Jobbig cockerspaniel , står inte ut med raserna!!

Men verkligen. Det enda TS frågar efter verkar ju vara en lösning på att hunden är "för klängig", men inget av de många förslag som kommit verkar duga...

Jag hoppas att det är sista gången TS är hundvakt.

Samtidigt menar TS att klängigheten beror på rasen. Om nu det verkligen skulle vara fallet så är det ju verkligen att bara gilla läget.
 
Men "inte orkar med" - det är ju inte som att hon har fått en arbetsnarkoman som kräver fyra timmars aktivering om dagen för att inte riva huset. Då hade jag förstått "inte orkar med".
Precis, hon orkar inte med hundens klängighet, uppmärksamhetsbehov och beteende. Hon orkar inte försöka få en fungerande relation, hitta lösningar på problemen eller skapa en trygg omgivning för hunden när den är under hennes ansvar.
 
Precis, hon orkar inte med hundens klängighet, uppmärksamhetsbehov och beteende. Hon orkar inte försöka få en fungerande relation, hitta lösningar på problemen eller skapa en trygg omgivning för hunden när den är under hennes ansvar.
Då får hon väl skärpa sig. Det är inte schyst mot hunden att inte orka med den pga det hon beskriver (snarare förvärrar hon antagligen beteendet). Om hon däremot fått hem en arbetsnarkoman, då hade det varit mer förståeligt om hon inte orkade.
 
Jag träffar ju tyvärr oftast understimulerad och felhanterade spaniels och retrivers. Så jag har säkert formats till en tråkig bild av rasen.
Jag har aldrig haft en tanke på att skaffa spaniel om jag nu skulle skaffa stor hund.

Understimulerad pappi blir inte så flängig, flabbig och upphetsad som de flesta jag mött av de raserna.
Och i TS fall handlar det inte om en nöjd, stimulerad och fostrad spaniel verkar det som.

Men jag har mött någon enstaka trevlig spaniel. Stimulerad, fostrad och då förmögen att vara lugn och pratbar och signalkänslig. Då känns de lite mer lika pappisar. När de inte är helt gränslösa för att de är för uppvarvade och ofostrade/feltränade.

Tänk så olika det kan vara, jag träffar ofta olika spaniels, retrivers och så klart just pappis och av alla understimulerade så har pappisen varit den värsta av dom alla :p
Känner inte igen mig alls i det du skriver, jag har själv haft retriver i flera år men det är väl som med allt annat, det hänger så klart på ägaren. ;)
 
Samtidigt menar TS att klängigheten beror på rasen. Om nu det verkligen skulle vara fallet så är det ju verkligen att bara gilla läget.
Fast det stämmer ju inte, jag har ju en omplacering hemma som visserligen är väldigt glad när jag kommer hem men det är ju mina belgare med. När jag är ute och jobbar i trädgården så lullar han runt själv utan ett bekymmer i världen, går jag ut genom grinden och han inte får följa med blir han väldigt upprörd men släpper jag honom lös ute så går han på egna strövtåg utan en tanke på mig om jag inte håller koll på honom.

Varken han eller de tidigare cockrarna jag har erfarenhet av har varit klängiga eller fjäskiga, glada och lekfulla, javisst! Vara med när något händer eller om jag ska åka iväg? Ja, precis som mina andra hundar. Visst är de mer lättillgängliga än många andra raser, men är det någon nackdel att de älskar andra människor och inte betraktar alla okända med stor misstro?
 
Fast det stämmer ju inte, jag har ju en omplacering hemma som visserligen är väldigt glad när jag kommer hem men det är ju mina belgare med. När jag är ute och jobbar i trädgården så lullar han runt själv utan ett bekymmer i världen, går jag ut genom grinden och han inte får följa med blir han väldigt upprörd men släpper jag honom lös ute så går han på egna strövtåg utan en tanke på mig om jag inte håller koll på honom.

Varken han eller de tidigare cockrarna jag har erfarenhet av har varit klängiga eller fjäskiga, glada och lekfulla, javisst! Vara med när något händer eller om jag ska åka iväg? Ja, precis som mina andra hundar. Visst är de mer lättillgängliga än många andra raser, men är det någon nackdel att de älskar andra människor och inte betraktar alla okända med stor misstro?

Jag säger inte att det är så utan ifrågasätter ist TS påstående. För om det var sant är det ju lönlöst att be om tips :angel:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 219
Senast: Nominous
·
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 322
Senast: Sezziyanen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 225
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Ni kanske har läst min tidigare tråd om min gammelman på snart 10 år, som helt plötsligt börjat skälla när han är ensam. Tidigare har...
Svar
13
· Visningar
1 720
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp