Kattsnack 10

Fick mail från albano att det är dags för Sunes återbesök. tycker jag flänger hos veterinären för jämnan, men onekligen har det gått ett halvår sen Sune var där sist. Hoppas hans förhöjda njurvärden fortfarande är stabila. Han mår bra, tror jag, men så fort han är lite tröttare en dag flyger mina tankar iväg. Men han är ju 12 år trotsallt i maj så lite tröttare än Nicke får han väl allt va :D
Fick tid redan på måndag! Får se om han är medgörlig med urinprov denna gång också. Alltid spännande.
 
På väg hem från veterinären igen. De kunde inte ta nåt urinprov, blåsan var tom. Veterinären tyckte jag skulle testa urinfoder igen och hoppas att det hjälper. Så jag köpte på mig lite foder och åker hem igen.
Hon verkar pigg i övrigt så jag behöver kanske inte oroa mig så mycket
 
Idag skrämde Juno mig sådär igen. Jag sitter och jobbar och hör hur hon börjar vråla i hallen alldeles bakom mig. "Shit, nu mår hon illa och kommer spy" hinner jag tänka och vänder mig om bara för att se en storögd Juno med munnen full av en kaninsvans. Den lilla stumpen har legat och skräpat på golvet jääääättelänge utan att få någon uppmärksamhet från någon av katterna, men nu var den plötsligt Junos Byte. Maken till stolt katt! Hon stod och jamade en stund så att alla skulle höra att hon är den allra bästaste jägaren, sedan lekte hon en stund med sitt byte.


IMG_20240307_144918.jpg
 
Idag skrämde Juno mig sådär igen. Jag sitter och jobbar och hör hur hon börjar vråla i hallen alldeles bakom mig. "Shit, nu mår hon illa och kommer spy" hinner jag tänka och vänder mig om bara för att se en storögd Juno med munnen full av en kaninsvans. Den lilla stumpen har legat och skräpat på golvet jääääättelänge utan att få någon uppmärksamhet från någon av katterna, men nu var den plötsligt Junos Byte. Maken till stolt katt! Hon stod och jamade en stund så att alla skulle höra att hon är den allra bästaste jägaren, sedan lekte hon en stund med sitt byte.


Visa bifogad fil 140599
Första gången Molle gjorde sådär trodde jag allvarligt han höll på att dö. Djupa avgrundsvrål som plötsligt kom som från ingenstans. Sedan såg jag han höll en leksak i munnen och vrålade samtidigt.
(Nu är jag van)
 
Här är en till som ska åka till veterinären, Valle droppar blodblandat kiss :( Han har varit oförskämt frisk under sina hittills sju år i livet så det känns tråkigt. Men skönt att vi kunde få tid nu på förmiddagen åtminstone.
Det var inte kiss som droppade! Det var istället sårvätska från en infekterad böld, väl placerad vid hans rövhål. Nu är han kvar över dagen för att göra rent bölden. Sen ska han få smärtstillande och antibiotika. Hon trodde inte det gick att sätta något drän där bak…
 
Det var inte kiss som droppade! Det var istället sårvätska från en infekterad böld, väl placerad vid hans rövhål. Nu är han kvar över dagen för att göra rent bölden. Sen ska han få smärtstillande och antibiotika. Hon trodde inte det gick att sätta något drän där bak…

Hur gör du för att undvika att han slickar där? Lite knepigt placerat tänker jag.
 
Hur gör du för att undvika att han slickar där? Lite knepigt placerat tänker jag.
Han kommer få ha krage först men jag vet inte riktigt hur vi ska lösa hygienen. Tänker att jag kanske kan ta av den nån stund under övervakning morgon o kväll så han får chans att tvätta sig? Ah vi får se hur vi löser det… han kanske får vara äcklig några dagar 😬
 
Han kommer få ha krage först men jag vet inte riktigt hur vi ska lösa hygienen. Tänker att jag kanske kan ta av den nån stund under övervakning morgon o kväll så han får chans att tvätta sig? Ah vi får se hur vi löser det… han kanske får vara äcklig några dagar 😬
Sune har opererat bort analsäckarna och hade då rätt stor krage i 2 veckor för annars kom han åt att slicka. Och innan de opererades bort helt hade han spruckna analsäckar i 4 vändor, alltså blivit stor böld bredvid via fistelgång.

I vilket fall det jag skulle komma fram till är att jag sköljde av honom baktill, för det skulle ändå sköljas dagligen där med koksalt.
 
Sune har opererat bort analsäckarna och hade då rätt stor krage i 2 veckor för annars kom han åt att slicka. Och innan de opererades bort helt hade han spruckna analsäckar i 4 vändor, alltså blivit stor böld bredvid via fistelgång.

I vilket fall det jag skulle komma fram till är att jag sköljde av honom baktill, för det skulle ändå sköljas dagligen där med koksalt.
Ah, ja det kommer nog behöva spolas av ändå! Smart.
 
  • Gilla
Reactions: kma
Selma, min gammel katt ( 18 i april) är helt knäpp nu.
Stökar runt på mornar och kvällar. Ska peta ner allt på golvet. Far runt i fönsterna
Varje kväll springer hon och gapar, med sina mjukdjur i munnen
Är lite dement och glömmer bort att det är i lådorna man pinkar mm
 
På väg hem från veterinären igen. De kunde inte ta nåt urinprov, blåsan var tom. Veterinären tyckte jag skulle testa urinfoder igen och hoppas att det hjälper. Så jag köpte på mig lite foder och åker hem igen.
Hon verkar pigg i övrigt så jag behöver kanske inte oroa mig så mycket

Nu kommer jag inte ihåg om det här varit uppe tidigare, men har ni testat cystease/cystophan? För min urinvägskatt gjorde det mycket för att hålla nere skoven :heart, och fick hon ett skov verkade det lindras av att vi höjde dosen ett tag jämfört med att bara ge metacam.
 
Nu kommer jag inte ihåg om det här varit uppe tidigare, men har ni testat cystease/cystophan? För min urinvägskatt gjorde det mycket för att hålla nere skoven :heart, och fick hon ett skov verkade det lindras av att vi höjde dosen ett tag jämfört med att bara ge metacam.
Nä vi har bara Onsior och Hills c/d foder.

Nu när vi kom hem verkade hon helt normal och kliniken har hunnit stänga för helgen. Känns inte så akut att jag måste ringa jouren. Men jag håller givetvis koll.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
9 015
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 228
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 469
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp