Kalasångest

Jag svarar lite allmänt utifrån diskussionerna ovan med vilka i man ska bjuda.

Om alla barn/vuxna alltid får välja de kompisar man leker mest i resulterar det i att de barnen som inte har någon att leka med aldrig får chansen. Det är ju den situationen vi hamnat i.

Vi har nu bjudit 24 barn. Varav 1 vårt barn "leker mest" med. Det betyder att vi kanske bjudit 10 barn som går ofta på kalas, 10 barn som kanske mindre ofta går på kalas och tro kanske 4 barn som aldrig får chansen. Jag kan omöjligt tro att min son är ensam om detta.

Jag skulle önska att vi vuxna hjälper barn att vara mer inkluderande.

Mvh Miks
Jag hänger med och håller med om ditt tänk på ett sätt, men samtidigt känns det ju konstigt om "det enda rätta" skulle vara att alltid ha jättekalas- vilket det blir om man alltid ska bjuda en hel klass. Om man har barnkalas säg mellan 6 och 12 års ålder så blir det ganska många kalas och att varje gång bjuda typ 30 barn "bara för att" tycker jag känns som överkurs. Vi har som sagt gjort båda varianterna och även flera i klassen.

Hoppas mga kommer på sonens kalas nu!!!! Ang OSA- kolla dagen efter sista dag. Här är det rätt vanligt med varianten "hör av dig om du inte kommer- annars räknar vi med dig", så kolla så ingen tolkat så.

Stort lycka till m både grabbens kalas och övriga kompisrelationer!!!!
 
Jag hänger med och håller med om ditt tänk på ett sätt, men samtidigt känns det ju konstigt om "det enda rätta" skulle vara att alltid ha jättekalas- vilket det blir om man alltid ska bjuda en hel klass. Om man har barnkalas säg mellan 6 och 12 års ålder så blir det ganska många kalas och att varje gång bjuda typ 30 barn "bara för att" tycker jag känns som överkurs. Vi har som sagt gjort båda varianterna och även flera i klassen.

Hoppas mga kommer på sonens kalas nu!!!! Ang OSA- kolla dagen efter sista dag. Här är det rätt vanligt med varianten "hör av dig om du inte kommer- annars räknar vi med dig", så kolla så ingen tolkat så.

Stort lycka till m både grabbens kalas och övriga kompisrelationer!!!!
Jag tänker att det kanske finns andra sätt än att bjuda hela klassen eller låta barnet välja sina favoriter. Det måste finnas sätt däremellan som inte är svart eller vitt.

Bjuda barnen i den gula eller röda gruppen, alla pojkar/flickor, varannat barn på klasslistan, alla som sitter på högra sidan klassrummet, alla som går i mellanläsgruppen, alla med gröna ögon, osv osv osv. På det viset får inte barn välja bara favoriter. Att välja bara favoriter gör ju att de populära barnen får gå på nästan alla kalas medans andra inte får gå på något.

Mvh Miks
 
Jag tänker att det kanske finns andra sätt än att bjuda hela klassen eller låta barnet välja sina favoriter. Det måste finnas sätt däremellan som inte är svart eller vitt.

Bjuda barnen i den gula eller röda gruppen, alla pojkar/flickor, varannat barn på klasslistan, alla som sitter på högra sidan klassrummet, alla som går i mellanläsgruppen, alla med gröna ögon, osv osv osv. På det viset får inte barn välja bara favoriter. Att välja bara favoriter gör ju att de populära barnen får gå på nästan alla kalas medans andra inte får gå på något.

Mvh Miks
Det vore faktiskt väldigt bra om skolorna kunde ta sådana initiativ. Att verkligen göra skolan så bra de kan. Man kan ju inte tvinga folk att bjuda alla i gula gruppen men lärarna kan ju starkt rekomendera på typ föräldramöten.

Hoppas ni får ett trevligt kalas :heart

Det skär i mig varje gång jag hör om ett ensamt barn utan vänner och skolan inte gör något. :(
 
Jag tänker att det kanske finns andra sätt än att bjuda hela klassen eller låta barnet välja sina favoriter. Det måste finnas sätt däremellan som inte är svart eller vitt.

Bjuda barnen i den gula eller röda gruppen, alla pojkar/flickor, varannat barn på klasslistan, alla som sitter på högra sidan klassrummet, alla som går i mellanläsgruppen, alla med gröna ögon, osv osv osv. På det viset får inte barn välja bara favoriter. Att välja bara favoriter gör ju att de populära barnen får gå på nästan alla kalas medans andra inte får gå på något.

Mvh Miks
Fast det är inte bara de populära som barn vill bjuda, främst vill de väl bjuda dom de faktiskt leker med? För övrigt tycker jag det är en bra lösning om man har möjlighet att bjuda de "i den blå gruppen" plus de som man faktiskt umgås med. Dock ska man ha i åtanke att det snabbt blir rätt dyrt med kalas och alla har inte möjlighet att bjuda så många.
Angående din tanke om att bjuda barn baserat på utseende (gröna ögon) - jag antar att du har gjort någon form av tankevurpa?!
 
Fast det är inte bara de populära som barn vill bjuda, främst vill de väl bjuda dom de faktiskt leker med? För övrigt tycker jag det är en bra lösning om man har möjlighet att bjuda de "i den blå gruppen" plus de som man faktiskt umgås med. Dock ska man ha i åtanke att det snabbt blir rätt dyrt med kalas och alla har inte möjlighet att bjuda så många.
Angående din tanke om att bjuda barn baserat på utseende (gröna ögon) - jag antar att du har gjort någon form av tankevurpa?!
Jag förstår att ingen någonsin kommer bjuda barn baserat på utseende. Men ja jag säger som @Lipperta det är ungefär som snopp/snippa.

Jag har respekt för att kalas är dyrt. Oavsett hur man gör. Såklart måsta alla hålla sig inom sitt ekonomiska spann men det behöver inte innebära uteslutande av barn. Bjud 4 barn, två bästisar och två som barnet inte leker ofta med för att vidga vyer och inkludera.

Jag vet inte. Jag försöker hitta sätt att bryta normen på.

Mvh Miks
 
Grejen är ju att om det blir för dyrt så kan man gå ihop och fira två tre barn samma dag. Det är ju en bra lösning för alla inblandade.

Förstår dock de barn som vill ha ett mindre kalas och de ska naturligtvis få som de vill de också. Men då kan man avstå från att bjuda in i skolan och ta det på fritiden istället. Och då får det självklart inte vara alla barn utom 5 typ.
 
Jag tänker att det kanske finns andra sätt än att bjuda hela klassen eller låta barnet välja sina favoriter. Det måste finnas sätt däremellan som inte är svart eller vitt.

Bjuda barnen i den gula eller röda gruppen, alla pojkar/flickor, varannat barn på klasslistan, alla som sitter på högra sidan klassrummet, alla som går i mellanläsgruppen, alla med gröna ögon, osv osv osv. På det viset får inte barn välja bara favoriter. Att välja bara favoriter gör ju att de populära barnen får gå på nästan alla kalas medans andra inte får gå på något.

Mvh Miks

Det är jättesvårt det där. Jag är uppvuxen med att man bjuder alla ur ett kön i klassen. Så blev det också för våra tjejer, alla flickor + någon pojke de lekte mycket med och någon kompis utanför klassen. Så gjorde alla tjejer i deras klass. Nu som 12-åringar har det dock upphört och på deras 12-årsdag valde de att bjuda sina 2 bästa kompisar på bad och övernattning i mormor och morfars stuga där morfars fixade mat, snacks etc.
Vår minsting började förskoleklass i fjol och där har det bara bjudits väldigt få av barnen på kalas, vi bjöd de på vår gata som brukar bjuda vår son och någon extra som han leker mycket med från klassen. Vi får väl se hur det blir nu i ettan, jag skulle gärna bjuda alla killar i klassen eller för all del hela klassen om vi har tillgång till gympasal.
 
I mina barns klasser kör vi med "10-kronorskalas" fyra gånger per år. Vi fördelar klasslistan efter barnens födelsedagar (lite grovt så att det blir lika många barn i varje grupp) och så går föräldrarna i varje grupp samman och ordnar kalas/aktivitet. Alla bjudna, all får vara med! OCH, den överenskomna presenten är en tia till varje "födelsedagsbarn". Ingen tävlan om vem som ger finast present. Har funkat riktigt bra alla år, äldsta går i sexan nu.
 
Jag förstår att ingen någonsin kommer bjuda barn baserat på utseende. Men ja jag säger som @Lipperta det är ungefär som snopp/snippa.

Jag har respekt för att kalas är dyrt. Oavsett hur man gör. Såklart måsta alla hålla sig inom sitt ekonomiska spann men det behöver inte innebära uteslutande av barn. Bjud 4 barn, två bästisar och två som barnet inte leker ofta med för att vidga vyer och inkludera.

Jag vet inte. Jag försöker hitta sätt att bryta normen på.

Mvh Miks

Men alltså, när jag fyller år och bjuder mina vänner på fest så bjuder jag ju mina vänner. Jag bjuder inte en kollega från jobb som jag aldrig umgås med eller känner något större intresse av att umgås med för att vidga mina vyer.

Vi håller oss till följande regler när det gäller kalasinbjudningar:
-Delar aldrig ut dem
 
Men alltså, när jag fyller år och bjuder mina vänner på fest så bjuder jag ju mina vänner. Jag bjuder inte en kollega från jobb som jag aldrig umgås med eller känner något större intresse av att umgås med för att vidga mina vyer.

Vi håller oss till följande regler när det gäller kalasinbjudningar:
-Delar aldrig ut dem
Fast jag misstänker att du inte bjuder alla utom några stycken på ditt jobb/arbetsplats/arbetsgrupp eller liknande?

Det är ju lite skillnad för de flesta barn. Jag skulle tex inte tycka det var ok att bjuda alla utom några få i fritidsaktiviteten/laget/gruppen heller.

Men säg två grannar, tre från fotbollslaget, någon från klassen och sen två kusiner. Det är ju inget konstigt. Problemet blir ju när barn får bjuda i cirklar i klassen. Då får de 15 "roligaste" barnen av 25 gå på kalas jätteofta, 5 barn sällan och 5 barn aldrig. Jag misstänker att det är där vi hamnat :(

Mvh Miks
 
Det går framåt! 10 barn är anmälda av 24. Så just nu är det 11 med sonen räknat. Nu blir det av :) :up:

Kl
Jag tror jag fnulat ut hur skolappen funkar och funderar på att skicka en påminnelse imorgon på sista anmälningsdag till de som inte hört av sig. Är det för påfluget :nailbiting:

Mvh Miks
En påminnelse tror jag är toppen! Det kommer antagligen att rasa in anmälningar då! :D
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej allihopa! Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har...
Svar
11
· Visningar
2 512
Senast: YaHilweh
·
Relationer Varning, långt inlägg. Jag har skrivit förut att jag dejtade en kille via nätet som skickade mycket dikter och dylikt, som dock var...
2
Svar
28
· Visningar
4 844
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 125
Senast: Ramona
·
Övr. Barn Antar att denna tråden passar bäst här eftersom det gäller dotterns födelsedag. Hur gör ni när ni firar? Jag har vuxit upp med att man...
Svar
17
· Visningar
1 984
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Stora shoppingtråden II
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp