Katten låter som ett trasigt bergslejon

Man vet ju inte exakt vilken faktor som bestämmer vad som gör en katt till en bra jägare eller inte. Vissa anser att det är genetiskt, andra att det är hur mammakatt uppfostrar sina ungar. I ye olden times trodde man tom att katter med stora öron var extra bra jägare. Av förklarliga skäl kan man inte 'bruksavla' bra jägare så vi kanske aldrig kommer att veta.

Generellt skulle jag nog säga att de lite sävligare raserna inte är lika effektiva. Raggisar tex gissar jag inte är världens bästa. Men snabba och livliga orientaler är antagligen bättre både kroppsmässigt och temperament. Bengaler med vildkatt (serval) så nära bakåt brukar vara riktigt bra jägare. Katter är en av de få arter som jagar för nöjes skull och nog finns instinkten kvar. Nikita som tycker allt rått kött är :yuck: jagar näbbmöss när vi är på min pappas land. Senaste gången var det en levande unge som hon släpade in. Jag är mycket blödigare numera så skrek på min bror och beordrade honom att ta bort den. :meh:

Jag har observerat (anekdotiskt efter det inte handlar om någon ordentlig studie), att Lantraskatter ("äkta bondkatt") avstår från jakt på näbbmöss (de är tydligen oätliga), vilket jag antar de fått lära sig av mammakatt, sällan "släpar in byten i huset" men gärna äter nära huset, och äter upp bytena helt och hållet, även stora råttor eller huggorm (om någon småfågel ryker så finns det iofs en del stora fjädrar kvar på slaktplatsen).

De blandraskatter (som kommit från stan) som bott hos oss, har sällan lyckats utveckla en liknande jaktförmåga, de envisas med att jaga näbbmöss som ligger döda här och var (undrar om de är beska eller vad det kan vara), de försöker ta in byten i huset (halvdöda fåglar är värst), och är allmänt klantiga i utomhusmiljön, även efter många års uteliv.
 
Jag har observerat (anekdotiskt efter det inte handlar om någon ordentlig studie), att Lantraskatter ("äkta bondkatt") avstår från jakt på näbbmöss (de är tydligen oätliga), vilket jag antar de fått lära sig av mammakatt, sällan "släpar in byten i huset" men gärna äter nära huset, och äter upp bytena helt och hållet, även stora råttor eller huggorm (om någon småfågel ryker så finns det iofs en del stora fjädrar kvar på slaktplatsen).

De blandraskatter (som kommit från stan) som bott hos oss, har sällan lyckats utveckla en liknande jaktförmåga, de envisas med att jaga näbbmöss som ligger döda här och var (undrar om de är beska eller vad det kan vara), de försöker ta in byten i huset (halvdöda fåglar är värst), och är allmänt klantiga i utomhusmiljön, även efter många års uteliv.
Fast det där stämmer ju inte, näbbmöss dödas även av bonnkatter och inte spelar det någon roll om det är bonnkatter eller raskatter om de äter upp bytena eller var de äter upp dem. Näbbmöss är giftiga och smakar illa, därför lämnas de döda.

Den svarte orientalen på bild dödar och äter både gnagare, fåglar och insekter och det gör mina andra siameser med, precis som mina bonnkatter gjort. Jag vet inte om de äter kräldjur eftersom de ödlor jag hittat har levt och jag har hunnit rädda dem innan de dödats, men min bonnkatt dödade ormslå men åt dem inte.

Jag har hittat dödade råttor och möss inomhus, resterna av dödade gnagare inomhus och för närvarande så har jag enbart raskatter. Hur skicklig jägare en katt är, är precis som allt annat högst individuellt. Fördelen med de här är att de kommer på inkallning och de får endast vara ute sommartid, dagtid och när jag är hemma. När jag hittar mycket fågelungar i trädgården får de dock vara inne nån vecka tills småttingarna är bättre på att flyga.

Råttan jag slängde ut antar jag var till mig då den siamesen var mycket noga med att jag skulle se hur duktig han var innan han släppte den lös i sovrummet. Han var väldigt högljudd när han kom med den och släppte den inte förrän jag såg att han hade fångat den. :cautious: Bra jobbat av en tandlösing att lyckas fånga den hos hönsen och sen bära den > 50 m till mig. :wtf:
 
Bra tips! Man behöver inget tak till den? Tänker att de vill stänga in sig och kissa?

Eller hur tänkte jag nu!?! Den satt ju och pinkade i diskhon i köket i förmiddags :cautious: :banghead: :rofl:

Mvh Miks
Nej något tak behövs inte. Mina har föredragit öppen och framförallt stor låda. Med öppen låda har ingen av dem kissat på fel ställe. Om hon drar ut mycket sand så lägg en vanlig dörrmatta utanför (finns billigt på öb med) så att sanden stoppas.

Lite undanskymd vill de gärna ha den, i ett hörn eller så eller iallafall så att den inte står mitt på golvet där alla springer så att katten inte skräms iväg från lådan utan att de får vara ifred men huv behövs inte. Har du en katt som rafsar mycket efter toabesök så skydda väggen. En plastskiva (så hög att hon inte får in klorna mellan skiva och vägg!) av något slag är perfekt, har du inte det så ställ den någon dm ifrån väggen annars är risken att ivrig katt klöser på väggen i sin iver att rafsa över. Tänk också på att sanden sätter stopp i avloppet. Har du den på toaletten så se till att ingen sand kan skvättas runt så den hamnar i avloppet.
 
Nää hua! Än så länge har ingen Romeo infunnit sig. Lite förvånande faktiskt eftersom vi har massor av katter som brukar stryka runt på tomten.

Jag har nog aldrig sagt att det är en avelskatt. Bara att den tydligen är en finare variant som haft kattungar tidigare och att den råkar ha en ägare som vill ha fler kattungar. Nu har jag hört vad ni andra sagt och inser att den nog egentligen inte borde få kattungar igen. Inte upp till mig att bestämma dock eftersom det inte är min katt. Jag kommer dock försöka framföra det till ägaren. :)

Mvh Miks

Jag utgick i från att det var en renrasig efter som man ville ta fler kattungar.
 
Andra p-pillret är i katten :banana:

Fast just nu skulle jag vilja tjoffa ner hela kartan i halsen på henne :arghh: Herre :devil:-ar vad hon låååååter :arghh:

Hon har än så länge inte kissat något mer någonstans sedan igår i alla fall. Inte vad vi vet iaf :cautious: Det borde väl vara ett steg framåt...

Två dar kvar! Två dar kvar! Två dar kvar! :up:

Mvh Miks
 
Nej något tak behövs inte. Mina har föredragit öppen och framförallt stor låda. Med öppen låda har ingen av dem kissat på fel ställe. Om hon drar ut mycket sand så lägg en vanlig dörrmatta utanför (finns billigt på öb med) så att sanden stoppas.

Lite undanskymd vill de gärna ha den, i ett hörn eller så eller iallafall så att den inte står mitt på golvet där alla springer så att katten inte skräms iväg från lådan utan att de får vara ifred men huv behövs inte. Har du en katt som rafsar mycket efter toabesök så skydda väggen. En plastskiva (så hög att hon inte får in klorna mellan skiva och vägg!) av något slag är perfekt, har du inte det så ställ den någon dm ifrån väggen annars är risken att ivrig katt klöser på väggen i sin iver att rafsa över. Tänk också på att sanden sätter stopp i avloppet. Har du den på toaletten så se till att ingen sand kan skvättas runt så den hamnar i avloppet.
Toppentips! En gammal fluffig badrumsmatta ligger nu utanför öppningen :up:

Det där med avloppet hade jag inte ens tänkt på! Så självklart när någon säger det! Lådan står i tvättstugan. Just där den står har vi inget avlopp så vi dammsuger oss svettiga :D

Mvh Miks
 
Bildgooglade hårboll :yuck: Du har nog rätt, kan ha varit en sån! Vi har från och med idag börjat ha sovrumsdörrarna stängda. Vi är dock oroliga för sofforna. Vill inte ha kattpiss där :eek: På natten får den sova i badrummet för annat går den runt och vrålar överallt.

Nää det är inte vår katt. Den är tydligen av en lite finare modell och den fick kattungar förra året som såldes för dyra tusenlappar så kastrering är inte aktuellt. Plan är tydligen att den ska få kattungar igen senare. Absolut inte när den bor hemma hos oss dock :nailbiting:

Men stå ut? :cautious: Finns det inget man kan göra under tiden :arghh:

Mvh Miks
Leker ni med katten? Engagerar ni er i den? I mina öron låter inte ert hem (med din inställning) som ett hem jag skulle vilja lämna min katt till...
 
Leker ni med katten? Engagerar ni er i den? I mina öron låter inte ert hem (med din inställning) som ett hem jag skulle vilja lämna min katt till...
Nä fy sjutton jag vill inte ha din katt också :nailbiting: ;)

Jag är ju ofrivillig katthuserare tillfälligt. Hade jag kunnat välja hade jag inte haft katt. Men under rådande omständigheter har vi nu en katt. Jag har skrivit tidigare att katten är väldigt kelig och gosig. Såklart gosar vi allihopa med den dagligen. Flera gånger om dagen. Jag har även skrivit att jag köpt leksaker till den. Vi leker med den varje dag. Innan den blev trasigt bergslejon valde den 8-åringens säng att sova i. Det var ok. Då, inte nu.

Problemet är att den lååååter och nu kissat inne. Jag är inte säker på att någon tyckt att det var trevligt oavsett om man tycker om katter eller inte :)

Mvh Miks
 
Nä fy sjutton jag vill inte ha din katt också :nailbiting: ;)

Jag är ju ofrivillig katthuserare tillfälligt. Hade jag kunnat välja hade jag inte haft katt. Men under rådande omständigheter har vi nu en katt. Jag har skrivit tidigare att katten är väldigt kelig och gosig. Såklart gosar vi allihopa med den dagligen. Flera gånger om dagen. Jag har även skrivit att jag köpt leksaker till den. Vi leker med den varje dag. Innan den blev trasigt bergslejon valde den 8-åringens säng att sova i. Det var ok. Då, inte nu.

Problemet är att den lååååter och nu kissat inne. Jag är inte säker på att någon tyckt att det var trevligt oavsett om man tycker om katter eller inte :)

Mvh Miks
En katt som kissar på fel ställen gör det för att någonting är "fel". Håller med om att knappast någon tycker att sådant beteende är trevligt.

Oberoende så tycker jag att din inställning är lite...tråkig. Hoppas katten får komma hem snart.
 
En katt som kissar på fel ställen gör det för att någonting är "fel". Håller med om att knappast någon tycker att sådant beteende är trevligt.

Oberoende så tycker jag att din inställning är lite...tråkig. Hoppas katten får komma hem snart.
Jag tycker det låter som om de övriga kattvana personerna i tråden varit överens om att den kissar på fel ställen för att den löper? Inte för att vi inte engagerar oss i den eller att den är stressad.

Inställning? Du får gärna förklara. Hittills har jag varit oerhört engagerad i att katten ska må bra. Sen älskar jag den inte. Men det är ju inte så konstigt.

Tro mig, jag önskar också att katten får komma hem snart. Av många olika anledningar. Som det ser ut nu blir den kvar kanske ett par veckor eller ett par månader till. Ingen vet.

Mvh Miks
 
Jag tycker det låter som om de övriga kattvana personerna i tråden varit överens om att den kissar på fel ställen för att den löper? Inte för att vi inte engagerar oss i den eller att den är stressad.

Inställning? Du får gärna förklara. Hittills har jag varit oerhört engagerad i att katten ska må bra. Sen älskar jag den inte. Men det är ju inte så konstigt.

Tro mig, jag önskar också att katten får komma hem snart. Av många olika anledningar. Som det ser ut nu blir den kvar kanske ett par veckor eller ett par månader till. Ingen vet.

Mvh Miks
Det är mång delar till att de pinkar på olika håll. Nytt ställe, lukt(skor, smutstvätt mm), sånt som går att gräva i tex legolådan. Löp är med sådant som ökar viljan att markera, de kan pissa förvånadsvärt högt upp på väggarna i värsta fall.

Men oftast lugnar det ner sig.
 
En katt som kissar på fel ställen gör det för att någonting är "fel". Håller med om att knappast någon tycker att sådant beteende är trevligt.

Oberoende så tycker jag att din inställning är lite...tråkig. Hoppas katten får komma hem snart.
Syrran hade en katt som var hopplös på att alltid kissa om det låg något på golvet i badrummet, det spelade ingen roll om det var en matta, en handduk eller en tröja. Den katten var en högt älskad familjemedlem och fick mycket uppmärksamhet, kärlek, lek och bra mat. Den kissade iaf.
 
Det är mång delar till att de pinkar på olika håll. Nytt ställe, lukt(skor, smutstvätt mm), sånt som går att gräva i tex legolådan. Löp är med sådant som ökar viljan att markera, de kan pissa förvånadsvärt högt upp på väggarna i värsta fall.

Men oftast lugnar det ner sig.
Tack :) Legolådan står under en säng så den kan hon inte komma åt. Det är så tajt att hon inte kan krypa in i den. Sen är dem nog inte superintressant ändå för allt är färgsorterat i mindre lådor i den stora.

Vi har minimerat ställen med tillgängliga texstilier. Skorna står instängda i en garderob. All smutstvätt i korgar. Det enda mjuka och mysiga som är kvar är sofforna. Igår såg jag henne krafsa på fårskinnet i en fåtölj och då tog jag bort henne därifrån innan hon hann göra något.

Jag håller verkligen tummarna för att hon blir som innan när p-pillerna verkat :up:

Mvh Miks
 
@Miks vad sade vet? Tre dagar för att komma ur löp brukar väl vara det normala? Förstår att det är enerverande. Själv kan jag inte förstå hur 'vanliga' kattägare som inte föder upp kan ha fertila katter. Men tro det eller inte en del vill ha det.

Eftersom p-piller enbart tar bort löpbeteendet och inte fertiliteten så är det ännu mer olämpligt att ha en fertil katt som utekatt, men nu antar jag att 'din' ;) katt är enbart innekatt. Härda ut, se till att katten får sitt piller en gång i veckan och att den inte spottar ut den igen. Såg du att den inte gjorde det när du gav den igår och idag? Katter är experter på att gömma tabletten i munnen och sedan spotta ut den. Alla här har sina egna metoder. Själv tar jag ett stadigt tag i nackskinnet, stoppar in tabletten så långt som möjligt och stryker henne nedåt halsen tills jag är säker på att hon har svalt den. Det finns en https://www.apoteket.se/produkt/tablettingivare-buster-1-st-211876/ men vet inte hur effektiv den är.

Lycka till! Du och familjen får snart tillbaka er gosiga lurviga vän snart. Men klipp klorna för både er och kattens skull.
 
Har du möjlighet så begränsa området som katten kan vara på. Egentligen är det en rekommendation när man får hem katten som unge men det gäller vid flytt av vuxna med. Även om de verkar finna sig väl tillrätta så kan lätt förvirring uppstå och börjar hon nu löpa samtidigt så kan det bli lite kaos och de kan börja kissa lite varstans. Så både för eran och för kattens skull så kan det vara vettigt att gränsa av om det går.
 
@Miks vad sade vet? Tre dagar för att komma ur löp brukar väl vara det normala? Förstår att det är enerverande. Själv kan jag inte förstå hur 'vanliga' kattägare som inte föder upp kan ha fertila katter. Men tro det eller inte en del vill ha det.

Eftersom p-piller enbart tar bort löpbeteendet och inte fertiliteten så är det ännu mer olämpligt att ha en fertil katt som utekatt, men nu antar jag att 'din' ;) katt är enbart innekatt. Härda ut, se till att katten får sitt piller en gång i veckan och att den inte spottar ut den igen. Såg du att den inte gjorde det när du gav den igår och idag? Katter är experter på att gömma tabletten i munnen och sedan spotta ut den. Alla här har sina egna metoder. Själv tar jag ett stadigt tag i nackskinnet, stoppar in tabletten så långt som möjligt och stryker henne nedåt halsen tills jag är säker på att hon har svalt den. Det finns en https://www.apoteket.se/produkt/tablettingivare-buster-1-st-211876/ men vet inte hur effektiv den är.

Lycka till! Du och familjen får snart tillbaka er gosiga lurviga vän snart. Men klipp klorna för både er och kattens skull.
Jag har en liknade tablettingivare. Den är guld! Att stoppa ner i halsen har här på vissa bara resulterat i arg katt som spottar och fräser och som efter några gånger inte har varit samarbetsvillig alls. Väldigt bra vid antibiotika behandling då det smakar så illa.
 
@Miks vad sade vet? Tre dagar för att komma ur löp brukar väl vara det normala? Förstår att det är enerverande. Själv kan jag inte förstå hur 'vanliga' kattägare som inte föder upp kan ha fertila katter. Men tro det eller inte en del vill ha det.

Eftersom p-piller enbart tar bort löpbeteendet och inte fertiliteten så är det ännu mer olämpligt att ha en fertil katt som utekatt, men nu antar jag att 'din' ;) katt är enbart innekatt. Härda ut, se till att katten får sitt piller en gång i veckan och att den inte spottar ut den igen. Såg du att den inte gjorde det när du gav den igår och idag? Katter är experter på att gömma tabletten i munnen och sedan spotta ut den. Alla här har sina egna metoder. Själv tar jag ett stadigt tag i nackskinnet, stoppar in tabletten så långt som möjligt och stryker henne nedåt halsen tills jag är säker på att hon har svalt den. Det finns en https://www.apoteket.se/produkt/tablettingivare-buster-1-st-211876/ men vet inte hur effektiv den är.

Lycka till! Du och familjen får snart tillbaka er gosiga lurviga vän snart. Men klipp klorna för både er och kattens skull.
Ja hon skulle få en tablett om dagen i 3 dagar. Då skulle hon sluta löpa. Hade hon inte kommit ur löpet kunde jag fortsätta max 2 dagar till. Sen en gång i veckan. Den är väldigt snäll katten så jag öppnade bara munnen på den och petade ner tabletten i halsen och klappade så den svalde. Allt på rekommendation av veterinären. Hon har inte spottar ut dem så det har gått bra tycker jag :)

Just det! Klorna :nailbiting: De hade jag förträngt :meh: :o :D

Mvh Miks
 
Har du möjlighet så begränsa området som katten kan vara på. Egentligen är det en rekommendation när man får hem katten som unge men det gäller vid flytt av vuxna med. Även om de verkar finna sig väl tillrätta så kan lätt förvirring uppstå och börjar hon nu löpa samtidigt så kan det bli lite kaos och de kan börja kissa lite varstans. Så både för eran och för kattens skull så kan det vara vettigt att gränsa av om det går.
Det hade säkert varit bra när den kom. Nu har det ju snart gått 3 veckor sen den kom. Vi har ju nu stängt alla sovrumsdörrar så lite avgränsat är det. Sen får den bo i badrummet/tvättstugan på natten tills den slutar låta. Huset är liksom inte gjort för att avdela så mycket mer än så :) :o Vi har inga fler dörrar att stänga nu :D

Mvh Miks
 
Update: Det trasiga bergslejonet börjar bli en katt igen. Hon har varit BETYDLIGT lugnare idag. Hon vänder fortfarande upp rumpan och trampar med bakbenen men vrålar inte lika mycket. Hon har till och med fått förtroendet att sova i sonens säng inatt :up: Dvs inte inlåst i badrummet under natten. Hoppas det går bra :)

Kan inte tacka dej nog för rådet om p-piller @MJLee :bow: Och er andra för goda råd, pepp, och skrämselpropaganda :D

Då var det bara klorna och de 1 miljard katthåren kvar att lösa :banghead: :rofl:

Mvh Miks
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 704
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 998
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Jag har 3 katter så jag vet inte vem städidioten är. Men någon av dom har den fula ovanan att kissa på mina kläder om jag låter dom...
Svar
10
· Visningar
1 416
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp