Bukefalos 28 år!

Kattsnack 10

Freja har fått hyposens i ett år nu med gott resultat. Blodprovet för foderallergi specificerade däremot inte vad hon inte tål, bara att hon inte tål. Så nu har jag påbörjat en två-veckorsperiod med ett blötfoder som bara innehåller kyckling. Jisses vad svårt det är att hitta foder som inte innehåller en massa olika ingredienser.
 
Jag tror hon är lite osäker på om hon verkligen är "hemma" här. Vad jag vet har hon aldrig haft ett riktigt hem och hon satt i över 6 månader på katthemmet. När vi hade varit nere och vaccinerat såg hon så himla lättad ut att hon fick följa med hem igen, att jag inte hade med henne för att lämna henne nån annanstans. Hon vill kolla vart jag är hela tiden även om hon inte är speciellt klängig, hon vet inte ens hur mjuka filtar fungerar, hon vågar inte lägga sig på dom.
Men vilken tur att hon nu får ett hem och får lära sig det.
 
Låter så mysigt med era katter som vill ha matsällskap! Cleo tittar noga så jag gått min väg och inte tänker komma tillbaka (tex lägger mig i sängen, går på toa eller annat som signalerar att hon kan veta var hon har mig för överskådlig framtid) så hon får äta ifred (!!!).

Jag vet för all del att det är rest av hennes rädsla/försiktighet. Hon kan numera komma ut i köket och be om mat/kolla vad jag lägger upp, men aldrig att hon skulle äta med mig där i nuläget. Och det är ganska läskigt att bara vara i köket, så hon vet inte om hon måste fly, om jag till exempel rör mig samtidigt. Lite moment 22 eftersom hon vill ha bort mig från maten. Min skrutt.

Hon vill gärna ha godissök eller godisregn i vardagsrummet dock. :d Men det är en lek, hon vet hur den går till, vad som förväntas av henne och hon är hela tiden högst upp eller ensam på golvet.

Vill inte veta vad hon varit med om men det är roligt att hon blir modigare och tar för sig mer hela tiden och att det fortsätter fast vi hängt ihop i 1,5 år vid det här laget!
Nej men hörni! Bara för att jag skrev det här igår, så gissa vilken liten fröken som smög in i köket imorse när jag lagt upp halva hennes mat och öppnade ny burk för att ge mer. :love: Hon backade två steg när jag lade upp mer på hennes assiett. Gick fram till maten igen och stannade kvar när jag gick ut ur köket och åt sedan som om hon aldrig gjort annat! 🦸‍♂️ 🐈‍⬛ jag utmanade inte ödet genom att öppna kylskåpet och ställa in maten, men jag tycker hon var en hjälte ändå!

Det är så roligt att hon har så kort mellan ”aldrig i livet” och ”det där var väl inget”
 
Jag tror hon är lite osäker på om hon verkligen är "hemma" här. Vad jag vet har hon aldrig haft ett riktigt hem och hon satt i över 6 månader på katthemmet. När vi hade varit nere och vaccinerat såg hon så himla lättad ut att hon fick följa med hem igen, att jag inte hade med henne för att lämna henne nån annanstans. Hon vill kolla vart jag är hela tiden även om hon inte är speciellt klängig, hon vet inte ens hur mjuka filtar fungerar, hon vågar inte lägga sig på dom.

Lilla gumman då :heart
 
Jag älskar min knasknatt men vi är lite oense kring det faktum att man faktiskt inte kan få blötmat varje gång matte går in i köket..
Kyra tycker att det är väldigt onödigt att bara få mat 3 ggr om dagen. Sen att hon har fri tillgång på torrfoder , det har ingen betydelse.
Men nu snusar hon gott bredvid mig i sängen
 
När det var dags för en ny påse torrfoder så passade jag även på att klicka hem en större kattlåda. Det kändes som att det var dags att byta ut en av de jag har hemma, och dessutom ville jag ha en större storlek eftersom Älva tenderar att kissa så nära kanten att kissklumparna fastnar mot lådan. Jag hittade en låda, storlek jumbo (eller XXL). Jag kollade inte så noga på måtten utan tänkte att den får bra plats bakom dörren där ena lådan alltid stått.

Idag levererades ett jättepaket hem. Min tanke när jag såg paketet var att torrfodret var i ena änden av paketet, lådan i den andra. Noooo. När jag öppnade kartongen så såg jag att den 10 kg tunga torrfoder påsen låg inuti kattlådan och såg pytteliten ut i jämförelse. 🙈 XXL indeed. Den fick inte alls plats där jag ursprungligen hade tänkt. 😂

Det är svårt att få fram på bild, men ha i åtanke att Juno inte är en liten katt.

IMG_20240216_223730.jpg
 
När det var dags för en ny påse torrfoder så passade jag även på att klicka hem en större kattlåda. Det kändes som att det var dags att byta ut en av de jag har hemma, och dessutom ville jag ha en större storlek eftersom Älva tenderar att kissa så nära kanten att kissklumparna fastnar mot lådan. Jag hittade en låda, storlek jumbo (eller XXL). Jag kollade inte så noga på måtten utan tänkte att den får bra plats bakom dörren där ena lådan alltid stått.

Idag levererades ett jättepaket hem. Min tanke när jag såg paketet var att torrfodret var i ena änden av paketet, lådan i den andra. Noooo. När jag öppnade kartongen så såg jag att den 10 kg tunga torrfoder påsen låg inuti kattlådan och såg pytteliten ut i jämförelse. 🙈 XXL indeed. Den fick inte alls plats där jag ursprungligen hade tänkt. 😂

Det är svårt att få fram på bild, men ha i åtanke att Juno inte är en liten katt.

Visa bifogad fil 139253

Jag har en likadan! Och en 3.5 kg burma som kissar mot sidorna av lådan 😼
 
När det var dags för en ny påse torrfoder så passade jag även på att klicka hem en större kattlåda. Det kändes som att det var dags att byta ut en av de jag har hemma, och dessutom ville jag ha en större storlek eftersom Älva tenderar att kissa så nära kanten att kissklumparna fastnar mot lådan. Jag hittade en låda, storlek jumbo (eller XXL). Jag kollade inte så noga på måtten utan tänkte att den får bra plats bakom dörren där ena lådan alltid stått.

Idag levererades ett jättepaket hem. Min tanke när jag såg paketet var att torrfodret var i ena änden av paketet, lådan i den andra. Noooo. När jag öppnade kartongen så såg jag att den 10 kg tunga torrfoder påsen låg inuti kattlådan och såg pytteliten ut i jämförelse. 🙈 XXL indeed. Den fick inte alls plats där jag ursprungligen hade tänkt. 😂

Det är svårt att få fram på bild, men ha i åtanke att Juno inte är en liten katt.

Visa bifogad fil 139253
Jag köpte en liknande när en djuraffär konkursade i höstas.
 
Finns det nåt annat sätt än vattenfontän att få katten att dricka mer? Tycker hon dricker dåligt men å andra sidan så kissar hon helt ok och äter främst våtfoder så det kanske inte är hela världen? hon är ju inte uttorkad men hade nog velat att hon drack mer. Jag kan inte ha en vattenfontän tyvärr
Har flera skålar med vatten på olika ställen.
 
Finns det nåt annat sätt än vattenfontän att få katten att dricka mer? Tycker hon dricker dåligt men å andra sidan så kissar hon helt ok och äter främst våtfoder så det kanske inte är hela världen? hon är ju inte uttorkad men hade nog velat att hon drack mer. Jag kan inte ha en vattenfontän tyvärr
Har flera skålar med vatten på olika ställen.
Mina katter dricker helst ur höga dricksglas. Har även en stor låg ”platt” skål. Och vanliga skålar. På helt olika ställen. Sängbordet, fönstret, golvet, badrummet. Och de får helt enkelt för sig att dricka lite ibland om de sitter i fönstret eller går och tar en slurk i badrummet. Men främst används de höga glasen på sängbordet. Det har ökat intaget.

I övrigt får hon nog i sig bra med vätska om hon främst äter vårfoder.
 
Mina katter dricker helst ur höga dricksglas. Har även en stor låg ”platt” skål. Och vanliga skålar. På helt olika ställen. Sängbordet, fönstret, golvet, badrummet. Och de får helt enkelt för sig att dricka lite ibland om de sitter i fönstret eller går och tar en slurk i badrummet. Men främst används de höga glasen på sängbordet. Det har ökat intaget.

I övrigt får hon nog i sig bra med vätska om hon främst äter vårfoder.
Hon får våtfoder hela dagen sen får hon lite torrfoder plus våtfoder under natten. Hon är inte uppe på så många ställen (än iaf) och huset är väldigt litet men ska prova ett par olika typer av skålar iaf
 
Hon får våtfoder hela dagen sen får hon lite torrfoder plus våtfoder under natten. Hon är inte uppe på så många ställen (än iaf) och huset är väldigt litet men ska prova ett par olika typer av skålar iaf
Då får hon i sig tillräckligt skulle jag tro och så blir det ju även utspritt under hela dygnet om hon får det både dag och natt:)
 
@Hazel

Jag ser en stor skillnad när Megara enbart får blötmat och nu när hon får lite torrisar. När hon fick mycket mer torrisar i början för att stabilisera sin mage så drack hon också mer. Katter har ju allmänt dålig törstreflex eftersom de i det vilda får i sig merparten av vätskebehovet av bytesdjur. Torrfoder ökar risken för njursvikt, ett av de stora skälen blötmat är att föredra.

+ på vad @kma skrev. Muggar och glas på lite olika ställen är en bra lockelse. Jag har en stor mugg bredvid mig vid datorbordet och hennes kattsäng som hon dricker ur. När jag dricker te ur en annan kopp så är det vad hon vill dricka 😼
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 355
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 329
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 623
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 478

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp