Katten låter som ett trasigt bergslejon

Det finns faktiskt en 'raskatt' version av den svenska lantrasen, Europé. Tyvärr vill ju människor att deras 'raskattsblandningar' ska se exotiska ut så det är en relativt liten ras i Sverige. @LenaH har ju tidigare fött upp just Europér och kan dem bättre än jag. Men enligt SVERAK:



http://www.sverak.se/kattraser/europe/

Lite löjligt är ju att i princip alla raskatter härstammar från det landets 'huskatter' vilket synes på namnet, Brittisk korthår, Russian Blue Maine Coon, Egyptisk Mau, Turkisk Angora osv. Det finns få 'designade' raser, Bengal, sphynxen, La Perm och några till som kommit till genom en genetisk mutation som man sedan avlat vidare på. Av dem skulle jag säga att det absolut mest avskyvärda är Munchkin. Jag mår bokstavligt illa när jag ser en bild på dem. Savannah/Bengal tvivlar jag kommer att upprepas även om man aldrig ska säga aldrig. Lägre än F5 är ju förbjuden i Sverige och kommer nog att så förbli.

Men ja, jag håller med att vissa raser absolut inte är lämpliga som utekatter, inte bara pga att de saknar självbevarelsedrift och tror att alla människor är bästa vänner, är fruktansvärt nyfikna och blir lätt inlåsta, åker på tur med någon, utan också för att pälsen gör dem direkt olämpliga större delen av året.

Inne/utekatter är ju ett ämne som är uppe på tapeten relativt ofta här på buke, och min ståndpunkt är den samma, raskatter (ja för mig alla katter) ska vara innekatter. Men! Det beror i stor utsträckning hur man bor. Stadsmiljö är naturligtvis helt otänkbart och de flesta villaområden också med tanke på den trafik som ändå finns, men också av omtanke för grannar. Sandlådor är naturliga kattlådor, att installera sig på altaner osv är lika naturligt. TS nämnde ju i ett tidigt inlägg just att det finns en katt som kommer och kissar hos dom. Sedan är det inte roligt att få repor i lacken på bilen eftersom den är varm och skön när det är kallt ute. Flera katter på ett relativt litet revir kan också skapa konflikter som slutar med vetbesök och ett antal tusenlappar eftersom få/inga katter är försäkrade.

Grannarna vänder ju ofta sin ilska mot katten istället för ägaren vilket är förståeligt men alltid lika irriterande.
Ja, jag känner till Europé.

Tyvärr så förhåller Europén till Lantraskatten, ungefär som BC utan vallprov/arbetande föräldrar, förhåller sig till riktiga BC (med godkända vallprov och arbetande föräldrar).

Man kan inte avla bara på utseendet (fenotypen) och skippa arbetsförmågan, alltså förmågan att tillbringa stora delar av dagen ute utan att göra bort sig, förmågan och lusten att jaga och faktiskt döda och (helst) äta upp möss och råttor, och med kattmammor som är duktiga lärare till sina ungar i utomhusliv, och naturligtvis ska de vara friska och gosiga också...

Observera att jag inte ser ute katter i tättbebyggda områden som särskilt lämpligt eller ens önskvärt.
Sverige har en stor landsbygd, där trafik är är i det närmaste en icke-fråga, och grannar med sandlådor och liknande också är icke frågor.

Längs vår utsträckta byväg där jag bor ( 9 km lång), finns 3 st bebodda hus, alla med flera km avstånd mellan varandra. Under alla månader utom slutet av juni-början av augusti, passerar ungefär 6 bilar (x2, till jobbet och så hem), 1 st skolbuss per dag, samt en eller ett par gånger i veckan så kör också grannens traktor förbi. När någon avverkat, så kommer det också förbi några timmerbilar.
Det största problemet för katterna hos mig, är när grannen (finns ett gammalt gårdshus nära oss som används som sommarställe) har gäster, som medför hundar, som stadsborna tycker ska kunna få gå lösa vind för våg...Det är inte bara katterna som påverkas, hundarna smiter ibland in i skogen också och jagar vilt, när kopplingstvång råder.
 
Du har redan fått en massa bra tips @Miks , jag tänkte bara på det du skrev om kattlådan... Hur stor låda har ni?

En låda av typen inköpt på zoobutik brukar vara ganska liten för en större katt. En sådan är för liten för mina britter iaf. De vill ha plats att gräva, och med djupare sand och mer plats så blir det inte lika minutiöst grinigt med att ta bort kissbollar.

Så testa en större låda, en vanlig plastback från IKEA går fint.
Jag misstänker att det är en sån där låda från en zoo butik. Ser ut som en typ hundkoja den ska gå in i. Sen är kanterna rätt så höga så det är kanske 1,5 dm sand i lådan. Jag köpte samma sand som den hade i lådan när den kom hit, Ever Clean Lavendel (holy moly vad dyr den var :eek: ).

Vi har liksom inte inrett vårt hus för att ha en kattlåda av modell Ikea size :o Annars lät det som ett vettigt tips. Den lilla erfarenhet jag har av katter är ju att de tycker om att bajsa i sandlådor :yuck: så att simulera en sandlåda inomhus hemma lät ju kattvänligt :D

Mvh Miks
 
I det här läget är nog p-piller det enda man kan göra. Katten kommer troligen löpa om eftersom vi närmar oss våren och jag, som haft flera löpande katter, vet hur jäkla påfrestande det är. Nu när kastrering inte är ett alternativ och hon ska bo hos er så kort tid, så tycker jag nog det är det bästa.
 
Är det en korsnings katt?
Då är det ingen avelskatt! Trodde det var en renrasig katta.
Jag förstår er! Att ni vill ge p-piller. Bästa är kastrering.
De låter för färligt när de löpet o vänta tills Romeo sitter på utsidan o skriker...och en inne som svarar...
Nää hua! Än så länge har ingen Romeo infunnit sig. Lite förvånande faktiskt eftersom vi har massor av katter som brukar stryka runt på tomten.

Jag har nog aldrig sagt att det är en avelskatt. Bara att den tydligen är en finare variant som haft kattungar tidigare och att den råkar ha en ägare som vill ha fler kattungar. Nu har jag hört vad ni andra sagt och inser att den nog egentligen inte borde få kattungar igen. Inte upp till mig att bestämma dock eftersom det inte är min katt. Jag kommer dock försöka framföra det till ägaren. :)

Mvh Miks
 
Jag misstänker att det är en sån där låda från en zoo butik. Ser ut som en typ hundkoja den ska gå in i. Sen är kanterna rätt så höga så det är kanske 1,5 dm sand i lådan. Jag köpte samma sand som den hade i lådan när den kom hit, Ever Clean Lavendel (holy moly vad dyr den var :eek: ).

Vi har liksom inte inrett vårt hus för att ha en kattlåda av modell Ikea size :o Annars lät det som ett vettigt tips. Den lilla erfarenhet jag har av katter är ju att de tycker om att bajsa i sandlådor :yuck: så att simulera en sandlåda inomhus hemma lät ju kattvänligt :D

Mvh Miks
Jag har i många år kört med den här varianten som kattlåda https://www.öob.se/heminredning/smaforvaring/lador-korgar/plastbalja-3101547 och tycker att den är fullkomligt optimal. Första gången jag köpte den tänkte jag att den är ju så billig så jag lär få byta ut den om ett år men att det var värt det pga dess optimala utformning och storlek. Den första höll sig fin i över 10 år. Mesta tiden hade vi tre katter och trots att vi hade flera och andra varianter av lådor så vad det den de föredrog allihop. Jag slängde den enbart för att vi efter sista innekattens bortgång inte skulle ha fler innekatter. Stallkatten tyckte inte samma sak så nu har jag köpt en ny.
 
Jag har i många år kört med den här varianten som kattlåda https://www.öob.se/heminredning/smaforvaring/lador-korgar/plastbalja-3101547 och tycker att den är fullkomligt optimal. Första gången jag köpte den tänkte jag att den är ju så billig så jag lär få byta ut den om ett år men att det var värt det pga dess optimala utformning och storlek. Den första höll sig fin i över 10 år. Mesta tiden hade vi tre katter och trots att vi hade flera och andra varianter av lådor så vad det den de föredrog allihop. Jag slängde den enbart för att vi efter sista innekattens bortgång inte skulle ha fler innekatter. Stallkatten tyckte inte samma sak så nu har jag köpt en ny.
Bra tips! Man behöver inget tak till den? Tänker att de vill stänga in sig och kissa?

Eller hur tänkte jag nu!?! Den satt ju och pinkade i diskhon i köket i förmiddags :cautious: :banghead: :rofl:

Mvh Miks
 
Jag misstänker att det är en sån där låda från en zoo butik. Ser ut som en typ hundkoja den ska gå in i. Sen är kanterna rätt så höga så det är kanske 1,5 dm sand i lådan. Jag köpte samma sand som den hade i lådan när den kom hit, Ever Clean Lavendel (holy moly vad dyr den var :eek: ).

Vi har liksom inte inrett vårt hus för att ha en kattlåda av modell Ikea size :o Annars lät det som ett vettigt tips. Den lilla erfarenhet jag har av katter är ju att de tycker om att bajsa i sandlådor :yuck: så att simulera en sandlåda inomhus hemma lät ju kattvänligt :D

Mvh Miks


Kisselåda modell IKEA-size behöver inte ta upp halva vardagsrummet. :) De är ofta enormt mycket billigare än en kattlåda från zoobutik dessutom. Är du ambitiös kan du skära bort en del av plasten för att göra en ingång och ha lock på lådan. Fila kanterna bara så det inte blir vasst.



 
Själv har jag sånna här som kattlådor. Lådan till höger i bild.
9009617K.jpg


Ville jag ha en råttdräpare skulle jag inte köpa en raskatt.
Vad är problemet med raskatter som råttjägare? Jag brukar ha fullt upp med att försöka hindra dem från att ta in ödlor, fåglar och råttor sommartid. Den här var till slut så arg på mig att han åt upp den på altanen istället när han inte fick ta in den.
IMG_0574.JPG
 
Kisselåda modell IKEA-size behöver inte ta upp halva vardagsrummet. :) De är ofta enormt mycket billigare än en kattlåda från zoobutik dessutom. Är du ambitiös kan du skära bort en del av plasten för att göra en ingång och ha lock på lådan. Fila kanterna bara så det inte blir vasst.



Jaha det var en sån du menade :)

Jag såg framför mig en sån där låda som sonen har under sängen med allt lego i! Ska se om jag hittar en bild:
sängförvaring16.jpg

Den tar ju upp halva vardagsrummet :laugh: Din variant såg definitivt smidigare ut!

Mvh Miks
 
Vad är problemet med raskatter som råttjägare? Jag brukar ha fullt upp med att försöka hindra dem från att ta in ödlor, fåglar och råttor sommartid. Den här var till slut så arg på mig att han åt upp den på altanen istället när han inte fick ta in den. Visa bifogad fil 11652

Mina innekatter har tagit en mus en gång. Men jag skulle inte heller köpa en raskatt om jag var ute efter en råttjägare i första hand. Chanserna är troligen större att få en riktigt bra råttjägare om man köper en som inte är avlad för att trivas som innekatter i många generationer.
 
Mina innekatter har tagit en mus en gång. Men jag skulle inte heller köpa en raskatt om jag var ute efter en råttjägare i första hand. Chanserna är troligen större att få en riktigt bra råttjägare om man köper en som inte är avlad för att trivas som innekatter i många generationer.
Mina tar som sagt massor med råttor hos hönsen och möss på fälten. Nu köper jag inte katt som jägare utan jag får det på köpet, ibland är bytet dött och ibland får jag själv jaga det inomhus när de försöker fostra mig i den ädla konsten självförsörjning. Jättekul när den ena släppte en stor, levande, råtta i sovrummet en morgon medan jag fortfarande låg i sängen. :crazy:

Till saken hör att det var tandlösingen som jag inte trodde hade något jaktintresse som bar in råttan, han hade lyckats ta den och klämt fast den med gommarna över ryggen och råttan var fortfarande våt när jag till sist lyckades fånga den i en hink och slänga ut den. En riktig råtta på nästan tre dm inklusive svans.
 
Senast ändrad:
Har haft murarhink som påtta till mina. Gulingen som är här nu vill inte gå på påtta alls däremot. Så han blir utburen då han gärna vill smita in under golvet istället.
 
Man vet ju inte exakt vilken faktor som bestämmer vad som gör en katt till en bra jägare eller inte. Vissa anser att det är genetiskt, andra att det är hur mammakatt uppfostrar sina ungar. I ye olden times trodde man tom att katter med stora öron var extra bra jägare. Av förklarliga skäl kan man inte 'bruksavla' bra jägare så vi kanske aldrig kommer att veta.

Generellt skulle jag nog säga att de lite sävligare raserna inte är lika effektiva. Raggisar tex gissar jag inte är världens bästa. Men snabba och livliga orientaler är antagligen bättre både kroppsmässigt och temperament. Bengaler med vildkatt (serval) så nära bakåt brukar vara riktigt bra jägare. Katter är en av de få arter som jagar för nöjes skull och nog finns instinkten kvar. Nikita som tycker allt rått kött är :yuck: jagar näbbmöss när vi är på min pappas land. Senaste gången var det en levande unge som hon släpade in. Jag är mycket blödigare numera så skrek på min bror och beordrade honom att ta bort den. :meh:
 
@Miks Jag använder Ikeas badbalja som kattlåda då jag var tvungen att byta den som hon hade med sig när hon flyttade hit och eftersom hon är en omplacering försökte jag hitta något som var så likvärdigt den före jag kunde för att inte skapa bekymmer och en del katter trivs bättre att kunna ha koll omkring sig när dom gör sina besök.
(Försökte få bort glidskyddet i botten men det gick inte så jag tog en hög sant och kladdade runt tills klisterytan var ur funktion)
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40248443/?query=LÄTTSAM+Badbalja

Tråkigt läge ni hamnat i hoppas ägaren snart kan ta hand om sin katt och ta sitt förnuft tillfånga gällande den sk. "aveln".
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 720
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 387
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 082
Senast: AnneB
·
Övr. Katt Jag har 3 katter så jag vet inte vem städidioten är. Men någon av dom har den fula ovanan att kissa på mina kläder om jag låter dom...
Svar
10
· Visningar
1 421
Senast: purity_666
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp