Bukefalos 28 år!

Kan inte pessoabett bara förbjudas??

Sv: Kan inte pessoabett bara förbjudas??

Ja, man kan undra. Blir less när jag ser folk sitta med såna bett, har aldrig sett en kunnig ryttare med ett sådant bett.
Stångbett är ju iofs också både skarpa och skadliga i fel händer men dom har iallafall en vettig funktion i rätt händer.
 
Sv: Kan inte pessoabett bara förbjudas??

:(
Stångbett har de flesta respekt för, och det är ju bra eftersom de är skarpa.
Men pessoabett verkar många tro att vem som helst kan rida med, när det egentligen är så att INGEN borde rida med det. :mad:
 
Sv: Kan inte pessoabett bara förbjudas??

Håller med. Man ser det sällan hos de duktigare ryttarna heller. Var väl Maria gretzer som red någon häst på det om jag inte missminner mig. Men hon är ju proffs å andra sidan.

Jag slår verkligen ett slag för jaktsång om man nu verkligen behöver ett skarpare bett.
 
Sv: Kan inte pessoabett bara förbjudas??

Vad är det för folk ni ser rida med bettet egentligen?

Jag har nog bara sett en människa använda det tidigare och sen red jag själv en av mina tidigare hästar på det när vi var inne och tränade på travet ibland då han blev så taggad där men aldrig annars.
 
Sv: Kan inte pessoabett bara förbjudas??

Ser det här och där, ofta dras det i det också och ingen kindkedja används.
I annonser dyker det upp bilder med bettet också.
Har sett en del på hopptävlingar och till och med ridskolor ha det på ett par lektionshästar :mad:
 
Sv: Kan inte pessoabett bara förbjudas??

Kolla bara på PA. Där rida en av ponnysarna med pessoa.

Att folk fortfarande inte har fattat!:(
 
Sv: Kan inte pessoabett bara förbjudas??

Har sett det på många när jag varit ute och letat ponny senaste året. Och ja, PA, minst två tror jag? Jag levde tidigare i nån slags ljuvlig bubbla där det verkade som att folk inte använde pessoa längre. Men nu tycker jag mig se det överallt. :(
Det värsta är att folk upplever att "hästen trivs med bettet" när den stackarn plågas. Japp, plågas. Och knäpper av. Och får dålig rygg.. Osv osv :(
 
Sv: Kan inte pessoabett bara förbjudas??

Jag minns för.. 15 år sedan kanske när det vart "mode" på ridskolan där jag red att ha pessoa. Helst med deltor när man skulle rida KM i hoppning :eek:
 
Sv: Kan inte pessoabett bara förbjudas??

Helst med deltor när man skulle rida KM i hoppning :eek:

När jag var i yngre tonåren fick jag lära mig att pessoabett med delta var jättesnällt och bra! Man satte deltat i översta och nedersta ringen. :cautious:

Jag red med pessoa på den tiden då och då, är glad att jag blev uppläxad och läste på. Skäms faktiskt! :o
 
Sv: Kan inte pessoabett bara förbjudas??

Jo jag tror det var så det sades med. Sen hade vissa det för det såg "coolt" ut :( Jag passade inte in som hade vanligt bett :p
 
Sv: Kan inte pessoabett bara förbjudas??

Jag förstå inte vad det är som är så fel med Pessoa än alla andra stångbett som ger hävstångseffekt??:cautious:

Alla är skräpbett när handen som håller i tygeln inte vet hur man rider med skarpa bett.

Många slänger in ett skarpare bett i munnen på sin häst när den är enligt ryttaren "het" ist för att gå tillbaks några steg och träna mer på lydnad.

Heller ett pessoabett med en ryttare som är mjuk och kan rida med de än ett postkandar där ryttaren sliter och drar i hästen:crazy:
 
Sv: Kan inte pessoabett bara förbjudas??

Heller ett pessoabett med en ryttare som är mjuk och kan rida med de än ett postkandar där ryttaren sliter och drar i hästen:crazy:
Det ena rättfärdigar ju inte det andra.

Pessoat fungerar inte riktigt som andra stångbett gör. Vanligtvis används det dessutom utan kindkedja, vilket är vansinne.
 
Sv: Kan inte pessoabett bara förbjudas??

Pessoabettet ger inte hävstångseffekt, just eftersom det inte har någon kedja. Det är inte heller utformat för att användas med kedja, så det löser inte alla problem att sätta dit en sådan.
 
Sv: Kan inte pessoabett bara förbjudas??

Jag förstå inte vad det är som är så fel med Pessoa än alla andra stångbett som ger hävstångseffekt??:cautious:

Pessoa har till skillnad från andra hävstångsbett en hisseffekt. Dvs när du tar i tygeln hissas bettet upp i munnen samtidigt som hästen får ett tryck i nacken, det är därför som hästar på detta bett ser ut att ha en extremt lång mun.
Det ger den stackars hästen dubbla signaler (Ta upp huvudet! Ta ner huvudet!)

Dessutom är bettet extremt rörligt eftersom det har leder på så många ställen, och ger till skillnad från stångbett ingen stadga öht i en hästmun.
Jag håller med TS, det borde sluta säljas.
 
Sv: Kan inte pessoabett bara förbjudas??

Bra beskrivning.

Märkligt att folk använder det trots att flera av dom vet vad det är för bett.
 
Sv: Kan inte pessoabett bara förbjudas??

Påminner mig om när jag 2005 köpte förra hästen. Lite hetare än vad jag egentligen trivs med. Men inte mer än vad jag klarade av. Kom att diskutera häst med en arbetskamrat. Jag nämde att hästen var lite het, men att jag märkte en förbättring. När jag enbart skrittade och övade start/stopp. Mot innan när jag envisades med alla gångarter. Hennes förslag var pessoa bett och nosgrimma, för att hindra hästen att visa obehag av felspänt bett.

Kan inte säga att den kommentaren gjorde att jag ville diskutera häst, mer med henne. Forsatte med min metod och fick ordning på hästen till 85%. Han kunde gå nästan utan inverkan av tygel, men inte helt som mitt mål var.

Fick samma förslag av en annan, mindre hästkunning. Senare det året. Nej inte heller den var någon jag skulle ta hästråd från. Har du inte sett häst och ryttare i rörelse, kan man inte uttala sig om vad för bett som kan passa. Samt alla har olika mål och plan att ta sig dit.
Antagligen någon mode fluga det året. Synd att det inte självdött.
 
Sv: Kan inte pessoabett bara förbjudas??

Jag har sett hur hästar slits sönder i munnen av stångbett, av hissbett, av vanliga tredelade bett och blod i munnen hos häst med rakt bett.
Jag anser inte att hissbett är värre än stångbett och rakt i fel händer. Det finns hästar som inte trivs med vanliga bett, hästar som inte trivs med kindkedja som alla hyllar till bedrövelse. Jag vet hästar som har ryttare med mjuka fina händer som trivs bättre på pessoat där minimala hjälper behövs och där ingen kindkedja finns än på stångbett under samma hand med kedja.
Handen gör bettet men sen är hästar även individer. Fel använt är vilket bett som helst bedrövligt. Och även bettlöst. Inte alla trivs med det heller och i fel hand kan det ge hemska skador.
 
Sv: Kan inte pessoabett bara förbjudas??

Men ellerhur. Fast det finns så många saker som borde förbjudas..

Enda gången jag har ridit på det bettet var som yngre tonåring på lägerhäst. Det var alltså innan det blev på modet att ha.. Tog en dag så satte jag tyglarna i stora ringen istället, annat bett fanns inte till hästen. Märkte aldrig av att den hästen skulle ha varit stark eller vad dom sa att han skulle vara, tvärtom en av dom hästar som jag passat bäst ihop med under alla mina hästår :) Inte använt ett sånt bett efter det och det är förmodligen inget jag skulle leta efter heller. Mina rids på tränsbett utan nosgrimma, mest för att annat är onödigt på dom.
 

Liknande trådar

Relationer Ja, jag är väldigt frågande. En god vän till mig får aldrig prata i telefon när partnern är hemma. Jag tycker att det är helt orimligt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 550
Senast: Tualma
·
Tjatter Hur börjar tankarna gå när ni läser någon rubrik eller annan text? Jag har märkt att jag oftast börjar fundera över (oftast negativa)...
Svar
7
· Visningar
397
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 639
Senast: CaisaCax
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 292
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp