Bukefalos 28 år!

Kastrerade gårdar

Sv: Kastrerade gårdar

;)Har en liten gård med 4,7 hektar mark inkl hus, ladugård, garage, extra hus. Börjar kännas trångt om man tänkte sig en ridbana senare, dessutom är hälften av marken fd skog så jag har endast 2,5 hektar åkermark. Känns som att det är lite lite, men det fungerar ju än så länge. Har gjort stor hagar till mina hästar så de har mycket att gå på. Har just nu bara 2 hästar här, men har gjort iordning för att kunna ha 8 platser. Har dock inte tänkt ha 8 hästar utan kanske spolspilta/sadelkammare på två av dem och sedan tror jag inte att jag har plats för fler hästar rent markmässigt om jag inte gör pyttehagar till dem.
Hade jag köpt en gård idag hade jag definitivt kollat mer på hur mycket mark det var till. Det kändes ju som mycket när jag tittade på det, men man lär sig väl titta med andra ögon. Vet att det finns betesmark runt omkring som jag skulle kunna "tigga" till mig om jag är lite smart senare så jag får väl hoppas på det.
Kan tillägga att jag bott i Sthlm en hel massa år innan jag flyttade hit och tittade med mina stockholmsögon.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Vad som är ännu tråkigare är när de börjar spy galla över att "den snåle bonden" som äger marken inte vill sälja :mad:
På sistone har det varit några sådana trådar här på Bukefalos.

Immer

Håller med. När vi köpte till mer mark gjorde markägaren klart för oss att detta verkligen var en engångsföreteelse (och att han endast sålde för att vägen skulle flyttas mm). Vi blev jätteglada för möjligheten eftersom vi fick en superbra vinterhage i direkt anslutning till stallet.

Men det kändes verkligen som det aldrig skulle varit aktuellt annars, om inte vägen skulle flyttats. Han sa själv att markägarna häromkring håller hårt i sina hektar. Han, liksom de andra markägarna här, har ju sin inkomst och lever på att ha stora gårdar både med bete för djuren (kor), skog och odlingar.
Många hästägare, liksom jag, har ju hästarna som fritidsintresse.
Vi spelar inte i samma division...

Fast håller hårt i våra hektar, det gör ju vi också. Skulle aldrig få för mig att sälja mark. Nånsin. Så jag är väl också snål :angel:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Kastrerade gårdar

Nej, du är inte den ända som irriteras över det. Letade boxplats innan och några stall vi var och tittade på hade väldigt små hagar. Dessutom var det stora hästar som gick och betade i dom :cool:

Har äntligen hittat ett ställe där det är stooora hagar. Inga små pytte hagar på vintern bara för att spara allt till sommaren. Ett riktigt hästställe med andra ord!

Tillomed min mormor och morfar spyr galla över dessa små gårdar. De bor i ett väldigt hästtätt område och har inget emot hästar egentligen. Men när det kommer en till och ska bygga stall för 7hästar, garage och hus på ca 8000-9000kvm stor tomt så börjar man undra :cool:

"Förr i tiden" fanns det väl en lag som sa hur mycket mark som skulle tillhöra huset när det styckades av?
 
Sv: Kastrerade gårdar

Fast här är det ibland bönderna själva som "ställer till det".

En gård ska säljas..........närmaste granne/bonde köper hela klabbet.

Han är sen inte intresserad av boningshus och lador/stall......utan styckar av det och säljer det som "hästgård".

Har sett det hända i min bygd otal ggr.Inge ont om bönder........vi är också det..............men ni fattar vad jag menar va?
 
Sv: Kastrerade gårdar

Fast här är det ibland bönderna själva som "ställer till det".

En gård ska säljas..........närmaste granne/bonde köper hela klabbet.

Han är sen inte intresserad av boningshus och lador/stall......utan styckar av det och säljer det som "hästgård".

Har sett det hända i min bygd otal ggr.Inge ont om bönder........vi är också det..............men ni fattar vad jag menar va?

Jag skulle istället vilja säga att det är de okunniga hästmänniskorna som faktiskt köper de här gårdarna som ställer till det. De visar ju verkligen att de saknar baskunskaperna om att hålla häst. Fanns det inte köpare så skulle det snabbt ta slut med den hårda avstyckningen.
Ett faktum är ju att om man kallar något för hästgård så stiger priset. Ett annat fakta att det faktiskt går ganska lätt att sälja de här "hästgårdarna" till överpris. Då är det ju inte säljarens fel utan det är köparna som ser till att det är lönsamt att fortsätta med det.
 
Sv: Kastrerade gårdar

kl

Ja, det bästa vore väl om det i lagen kunde stå att hästar SKA ha tillgång till utevistelse dagligen och att man minst SKA ha x antal ha för varje häst:) för att få ha stall på fastigheten.
Naturligtvis ska det framgå att under vissa omständigheter t ex skador e d gäller ej ovanstående.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Jo det är klart........tillgång och efterfrågan.....
 
Sv: Kastrerade gårdar

Ett faktum är ju att om man kallar något för hästgård så stiger priset.

Absolut! Jag har kollat på en hel del "hästgårdar" med stall och trädgård.
En annan intressant sak är att man kan kalla ett ställe för hästgård när "stallet" består av ett litet skjul med trägolv och två meter i takhöjd, det vill säga "en byggnad som lätt går att inreda med hästboxar". Eller hur?!
 
Sv: Kastrerade gårdar

Hej!

Inte nåt problem när marken inte räcker.. Då säjer man bara att hästarna inte behöver gå på bete!

/ Lavinia, som också förfasar sej över "gårdar" med tomt..
 
Sv: Kastrerade gårdar

Det verkar som om det är ont om gårdar med mark, men är hästfolk beredda att betala för marken? Ska bli intressant och se hur snabbt gården jag tog som exempel säljs. Den kostar inte mer än en trerumslägenhet i Stockholms innerstad och har 10 ha :eek:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Kastrerade gårdar

Den är inte styckad, det är mark tillköpt.

Och det budas på den för närvarande.

Det har gått utmärkt att har ridskolehästarna där, de är på bete nu, 7 ha på hmm 10 (eg 12 men två är på westernläger) ponnyer varav 2 shettisar och en miniatyr.

Men de har å andra sidan motionerats ordentligt genom ridning så hagproblemet har inte varit något direkt problem, det är grusat och hårdgjort så det inte blir så lerigt.

Men visst är det trist med så lite mark :(

(Nej det är inte min gård, jag jobbade där förut).
 
Sv: Kastrerade gårdar

Ja det är för...ligt. Det var uppe att det skulle bli en lag som skulle reglera så att gårdar inte fick styckas av mindere än ett par ha, men jag tror att det röstades ner av vårt styrande parti för ett antal år sedan.

Vi har bara 3000kvm mark till vårat, men arrenderar dock!
 
Sv: Kastrerade gårdar

Vad som är ännu tråkigare är när de börjar spy galla över att "den snåle bonden" som äger marken inte vill sälja :mad:
På sistone har det varit några sådana trådar här på Bukefalos.

Immer

Vad är det för tråkigt med det?? Det stämmer ju!

Det finns inget mer markkåta än våra ena grannar. Det allra lustiga är att marken han nu äger är våran gårds mark från början och var det från slutet av 1800-talet till 1987 :smirk:

Den är runt gården så han måste krångla in sig bakom vårat hus för att bruka. hade varit betydligt enklare för honom att sälja av denna mark till oss. Det rör sig väl om ca 3tln!

Jag letar konstant nytt ställe med mer mark men här runtomkring är det hopplöst.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Vi köpte en går som var "för stor". Det är ett mycket mindre problem än det omvända. Vi gör inte misstaget att arrendera ut till grannarna (även om vi fått frågan). Vi har istället valt att odla eget vallfoder med ett litet överskott som vi säljer. Ett hektar havre ger tillräckligt med bränsle till bio-pannan (ja, vi eldar upp maten...) och halm till strö. Vi tar bara en förstaskörd sedan får grannens får gå och beta.

Att det är så populärt att köpa/äga jordbruksmark beror nog på att man just nu kan betala räntorna på lånet med EU-stödet och om man köper mark som ligger opraktiskt till så kan man låta det ligga i träda och åndå få bidrag. Eftersom energigrödor (etanolproduktion)kräver mer mark så lär EU-stöd för träda försvinna i en nära framtid.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Att det är så populärt att köpa/äga jordbruksmark beror nog på att man just nu kan betala räntorna på lånet med EU-stödet och om man köper mark som ligger opraktiskt till så kan man låta det ligga i träda och åndå få bidrag. Eftersom energigrödor (etanolproduktion)kräver mer mark så lär EU-stöd för träda försvinna i en nära framtid.

Här omkring räcker EU-stöden inte på långa vägar till räntorna. markpriserna är så höga så det är till viss del spekulation om ytterliggare högre priser i framtiden som ligger bakom. Och tittar man historiskt så har mark alltid varit en bra placering
 
Sv: Kastrerade gårdar

Hej om man vill köpa till mark som ägs av andra kan man ju höja priset tills ägaren säljer . Det är den fria marknaden som styr ,det märks när hästägare säljer gårdar själv .
Sen är det bättre att ha kontroll över marken ,hästar på privata vägar i kraft av allemansrätten som förstör för mycket pengar .
Det rids ofta på åkrar utan att fråga .Erfarenheten av hästägare är ofta dåliga .Dessutom säljer man till ett par 5 år senare är den ena partnern utbytt 4 år senare är allt sålt till andra .
 
Sv: Kastrerade gårdar

Vi köpte en går som var "för stor".
Att det är så populärt att köpa/äga jordbruksmark beror nog på att man just nu kan betala räntorna på lånet med EU-stödet och om man köper mark som ligger opraktiskt till så kan man låta det ligga i träda och åndå få bidrag. Eftersom energigrödor (etanolproduktion)kräver mer mark så lär EU-stöd för träda försvinna i en nära framtid.

Vi gjorde detsamma. Jag vet inte om jag någonsin vill säga att det är för mycket mark iofs, men det fanns i vart fall mer än vad som behövdes till våra hästar. Vi var inga markkåta grannar utan sålde glatt till grannarna utan mark. Vi räknade och kom fram till att det inte försvarbart att behålla marken. Det skulle ta många, många år att få avkastning i samma storleksordning. Så är det här i södra Skåne.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Har alltid retat mig på hästgårdar med typ 2.000 m2 mark. Borde ju finnas lagar att de inte får styckas av så mycket. Ibland ser man stora lantbruk med flera stora lador och stallar med 1 eller 2 tunnland mark, hur kan det vara tillåtet? Håller med alla som säger att så länge folk går och köper dessa avstyckade gårdar så kommer det ju att fortsätta. Var själv väldigt noga med att köpa tillräckligt med mark när vi köpte gård. Har för mycket mark till 2 hästar (10 ha) men tar in hösilage som vi säljer. Bättre att ha för mycket än för lite.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Har alltid retat mig på hästgårdar med typ 2.000 m2 mark. Borde ju finnas lagar att de inte får styckas av så mycket. Ibland ser man stora lantbruk med flera stora lador och stallar med 1 eller 2 tunnland mark, hur kan det vara tillåtet? Håller med alla som säger att så länge folk går och köper dessa avstyckade gårdar så kommer det ju att fortsätta. Var själv väldigt noga med att köpa tillräckligt med mark när vi köpte gård. Har för mycket mark till 2 hästar (10 ha) men tar in hösilage som vi säljer. Bättre att ha för mycket än för lite.

delvis kl

Nu är vi sådana där bönder som köpte en gård men bara ville åt marken. :) Vi styckade av 10 ha mark så det blev en bra hästgård.
I mina tankar så skulle det kunna bli en fyra-fem hästar där.

Och hur ser det ut nu? Jo där finns 15 hästar, ibland fler... :crazy: Inte hjälpte det att de fick 10 ha...

Så det är inte alltid andras fel. Jag vill hårddra det och säga att en hästägare som köper en hästgård med för lite mark, inte är en bra hästägare. :crazy:
 
Sv: Kastrerade gårdar

Fast 10 ha mark är ju enormt stort där jag bor. Släpper de 5 tln så skall man vara glad. Och nje jag anser mig inte vara en dålig hästägare trots att vi bara har ca 3000kvm tomt till vår gård
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp