Bukefalos 28 år!

Kastrerade gårdar

Sv: Kastrerade gårdar

Det skall du inte generalisera!! Nej jag hade mer än gärna haft mer mark. Nu har vi runt 2 ha och det är för lite, även om jag har tävlingshästar

Jag håller med, det var lite magstarkt att påstå att alla egentligen tycker som jag. Det var dumt, nu när jag läser mitt inlägg igen. Däremot står jag benhårt fast vid att jag tycker att det är en undermålig hästhållning.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Fast hästarna behöver ju inte må dåligt på något sett, så undermålig är också för starkt ord i min mening
 
Sv: Kastrerade gårdar

Fast hästarna behöver ju inte må dåligt på något sett, så undermålig är också för starkt ord i min mening

Och där är vi inte överens. Hästar som inte till någon grad för utöva sina naturliga beteenden tycker jag inte är bra.

Sedan är allt en gradskillnad och en kompromiss. Och där tycker vi olika.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Håller med Söderslätt...

Har tidigare haft hästgård med lite mark. Hade 5 hästar till 10 000 kvm det gick alldeles utmärkt. Då hade jag jättebra bete året runt och hästarna kunde alltid raisa och bralla av sig. Delade upp hagen på vintern för att skapa så lite slitage som möjligt men de var aldrig så små att det inte kunde bralla av sig. När det sedan blev 8 hästar lät jag hästarna gå på ett sommarbete längre bort så att hagarna fick återhämta sig under en månad. Det var inga problem men önskade då att jag hade haft mer mark.

Har stått uppstallad i några år på en ridanläggning där hästarna går två och två i plutthagar och det fanns inte tillräckligt med hagar så att någon fick vila.

Nu har jag köpt gård med 15 000 kvm hagar och måste såga att det är tillräckligt för hästarna (7 stycken). Kan dela flera hagar under vintern för att minska slitaget och öppna upp under sommaren. De kan alltid bralla av sig!

Dock måste jag påpeka att det är skillnad på hästgård och hästgård. Även marken som flera så förnuftigt har påpekat, jag har underbar "ängsmark".

Men jag driver inget lösdriftsstall!!! Skulle jag ha gjort det, då hade kraven också varit större på hagarna. Mina hästar går ute från att solen går upp tills solen går ner. Det finns faktiskt en vässentlig skillnad här, tycker jag iallafall! Självfallet är det dock en skam med hästgårdar på 2000 kvm....

Självfallet vill man alltid ha mer mark och jag ska försöka köpa till mer men rent krasst så räcker faktiskt detta. Mina hästar är glada och busiga det tycker jag är nummer ett!
 
Sv: Kastrerade gårdar

Som vanligt håller jag med. Tror nog att vi i viss mån pratar om varandra. Dels talar vi om vad som är bäst för hästen medan andra talar om vad som (hjälpligt) fungerar om man komprimissar med egen bekvämlighet. Det har inte heller med gener att göra utan miljö, dvs de hästar som växer upp i "frihet" lösdrift och i bra flock blir hållbarare och stabilare i psyket. Klippt från Horseconnexion:


Posted: Mon Sep 13, 2004 12:48 pm
Moderna stallar begränsar hästars möjlighet till
social kontakt med andra hästar


I Danmark används hästar huvudsakligen för tävling och för nöjesridning. De flesta hästägare är mycket måna om att deras hästar ska må bra. Under de sista årtiondena har spiltorna i de flesta stallarna bytts ut mot boxar. Boxar ger djuret mer rörelsefrihet. Hästarna får också större möjligheter till sociala kontakter med andra hästar, till stor del beroende av hur boxväggarna mellan hästarna är konstruerade.

En studie av hästhållning i Danmark visar att de allra flesta hästarna är uppstallade i boxar. I de flesta fall har hästarna endast begränsad kontakt med andra hästar genom boxväggarna. Det förekommer också stallar där hästarna helt saknar kontakt med andra hästar. Nästan alla hästar i studien hade dock tillgång till paddock ganska många timmar per vecka. Ett antal hästar i studien (8,3 %) visade olika former av beteende störningar. Det är ett mindre antal jämfört med tidigare studier.

Sondergaard, E och Christensen, J W `A survey of Housing and Management conditions for Horses in Denmark´, 53rd Annual Meeting, EAAP (2002)

För ett par år sedan genomfördes en inventering av över 700 hästanläggningar i Holland. Studien visade att uppstallning av 3-åriga hästar i individuella boxar är en av de viktigaste bidragande faktorerna till att hästar utvecklar beteendestörningar av olika slag (till exempel vävning och krubbitning). 3 års ålder är alltså en kritisk ålder hos hästar när det gäller att utveckla olika typer av beteendestörningar.

Boonstoppel, M.E. and Schilder, M.B.H., (1996) Stereotypieen bij het Nederlandse paard – Stereotypic behaviour of horses in the Netherland (Utrecht, Projectgroup Ethologie en Socio-ecologie)

I en studie i Holland jämfördes beteende och stressfaktorer hos två olika grupper av unga hästar. Den ena gruppen hästar stallades upp i individuella boxar utan någon kontakt med andra hästar medan den andra gruppen stallades upp i boxar två och två. Alla hästar var ungefär 30 månader gamla (2,5 år). Resultatet visade att de hästar som var uppstallades i par tillbringade en hel del tid med diverse sociala aktiviteter. De hästar som stallades upp i individuella boxar tillbringade motsvarande tid med att gnägga, äta upp strömedlet i boxarna eller att vandra runt i boxarna.

Effect van huisvesting op het welzijn van paarden, (Effect of housing on the welfare of horses), International Report, Applied Research and Animal Husbandry, Animal Sciences Group, Wageningen UR. Visser, E.K. (2003)

Ett liknande experiment i England visar att en grupp hästar kraftigt minskade beteendestörningen ”vävning” när de tilläts fysisk kontakt med andra hästar i stallet eller när de kunde se andra hästar. Naturligtvis måste man vara försiktig när man placerar hästar bredvid varandra och låta dem lära känna varandra. Det är viktigt att hästarnas personlighet passar ihop. Om exempelvis två dominanta hästar står bredvid varandra kan det orsaka stress.

Cooper J.J.,McDonald L. and Mills D.S., 2000. The effect of increasing visual horizons on stereotypic weaning: implications for the social horse. Appl.Anim.Behav.Sci 69 (1):67-83

Både vid nybyggnad av stallar och vid renovering av gamla stallar är det viktigt att ta hänsyn till hästens behov av social kontakt. Uppstallning i grupp är att rekommendera för unghästar. Kontakten mellan hästar i individuella boxar kan ökas genom att konstruera boxväggarna så att hästarna kan ha viss fysisk kontakt eller att de åtminstone kan se varandra (till exempel genom att använda halvöppna boxdörrar eller halvöppna boxväggar i fram- eller bakkant).

---------------------------------
Fortsättning följer...
Rolle
Islandshästar på lösdrift
 
Sv: Kastrerade gårdar

fortsättning från Horseconnexion.org:


Posted: Mon Sep 12, 2005 5:16 pm
Naturlig uppfödning av hopphästar i Sörmland
Intervju med Prof. Ingvar Fredricson

Studier visar att ungefär 50% av hopphästars kapacitet beror på arvbarhet. De andra 50 % bestäms av olika miljöfaktorer som till exempel uppfödning, träning och tävlings erfarenhet. Hästuppfödare har under lång tid hävdat att fysisk aktivitet hos föl och unga hästar gör dem tåligare som fullvuxna. Åtskilliga studier bevisar detta. Det är också bevisat att unga hästar som har möjlighet att röra sig i frihet på stora, kuperade marker utvecklar starka ben, leder och senor. De utvecklar också sin motorik och hållbarhet (se ”Forskningsarkiv”, Träning - artikel T.2. "Inlärningsförmågan hos den unga hästen") på ett positivt sätt.

År 2000 startade det EU finanserat projektet ”Naturlig hästuppfödning” i Sörmland. Hopphästklubben fick EU-medel för att utveckla normer för kvalitetscertifiering av hästgårdar för s.k. ”naturlig hästuppfödning”. Horse Connexion hälsade på Professor Ingvar Fredricson, som är initiativtagare både till Hopphästklubben och till projektet ”Naturlig hästuppfödning” i hans bostad i hjärtat av Sörmland.


Vad är syftet med projektet?

Syftet är att producera hopphästar av högsta kvalitet genom att låta föl och unghästar gå ute året om och röra sig fritt på stora marker med kuperad terräng. Det övergripande målet är att erbjuda utländska uppfödare att placera lovande föl och unghästar på speciella certiferade hästgårdar på de utmärkta områden som finns till förfogande i Sörmland så att de får chans att utvecklas upp på ett naturligt sätt. Eftersom mark är mycket dyrt i de flesta av våra konkurrentländer kan nuvarande utveckling inom svenskt lantbruk visa sig bli en viktig konkurrensfördel.


Hur genomförs projektet?

Hittills har ett 40-tal unga hästar fötts upp utomhus året runt på de stora inhägnade områdena runt den sörmländska gården `Hjelmskyl´som ligger ca 10 mil från Stockholm. Terrängen består av varierad natur som är försedd med små, naturliga hinder. Den kuperade och något steniga terrängen med varierad vegetation är en unik resurs för naturlig uppfödning. Unghästarna blir starka och uthålliga och utvecklar sin motorik och koordinationsförmåga på ett naturligt sätt. De stimuleras att röra sig mellan de platser där de utfodras och vattnas. Fölstona är fölens naturliga tränare och fölen följer sina mödrar och mödrarna följer flocken. Naturligtvis har hästarna ett täckt område med torrt strå som de kan ligga på när de så önskar. Projektet gör det möjligt att studera fördelarna och nackdelarna med att låta föl och unghästar röra sig fritt hela dagarna i en kuperad natur med naturliga hinder.


Vilka resultat har ni funnit så här långt?


Resultaten av projektet har varit väldigt positiva så här långt. Hästarna har utvecklats mycket bra och skadefrekvensen är låg. En viktig aspekt är att hästarna inte behöver göra sig av med en massa överskottsenergi på kort tid vilket ofta är fallet när när de tillbringar en stor del av dygnet inomhus. De rör sig istället lugnt och avspänt. Det är för tidigt att säga något om hästarnas prestationer på tävlingsbanan eftersom de hästar som deltagit i projektet fortfarande är alltför unga.

Vi har också satt upp specifiella normer för certifiering av hästgårdar som används för uppfödning av hopphästar. Gårdarna kommer att bli en del av en ”Franchise kedja”. Systemet kommer att göra det möjligt för hästägare att med datorns hjälp följa vad som händer med deras unghästar. Vi hoppas på att börja använda systemet under hösten 2005. I framtiden hoppas vi att hästuppfödare från bl a Tyskland, Holland och Belgien är intresserade av att skicka sina hästar för uppfödning till Sverige.

Sommaren 2005 belönades projektet `Naturlig hästuppfödning´ med en silver medalj i konkurrens med 1500 andra svenska EU stödda projekt. Horse Connexion gratulerar Ingvar Fredricson och hans kollegor och önskar dem lycka till med detta intressanta projekt. För mer information se www.hhklubben.se

Saxat av
Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Kastrerade gårdar

Hehe, vi har nog värsta exemplet. Vårt hus låg under rubriken gård på hemnet. Hus med fina uthus och 1700 m2 mark...:crazy:. Vi har bott här i 3 år, och försökt att finna arrende i närheten, men markägarna vill inte riktigt...mjnae är det bästa svaret. Nu ska vi flytta (i o f s p g a separation), men denna gång ska huset säljas som villa! Tror också på fler spekulanter, inget fel på huset, men gård, näe...
 
Sv: Kastrerade gårdar

7 hästar på 1,5 ha och det flyter på bra?
Blir lite nyfiken nu... är det shetlandsponnies du har?

För övrigt instämmer jag helt med Sjoberga och Rolle.

Jag har heller inte mycket mark. 3 ha och 2 hästar, med plats för 4 hästar. Max är alltså fyra hästar här. Men på dina beräkningar så skulle jag alltså få plats med 14 hästar? Det har jag väldigt svårt att föreställa mig.

En annan i tråden hade hagar om 35 kvm.
Handen på hjärtat... är det verkligen ett bra hästliv?

Lite off topic från tråden, men vi stötte på flertalet kastrerade gårdar när vi letade. Inga marker alls, och arrende på muntlig basis... Stort problem vill jag påstå.

//Jezz
 
Sv: Kastrerade gårdar

vi har nyss köpt en av dessa avstyckade gårdar. vår tomt var på ca 6000 m2 men vi fick arrendera drygt 1,5 hektar närmast stället. denna mark har tillhört "gården" och vi kommer antagligen att få köpa den en dag för det är mark som inte e till nytta för någon annan än oss och för att om vi en dag säljer så har vi ökat värdet på stället avsevärt. här går att hålla 2-4 hästar.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Nu orkade jag inte läsa hela inlägget men vad jag vet så har de allra flesta STORA uppfödare sina unghästar på just lösdrift. Det är ju knappast någon ovanligt eller nytt
 
Sv: Kastrerade gårdar

Det är kanske såna inlägg du skulle läsa ;) Det är resultat som kommit fram på mer vetenskapligt sätt, vilket är mer än man kan säga om de flesta inläggen (99,7% ??) på Buke :cool:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: Kastrerade gårdar

det är ju helt sjukt att de gör såhär,

men hur många hektar ska de va för att kallas hästgård tycker ni då?
 
Sv: Kastrerade gårdar

Då är vi en av de där "kastrerarna". Köpte grannens gård för ett tag sedan och vi har nu planer på att stycka av ca 1 - 1,5 ha till den och sälja vidare. Lämpligt för 2-3 hästar (står själv inhyrd i ett stall där vi är 10 hästar på den arealen).
Finns ytterligara ca 0,5 ha redan runt byggnaderna så totalt blir det ju en gård på 1,5-2 ha.
 
Sv: Kastrerade gårdar

Hej på er igen, Söderslätt här. Diskussionen om att alla hästar måste gå i flock och ha si och så många hektar att röra sig på och vistas i är ju en fråga om rena åsikter. I mitt tycke är det bättre för varje häst att ha ca 200 kvadrat som är torra och där man definitivt kan galoppera (hur kan era pållar annars röra sig i ett ridhus?) än en sumpig (stor) gräsyta där de står med lera upp till knäna. Att det bara är en häst i varje hage hoppas jag framgick. Detta är också en fråga om tycke och smak och vilken typ av hästar det är fråga om. Det är upp till var och en att avgöra så länge man inte bryter mot lagar och regler. Är man intresserad av tävling och träning är det väldigt vanligt att man föredrar denna typ av uppstallning/utevistelse då hästen får rejält med motion och stimulans genom ridningen. Är man intresserad av lugna promenader ut "i skogen" några dagar i veckan är det ju inte optimalt. Naturligtvis inte heller för unghästar eller avelsston. Som sagt, man får anpassa sin verksamhet efter förhållandena. När det gäller vad som är naturligt och inte så är det ju så att redan genom att hålla hästarna som riddjur och flytta in dem i ett stall så har vi gjort enorma förändringar i deras "naturliga liv". Det är också så att de hästar som vi föder upp nu är låååångt ifrån ursprungshästen. En häst som blir regelbundet skodd, omvårdad, utfodrad med bra foder fördelat på flera tillfällen under dagen, motionerad och får stimulans genom kontakt med andra hästar lever enligt mig ett mycket bra liv. Mycket bättre än vad mängder av människor och djur får uppleva runt om i världen. Vore trevligt därför om inte alla lösdriftsentusiaster/skogsmullar rakt av dömde ut varje annat sätt att ha häst som rent plågeri eller värdelös hästhållning. Ni är förresten välkomna om ni vill se hur hästarna har det i praktiken för de ser både glada och välmående ut! :)

Nej, en häst är en häst är en häst. Vi har varken avlat bort rörelsebehov, flockinstinkt eller födosöksbehovet.
Jag skulle hellre låta mina hästar somna in än att hålla dem på det vis du beskriver. Alternativet till social isolering och grushagar behöver inte vara en lervälling- Man kan ha stora, kuperade omväxlade hagar som dräneras där det är hårt tryck. Har man inte plats att låta hästarna vara hästar kanske man inte ska ha häst?

Ang topic så är det galet svårt att hitta en gård med "lagom mycket" mark här också. Jag behöver ca 15-20 hektar för att kunna driva den typ av hästhållning jag vill ha, och det FINNS INTE. Antingen är det 1½ eller >80 ha...
Tills gården är hittad duger de 7 ha jag har...

/Migo
som jobbar dagligen med socialt missanpassade hästar...
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrerade gårdar

Ja, det finns människor som vill ha sina hästar ensamma i små grusade hagar. Det finns människor som vill ha hästar i spiltor stora delar av dygnet. Det finns människor som vill rida sina hästar på de mest märkliga vis. Men jag ser inte det som bra hästhållning för det.

Jag tror inte det finns en stor inbyggd genetisk fördel för islandshästar med stenig terräng. Det handlar mest om uppväxt, vana och fostran. Får man som unghäst/ridhäst stå i en grusad paddock hela uppväxten, inte konstigt att man är ovan och rädd för stenig terräng??!

Jag ska inte sabba tråden med mina åsikter i detta sidospår, och anser att det inte är bra med små gårdar som tvingar fram en sämre hästhållning, i mitt tycke. Och jag har respekt för att det finns de som vill ha det så - men tycker ändå inte att det är en okej "permanent" hästhållning.
:bow::bow:
 
Sv: Kastrerade gårdar

*KL*

Jag anser att det borde vara en lag mot att stycka av gårdar "snålt". Det borde finnas en MINIMIAREAL som är relaterat till hur stora stallbyggnaderna är i m2.

Tex är det stallareal där man kan bygga 5 hästboxar godkända till stor häst ska där inte få styckas snålare än vad 5 stora hästar anses behöva i betesmark. ( Dvs enligt min åsikt minst 1 ha/ stor häst).

När det gäller andra djurslagstallar borde det finnas ett index relaterat till dels betesbehov och dels till behövlig spridningsareal för den producerade gödslen. ( Dvs inte ens en svingård skulle då kunna avstyckas obrukbart snålt).

Vill en lantbrukare öka sin areal får denne då köpa in andra gårdar med mark och HYRA ut de gårdshus lantbrukaren ej använder själv. För det skulle inte vara tillåtet att snålstycka och sälja husen.

( Dessutom borde snålstyckade gårdar ha förköpsrätt till den mark som hört till gården innan avstyckningen, om den gård ska säljas som idag har marken under sig. Inte så att den snålstyckade gården ska köpa till ett underpris, MEN man ska kunna köpa marken om man vill till ett marknadsmässigt pris upp till den areal som ens egen gård hade förr).

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Kastrerade gårdar

På sätt och vis finns det lagstiftning när det gäller hur liten areal gården får ha. Det blir dock litet av en krystad tolkning av reglerna för gödselhantering. Dessa verkar dock skärpas till vartefter så ännu finns det hopp!

22 kilo fosfor per hektar och inte mer kväve än växtligheten kan ta upp innebär i praktiken att man, om jag kommer ihåg rätt, kan ha högst tre hästar per hektar utan att bli ålagd att ha kontrakt för omhändertagande av gödseln. Att ha ett tiotal hästar på en större villatomt (1-2 ha) känns väldigt konstigt och är nog ett bra sätt att bli osams med grannarna!
 
Sv: Kastrerade gårdar

Iofs kan arealen vara hur liten som helst bara du har ett gödselkontrakt. Du kan ha 20 hästar på ett tunnland som är grusat och ett gödselkontrakt som inte kollas närmare. Det räcker att du visar ett stycke papper som någon lantbrukare skrivit på så fungerar det :eek:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift och kan ha 33 hästar utan gödselkontrakt ;)
 
Sv: Kastrerade gårdar

Håller helt med, är på samma sätt här (Örebro län). Har en gård på 4 ha, och det räcker ju bra till mina 2 hästar, men många fler skulle det inte gå in...

Finns en gård i närhetens som hade 9 ha, uthus på 220 kvadrat som skulle (som allat annat) "enkelt kunna inredas till stall", och ja, en person köppte gården, för enbart markens skull (har grannmarken?) och nu återstår då bostadshus, 220 kvadrat loge och "fantastiska" 7000 kvadrat. Vad ska man anlägga där? Ridbana?
 
Sv: Kastrerade gårdar

...ja, en person köppte gården, för enbart markens skull (har grannmarken?) och nu återstår då bostadshus, 220 kvadrat loge och "fantastiska" 7000 kvadrat. Vad ska man anlägga där? Ridbana?

Många som köper den sortens gårdar tror nog också att man kan arrendera sommarbeten av grannar! Bonden som köper den och styckar av gör säkert en bra affär: Behåller marken som ger intäkter och säljer byggnaderna som bara kostar pengar i underhåll.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp