kaukasiska Ovtjarkan

Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Jag tror att det skulle gå att få tillstånd för dylikt - ex i vargtäta områden - för att förhindra angrepp på tamdjur... Men det skulle ju inte fungera i "storskalig verksamhet" som ex de svenska fjällen...

I så fall så skulle alla fjällvandrare få döpas om till fjällöpare och alltid vara iklädda heldräkt när de sprang på fjället! :D

/Swat
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Jag som fd fårbonde och som dessutom anser mig besitta en del hundkunskaper, skulle aldrig någonsin skaffa en dylik hund för att ha gående och vaktandes bland djuren.

Folk kommer och går nära/genom hagarna och det fungerar bara inte med dylika hundar i vårat land och i vårat jordbruk.

För att inte tala om det faktum att jag inte skulle kunna med att ha en hund från valpåldern boendes ute med djuren året om, utan att i övrigt ha något större liv. Ur laglig aspekt ska vi bara inte tala om hur ett sådant hundliv skulle uppfattas..
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

men med vilket lagstöd? allemansrätten går ju väldigt långt...

jo det hade kunnat bli en helt ny marknad för ultralätta kroppsstrumpor av kevlarmodell ;)
 
Sv: kaukasiska Ovtjarkan

Fast du får hägna in dina tamdjur och ett sex- eller sju-trådigt el-stängsel med en höjd på den översta tråden på 120 cm.
Sedan måste man ansöka om tillstånd från Viltskadecenter/Naturvårdsverket för att få ha hunden lös året om! (Vilket medför bla årliga kontroller som visar att hunden/hundarna mår bra och sköts på ett lämpligt vis)

Så allemansrätten till trots - man får hägna in sina tamdjur OCH ha boskapsvaktande hundar :)

(http://www.viltskadecenter.se/index.php?option=com_content&task=view&id=68&Itemid=561#tillstand)

/Swat
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 573
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 213
Senast: Red_Chili
·
D
Hundavel & Ras Ber om ursäkt på förhand om detta är ett uttjatat ämne här. Jag är ny på forumet:o Jag går i tankar att skaffa en tik till sommaren och...
2
Svar
38
· Visningar
9 220
Senast: Tajger
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
3 814
Senast: Gumman123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp