tips? Och i svaren kan man läsa om att hon är lat och snål?!
Hon vill ha hjälp i stallet mot reduktion av hyra! Det är väl inte att vara lat och snål?
Sida upp och sida ner om att hon smiter från skatt osv
Chilla lite :D
Nej jag skrev inte att ts var lat, utan att folk är lata i allmänhet,.då.tänker jag självklart på inhyrningar i detta fallet. Finns inga stalltjejer som på 80 90 talet längre. Så läs själv :)
 
Jag tänker bara på hur lata folk blivit, ska ha allt serverat numera. Tror inte det blir bättre om tio år. Däremot minns man ju ungdomarna som var hästfolk innan 00 talet. Hade det varit den tiden hade du kunnat ha massa småtjejer som skött allt bara för de tyckt det var kul :D
Hade detta stämt så hade inte någon lagt två strån i kors. Så har det sagts i många generationer, att nästa generation är latmaskar, det har sagts även om din generation.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 289
Senast: Whirlie
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 400
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 907
Senast: svea
·
Hästvård Som flera av er här säkert har koll på så har jag inga hästar för tillfället. Men det hindrar mig ju inte för att hålla koll på utbudet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 382
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp