Bukefalos 28 år!

Kampen tuffar vidare...

Sv: Kampen tuffar vidare...

Togs upp igen bakom stangda dorrar.

Dividerandet pagar fortfarande.

(Sa vitt jag vet that is, de kampar for o fa igenom sina detaljer, och andra for att fa det ogiltigforklarat och tjohej, lite rorigt)
 
Sv: Kampen tuffar vidare...

"Inte med hot och vald"... det SKER MED HOT OCH VALD. Vad ar det du inte forstar? De som gar emot blir mordhotade, skjutna pa, deras hus branns upp, de fryses ut... Misshandlade, nertryckta, dags att ta av sig de rosen rosa glasogonen Landsbygdsbo. Sluta vara sa gullable.
Jag vet att det sker med våld, det gör det ju i Sverige med, hindrar jag en prospektör kommer polisen som med våld tvingar mig att acceptera.
I USA är naturligtvis allting grövre så även våldet.

Traditionellt så har man riskerat hus o krage om man går emot storkapitalet i USA, ingenting jag försvarar, men det hindrar inte att det fria ordet har en starkare ställning i USA än i Sverige.
 
Sv: Kampen tuffar vidare...

Precis! och det gallde TEXAS ... inte hela USA. Mycket i den har diskutionen ar som om man tog ett lagforslag i Italien och aplicierade det pa hela Europa.

Så sant så. Delstaterna har ju makt över sina constituences eftersom de är direkt valda av folket. Resultatet torde varit ett annat om det rörde New Jersey.
 
Sv: Kampen tuffar vidare...

Jo men det står ju inte där. Det står bara att man förhindrar en omröstning där och då. Läggs denna proposition ned helt och hållet nu eller kan den tas upp igen? Innebär det att man aldrig kan igen genomföra en omröstning på en liknande lag?

Absolut inte, Davies förhindrade bara att avgörandet röstades igenom den gången. Eftersom Republikanerna har makten i Texas så kallade Rick Perry till en ny special session denna gång inför lykta dörrar.
 
Sv: Kampen tuffar vidare...

Nope, de ar i supermajoritet ... I Texas har republicanerna over 60% av rosterna. Aterigen, blanda inte in hela USA, det galler Texas.

då är det med andra ord en minoritet som inte accepterar en majoritets vilja att driva igenom lagen och söker alla möjligheter att uppskjuta ett demokratiskt beslut då?

"Texas the land where men are men and women ar fue" eller nöt i den stilen då?
 
Senast ändrad:
Sv: Kampen tuffar vidare...

Om Sveriges ledande organ beslutar att alla samer inte längre får besluta om sina barns skolgång utan att alla samiska barn ska gå i reservat-skola i Sundsvall, är det ok då också? Det är ju beslutat av ett demokratiskt organ?

Eller om Danmarks ledande organ beslutar att alla av norskt ursprung i tre generationer bakåt skall utvisas till Norge? Är det också ok?

Bara för att en demokratiskt vald församling fattar ett beslut så behöver inte beslutet vara vare sig demokratiskt eller lagligt. Och det är helt ok att protestera mot det man anser är odemokratiskt, felaktigt eller olagligt.

Om nu Texas majoritetsparti vill fatta ett beslut som ger kvinnor en sämre livssituation och en försämrad äganderätt över sina egna kroppar så anser jag att det måste vara ok att protestera mot det med alla lagliga medel som står till buds. Och filibustring är just det - ett lagligt sätt att protestera och fördröja.

I Sverige tillsätter vi istället utredningar och/eller överklagar alla teknikaliteter vi kan komma på om vi vill fördröja eller förhindra att ett beslut fattas som vi ogillar.
 
Sv: Kampen tuffar vidare...

så du menar att minoriteten bestämmer?
jag tror nog att republikanerna är i majoritet och att majoriteten önskar de lagar som klubbas igenom;)

Hänvisar till hastflickas inlägg.
Och dagens läge :
http://politicalticker.blogs.cnn.com/2013/07/10/texas-house-passes-abortion-bill/?hpt=hp_t2

Så det var till ingen nytta men Rick Perry förlorade å andra sidan alla möjligheter
till att bli USA's nästa President. Och det ska vi vara väldigt glada för.
 
Senast ändrad:
Sv: Kampen tuffar vidare...

Om Sveriges ledande organ beslutar att alla samer inte längre får besluta om sina barns skolgång utan att alla samiska barn ska gå i reservat-skola i Sundsvall, är det ok då också? Det är ju beslutat av ett demokratiskt organ?
Om beslutet gäller bara samer så strider beslutet mot folkrätten. Kan ändå vara genomförbart, om staten förklarar att det är endast i Sundsvall barnen kan få undervisning i samiska och man därför överlåter valet till föräldrarna...
Eller om Danmarks ledande organ beslutar att alla av norskt ursprung i tre generationer bakåt skall utvisas till Norge? Är det också ok?
Strider även det mot folkrätten
Bara för att en demokratiskt vald församling fattar ett beslut så behöver inte beslutet vara vare sig demokratiskt eller lagligt. Och det är helt ok att protestera mot det man anser är odemokratiskt, felaktigt eller olagligt. Nu är du löjlig, ett beslut fattat i en demokratiskt sammanställd församling är ett demokratiskt beslut. Beslutet blir då automatiskt lagligt. I sig kan beslutet leda till att man bryter mot de mänskliga rättigheterna och då bryter man mot dessa då lagen genomdrivs. Det kan även vara olagligt om det bryter mot grundlagar o internationella avtal.

Om nu Texas majoritetsparti vill fatta ett beslut som ger kvinnor en sämre livssituation och en försämrad äganderätt över sina egna kroppar så anser jag att det måste vara ok att protestera mot det med alla lagliga medel som står till buds. Och filibustring är just det - ett lagligt sätt att protestera och fördröja.

I Sverige tillsätter vi istället utredningar och/eller överklagar alla teknikaliteter vi kan komma på om vi vill fördröja eller förhindra att ett beslut fattas som vi ogillar.

Så länge besluten inte strider mot de mänskliga rättigheterna, grundlagar o internationella avtal så...ja då har staten rätt att besluta i stort sett vad som helst och är suveräna att göra det.
 
Senast ändrad:
Sv: Kampen tuffar vidare...

Hänvisar till hastflickas inlägg.
Och dagens läge :
http://politicalticker.blogs.cnn.com/2013/07/10/texas-house-passes-abortion-bill/?hpt=hp_t2

Så det var till ingen nytta men Rick Perry förlorade å andra sidan alla möjligheter
till att bli USA's nästa President. Och det ska vi vara väldigt glada för.

Och vad var det jag sade i början...att jag anser att kvinnor ska ha rätt till att genomföra abort under ordnade förhållande och under vissa tidsramar (så som vi har det i Sverige) Men att det inte ingår i de mänskliga rättigheterna varför varje stat, eller i det här faller, varje delstat är suverän att själva besluta efter vad dess majoritet önskar. det är så demokratin fungerar när den fungerar...
 
Sv: Kampen tuffar vidare...

Men att det inte ingår i de mänskliga rättigheterna varför varje stat, eller i det här faller, varje delstat är suverän att själva besluta efter vad dess majoritet önskar. det är så demokratin fungerar när den fungerar...

:mad: Och du anser att den fungerar med de ramarna?
Ledsen, det gör inte jag, men då förstår jag hur din hjärna fungerar,
eller inte :meh:
 
Sv: Kampen tuffar vidare...

:mad: Och du anser att den fungerar med de ramarna?
Ledsen, det gör inte jag, men då förstår jag hur din hjärna fungerar,
eller inte :meh:

Hur skulle det annars fungera?
Ska en minoritet få bestämma över en majoritet bara för att minoriteten anser sig ha rätt?

Vi har 1 internationellt rättesnöre och det är stadgarna om de mänskliga rättigheterna, där anser nog de flesta att vi och alla andra är skyldiga att följa dem.
Men sedan, alla andra frågor.
Religion, politik etc etc. Dessa frågor ska och måste varje stat suveränt själva ta upp.

Detta hindrar oss inte att ha åsikter om dem men då ska det kallas vid sitt rätta namn. Att floskla till saken och kalla den odemokratisk när den i själva verket ÄR demokratisk är löjlig o patetiskt.
 
Sv: Kampen tuffar vidare...

Jag tycker att det är en mänsklig rättighet att själv få bestämma över min kropp.
 
Sv: Kampen tuffar vidare...

Jag tycker att det är en mänsklig rättighet att själv få bestämma över min kropp.

Du har naturligtvis rätt att tycka vad du vill, och till saken hör att jag anser att du har rätt till det under de villkor vi har i Sverige.
Men att påstå att det är odemokratiskt om en folkmajoritet i en stat anser ngt annat är klart felaktigt. Det är demokratiskt.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
646
Hästhantering Från galoppsporten - men väldigt relevant även för ryttare inom övriga discipliner! Hur små hjälper som behövs för att inverka. "For...
Svar
1
· Visningar
716
Kultur Jag har inte skrivit på engelska eller inte akademiskt på ett antal år. Funderade på om jag fortfarande kan skriva öht. Satte mig ner...
Svar
14
· Visningar
1 674
Senast: Tonto
·
Relationer Jag läste denna sida. Och det som Dan Bacon säger är precis det som jag har hört hundratals gånger om här på buke. Mer eller mindre...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 911
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp