Kan man koppla två aggregat på samma jord ?

gylle

Trådstartare
Sitter och klurar på om man kan koppla två elaggregat på samma jordspett ?

Om man inte kan det hur gör man om man jordar i en brunn krävs det fortfarande samma antal jordspett som när man jordar i marken eller räcker det med att skicka ner ett i så fall ?

Likadant hur tätt kan man ha elband kopplade till olika aggregat (kan man på samma stolpe med kanske 30-40cm mellanrum ha band kopplade till olika aggregat )?

Har lite problem med ett litet kräk (förlåt 2 års hingst :angel:) som upptäckt att elen svajar lite i deras hage in mot paddocken vilket gör att jag inte kan rida ston där då kommer han på besök vilket inte riktigt är uppskattat ;) lyckas inte få strömmen att anse att det är bästa vägen att ta så funderar helt enkelt på att dra en extra tråd runt bara deras hage och koppla på ett eget aggregat för några lösa hingstar är jag inte helt intresserad av att ha och klurar på om jag kan göra det lite enkelt för mig.
 
Sv: Kan man koppla två aggregat på samma jord ?

Tror inte det fungerar att använda samma jordspett och få ut samma malla för att man sedan använder ett aggregat till eftersom man då får dela på jordningen och det gäller ett visst antal meter jordning per Joule i aggregatet .

Jordning i brunn vet jag inget om men har nu själv hållt på med mitt staket och jordat och styrt för det varit något fel på jordningen och när det nu fungerar med det nya aggregatet och batteri aggregatet så måste det vara fel någonstans i mitt gamla aggregat med jordningen !?!?

Avskyr detta när det inte fungerar .

Har du bara 1 jordspett till det befintliga aggregatet ?

Mia
 
Sv: Kan man koppla två aggregat på samma jord ?

Nej tror vi har 10-12 jordspett seriekopplade till det aggregatet, är största aggregatet och det försörjer alla våra sommarhagar, många hagar och många delningar och jag har bråkat med det i alla år för att få det att funka överallt men verkar helt hopplöst att få ström i alla delningar yttervarvet som går runt om alla hagar funkar som tur var alltid men delningarna är det värre med på sina ställen, man upplever verkligen det där med att strömmen väljer enklaste väg. Har faktiskt tom bytt aggregat en gång för att bli säker på att det inte var där problemet låg, det vi har nu skall tom klara staketlängden på halvstyrka men trots att det går på full styrka så har vi strömlösa bitar utan förklaring. Den vuxna hingsten är tack och lov sådan så att han skulle inte ens få för sig att kolla om där är ström i tråden så det har ju inte varit så mkt panik innan, men detta lilla kräket upptäckte i vintras när snön isolerade att det går jättebra att gå rakt igenom elband när där inte är någon ström i dem. Hormonerna har verkligen slagit till på honom så jag ångrar bittert att jag inte skar honom i vintras.

Har nu kämpat för att få strömmen att funka överallt på deras hage men icke att jag får den till att gå rätt så jag har jättekul som måste rida stona i ridhuset om jag skall jobba dem speciellt som alla utom en som är igång är sto. Så tänkte återta min paddock, det är värt att köpa ett extra aggregat för att få tillbaka den, frågan är bara hur mkt extra jag behöver göra för att koppla in det tänkte det kunde vara himla smidigt om det hade räckt att sätta dit en extra tråd runt deras hage och använt de redan befintliga jordspetten då hade det varit fixat på en timme.
 
Sv: Kan man koppla två aggregat på samma jord ?

Kan du inte köpa fler jordspett och slå ned till det nya aggregatet då? Det tar ju inte många minuter att banka ned några såna :)
 
Sv: Kan man koppla två aggregat på samma jord ?

Kan du inte köpa fler jordspett och slå ned till det nya aggregatet då? Det tar ju inte många minuter att banka ned några såna :)

Här gör det tyvärr det då vi bor på en rullstensås och det är sten sten och åter sten när man försöker slå ner något så det är tyvärr inte så bara att slå ner några jordspett, går inte att sätta en staketstolpe manuellt här utan det måste maskinborras och tryckas ner med maskiner och trots det så knäcker de ett antal stolpar, därav att jag ville snylta på det som redan finns alternativt helt enkelt slänga ner ett jordspett (om det räcker med ett) i en vattenbrunn som ligger hyffsat nära (och använda de befintliga stolparna)
 
Sv: Kan man koppla två aggregat på samma jord ?

Aha, på så vis. Ja då blir det ju krångligare att spetta förstås :(
 
Sv: Kan man koppla två aggregat på samma jord ?

Vad har ni delat med ? Hur har ni skarvat ? Har skarvarna rostat ? Har ni bytt ut tråden ? Är det ledare trasig i tråden kanske ? Knäpper det i tråden ? Spruckna isolatorer ? Fel sorts isolatorer ?

Man kan lägga ut jorden direkt i stängslet, sk vinterjordning. Mycket effektivt.
 
Sv: Kan man koppla två aggregat på samma jord ?

Först, skaffa ett instrument som ger dig spänningen digitalt, inte en dosa med några lampor. Då kan du enkelt och logiskt leta upp varje ställe där stängslet inte fungerar som det ska och åtgärda. Du ser även kvalitén på jordningen.

Svar på din fråga är att du kan koppla två aggregat till samma jordning. Det enda problemet med det som jag ser är om pulserna råkar komma exakt samtidigt och därmed eventuellt belasta jordanslutningen. Mer ett teoretiskt problem alltså.

Ett spett i brunnen är antagligen det effektivaste du kan hitta på. Dvs, det behöver inte vara ett spett. Vilket stycke av oisolerad och ledande metall som helst gör jobbet. T ex en rejäl bit ren kopparledning. Du får via brunnen en god övergång till markfukten, den som förmedlar fram jord till "under stängslet". Förutsatt att du har vatten i brunnen. :)

Betr fler aggregat till olika band, så har jag för mig att man endast får ha ett aggregat per stängsel.

LIA
 
Sv: Kan man koppla två aggregat på samma jord ?

Polarband? Eller åtminstone ungefär samma lösning?
 
Sv: Kan man koppla två aggregat på samma jord ?

...

Betr fler aggregat till olika band, så har jag för mig att man endast får ha ett aggregat per stängsel.

LIA

Ja, fast det man gör när man vinterbygger stängsel är att ha aggregatets jord och pulsutgång på två olika ledare i samma stängsel. Inte flera aggregat till samma stängsel.

Det är ett extremt effektivt sätt att få bra effekt när man har svårt att skapa en bra jordning på vanligt sätt. Dock måste man bygga sitt stängsel med ännu mer omsorg och se till att trådarna är väl isolerade från varandra i avstånd.
 
Sv: Kan man koppla två aggregat på samma jord ?

Det var det här jag svarade på:
"Likadant hur tätt kan man ha elband kopplade till olika aggregat (kan man på samma stolpe med kanske 30-40cm mellanrum ha band kopplade till olika aggregat )?"

Att lägga till en eller flera jordtrådar (förutom den vanliga jordningen) i stängslet kan inte vara något problem. Dom behöver ju inte heller isoleras.

Vi ska kanske inte dra iväg tråden till dom vanliga diskussionerna :), men min uppfattning är att spänningen är tillräcklig även vintertid, om än svagare, förutsatt att hästarna lärts elstängsel. Nackdelen med två-ledarsystemet är ju att hästen måste vidröra båda samtidigt, oavsett man har separata ledningar eller två inbyggt i samma band.
Jag får inte våra hästar att gå emot en ledning ens. ;)

LIA
 

Liknande trådar

Anläggning Hilfe! Har skaffat ett aggregat som drivs med batteri samt köpt ett nytt bilbatteri för att kunna få el i en hage som ligger en liten...
Svar
3
· Visningar
1 773
Senast: Pilot
·
Anläggning Vi har ett kraftfullt aggregat, men också väldigt stora hagar! Man känner knappt att de finns nån el, vi går obekymrat in o ut ur...
Svar
12
· Visningar
2 246
Senast: bravur68
·
Ekonomi & Juridik Vet inte om detta är rätt forum att lägga denna tråden i, men jag chansar^^ Det är så att jag letar efter nätdrivet(?) elaggregat...
Svar
16
· Visningar
4 227
Senast: Mynta2
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp