Bukefalos 28 år!

Karma när det funkar som bäst

Sv: Karma när det funkar som bäst

Nja, jag är inte intresserad av att försöka mäta lidande. Men jag är ganska nära suicid nu och har varit ett bra tag. Så inte fasen mår jag bra.

Men inte fasen tänker jag samla på mig all skit som ev kanske möjligen skulle kunna påverka mig om det får mig att må sämre.
NEJ!
Jag struntar i att lägga värde vid sånt.
Jag bemöter såna tankar med kbt-resonerande. Och försöker vara lite grounded.

Det GÅR att må bättre om man lyckas arbeta nog med sig själv så man inte tar illa upp av onödiga saker.
Båda tar ungefär lika mkt energi och ångest. Men en av dem leder till ngt konstruktivt..

Jag har varit sån förr som tyckte synd om mig själv och tog illa upp av allt. Livet var betydligt jobbigare då.

Tänk istället "äh, det blev ngt missförstånd!". Hon menade inte att vara dum mot mig!
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Lite kl

Men allvarligt talat.. Man MÅSTE inte ta illa upp av allt som man ev KAN ta illa upp av.
Man råkar ibland säga saker som inte var helt genomtänkta. Och vissa kan ha svårt att se saker ur andras synvinkel helt.

Jag har också haft ett rätt tufft liv med flera trauman och en hel del fysiska problem med sjukdomar/smärtor/skador.
Inte fasen tog jag illa upp av uttalandet om Karma.
För jag fattar att Martha inte tycker rätt ät tuaphua som har ont! Hon måste varit ett as!

Det var inte riktat mot mig eller Tiny..
Man behöver inte ta på sig offerkoftan mer än nödvändigt.
Livet blir fasen så mycket roligare och enklare om man inte blir stött, ledsen, arg etc för sånt folk bara slänger ur sig.

Man kan försöka fastna på de positiva sakerna i livet istället. Positiv energi föder mer positiv energi och vice versa..

Men tack hörru! På vilket vis tar jag på mig offerkoftan? Vad vet du om min syn på livet? Tror du verkligen på fullaste allvar att jag hade varit kvar i livet om jag hade sett svart på saker och ting och tagit på mig rollen som ett offer?
Jag tycker att det är väldigt fult att jämföra dina besvär med mina. Du kan jobba och rida och göra en hel massa saker men det kan tyvärr inte jag oavsett hur mycket jag försöker, önskar och vill.
Du är faktiskt den första som anser att jag tar på mig offerkoftan. Att jag ifrågasätter någon som uttalar sig så dumt som martha var faktiskt inte i första hand för min egen skull utan för andra som var i mina tankar då. När martha sen inte ens kan stå för vad hen skriver så tycker jag att det är så illa. Istället håller hen på och försöker slingra sig undan.
Jag har alltid tyckt att du har en hel massa bra att säga men det här var riktigt riktigt lågt.
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Men varför har det aldrig gjort det då? Det är inte den första tjuren jag träffat om man säger så, jag har faktiskt tappat räkningen på hur många jag vistats bland av olika anledningar. Utmanar man aldrig någon så blir man heller aldrig utmanad.


Ja, det är klart ovan nämnda tjur blev utmanad på sätt och vis. Ägaren tog ut tjuren som vanligt men hade rena kläder på sig samt var själv nyduschad. Det räckte.

Och jobbar man med djur så blir man tvungen att "utmana" ibland, som en av våra som blev galen av att bara lugnt byta hage-och jodå, mannen i huset strosade lugnt bland dem varje dag, klappade, var social , förvisso utomhus, men ändå trångt på fodringsplats. Och tjuren sprang för att döda, mannen i huset hade bara tur att tjuren halkade 2 meter innan på en frostnupen hal, plattare sten och då automatiskt bytte riktning.
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Jag har varit sån förr som tyckte synd om mig själv och tog illa upp av allt. Livet var betydligt jobbigare då.

Tänk istället "äh, det blev ngt missförstånd!". Hon menade inte att vara dum mot mig!


Bra att det funkar för dig men du kan fortfarande inte lägga det som funkar på dig på andra. Det är som jag, som mår bra mentalt, ska säga till de som är deprimerade eller har ångest, äh, tänk lite positivt och släpp de där tankarna så ska du se allt blir lite bättre.

Som sagt, en del är i mycket sämre skick än vad du är.
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Jag vet att inte djur enbart ger kött, jag köper alltid saker som inte är testat på djur, och ja jag är emot djurförsök etc.

Liksom lägg ner. Jag gör vad jag kan för att köpa det som kommer från bra behandlade djur.

Men vad hjälper det egentligen att du är emot djurförsök när du oundvikligt är med i systemet med dessa djurs lidande? Jobbig tanke kanske?

Själv är jag faktiskt för djurförsök, lite samma tanke där som med slakt- jag vill det ska vara så bra för djuret som möjligt och inte i onödan.

Och du vet väl att produkter som inte är testat på djur innehåller produkter som mkt väl kan vara testade på djur?
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Nu finns det ju förvisso fler produkter än just kaffe från Peru, men okej. Jag blev bara nyfiken eftersom du började prata om Spanien och inte landet det faktiskt handlade om. Att öppna klippet tråden handlar om borde väl ses som rätt grundläggande för att vara med i diskussionen kan man tycka...
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Det är heller inte en tradition så det kan varken förklara eller ursäkta (inte för jag tycker det är ursäktligt men väl förklarligt). Vi har andra saker som betraktas som okej, exempelvis att föda upp och slakta djur. Våra djurfabriker är inte ett dugg bättre än tjufäktning, men det görs mer i skymundan.

Fast det hela handlade väl om de som utstuderat torterar och sedan ev dödar djur för sitt egna höga nöjes skull och hur man ser på sådana människor. Graden av empati för folk som utför sådana handlingar?
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Fast det hela handlade väl om de som utstuderat torterar och sedan ev dödar djur för sitt egna höga nöjes skull och hur man ser på sådana människor. Graden av empati för folk som utför sådana handlingar?

Du förskönar det trafitionella köttätandet ser jag, att föda upp och slakta djur är om något utsuderat. Jag fördömer inte någon utifrån handlingar, när det gäller riktigt vidriga handlingar som massmord mm ( läs Hitler, Satlin, Jack the ripper etc) är det givetvis svårare. Jag har sympati för alla som har ont och/ eller får men för livet och önskar inte att någon blir skadad. Visst ger man sig in på farliga saker så är det en logisk följd och en kalkylerad risk att man kan råka illa ut och man har sig själv att skylla.

Skulle jag sortera bort alla som äter kött, skadat någon genom slagsmål, sålt ciggaretter, droger och annat skadligt där mängder av människor och djur dör så finns det förmodligen väldigt få kvar att känna sympati för.

För att citera bibeln "Låt den som är oskyldig kastar första stenen"
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Du förskönar det trafitionella köttätandet ser jag, att föda upp och slakta djur är om något utsuderat. Jag fördömer inte någon utifrån handlingar, när det gäller riktigt vidriga handlingar som massmord mm ( läs Hitler, Satlin, Jack the ripper etc) är det givetvis svårare. Jag har sympati för alla som har ont och/ eller får men för livet och önskar inte att någon blir skadad. Visst ger man sig in på farliga saker så är det en logisk följd och en kalkylerad risk att man kan råka illa ut och man har sig själv att skylla.

Skulle jag sortera bort alla som äter kött, skadat någon genom slagsmål, sålt ciggaretter, droger och annat skadligt där mängder av människor och djur dör så finns det förmodligen väldigt få kvar att känna sympati för.

För att citera bibeln "Låt den som är oskyldig kastar första stenen"

och världen är svart eller vit, du tar inte i så du spricker nu?

Det är helt okej att du resonerar som du gör - vi tänker alla olika :) Men läs inte in sådant som jag inte ens skrivit om och lägg inga ord i min mun jag aldrig har sagt. Folk i allmänhet och vissa i synnerhet ogillar det. Ett tips inför framtiden ;-).

Ta ett djupt andetag tjejjen och slappna av lite, helt onödigt att gå i gasen som du gör. O_o
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

På vad sätt har jag ens antytt att värden är svart och vit? Menar man det per automatik för man inte önskar människor olycka och men för livet eller?

Och vem är det som läser in saker? Tag lärdom av ditt tips, jag ogillar definitivt att du läser romaner mellan mina rader.
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Jag är inte intresserad av att jämföra lidande. Att någon mår det minsta dåligt är synd nog.

Däremot behöver man inte aktivt se till att man själv blir ledsen genom att nappa på alla möjligheter som ev bjuds.
Man kan ist förstå att det inte var till dig och spara den värdefulla energi som man har så ont om som sjuk. Spar den till att försöka må mentalt bättre.

Positiv energi föder positiv energi.. Blunda för inlägg man tycker är idiotiska men faktiskt inte rör mig personligen och man mår så in i helsikes mycket bättre.

DU och de flesta andra fattar att du inte gjort en massa skit för att få ditt liv. Det VET du. Alltså kan du bara ignorera såna kommentarer iom att påståendet inte ens var genomtänkt.

För mig är det omöjligt att bli ledsen över ngt sånt. Även då jag hade bedreast och inte såg någon framtid.

Man måste liksom tåla att folk klantar till det om man ska ha normal människokontakt. Och för att må bra i det bör man kunna ruska av sig det..
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

Däremot behöver man inte aktivt se till att man själv blir ledsen genom att nappa på alla möjligheter som ev bjuds.
Som att sticka på offerkoftan.

Positiv energi föder positiv energi.. Blunda för inlägg man tycker är idiotiska men faktiskt inte rör mig personligen och man mår så in i helsikes mycket bättre.
Exakt!

Sen så finns det ju dom som tar till alla medel för att nedvärdera andra och få andra att må dåligt genom att kalla dom mytomaner mm. bara för att dom själva haft ett tråkigt och innehållslöst liv (som dom själva tycker). Till dom vill jag säga, skapa ett intressantare liv då för vi kan alla vända trenden och negativa tankar föder negativa handlingar i en nedåtgående spiral. Vi har alla ett ansvar för våra tankar och handlingar och det slår tillbaka. Att man blir sjuk eller skadad utan att ha skadat andra är inget att göra åt men det går att hitta guldkornen i vardagen och vara lycklig över det man KAN men vill man gräva ner sig i sorg och offermentalitet så är ju det också ett fritt val.

Nu sticker jag ut och dyker så HA EN BRA DAG, för det ska jag ha! :)
 
Sv: Karma när det funkar som bäst

På vad sätt har jag ens antytt att värden är svart och vit? Menar man det per automatik för man inte önskar människor olycka och men för livet eller?

Och vem är det som läser in saker? Tag lärdom av ditt tips, jag ogillar definitivt att du läser romaner mellan mina rader.

Nej. Jag baserar det på hur du reaonerar.

Jag läser inte in saker, du är väldigt tydlig :)
 

Liknande trådar

Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
2
Svar
25
· Visningar
442
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 323
Senast: Araminta
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 214
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp