Bukefalos 28 år!

Juridisk abort

Så samhället ska återigen betala för de män som inte vill ta ansvar för sina reproduktion? Jag tror inte att vi vill gå tillbaks till det samhället.

Jag är som sagt inte någon förespråkare av förslaget även om jag inte avfärdar något liknande totalt. Men idag betalar ju samhället för de kvinnor "som inte vill ta ansvar för sin reproduktion", är det fel menar du?
 
Jag är som sagt inte någon förespråkare av förslaget även om jag inte avfärdar något liknande totalt. Men idag betalar ju samhället för de kvinnor "som inte vill ta ansvar för sin reproduktion", är det fel menar du?

För att jämföra: när en kvinna genomgår en abort är det en engångskostnad och det gäller de sjukvårdskostnader aborten medför. Om en man gör "juridisk abort" innebär det att samhället ska betala underhållsstöd i hans ställe från att barnet är fött tills det är 18 år. Jag har inte räknat på det, men jag tror att det sistnämnda handlar om en betydligt större summa.

Och jag vill hävda att det är att ta ansvar för sin reproduktion när en kvinna väljer abort. Att inte ta ansvar vore att föda barnet och dumpa det vilket är ganska ovanligt i Sverige.
 
Ingen kallar det för abort. Det kallas juridisk abort. Det första ordet i termen ändrar hela innebörden. Precis som en 3d-animerad bilolycka inte är en faktisk bilolycka. Jag är inte direkt förälskad i termen heller men ser inga större problem med den så länge folk förstår innebörden, om du har ett bättre förslag på vad det ska kallas så får du gärna ge det.

"Juridiskt rövhatteri" känns som en rimlig benämning och fungerar jättebra med exakt samma motivering
 
"Juridiskt rövhatteri" känns som en rimlig benämning och fungerar jättebra med exakt samma motivering

När jag läser om juridisk abort på nätet så är det främst folk som tycker det verkar vara ett ganska förslag som invänder mot termen. T.ex den anti-feministiska sidan genusdebatten skriver att termen är "osmaklig". Om man nu lägger någon värdering i att ordet abort förekommer i termen så är jag snarare böjd att hålla med dem. Abort i sammanhang som rör barn som faktiskt kommer existera låter om något ganska hemskt. Om jag var stenhårt emot förslaget så hade jag nog velat ha kvar termen.
 
När jag läser om juridisk abort på nätet så är det främst folk som tycker det verkar vara ett ganska förslag som invänder mot termen. T.ex den anti-feministiska sidan genusdebatten skriver att termen är "osmaklig". Om man nu lägger någon värdering i att ordet abort förekommer i termen så är jag snarare böjd att hålla med dem. Abort i sammanhang som rör barn som faktiskt kommer existera låter om något ganska hemskt. Om jag var stenhårt emot förslaget så hade jag nog velat ha kvar termen.
Förslaget är uselt på egen hand och ordet strör salt i såren

Men det är väldigt typiskt för politiska ungdomsförbund så whatever :meh: nu har de fått lite uppmärksamhet
 
Bland annat så kallar man INTE spermadonation för "abort" och bland annat så avsäger man sig föräldraansvaret INNAN GRAVIDITETEN!!!!


Det är en helt annan handling med ett helt annat syfte och helt andra konsekvenser som sätter kvinnan i helt olika situationer men ja förutom de fundamentala skillnaderna så är det ju exakt samma sak!!


Värst vad du tar i.

Nej, varken jag eller någon annan har kallat spermiedonation för abort.

Det jag påpekade var att spermiedonatorn har avsagt sig faderskapet.
Utifrån att någon annan kommenterat att man inte "kan" frånsäga sig det.
 
Så samhället ska återigen betala för de män som inte vill ta ansvar för sina reproduktion? Jag tror inte att vi vill gå tillbaks till det samhället.

Jag tror att vi i ärlighetens namn ska tala om MÄNNISKOR som inte tar ansvar, och SEXLIV i stället för reproduktion.

Hela frågan om abort handlar ju om att MÄNNISKOR tillsammans åstadkommit en oönskad graviditet när de HAFT SEX.

Det har rimligen varit två människor med om akten för att en graviditet ska bli resultatet. Båda har ett ansvar.
 
Om de kan avsäga sig till 18:e veckan, finns väl risken också att tjejen inte berättar förrän det är för sent ifall hon inser att det föreligger risk att han vill avsäga sig?

Jag har också tänkt denna tanke ibland och tyckt att det är lite orättvist att män inte kan välja men i de flesta fall kan de välja. Kondom funkar upp till 99%. Visst finns tjejer som luras, och samma tjejer skulle nog hålla inne på det tills det är för sent då ändå. Någonstans vet man ju dessutom att risken alltid finns.
Ska man införa upplysningsplikt då? Men en tjej som vill bli gravid kanske inte gör ngt test förrän för sent då... Iaf officiellt?
 
Jag tror att vi i ärlighetens namn ska tala om MÄNNISKOR som inte tar ansvar, och SEXLIV i stället för reproduktion.

Hela frågan om abort handlar ju om att MÄNNISKOR tillsammans åstadkommit en oönskad graviditet när de HAFT SEX.

Det har rimligen varit två människor med om akten för att en graviditet ska bli resultatet. Båda har ett ansvar.

Nej, sex handlar om många saker. Att skapa en graviditet handlar om reproduktion. Därför handlar det inte om att ta ansvar för sitt sexliv utan om just sin reproduktion. Och visst handlar det om två människor men en gravid kvinna kan ta ansvar på många sätt. Att göra abort är ett sätt. Män kan inte det, av uppenbara skäl.
 

Liknande trådar

Samhälle Har precis läst en låst artikel i Göteborgs-Posten där de intervjuat tre kvinnor som fått kontaktförbud utfärdade mot män". Männen har...
Svar
14
· Visningar
1 389
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
9 334
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 853
Senast: Nixehen
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 273
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp