Juridisk abort

Blir ju inte riktigt samma rent juridiskt. Det är väl en större karusell kring en adoption, mot att bara skriva på ett papper där man avsäger sig föräldraskapet.
Inte när man är den som ger bort barnet.
Det är bara att ge bort det.
Massor av barnlösa väntar på att få adoptera så det är inga problem med det.
 
Så rent teoretiskt kan en man och en kvinna bestämma sig för att skaffa barn. Sådär i vecka 17 känner den blivande fadern att shit jag vill fortsätta röja järnet och känner mig inte alls mogen för att bli pappa (inte helt osannolikt scenario). Då kan han helt enkelt bara skita i det hela? Istället för att som idag, inse faktum och till slut ändå bli en bra familjefar som bara råkade få lite panik...

Ibland skäms jag över att vara Liberal :yuck:
 
tjejer kan både göra abort och adoptera bort det, killen får inte välja alls, är himla orrätvisst tycker jag, är man två om en sak ska båda ha lika mycket rätt att välja .
Japp, då kan man välja kondom. OM kondomen de facto går sönder, det är enda gången jag kan tycka att pappan till barnet borde få välja. Då har han gjort allt i sin makt för att förhindra en graviditet. Det vill säga om man sett till att kondomen inte är för gammal och att man tränar så man kan få på den på rätt sätt. Kondom är till 98% säkert så trasiga kondomer hör
inte till vanligheterna.
 
Ja du man kan alltid bli lurad i livet.
På ett eller annat sätt.
Därför så låter man som kille bli att ligga med tjejer som man inte kan tänka sig att ha barn tillsammans med.
Och det måste man ju veta från början.
Eller?
hmm jag är ju tjej då, men jag har aldrig i början av mina förhållanden vetat att jag vill leva och ha barn med den och den killen, ändå har jag haft sex med dom allihopa i vuxen ålder.
 
Så rent teoretiskt kan en man och en kvinna bestämma sig för att skaffa barn. Sådär i vecka 17 känner den blivande fadern att shit jag vill fortsätta röja järnet och känner mig inte alls mogen för att bli pappa (inte helt osannolikt scenario). Då kan han helt enkelt bara skita i det hela? Istället för att som idag, inse faktum och till slut ändå bli en bra familjefar som bara råkade få lite panik...

Ibland skäms jag över att vara Liberal :yuck:
Eller kanske helt enkelt vara snål. Man skriver på pappret för att slippa betala, då kommer pengarna från försäkringskassan istället, men man kan ändå vara delaktig i barnets liv. Bara slippa betala för det.
 
Vill du inte ha barn - skydda dig eller låt bli att ha sex.
Det gör det ju men med nödlösningen abort om det misslyckas.
En man har i dagsläget ingen nödlösning.
Han har å andra sidan inte heller någon rätt att behålla barnet om kvinnan vill göra abort.
Vissa saker som kommer ner till den egna kroppen måste vara individens sak att bestämma.
Abort handlar egentligen inte om att slippa bli mamma och få ett barn, det går att lösa genom att adoptera bort barnet, utan det handlar om kvinnans rätt att slippa vara gravid.
Man skall inte blanda ihop det där.
 
hmm jag är ju tjej då, men jag har aldrig i början av mina förhållanden vetat att jag vill leva och ha barn med den och den killen, ändå har jag haft sex med dom allihopa i vuxen ålder.
Ja det är ju en risk som du tar.
Risken att bli gravid.
Själva barnet kan man ge bort senare.
 
Kan tänka mig hur rörigt det kommer att bli i vissa fall.

Oväntad graviditet:

Men jag vill ju inte bli pappa nu, jag avsäger mig faderskapet! Fast jag vill inte göra slut med min tjej och nu är ungen 3 år och vi ska ha ett barn till som jag vill vara juridisk pappa till.

Det här var ju oväntat och vi är iofs jättekära nu, men om vi går isär om några år så vill ju inte jag betala nåt jäkla underhåll. Så jag avsäger mig i förebyggande syfte.

Och om det inte finns någon fader ska kommunen betala då? Eller blir mamman utan underhåll?
 
Så rent teoretiskt kan en man och en kvinna bestämma sig för att skaffa barn. Sådär i vecka 17 känner den blivande fadern att shit jag vill fortsätta röja järnet och känner mig inte alls mogen för att bli pappa (inte helt osannolikt scenario). Då kan han helt enkelt bara skita i det hela? Istället för att som idag, inse faktum och till slut ändå bli en bra familjefar som bara råkade få lite panik...

Ibland skäms jag över att vara Liberal :yuck:
Då så kan man ju gifta sig före för att vara säker.
Barn inom äktenskapet är alltid mannens.
 
Eller kanske helt enkelt vara snål. Man skriver på pappret för att slippa betala, då kommer pengarna från försäkringskassan istället, men man kan ändå vara delaktig i barnets liv. Bara slippa betala för det.
Vad händer förresten om en man väljer at göra juridisk abort. Då har hans släkt heller inga möjligheter att få vara en del av barnets liv om de vill. De är ju de facto inte farmor och farfar längre även om de biologiskt är det.
 
Varför kan inte tjejer skydda sig istället för att göra abort. Tjejer får väl låta bli o knulla då
Det är klart de kan. Min uppfattning, är att det mestadels är tjejer som tar ansvar för att skydda sig...
Jag tycker det är normen i samhället. Det är bara att se här på Buke.. massa diskussioner om vilka preventivmedel som finns.
Och då tycker jag att män inte i ena sekunden inte tar ansvar och sen ändå vill ha alla rättigheter.
 
Fast vänta nu.
Det borde ju gälla för kvinnor också.

Vill du inte ha barn - skydda dig eller låt bli att ha sex.

Idén i övrigt: tja, det går att argumentera både för och emot.
Eftersom man dock verkar vilja sätta en tidsgräns - samma där kvinnan kan välja fri abort - så finns det något slags rimlighet i förslaget.
Det är klart det borde.
Men min uppfattning är att tjejer tänker mkt mer på att skydda sig och riskerna.
 
Det gör det ju men med nödlösningen abort om det misslyckas.
En man har i dagsläget ingen nödlösning.
Han har å andra sidan inte heller någon rätt att behålla barnet om kvinnan vill göra abort.
Vissa saker som kommer ner till den egna kroppen måste vara individens sak att bestämma.
Abort handlar egentligen inte om att slippa bli mamma och få ett barn, det går att lösa genom att adoptera bort barnet, utan det handlar om kvinnans rätt att slippa vara gravid.
Man skall inte blanda ihop det där.

Fast de flesta avbrutna graviditeter har inte tillkommit efter skyddat sex där skyddsmetoden misslyckats (känner dock på nära håll till ett fall där kvinnan åt p-piller och paret använde kondom men det blev en graviditet i alla fall) utan efter oskyddat sex.
 
Fast vänta nu.
Det borde ju gälla för kvinnor också.

Vill du inte ha barn - skydda dig eller låt bli att ha sex.

Idén i övrigt: tja, det går att argumentera både för och emot.
Eftersom man dock verkar vilja sätta en tidsgräns - samma där kvinnan kan välja fri abort - så finns det något slags rimlighet i förslaget.

Det där var ganska exakt mina initiala funderingar gällande förslaget.
 

Liknande trådar

Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 285
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 919
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 422
Senast: Nixehen
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 800
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp