Bukefalos 28 år!

Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Du kan få inbrott också. Det kan börja brinna hemma hos dig också, eller hur?

Nej, allvarligt talat så ger jag personligen blanka f*n i om man har passet i stallet eller hemma. Regeln är urfånig, dåligt översatt från ursprungsspråket och opraktisk och stämmer dåligt med hur man håller häst i Europa. Grundfrågan i tråden var dock om stallet kan kräva att hästägaren ska lämna ifrån sig passet. Ja, om stallägaren vill följa regelverket så kan de det. Vad vi tycker och vad regelverket säger är två helt skilda saker.

Men jag har fortfarande väldigt svårt att förstå att man utan vidare låter stallägaren ta hand om ens häst, men inte om hästens pass. Vad är det med passet som är så mycket mer värdefullt än ens häst?

Du har lastat hästen och skall åka. Stallägaren vägrar lämna ifrån sig passet, vad gör du?
Du behöver passet akut och stallägaren går inte att få tag i, vad gör du?
 
Senast ändrad:
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Ponera att varje inackordering har ett sådant fastmonterat i sitt skåp. Då kan även viss receptbelagd medicin som hästen fått tilldelat förvaras där. T.ex. :)

Dit bara jag har koden till. Så självklart går det att lösa. Men tydligen skall hästägaren inte ställa några som helst krav på förvaring utan bara vacker lämna över det till stallägaren.

Angående brand och stöld. Hemma har jag passet i vårat brandsäkra kassaskåp som man inte bara bär iväg med eller tar sig enkelt in i. Så skulle det bli stulet eller brinna upp eller bli stulet hos stallägaren så skulle jag bli riktigt, riktig irriterad.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Du har lastat hästen och skall åka. Stallägaren vägrar lämna ifrån sig passet, vad gör du?
Du behöver passet akut och stallägaren går inte att få tag i, vad gör du?
Jag kan bara konstatera att det är rent otäckt vilken misstro folk i stallen i det här landet har för varandra:crazy: Jag har hästarna hemma, men har haft häst uppstallad förut. Jag skulle (om passkravet fanns på den tiden) inte ha något som helst problem med att ha passet i ett säkerhetsskåp i stallet där jag hade hästen uppstallad. Om jag inte skulle våga det för att risken att stallägaren av någon anledning skulle vägra lämna ifrån sig passet, skulle jag inte heller ha hästen uppstallad där. Skulle det mot förmodan hända att stallägaren skulle vägra lämna ifrån sig mitt pass skulle jag åka med hästen ändå och ta den rättsliga vägen för att få tillbaka passet.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Vi diskuterade det här ämnet häromdagen med anledning av den här tråden. Då sa stallägaren att han brydde sig inte om var vi hade passen, men är det han som åker dit om det blir en koll?
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Vi diskuterade det här ämnet häromdagen med anledning av den här tråden. Då sa stallägaren att han brydde sig inte om var vi hade passen, men är det han som åker dit om det blir en koll?
Ja, det är ju det på det sättet att det är stallägaren som är tillståndsinnehavare/ansvarig för verksamheten. Kravet/ev. föreläggande skrivs ju till honom och han är också den som får fakturan för kontrollen...
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Ja, det är ju det på det sättet att det är stallägaren som är tillståndsinnehavare/ansvarig för verksamheten. Kravet/ev. föreläggande skrivs ju till honom och han är också den som får fakturan för kontrollen...

Jag ska hinta det vid nästa diskussion :cool:. Att dom inte frågade om det vid förra kontrollen (anonym anmälan) då allt gick bra enligt protokollet. Tur det då.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Jag kan bara konstatera att det är rent otäckt vilken misstro folk i stallen i det här landet har för varandra:crazy: Jag har hästarna hemma, men har haft häst uppstallad förut. Jag skulle (om passkravet fanns på den tiden) inte ha något som helst problem med att ha passet i ett säkerhetsskåp i stallet där jag hade hästen uppstallad. Om jag inte skulle våga det för att risken att stallägaren av någon anledning skulle vägra lämna ifrån sig passet, skulle jag inte heller ha hästen uppstallad där. Skulle det mot förmodan hända att stallägaren skulle vägra lämna ifrån sig mitt pass skulle jag åka med hästen ändå och ta den rättsliga vägen för att få tillbaka passet.

Men du får inte åka någonstans med hästen om du inte har pass. Rättsligt? Ja du och vad händer om du behöver passet dagen därpå?

Återigen de flesta stallägarna är helt normala men de få som inte har alla hästarna i stallet kan ställa till rejält med problem. Dessutom så är många normala tills man blir ovänner.

Ni som tycker att man bara skall lämna över en värdehandling för förvaring där jag själv inte kommer åt den utan stallägarens medgivande har antagligen aldrig varit med om folk som vill ställa till problem för en.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Men du får inte åka någonstans med hästen om du inte har pass. Rättsligt? Ja du och vad händer om du behöver passet dagen därpå?

Återigen de flesta stallägarna är helt normala men de få som inte har alla hästarna i stallet kan ställa till rejält med problem. Dessutom så är många normala tills man blir ovänner.

Ni som tycker att man bara skall lämna över en värdehandling för förvaring där jag själv inte kommer åt den utan stallägarens medgivande har antagligen aldrig varit med om folk som vill ställa till problem för en.

En polisanmälan torde täcka upp för avsaknandet av pass känner jag.

I min fd. yrkesutövning fick jag "den äran" att träffa på en del hästfolk som inte hade alla hästar i stallet, så jo visst är det kanske en risk. Men jag känner i alla fall att om jag anförtror min hästs liv och hälsa till någon så litar jag också på att denne kan ta hand om passet också på lämpligt sätt. Främst eftersom jag personligen strävar efter att göra som regelverket kräver (oavsett om jag tycker att det är trams eller ej).
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Fast man kan ju lita på en stallägare i många avseenden och inte i andra avseenden.. herregud har du sett hur det ser ut inne hos en del hästägare.. om dom överhuvudtaget hittar ett papper i sin röra där är det ett mirakel.. En väldigt massa hästfolk är väldigt slarviga med annat än just hästarna.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

En polisanmälan torde täcka upp för avsaknandet av pass känner jag.

I min fd. yrkesutövning fick jag "den äran" att träffa på en del hästfolk som inte hade alla hästar i stallet, så jo visst är det kanske en risk. Men jag känner i alla fall att om jag anförtror min hästs liv och hälsa till någon så litar jag också på att denne kan ta hand om passet också på lämpligt sätt. Främst eftersom jag personligen strävar efter att göra som regelverket kräver (oavsett om jag tycker att det är trams eller ej).

Tror inte att det räcker med en polisanmälan för att tex sälja hästen eller tävla för den delen. Sen kan jag mycket väl tänka mig att lämna iväg passet om vissa förutsättningar är uppfyllda. Jag lämnar det dock inte ifrån mig när det skall förvaras i en byrålåda hemma hos stallägaren av den enkla anledningen att så slarvigt förvarar jag den inte hemma.

Du lämnar ett stort påtryckningsmedel i stallägarens händer. En person du inte känner egentligen.

Om hästen missköts så upptäcker man det oftast omgående. Krångel med passet upptäcker du först när det är för sent.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Tycker fortfarande att det är konstigt att man kan ge en person förtroendet att ta hand om hästen, men inte passet :eek:

Är alla snickare som du vet är otroligt duktiga på sitt jobb lika bra på pappershanteringen för företaget?
Eller får du alltid rätt pappermässigt av alla andra runt om dig som utför praktiska tjänster åt dig?

Jag har i alla fall mer än en i min närhet som är otroligt duktiga praktiskt men ändå inte är bra på någon av sin pappershantering, som jag utan tvekan betror med allt i sin yrkesutövning men ändå alltid får dubbelkolla deras fakturor för där har oftast trillat in något fel på vägen.

/Camilla
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Det stora felet som gjordes var att slogs ihop med hästens registreringshandling som det gjordes, är ju liksom stor skillnad på en kossa som står hemma hos sin bonde i stallet inte så många som hyr in sin kossa hos någon annan och kossan är sällan iväg på träning varje tisdag och på kurser och tävlingar på helgerna.

De skulle helt enkelt ha gjort ett eget pass typ som fullbloden har sina tävlingspass (eller hade i alla fall många år sedan nu jag hade rena flb) utöver sina registreringshandlingar.
I dessa skulle förutom då identiteten, chipnr osv föras in livsmedelsanteckningarna = medicinbehandlingar eller kryssning för livsmedel odyl och detta pass skulle då vara det som skall visas upp vid slakt. Då hade det inte alls varit lika heligt med detta för det är inget hästägaren "behöver" i sin vardag eller något ägarbevis.

Håller helt med om det är en mycket bättre lösning med ett separat pass, som du tex har till hundarna om du ska utomlands.

/Camilla
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

*kl*

Jag har funderat mycket på det här nu och kommit fram till några saker.
Stallägaren gör allt möjligt för att jag skall lämna hästen i dennes vård. Bra boxar, ordentliga hagar, bra grovfoder, bra stallmiljö, bra stallrutiner osv. Allt för att jag skall känna mig trygg i känslan att lämna bort min häst i deras vård.

Sen när det kommer till en värdehandling så förväntar sig stallägaren att jag bara så skall lämna iväg den i en främlings vård. Kanske för förvaring slarvigt slängd i en byrålåda i hallen eller ännu värre i ett utrymme i stallet där vem som helst kommer åt den. Detta är då en värdehandling där proceduren att återställa den tar tid och är både kostam och dyr.

Vill stallägaren att jag skall lämna ifrån mig värdehandlingen så får stallägaren se till att det är under omständigheter som jag känner mig trygg med, precis som med hästen.

Att kräva att jag bara rakt av skall lämna ifrån mig en värdehandling utan några som helst försiktighetsåtgärder är bra fräckt faktiskt.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

JAG som hästägare får ju givetvis investera i särskilda rutiner om jag inte godtar de allmänna rutinerna.

Jag blir lite förundrad över att så många förutsätter att stallägaren slänger passet i en byrålåda. Självklart ställer man väl krav på sin snickare/stallägare/rörmokare att de har säkra rutiner, vad gäller så väl arbetsmiljö som lagar och regler och administration?

Varför godta att det slarvas på en punkt medan det går bra på en annan? Nä, alla kriterier måste ju vara fyllda. Ska man förvara värdehandlingar måste det ju ske på ett vettigt sätt, t ex i godkänt värdeskåp. Vill jag som hästägare inte godkänna den hanteringen, får jag ju hitta andra vägar som säkerställer att alla regler följs.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Tror inte att det räcker med en polisanmälan för att tex sälja hästen eller tävla för den delen. Sen kan jag mycket väl tänka mig att lämna iväg passet om vissa förutsättningar är uppfyllda. Jag lämnar det dock inte ifrån mig när det skall förvaras i en byrålåda hemma hos stallägaren av den enkla anledningen att så slarvigt förvarar jag den inte hemma.

Du lämnar ett stort påtryckningsmedel i stallägarens händer. En person du inte känner egentligen.

Om hästen missköts så upptäcker man det oftast omgående. Krångel med passet upptäcker du först när det är för sent.
Polisanmälan är säkerligen underlag för att ha möjligheten att få tillbaka sitt pass alternativt få skaffa ett nytt. Blir jag så osams med stallägaren att jag måste fly med min häst hals över huvud så är knappast tävling eller försäljning av hästen det jag prioriterar i första taget.

Det blir så otroligt taget till ytterligheter när man diskuterar sånt här så det är inte klokt. Vad händer om passet brinner upp hemma i byrålådan.. Ah men guuuud! Då missar jag ju en massa tävlingar...oj oj oj...Hur ska jag överleva:eek:

I och med klimatet som verkar råda ute på hästanläggningarna där det uppenbarligen huggs i ryggen och det inte finns någon som litar på någon annan över huvud taget så finns det inte en chans i världen att jag tar in någon hyresgäst till min lediga box. Fy fasen säger jag! Det verkar ju som om halva hästsverige har tappat vettet fullständigt!
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

JAG som hästägare får ju givetvis investera i särskilda rutiner om jag inte godtar de allmänna rutinerna.

Jag blir lite förundrad över att så många förutsätter att stallägaren slänger passet i en byrålåda. Självklart ställer man väl krav på sin snickare/stallägare/rörmokare att de har säkra rutiner, vad gäller så väl arbetsmiljö som lagar och regler och administration?

Varför godta att det slarvas på en punkt medan det går bra på en annan? Nä, alla kriterier måste ju vara fyllda. Ska man förvara värdehandlingar måste det ju ske på ett vettigt sätt, t ex i godkänt värdeskåp. Vill jag som hästägare inte godkänna den hanteringen, får jag ju hitta andra vägar som säkerställer att alla regler följs.

Varför skulle jag som hästägare betala för något som stallägaren kräver att jag skall lämna i dennes förvaring?

Tror det var Rolle som skrev att han(?) förvarar passen i en skrivbordslåda.

Om stallägaren kräver att jag lämnar in passet till denne och säkerheten och min åtkomlighet till passet inte är tillräcklig så ställer jag mig helt enkelt inte där. Har man en så nonchalant inställning till förvaring av andras värdesaker så är risken att den nonchalansen finns i annat tänk också.

Jag som stallägare hade aldrig kunnat med mig att kräva att någon skall lämna ifrån sig något så viktigt bara så där. Och självklart är det jag som kräver att någon skall lämna ifrån sig något som får stå för kostnaderna för säker förvaring.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Polisanmälan är säkerligen underlag för att ha möjligheten att få tillbaka sitt pass alternativt få skaffa ett nytt. Blir jag så osams med stallägaren att jag måste fly med min häst hals över huvud så är knappast tävling eller försäljning av hästen det jag prioriterar i första taget.

Det blir så otroligt taget till ytterligheter när man diskuterar sånt här så det är inte klokt. Vad händer om passet brinner upp hemma i byrålådan.. Ah men guuuud! Då missar jag ju en massa tävlingar...oj oj oj...Hur ska jag överleva:eek:

I och med klimatet som verkar råda ute på hästanläggningarna där det uppenbarligen huggs i ryggen och det inte finns någon som litar på någon annan över huvud taget så finns det inte en chans i världen att jag tar in någon hyresgäst till min lediga box. Fy fasen säger jag! Det verkar ju som om halva hästsverige har tappat vettet fullständigt!

Jag har som sagt varit med om att stallägaren låste in utrustning för att denna ansåg att hästägaren varit skyldig stallägaren pengar. Polisanmälan gjordes och inte gjorde det någon skillnad.

Det är inte frågan om att tro illa om någon. Det är frågan om att inte vara korkad.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Men står du hos Rolle då?

Det är inte stallägaren som kräver, det är gällande regelverk som kräver.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 223
Senast: Juli0a
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 692
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 593
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp