Kläder och kön

Sv: Kläder och kön

Jag har rätt så ofta boxerkallingar, det är jätteskönt. Sover alltid i den lösaste sortens kallingar. Annars har jag oftast trosor.

När ungarna var små så ärvde flickorna massor av sin ett år äldre killkusin och sen hade de tjejiga kläder också, de blandade hejvilt. Alla går med långkalsonger (med Yfront till och med ibland) på vintern, tjejerna har några par favvolånkisar som de har som "hemmakläder".

Vi har varit rätt så obekymrade rent generellt sett.
 
Sv: Kläder och kön

Jag fattar verkligen inte det där med att barn inte skulle få ha ditt eller datt bara för att de är flickor eller pojkar. Det verkar så begränsande. Iofs har jag en bekant som klär sin dotter enbart i rosa. Jag skämtar inte när jag säger att jag aldrig sett ungen i någon annan färg. Hela barnets sovrum är dessutom rosa. Visst kan man gilla rosa men det verkar så tråkigt att bara ha en färg, oavsett om den färgen är rosa, svart eller grön.

Om man får vara lite antirosa så la jag märke till en ursöt liten flicka i svart t-shirt och jeansshorts i somras. Och kom plötsligt på vad jag reagerade på, man såg ungen! inte bara kläderna. Undrar om jag är helt blind, för det borde ju inte vara ett engångsfall att se en flicka i normala kläder, sådana som alla kvinnor har.

Noterade en snyggt klädd tjej i sandlådan också när jag var där med A och kommenterade jeansen för hennes mamma, typ fina var köpte du dem? Hon kände att hon var tvungen att ursäkta de baggy sittande ursnygga jeansen eftersom hon ansåg att det var pojkjeans, visste inte ens att inte småflickor "fick" ha bekväma rymliga, snygga jeans (speciellt som det är så vanligt o snyggt o bekvämt på vuxna kvinnor). Mitt barn är pojke.
 
Sv: Kläder och kön

Någon som matchar kläder efter ögonfärg förresten?

Haha, nej, hur gör man då ;) Kanske om jag hade orangea ögon. Eller så kan vi låtsas att jag gillar rött, grönt, brunt med grått i för att jag har (stål :))grå ögon. Och det blir uhm komplementfärger.
 
Sv: Kläder och kön

Jag tänker mest: Vad härligt att din tjej fortfarande använder det hon vill ha och inte vad någon norm säger :)

Jag tycker mitt kusinbarn sa något bra förra sommaren när någon kommenterade hennes val av färg på kläder och leksaker och hon bara kommenterade:
"Det finns inga tjej och killfärger, det finns bara färger! Å det finns inga tjej eller killleksaker, det finns bara leksaker!!!!"

Jag håller med henne till fullo :D

Förresten så vill min farmor som är nästan 90 bara ha boxerkalsonger, går jag och köper trosor åt henne då får jag nästan stryk :p
 
Sv: Kläder och kön

Haha, nej, hur gör man då ;) Kanske om jag hade orangea ögon. Eller så kan vi låtsas att jag gillar rött, grönt, brunt med grått i för att jag har (stål :))grå ögon. Och det blir uhm komplementfärger.

Min grabb ändrar ögonfärg efter vad han har för kläder, och vad är för väder ute ..han har blå ögon
 
Sv: Kläder och kön

Någon som matchar kläder efter ögonfärg förresten?

Njae, jag köper de kläder jag tycker är fina på mig.
Tänker då att de liksom automatiskt matchar mina färger.

Jag är ganska mörk och passar i det mesta utom väldigt bleka färger som typ beige och blek apricos å sånt då ser jag inte klok ut.
Då måste man nog vara antingen ljusare eller mörkare för att det ska bli snyggt.

Jag tänker att det löser sig självt på så sätt.
 
Sv: Kläder och kön

Skulle ni kunna bära kalsonger ifall ni är kvinnor?
Nej.

Spelar det er någon roll vad ni har under kläderna?
Ja, jag känner mig finare om jag så att säga känner mig attraktiv inifrån och ut, även om ingen kommer se underkläderna.

Kan ni kvinnor låna era mäns kalsonger utan problem eller anser ni det är äckligt?
Äckligt tycker jag inte det vore, men jag ser ingen poäng med det när det kommer till varken underkläder, jackor, byxor eller whatever eftersom jag har gott om fina egna kläder i min storlek.
Har ingen åsikt om hur andra gör.

Hur känner ni inför kläder? Vad är viktigt för er?
Jag vill klä mig feminint, smakfullt och någorlunda matchat och uppdaterat för att kunna känna mig kvinnlig och attraktiv.
 
Sv: Kläder och kön

Haha, jag sitter i detta ögonblick iklädd mina egna herrboxers som jag använder när jag rider. Rider mest barbacka och precis allt annat ger mig skavsår. Fast de är så jäkla sköna att jag använder dem "civilt" emellanåt också.

Jag upphör inte att förvånas över att folk vill begränsa sina barn till stereotyper. Tala om att döda kreativitet och fantasi.
 
Sv: Kläder och kön

Lustigt med ögonfärg egentligen, jag är nog faktiskt usel på att veta folks ögonfärg, brukar inte titta och inte lägga märke till det direkt (om de inte skulle ändra). Och matcha med hårfärg, tidigare fanns väl en regel att små barn med ljust hår skulle ha rosa och de med mörkt hår skulle ha blått? Ingen verkar ju bry sig om det nu. Hudfärg däremot, jag klarar inte helt klara färger som illrosa eller kornblått, om det är grått i däremot -puderrosa, gråblå.
 
Sv: Kläder och kön

Och hur många vuxna kvinnor ser vi egentligen i rosa tröja med puffärmar, rosa kjol, rosa strumpor med volang, rosa skor och rosetter. Helst olika rosa toner.

Män i grönblågrå randig tröja, grönblågrårutiga shorts, grönblågrå keps och blå skor med bilar på är kanske vanligare :D

Killar trängs allt längre in i ett hörn, nu är väl alla djur utom dinosaurier som uttryckligen säger grr tjejiga? Snart åker väl alla bilar utom cementblandare.:p
 
Sv: Kläder och kön

Lite jobb ska det vara att komma till, det är ju halva grejen! De ska inte ha allt serverat på silverfat ju! :p:o

Nej, det är mysigt att ha det kallt i sovrummet och varm pyjamas och stoppa ut fötter från täcket och kyla ner sig om det blir för varmt! Du borde testa! :D

Haha, jag jobbar inte riktigt på det viset :o

Jag har det kallt i sovrummet ändå. Avskyr att sova i värme! Som tur är så tycker det senaste sängsällskapet inte heller om värme så vi sover i varsin halva av sängen med balkongdörren öppen :rofl:
 
Sv: Kläder och kön

Jag tycker att det är hemskt viktigt med kläder. Men jag blandar gärna färger och tycker att rosa shorts tillsammans med en vit skjorta på en man är ursnyggt! :d

Har heller inget emot att pojkar och flickor "delar mönster" till en viss gräns, skulle tex inte skicka iväg en pojke med Barbie på tröjan till skolan men rosa shorts eller piké (som pappa :p) går dock bra! :p
Som sagt, jag är ganska mycket för att dela upp könen med kläderna men tycker att stylar man rätt så går det att blanda ganska friskt med färger oavett om man är man eller kvinna.

MEN vid underkläder går nog min gräns, men det är väl främst för att jag själv älskar underkläder och tycker om att känna mig kvinnlig och sexig i fina material.
Skulle inte vilja se min man i silkiga underkläder direkt! :D

Skulle dock inte ta på min dotter kalsonger, men rejäla bekväma trosor går bra! ;):D
 
Sv: Kläder och kön

Jag skulle utan problem kunna klä mig i "manliga" kläder, jag har mer tröjor från herravdelningen än från dam, jag avskyr tajta kläder som är korta i midjan. Dessutom är det rätt praktiskt att ärva brorsan när han köper dyra märkeskläder som han snart växer ur. :up:

Jag har bara 35 i skostorlek, så skor köper jag på barnavdelningen och då gärna mer åt det pojkiga hållet, eller möjligen unisex.
 
Sv: Kläder och kön

Oj, så många gånger jag har tittat mot kalsongerna på affären och velat skaffa mig ett par att sova i. :D

Spontant sett så tycker jag att män har så mycket snyggare och bekvämare kläder än kvinnor när det kommer till butiksutbud, så jag skulle inte ha något emot att bära deras kläder. Dock sätter mina bröst stopp. :o

/Moni som smyger tillbaka till ÄU.
 
Sv: Kläder och kön

Ffa samhällets attityder skulle jag nog säga. Det är helt ok för en tjej att klä sig i manliga attribut, men tvärtom märker man ut sig och är "fjollig" eller möjligtvis metrosexuell.
Sen tycker jag personligen inte att det kvinnliga passar min stil, så därför blir det än mindre applicerbart på mig. Jag vill inte ha det "gulligt" liksom.

Jag tycker ofta att skjortor och tröjör är snyggare på herravdelningen än på damavdelningen - och då tänker jag på plagg som till utseendet är att betrakta som unisex (vilket iofs väldigt mycket av herrkläderna är).

Men de är ofta skurna så att det blir rätt bylsigt över axlarna på mig - samtidigt som damskjortor och -tröjor i för övrigt rätt storlek ofta är trånga över mina axlar.

Jag tror att klädindustrin överdriver skillnaden mellan könen, när det gäller hur man utformar herr- och dammodeller av egentligen likvärdiga plagg.

Och när jag ändå köper en tröja eller så från herravdelningen, påpekar alltid kassabiträdet att det är en herrtröja. Till och med en gång när jag köpte herrdeodorant på Apoteket, påpekade biträdet att den var för män. Nu gick vi inte in på vem som skulle använda den, men att man i familjer köper hygienprodukter åt varandra även om man är av olika kön, måste väl vara rätt vanligt?

Jag är så himla trött på att bli könskorrigerad av butikspersonalen.
 
Sv: Kläder och kön

kl
Hade hellre satt kalsonger på min dotter än tvärtom, kalsonger verkar skönare:p Men då tänker jag på boxer.

Min son har mest killiga kläder, varför? Eftersom de kläderna som är unisex i roliga färger och fina mönster är ofta ganska dyra märkeskläder tyvärr!
Hade gärna haft flera mörklila och röda kläder till honom, men inte med glitter och skit (samma om jag hade en dotter)
Jag skulle hoppa högt om de tre stora billiga klädkedjorna börjar göra mera unisex.

Jag matchar hans kläder en hel del och går mycket efter vilka färger jag tycker passar honom, dit hör inte rosa till då han är för mörk (kanske en riktigt mörk rosa skulle gå bra).

Men hoppas på att köpa ett snyggt lila regnställ till honom nu när jag ändå ska handla på tradera
 
Sv: Kläder och kön

jag känner att det verkar mer ok för flickor att ha "pojkkläder" än för pojkar att ha "flickkläder". Är det bara jag som fått för mig det?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 286
Senast: susanne
·
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 971
Senast: TygerTyger
·
Småbarn Jag är lite nyfiken på era erfarenheter av detta. Jag har en tvåårig dotter som vi klär i alla regnbågens färger, ibland klänning...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
10 088
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Jag är lite inne på kroppspositiva videos på youtube och kollade en tjej som gjorde en haul (vet inte svenska namnet, men visar det man...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
12 518

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp