Kattsnack 10

@Hazel

Jag ser en stor skillnad när Megara enbart får blötmat och nu när hon får lite torrisar. När hon fick mycket mer torrisar i början för att stabilisera sin mage så drack hon också mer. Katter har ju allmänt dålig törstreflex eftersom de i det vilda får i sig merparten av vätskebehovet av bytesdjur. Torrfoder ökar risken för njursvikt, ett av de stora skälen blötmat är att föredra.

+ på vad @kma skrev. Muggar och glas på lite olika ställen är en bra lockelse. Jag har en stor mugg bredvid mig vid datorbordet och hennes kattsäng som hon dricker ur. När jag dricker te ur en annan kopp så är det vad hon vill dricka 😼
Jo det är ju lite därför jag oroar mig för att hon inte dricker. På katthemmet fick dom torrfoder hela tiden och sen våtfoder nån gång per dag, då väljer hon mycket hellre torrfoder, jag vill hellre ge våtfoder och det har funkat bra att gå över till mest våtfoder även om hon hellre vill ha torrfoder så äter hon bra. Hon får lite torrfoder på natten för att det inte ska bli en allt för brutal övergång samt att jag har svårt att säga nej till henne :angel: jag har haft henne i 3 veckor nu
 
Jo det är ju lite därför jag oroar mig för att hon inte dricker. På katthemmet fick dom torrfoder hela tiden och sen våtfoder nån gång per dag, då väljer hon mycket hellre torrfoder, jag vill hellre ge våtfoder och det har funkat bra att gå över till mest våtfoder även om hon hellre vill ha torrfoder så äter hon bra. Hon får lite torrfoder på natten för att det inte ska bli en allt för brutal övergång samt att jag har svårt att säga nej till henne :angel: jag har haft henne i 3 veckor nu
Går ju även att blanda i lite extra vatten till varje mål våtfoder. Om hon går med på det. Enligt Sune är det inte ok 😾

Nicke äter inte våtfoder. Men jag har fått igång hans drickande genom att ge liquidsnacks, för då dricker han även mer vatten faktiskt har jag märkt.
 
Råkade göra annat i någon minut och lämnade Nickes torrisar framme obevakat. Vem hör jag sen nöjt ”tacka för maten” med sitt specialmjau för det och slicka sig om munnen. Jo Sune som inte ska ha det, helst. Försöker hålla Sune på så mycket våtfoder som möjligt och så klart vill ha även ha ser med mest protein vilket han inte ska med tanke på något höjda njurvärden.
han verkar nöjd iaf, nu hoppas jag lillbus knaprar lite snart så jag kan ställa undan för natten sen.
 
Hur gör man med försäkringen när man köpt medicin till katten via nätet?
Det står ju ingenstans på vare sig faktura, kvitto eller orderbekräftelse att det är till just katten eller ens vilket läkemedel det är. Handlar inte om några stora pengar, 250 kr i månaden ungefär, men när medicin ändå ingår i försäkringen vill jag ju använda det.
 
Hur gör man med försäkringen när man köpt medicin till katten via nätet?
Det står ju ingenstans på vare sig faktura, kvitto eller orderbekräftelse att det är till just katten eller ens vilket läkemedel det är. Handlar inte om några stora pengar, 250 kr i månaden ungefär, men när medicin ändå ingår i försäkringen vill jag ju använda det.
När jag har beställt receptbelagd medicin online (både till mig själv och djuren) har det funnits möjlighet att lämna meddelande till farmaceuten och där har jag skrivit att jag vill ha ett specificerat kvitto för läkemedlet.
Borde ju gå att kontakta dem och begära i efterhand också.
 
Hur gör man med försäkringen när man köpt medicin till katten via nätet?
Det står ju ingenstans på vare sig faktura, kvitto eller orderbekräftelse att det är till just katten eller ens vilket läkemedel det är. Handlar inte om några stora pengar, 250 kr i månaden ungefär, men när medicin ändå ingår i försäkringen vill jag ju använda det.
Man brukar kunna välja om man önskar receptspecifikation. Annars kan man be om den i efterhand. Så skickar man bara in en kopia på det :)
 
Så ovanligt med katt när man är van vid hundar... Hundar är jag van vid att höra exakt var de är, deras klor som trippar mot golvet. Katten som nyss flyttat hit är så tyst och det är lite ovan känsla att inte veta alls var hon är!
 
Moa har varit lite halvdålig i magen sen hon flyttade hit, inte så att hon har diarré eller så men det är inte perfekt liksom. Jag vet inte om man ska göra nåt eller bara avvakta? På katthemmet har dom ju fått mest billigt torrfoder och sen billigt våtfoder utblandat med ris, nu får hon Mjau torrfoder (för att det är det hon va van vid) och bra våtfoder typ bozita så jag kan ju förstå att magen är lite i olag, hon har aldrig varit riktigt dålig i magen sen hon kom hem men nu har hon ju varit här en månad ändå
 
Moa har varit lite halvdålig i magen sen hon flyttade hit, inte så att hon har diarré eller så men det är inte perfekt liksom. Jag vet inte om man ska göra nåt eller bara avvakta? På katthemmet har dom ju fått mest billigt torrfoder och sen billigt våtfoder utblandat med ris, nu får hon Mjau torrfoder (för att det är det hon va van vid) och bra våtfoder typ bozita så jag kan ju förstå att magen är lite i olag, hon har aldrig varit riktigt dålig i magen sen hon kom hem men nu har hon ju varit här en månad ändå

Är hon avmaskad?
 
Moa har varit lite halvdålig i magen sen hon flyttade hit, inte så att hon har diarré eller så men det är inte perfekt liksom. Jag vet inte om man ska göra nåt eller bara avvakta? På katthemmet har dom ju fått mest billigt torrfoder och sen billigt våtfoder utblandat med ris, nu får hon Mjau torrfoder (för att det är det hon va van vid) och bra våtfoder typ bozita så jag kan ju förstå att magen är lite i olag, hon har aldrig varit riktigt dålig i magen sen hon kom hem men nu har hon ju varit här en månad ändå
Men heter hon Moa? 😭 Nu blev hon - om det nu ens är möjligt - ÄNNU sötare i mina ögon. 🥹🩷

Angående magen så vill jag minnas att vissa katters magar kan ha lite svårt för Bozita och Mjau i blötmatsvariant, och att man kan få fasa in dem väldigt långsamt på det för att magarna inte ska krascha. Sedan kanske det borde ha kommit till rätta ändå om hon ätit det i en månads tid och det var det som spökade...

Om det inte ger med sig så hade jag testat skonkost, och sedan lååång samt fasat in nuvarande diet igen. Bozita blötmat är ju toppen!

Hoppas att det löser sig!
 
Men heter hon Moa? 😭 Nu blev hon - om det nu ens är möjligt - ÄNNU sötare i mina ögon. 🥹🩷

Angående magen så vill jag minnas att vissa katters magar kan ha lite svårt för Bozita och Mjau i blötmatsvariant, och att man kan få fasa in dem väldigt långsamt på det för att magarna inte ska krascha. Sedan kanske det borde ha kommit till rätta ändå om hon ätit det i en månads tid och det var det som spökade...

Om det inte ger med sig så hade jag testat skonkost, och sedan lååång samt fasat in nuvarande diet igen. Bozita blötmat är ju toppen!

Hoppas att det löser sig!

Ja hon heter Moa ☺️ skulle absolut inte säga att magen har kraschat för henne utan bara att det skulle kunna va lite bättre, va ärligt talat förvånad att hon inte blev dålig i magen precis i början för då va det ju lite mer tvära kast med maten även om jag gett mjau torrfoder just för att det inte skulle bli för stor skillnad. Hon får lite olika våtfoder men har inte märkt nån skillnad i vad hon får, dock tror jag att hon i princip bara åt torrfoder på katthemmet för om hon får välja så är det torrfoder som är godast.
 
Jag har beställt hem en refill till Da Purr-peller. Det blev kalabalik när jag plockade fram den här hemma - båda katterna busade jättejättemycket. Då tog det ju inte lång tid förrän den stackars propellern var helt sargad.

När jag ändå höll på så beställde jag även hem en Da Wild Thing. Här ska busas! 😻😻
 
Försäkringsfråga igen, kanske skulle lagt i den andra tråden men aja

Moa är ju försäkrad, och TA ingår men det är karens på ett år, jag tror hon behöver kolla tänderna innan det gått ett år och då får jag ju betala själv det fattar jag och det är ok. Men kommer det drabba försäkringen på nåt sätt? Det borde väl inte det för det är ju inte som att veterinären kommer ringa mitt försäkringsbolag liksom? Är mest rädd för att jag varit så noga med att välja rätt försäkring och sen kommer den ändå inte ta tänderna om det skulle va TA eller nåt.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 024
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 253
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 511
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 447

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp