Bukefalos 28 år!

Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Men står du hos Rolle då?

Det är inte stallägaren som kräver, det är gällande regelverk som kräver.

Nej men den visar på vilken nonchalans det finns hos vissa stallägare.

Konsekvensen blir att att det är stallägaren som kräver att passet skall förvaras hos denne.

Nu har jag pratat lite med min kompis som bor i England. Hon säger att hon har gjort en vanlig kopia på sitt pass till fullblodet. Och det verkar vara helt ok. "Alla" gör tydligen så. Men kan det verkligen stämma? Man fick väl inte göra kopior på passet? För annars är det ju en jättebra lösning.

Är det någon mer som har hästar i uppstallade i England? Vet inte hur många personer det där "Alla" omfattar eller ens om det är okej att göra så. Uppgifter från en person känns ju inte direkt statistiskt säkert.

Det är en stor och professionell anläggning om det gör någon skillnad.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

-------- dubbelt ----
 
Senast ändrad:
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Kl
Seriöst har ni suttit Här hela helgen och ältat detta ? ;)
Är det inte konstaterat att hela upplägget och den svenska tolkningen av hästpassen etc är totalt meningslös och framför allt inte ens i full effekt ? Känns det verkligen meningsfullt att föra en grej av ngt som inte ens är det ? Blir bara förundrad ?
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Kl
Seriöst har ni suttit Här hela helgen och ältat detta ? ;)
Är det inte konstaterat att hela upplägget och den svenska tolkningen av hästpassen etc är totalt meningslös och framför allt inte ens i full effekt ? Känns det verkligen meningsfullt att föra en grej av ngt som inte ens är det ? Blir bara förundrad ?

Äh något måste man roa sig med när man ammar :D (de två äldsta pojkarna har lagt beslag på tv:n då de är sjuka)
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

JAG som hästägare får ju givetvis investera i särskilda rutiner om jag inte godtar de allmänna rutinerna.

Jag blir lite förundrad över att så många förutsätter att stallägaren slänger passet i en byrålåda. Självklart ställer man väl krav på sin snickare/stallägare/rörmokare att de har säkra rutiner, vad gäller så väl arbetsmiljö som lagar och regler och administration?

Varför godta att det slarvas på en punkt medan det går bra på en annan? Nä, alla kriterier måste ju vara fyllda. Ska man förvara värdehandlingar måste det ju ske på ett vettigt sätt, t ex i godkänt värdeskåp. Vill jag som hästägare inte godkänna den hanteringen, får jag ju hitta andra vägar som säkerställer att alla regler följs.

Jag har inga större problem med att en hantverkare inte skulle ha hundra koll på administrationen, men jag hade inte accepterats att det slarvas på arbetskvaliteten eller säkerheten under tiden ett jobb utförs.

Största anledningen att jag vill ha hästarnas pass hemma hos mig är att det är en värdehandling som är både dyr och väldigt omständlig att återskapa, så jag vill helt enkelt ha kontrollen själv och att jag inte är beroende av andra för att komma åt den om jag skulle behöva det av någon anledning.

/Camilla
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Nu blev du bara osmaklig och förtjänar egentligen igen kommentar.

Men jag måste ändå korrigera dig. Trotjänartjänst tar mellan 6-7000 kr för hämtning och destruktion, lägg sedan till veterinärens kostnad 2-3500 kr samt att du får 4 kr/kg +/- 1 kr vid slakt.
Det finns en avhandling på SLU om detta, läs gärna ;)

Vänligt men bestämt
Rolle

Lantbrukstjänst tar väl 4300:- för hämtning av hästkadaver

Avlivning häst tar de numera 1025:- för märkligt eftersom de tar 620:- för avlivning av andra djur. Och det är precis samma utrustning de använder som när man tex bultar en ko. ( Och tar lika lång tid som att bulta en ko).
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Hade länsstyrelsen på besök igår och fick då visa upp passen. Tur att min nyinköpta 1-årings pass kom förra veckan på posten:-) .
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Ja, nu efter köttskandalen så kommer det bli mer noga att Lst kollar passen när de är ute på kontroller. Lst i Skåne har precis haft en kurs för veterinärer och i den ingick också hur och när de ska fylla i passen när de behandlar hästar med sådant som ska stå i passen. Förhoppningsvis blir det mer ordning på detta med passen nu.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Som du skriver så tar det ju långt tid att få ett nytt pass. Och att hästens samtiliga vaccinationer står i passet gör ju också att det blir tvärnit för eventuellt tävlande om passet kommer bort.

Jag står i ett kollektivstall där stallägaren inte har häst och inte är i stallet mer än om något är trasigt eller han tömmer papperskorgen någon gång i månaden. Nu har vi löst "passet hos hästen" på ett både lagligt och lämpligt sätt allihopa, men att stallägaren skulle ha våra pass, det skulle inte fungera praktiskt!
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Det behöver ju inte ens vara att stallägaren på något sätt vägrar lämna ifrån sig passet, han/hon kanske är bortrest och där står man med en sjuk häst som måste till klinik! Eller kanske måste nödslaktas.

Liiite problematiskt då!
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

KL
en kopia låter bäst för de som måste lämna ifrån sig.

Jag hade inte passet med mig när jag tävlade. Jag hade bara en dublett av vacc.

Glömde bort boken på ett sekretariat en gång o det tog många veckor innan jag fick igen den, men det var inte hela världen.

Vad är det i passet som de ska kolla? Att det överhuvudtaget finns pass eller?
ID-koll?
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Vet du ngt fall där hästhållhållaren blivit åtalad för att passet inte funnits direkt tillgängligt?
PL
Nej, knappast troligt, däremot finns det exempel på föreläggande med vite, där vitet dömts ut. Åtal och så vidare har i så fall rört andra brister i första hand.
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

kl


Den svenska förordningen är felöversatt.
I den svenska står det att passet inte får kopieras, vilket är FEL!
Det ska stå dupliceras.

Jag har haft mailkontakt med EU-kommissionen ang detta. På alla andra språk står det duplicera.
Det skulle kosta för mycket att ändra den svenska översättningen, det kan göras vid nästa utgåva.

Svensk lag är underordnad EU-regler.


Det innebär att man mycket väl kan lämna en vidimerad kopia på passet (glöm inte livsmedelssidorna för de är viktiga) till stallägaren och vid ett senare tillfälle visa upp orginalet om så krävs.
EU-kommissionen förstod mycket väl att man inte vill lämna ifrån sig passet hur som helst och aven om svenska myndigheter påstår att hästen pass inte är en värdehandling, så anser EU-kommissionen att det är det!
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Har inte det varit fråga om fall där det inte funnits ngt pass.
PL
Ah, jag missuppfattade din fråga:o Nä, jag tror inte att det gått så långt som till ens vitesföreläggande när passet inte funnits på plats, men kunnat visas upp senare. Det blir alltför mycket jobb och tid för något som inte har någon direkt påverkan på hästens välmående. Men måste handläggaren tillbaka senare för att titta på passen så kostar det besöket, vilket kan kännas som en onödig utgift...
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Men kopian räcker inte när hästen behöver behandlas med ngt medel med livstidskarens.
PL
 
Sv: Kan stallet kräva att jag lämnar ifrån mig passet?

Men kopian räcker inte när hästen behöver behandlas med ngt medel med livstidskarens.
PL

Vad har det med saken att göra?

Frågan gällde om man måste lämna ifrån sig passet till stallet.

Om man som hästägare inte kan eller vill dyka upp om olyckan är framme och hästen kräver akut veterinärvård OCH man inte sedan tidigare har mediciner med livstids karens eller skrivit i att hästen inte ska gå till livsmedel, ja DÅ kanske man får lämna originalhandlingen. Långsökt.
 

Liknande trådar

Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 692
Senast: Shaggy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 581
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 084
Hästmänniskan Hej! Jag är en tjej på 15 år som bor i Stockholm och har ridit i drygt 8 år på ridskola och nu blivit medryttare för andra gången på en...
Svar
18
· Visningar
2 951

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp