Juridisk abort

Kan tänka mig hur rörigt det kommer att bli i vissa fall.

Oväntad graviditet:

Men jag vill ju inte bli pappa nu, jag avsäger mig faderskapet! Fast jag vill inte göra slut med min tjej och nu är ungen 3 år och vi ska ha ett barn till som jag vill vara juridisk pappa till.

Det här var ju oväntat och vi är iofs jättekära nu, men om vi går isär om några år så vill ju inte jag betala nåt jäkla underhåll. Så jag avsäger mig i förebyggande syfte.

Och om det inte finns någon fader ska kommunen betala då? Eller blir mamman utan underhåll?
tycker mamman ska stå för det ekonomiska då, om hon väljer barn.
precis som ett par som väljer det ihop.
 
Jag läste en artikel om det nu. Där står vidare att "män som har gjort juridisk abort får inte ångra sig. De får stå sitt kast" på frågan om en man senare kan ångra sig och vara del av barnets liv.

Där tycker jag det är tydligt vem man tänker på. Dvs inte tänka på huruvida det är bra för barnet om pappan sen vill vara en del av barnets liv.
Visst ibland kanske det är bättre för barnet att inte ha kontakt med pappan. Men ändå..
 
vadå aldrig någonsin vill ha barn?
han kanske vill ha barn med rätt tjej , inte ett one night stand :)
Då så är det kondom som gäller.
Den skyddar bra mot andra saker också som man inte kan göra ogjorda.
Veneriska sjukdomar som t.ex. HIV är en verklig risk som man skall skydda sig mot med kondom vid tillfälliga förbindelser.
Det finns faktiskt värre saker man kan råka ut för vid oskyddat sex än en graviditet.
 
Visst ibland kanske det är bättre för barnet att inte ha kontakt med pappan.
Ja och jag upprepar att jag tycker att mamman skall kunna avsäga sig pappan i konsekvensens namn.

Om mamman fick rätten att välja bort en pappa så kunde det ju vara rimligt att även pappan kunde få välja bort ett barn.

Samhället skall täcka upp för den frånvarande föräldern på samma sätt som om den vore död.
 
Det är bra att man även börjar tänka lite på männen också :)
Det är en väldigt lätt väg att gå att bara kunna säga av sig faderskapet. Det är inte direkt likvärdigt med att behöva gå till läkare, förklara varför, behöva genomgå ett UL och senare en skrapning eller ännu värre en medicinsk abort.

Den dagen de kommer på ett likvärdigt sätt att "slippa undan" en graviditet så är jag med på den.
 
Det är bra att man även börjar tänka lite på männen också :)

Ja verkligen! Män är så otroligt diskriminerade i samhället! Inte nog med att de inte tar ut föräldraledighet, vabbar eller tar hand om hemmet i den utsträckning kvinnor gör, och för att inte tala om lönerna!, de måste dessutom ta ansvar för var de stoppar snoppen! Vilken tur att någon äntligen tänker på männen så att de slipper det ansvaret också! :love:
 
Idiotin vet inga gränser.

Störtlöjligt att prata om rättvisa, sedan när är reproduktionen rättvis? Kvinnor är gravida och föder barn, mäns bidrag är en spermie. Kvinnor tar huvudansvaret för reproduktionen både biologiskt och socialt, att män tar ansvar för vad de gör med kuken är väl det minsta man kan begära.

Satsa på manligt p-piller istället, det kan kombineras med kondom för den som inte vill ta minsta lilla risk. Problem solved!
 
Det är en väldigt lätt väg att gå att bara kunna säga av sig faderskapet. Det är inte direkt likvärdigt med att behöva gå till läkare, förklara varför, behöva genomgå ett UL och senare en skrapning eller ännu värre en medicinsk abort.

Den dagen de kommer på ett likvärdigt sätt att "slippa undan" en graviditet så är jag med på den.

Tja, jag kan tänka mig att som motprestation för att få avsäga sig faderskapet så måste man genomgå en vasektomi och en grundlig utredning för att reda ut om man ska omyndigförklaras för att undvika liknande problem i framtiden.
 

Liknande trådar

Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 285
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 918
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418
Senast: Nixehen
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 799
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp