Kan man resa med familjen över jul?

Ray

Trådstartare
I Sverige då...
Jag vill med 4 pers åka från Malmö till Umeå. Kollat flyg vilket skulle gå på 20 000 kr tur och retur. Det är inte rimligt för oss.
Tåg går inte boka eftersom de inte ens vet när de släpper biljetter för december. Förra året var det kaos att boka.
Har någon tips på hur jag hittar resa som är rimlig i pris och som fungerar för barnfamilj gällande inte allt för många byten och pauser?

Jag förstår ju att jul är jul och allt är skitdyrt. Brukar köra upp annars och det är ju billigast men är inte så sugen att köra hela vägen den årstiden.
 
I Sverige då...
Jag vill med 4 pers åka från Malmö till Umeå. Kollat flyg vilket skulle gå på 20 000 kr tur och retur. Det är inte rimligt för oss.
Tåg går inte boka eftersom de inte ens vet när de släpper biljetter för december. Förra året var det kaos att boka.
Har någon tips på hur jag hittar resa som är rimlig i pris och som fungerar för barnfamilj gällande inte allt för många byten och pauser?

Jag förstår ju att jul är jul och allt är skitdyrt. Brukar köra upp annars och det är ju billigast men är inte så sugen att köra hela vägen den årstiden.
Jag skulle helt klart köra trots allt. Tåget nuförtiden är ju lika dyrt som flyget.
 
Jag skulle helt klart köra trots allt. Tåget nuförtiden är ju lika dyrt som flyget.
@Ray Jag hade nog också kört. Kanske försökt ordna någon dags paus med "nåt kul" längs vägen om det var paktiskt möjligt utan att kostnaden sticker iväg för mycket.
Finns kanske långfärdsbussat att pussla ihop en resa med, men det kanske är jobbigt med barn...
Hur som helst brukar man i så fall kunna hitta dem på till exempel flixbus sida.
 
@Ray Jag hade nog också kört. Kanske försökt ordna någon dags paus med "nåt kul" längs vägen om det var paktiskt möjligt utan att kostnaden sticker iväg för mycket.
Finns kanske långfärdsbussat att pussla ihop en resa med, men det kanske är jobbigt med barn...
Hur som helst brukar man i så fall kunna hitta dem på till exempel flixbus sida.
Har 4.5 buss från Umeå sen också så känns rätt...opeppigt med mer buss🥵
 
Jag skulle helt klart köra trots allt. Tåget nuförtiden är ju lika dyrt som flyget.
Barnen är billigare på tåget så det gör ändå några tusenlappar tänker jag.
Men att köra är ju inte mer än 4 000 och dessutom bestämmer man själv när man kör. Men det tar ju sjukt lång tid om det är ishalka och snökaos på E4. Vi brukar köra två dagar och det är 7 timmar om dagen plus pauserna. Man får säkert plussa på mer än två extra timmar.

Bistert....
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Barnen är billigare på tåget så det gör ändå några tusenlappar tänker jag.
Men att köra är ju inte mer än 4 000 och dessutom bestämmer man själv när man kör. Men det tar ju sjukt lång tid om det är ishalka och snökaos på E4. Vi brukar köra två dagar och det är 7 timmar om dagen plus pauserna. Man får säkert plussa på mer än två extra timmar.

Bistert....

Skippa E4:an och åka på inlandsvägar?
 
De flesta tågbiljetter brukar släppas 120 eller 90 dagar innan. Så kan du vänta 2-3 veckor med att kolla tågbiljetter så kan det ha kommit ut då. "Häng på låset" på tågföretagens hemsidor. Förra året blev det kaos för att Trafikverket dragit ut på planeringen och inte släppte som de skulle 90 dagar i förväg. Jag rekommenderar nattåg (dagtåg malmö-Sthlm och nattåg Sthlm-Umeå), det är så himla smidigt att slippa köra så långt med barn. Kunna äta och gå på toa medans man susar fram istället för att ta pauser. Ingen behöver sitta fastspänd utan kan röra sig vid behov. Nattågen är ju ganska dyra men alternativet är ju ofta övernattning någonstans på vägen.
 
Är det?
De är 6 och 14

Det kanske det inte var förresten. Jag bara tog det för givet när jag jämförde med din uppgift om 20000 kr för flygbiljetter för två vuxna och två barn. När jag söker på flygresor.se så hittar jag biljetter med rimlig bytestid för mellan 7000-9000 kr Malmö - Umeå, tur och retur.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Det kanske det inte var förresten. Jag bara tog det för givet när jag jämförde med din uppgift om 20000 kr för flygbiljetter för två vuxna och två barn. När jag söker på flygresor.se så hittar jag biljetter med rimlig bytestid för mellan 7000-9000 kr Malmö - Umeå, tur och retur.
Flygresor.se
Kan man åka Bromma då?
14 åringen blev vuxen för mig. Över tolv. Men det kanske beror på bolag?
Kring 10 kan jag tycka känns ok...
 
Har du kollat snälltåget? Går Malmö-Östersund borde sedan vara liknande bussresa som från Umeå!

Det går också att flyga till Umeå via Bromma.
Kolla även flyg till Östersund- men det kan vara dyrare så även brukar Skellefteå vara. Luleå? Men förmodligen lång omväg med buss resten av vägen
 
Barnen är billigare på tåget så det gör ändå några tusenlappar tänker jag.
Men att köra är ju inte mer än 4 000 och dessutom bestämmer man själv när man kör. Men det tar ju sjukt lång tid om det är ishalka och snökaos på E4. Vi brukar köra två dagar och det är 7 timmar om dagen plus pauserna. Man får säkert plussa på mer än två extra timmar.

Bistert....
Jag tycker det brukar glida på rätt bra. Sträckkörde Skellefteå-Malmö innan jag flyttade hit, men då hade jag inga barn med förstås. :) Och bensinpriserna var annorlunda.. ehum. Jag gillar ändå friheten och smidigheten i att köra om man inte kan sträckflyga eller boka tåg inom rimligt tid. Med tanke på hur ofta tågen får problem vintertid i norr (och i skåne för all del) vore jag också lite skeptisk.
 

Liknande trådar

Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 591
Senast: Ramona
·
Övr. Barn Min mor har länge haft en fantasi om att fira jul i en stuga i Sälen (ungefär lika länge som jag har varit utless på julen och velat...
Svar
5
· Visningar
854
Äldre Det finns många resvana bukefalister vad jag flrstått, och nu behöver jag era bästa tips gällande att köpa flygresa. Vi funderar på att...
Svar
13
· Visningar
1 150
Relationer Inte ofta nu för tiden som jag är på Buke, men nu behöver jag verkligen ha lite hjälp och ventilera lite här. I juli flyttade vi...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 297
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp