Bukefalos 28 år!

Kastrerade gårdar

Sv: Kastrerade gårdar

Och 10 ha skulle inte räcka till 15 hästar? Det räcker gott till 15 hästar OM inte marken är "konstig" på något sätt.

En hästgård på 10ha är väl helt acceptabel i storlek. Problemet är när det säljs gårdar (som vår) med 2ha och det kallas hästgård. En liten hage ligger på vår tomt, resten har vi fått arrendera. Det kan knappast kallas hästgård som egen fastighet!
 
Sv: Kastrerade gårdar

Nu är det visserligen beroende på vilken typ av jord det är men vi har haft upp till 15 hästar på 11 ha och betet har räckt och blivit över. Vi producerar eget grovfoder så det blir över och kan säljas. Just nu har vi bara 9 hästar och det är alldeles för litet betestryck. Vi har stenig lermorän klass 9.
Jag kanske missförstod dig men skulle inte 10 ha räcka till 15 hästar?

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Kastrerade gårdar

Men det beror väl på vad de 10 hektaren består av?
Är det hälften skog så räcker betet inte till så många hästar.

Immer
 
Sv: Kastrerade gårdar

Nu är det visserligen beroende på vilken typ av jord det är men vi har haft upp till 15 hästar på 11 ha och betet har räckt och blivit över. Vi producerar eget grovfoder så det blir över och kan säljas. Just nu har vi bara 9 hästar och det är alldeles för litet betestryck. Vi har stenig lermorän klass 9.
Jag kanske missförstod dig men skulle inte 10 ha räcka till 15 hästar?

Rolle
Islandshästar på Lösdrift

Nej jag anser inte det om du har en gård och du har 10 ha mark till. (Visserligen ska marken räcka till paddockar, trädgård osv men vi kan säga att det är 10 ha hagmark) Att ha 15 hästar på 10 ha som ska räcka till både vinter och sommarhagar. Klart att det är skillnad på mark och vilken hästras du har. Men nej det räcker inte. Just nu jagar de mark för fullt. Är sura på alla som inte vill sälja mer mark till dem. :crazy:
 
Sv: Kastrerade gårdar

Och 10 ha skulle inte räcka till 15 hästar? Det räcker gott till 15 hästar OM inte marken är "konstig" på något sätt.

En hästgård på 10ha är väl helt acceptabel i storlek. Problemet är när det säljs gårdar (som vår) med 2ha och det kallas hästgård. En liten hage ligger på vår tomt, resten har vi fått arrendera. Det kan knappast kallas hästgård som egen fastighet!

Jo men om inte hästfolk lär sej att man behöver mark efter antal hästar så lär vi inte få någon bättring. (eller snarare att skaffa hästar efter mark..)

Hur använder man 10 ha för att få det att räcka?
Jag förväntar mej att de har riktiga vinterhagar, inte små "grusboxar".
 
Sv: Kastrerade gårdar

Här fungerar det utmärkt. Vi har 5 ha sommarhage och 5 ha vinterhage. C:a 70% av arealen är åkermark där vi tar vall och därefter går hästarna på efterbete. Vi har inga problem med leriga hagar även om det i vintras var lerigt runt insläppet men det var den blötaste vinter vi haft på 18 år här, har nu beställt ett par lastbilar med sand. Vi har även ridbana på c:a 800m², ett fristående stall, lösdrifthall och lada vid bäcken förutom den U-formade gården.
Vi har inte sått gödning på 7 år nu och ena betet är naturbete till stor del med stenar och en liten skogsdunge med bok. Vi har alltså idealisk mark för vall och bete, tung lermorän som håller fukten och stenigt som :devil: som gör att marken håller värmen längre, växte långt in i december förra året, högg andraskörd 15 oktober förra året som hade 12,8 i kvot :D Markerna är kuperade och sluttar ner mot bäcken. Vi tar träckprov numera och det har visat sig att de tre gångerna vi gjort det har det varit noll EPG på alla utom en som låg precis under gränsvärdet.
Ja vi har haft 15 hästar utan att betet tagit slut eller blivit nedtrampat.:D Du är välkommen på studiebesök......benchmarking kanske ;)
Såg att du bor uppe i Göingebygden, lite andra förhållanden där till skillnad mot södra skåne...

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrerade gårdar

Hej på er! Vill bara komma med ett litet inlägg. Bor själv på en sån avstyckad gård som ni ondgör er över. Måste bara få säga att man kan lägga upp sin verksamhet på olika sätt. Men man måste ju naturligtvis anpassa sig efter förhållandena. Jag har ca 1.5 egna ha och 0,5 arrenderad, nio boxplatser, ridhus och 20x60 ridbana. På vintern står hästarna i rasthagar på ca 6x35 m som är grusade och mockas = aldrig några leriga hästben. Sen finns här gräshagar så att det räcker med bete till ca 2 hästar, har man fler får de hö så att de hamnar på lagom grovfodergiva. Jag har 6 inackorderingar och 3 egna. Inackorderingarna tar sina hästar på sommarbete helt eller delvis under sommaren och mina egna har jag hemma med undantag för om det är unghästarna eller avelsston som då går på lösdrift + unghästbete i mer kuperade marker. Alla hästarna hemma är vuxna hästar som rids och de får grovfoder ute två gånger under dagen när de står i rasthage. Tycker att detta fungerar utmärkt bara man vet vad man håller på med och inser att det är viktigt att informera noggrant om vad som gäller innan man tar in en hyresgäst. För mig passar detta jättebra då sommaren blir tid för städning, målning och nybyggen + att jag får en välbehövlig paus från att vara bunden till fodertider... :d Man måste dessutom inse att hagar måste få kosta, att man får göra lite markarbeten i dem och grusa upp endel under sommaren måste man räkna med. Vissa lägger enorma pengar på ridhus o annat men hästarna står upp till knäna i lera redan i november :crazy: Har mkt bra kontakt med bönderna runt omkring då jag bl a handlar mkt fint foder av dem. Dock är det nog omöjligt att få köpa loss mer mark då jag bor på de bästa jordbruksmarkerna i Sverige (Söderslätt).
 
Sv: Kastrerade gårdar

Jag undgör mig inte så mycket över små hästgårdar. Det som gör mig mest sur är att gårdar fortfarande styckas av med så lite areal till. Det är vid avstyckningen som chansen är som störst att få tillräckligt med mark.

Den största anledningen till att jag inte ville ha för lite mark är att det är riskfyllt att bygga en verksamhet på arrenden.

Sen kanske många här räknar vår gård som för liten också för vi har bara 5 ha. Jag skulle gärna haft mer men prislappen hade blivit för hög då tyvärr.

Se tycker jag det är direkt korkat att först stycka av och sedan lägga ut gården till försäljning. Varför inte förhandla med kommade köpare om arealen istället?
 
Sv: Kastrerade gårdar

Och jag skulle aldrig kunna tänka mig att hålla häst på det viset. Jag menar inte att dina hästar har det sämst i landet, det finns de exempel du tar upp också.

Att hästar ska kunna få sträcka ut dagligen i alla gångarter och busa i full galopp, i flock med minst 3 hästar, är för mig en stark grundbult i bra hästhållning. Det klarar inte många hästar på 6x35 meter. Ytterligare en bonus är om hästarna kan vandra mellan ställen i hagarna, vattenplats, foderplats, naturliga vindskydd, skogspartier etc. Dessutom ingår i min bild för bra hästhållning att man inte stänger in hästar i över tio timmar varje dygn i en pytteliten fängelsecell, om det inte finns medicinska behov.

Så jag tycker att det är ett bekymmer att det styckas av för små gårdar, där man helt enkelt måste bedriva en i mina ögon tveksam hästhållning för att överhuvudtaget kunna hålla häst. Då bör det inte kallas hästgård.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Så jag tycker att det är ett bekymmer att det styckas av för små gårdar, där man helt enkelt måste bedriva en i mina ögon tveksam hästhållning för att överhuvudtaget kunna hålla häst. Då bör det inte kallas hästgård.

:bow:

Immer
 
Sv: Kastrerade gårdar

Och jag skulle aldrig kunna tänka mig att hålla häst på det viset. Jag menar inte att dina hästar har det sämst i landet, det finns de exempel du tar upp också.

Att hästar ska kunna få sträcka ut dagligen i alla gångarter och busa i full galopp, i flock med minst 3 hästar, är för mig en stark grundbult i bra hästhållning. Det klarar inte många hästar på 6x35 meter. Ytterligare en bonus är om hästarna kan vandra mellan ställen i hagarna, vattenplats, foderplats, naturliga vindskydd, skogspartier etc. Dessutom ingår i min bild för bra hästhållning att man inte stänger in hästar i över tio timmar varje dygn i en pytteliten fängelsecell, om det inte finns medicinska behov.

Så jag tycker att det är ett bekymmer att det styckas av för små gårdar, där man helt enkelt måste bedriva en i mina ögon tveksam hästhållning för att överhuvudtaget kunna hålla häst. Då bör det inte kallas hästgård.

Men på 1,5 ha skulle man nog kunna hålla 9 hästar på 1,5 ha om man köper allt foder och dessutom skickar hästarna på sommarbete någon annanstans.

1,5 ha är ju faktikst 15 000 km2. Så det finns utrymme för större hagar än 210 m2 om man bara vill.

Jag tycker också att 1,5 ha är för litet men arealbrist kan inte vara enda förklaringen till att man har hagar på 210 m2.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Alla djur i fångenskap måste ha möjlighet att utöva sitt naturliga beteende, i hästens fall handlar det t ex om födosök, flockhierarkin och att ströva. Anledningen till att skrittmaskinen uppfanns är väl att man vet att hästen är byggd och programmerad för att röra sig över stora områden varje dag.

Så visst fan behövs det ordentligt med bra hagmark. Det spelar ingen roll hur mycket god och näringsrik mat och hur mycket bra motion, skydd och värme du får om du aldrig får göra det du är skapad att göra!
 
Sv: Kastrerade gårdar

Och jag

Att hästar ska kunna få sträcka ut dagligen i alla gångarter och busa i full galopp, i flock med minst 3 hästar, är för mig en stark grundbult i bra hästhållning. .

Lite ot, men alla hästar kan inte gå i flock. Tex min är sur och extremt ranghög och jagar sin hag''kompis'' vilket leder till att han skadar sig.
 
Sv: Kastrerade gårdar

jag vet en häst som aldrig fick gå med andra hästar eftersom hon bara blev mobbad av alla. Nu har de äntligen hittat en häst som hon kan gå med och de trivs jättebra ihop!
 
Sv: Kastrerade gårdar

Ja precis. En del hästar vill vara ifred. Precis som människor.

Det är ganska ovanligt även om de som vill ha sina hästar ensamma alltid tar upp det argumentet.

Det är nästan alltid hästar utan flockvana det gäller dessutom. Får hästar gå i flock från föltiden så blir de inte socialt handikappade.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Lite ot, men alla hästar kan inte gå i flock. Tex min är sur och extremt ranghög och jagar sin hag''kompis'' vilket leder till att han skadar sig.

Det stämmer nog, men det är garanterat inte ett naturligt beteende för en häst. Det beror med största sannolikhet på uppväxten, precis som med vissa människor ;)

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Kastrerade gårdar

Det är ett ofog som uppmuntras av provisionskåta mäklarmuppar som inget begriper.
Har nu äntligen köpt gård (30 hektar) och kom i kontakt med alla varianter och avarter under jakten. Många vet inte ett smack om EU-stöd eller annat praktiskt. Jag stötte på en stollemäklare som bara gafflade om läget och hur vackert allt var (fallfärdigt ställe givetvis..)
Nu är det bara renoveringen kvar...:angel:


Hej och hå nu fick visst en hel yrkeskår lite väl mycket däng tycker jag! Det är fruktansvärt trist när det dyker upp röt ägg som inte kan sin sak. Och spelar att dom kan, och låtsas ha kunskap bara för att tänka på provisionen, verkligen super trist - men eftersom jag själv arbetar som mäklare i stockholms regionen så måste jag bara säga att ni kan inte ge er på mäklarna.. det är ju inte dom som styckar av gården, det är ägarna och dom gör det gladeligen för att dom vet att dom kommer ¨tjäna grymt bra på det, och folk köper eländet, så är det bara. Så funkar tyvärr världen idag.:idea:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
  • Köpa hus
  • Libbsticka

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp