Bukefalos 28 år!

Klädsel som gäst på sannolikt snorvarmt bröllop

Ja herre jösses, vem anade att en liten färg skulle orsaka såhär mycket huvudbry! Så fort jag bestämt mig för att strunta i alla eventuella myter och åsikter om rött så kommer det något litet som gör mig osäker igen... :grin:

Jag har som sagt frågat bruden själv och även brudens mamma, och de har sagt att de inte bryr sig ett dugg om vad andra har på sig. Så det handlar väl mer om den övriga församlingen i så fall, men jag vete tusan hur mycket jag bryr mig om den för att vara helt ärligt.

Rött är min favoritfärg, det är en färg som passar mig väldigt bra och jag är kär i min röda klänning. Så är det bara. Att hela kalaset inklusive ceremonin sedan kommer att utspela sig utomhus och från kl 17 och framåt gör att jag känner att jag kan komma undan med rött mer än jag skulle göra i t.ex. en ljus kyrka mitt på blanka dagen.

Gästerna kommer att vara huvudsakligen brittiska och sudanesiska, så lite kulturkrockar kommer det att bli hur vi än vänder och vrider oss. Jag känner inte till att någon 65+ ska medverka, så det här med att äldre kunde tänkas reagera är inte aktuellt. Rent spontant tror jag inte att det kommer att vara någon som a) har så mycket koll eller b) bryr sig om gammalt skrock.

Slutligen så har jag frågat i princip varenda tjej på hela kontoret där jag jobbar (för ett modeföretag, kan jag tillägga), och det är väl kanske i genomsnitt 3 av 10 som ställt sig lite fundersamma till just färgen rött i kombination med bröllop. De är britter allihopa, så visst verkar myten ha fått visst fäste även här, men något stort drama har det inte blivit om saken.

Så jag tror jag kööör helt enkelt! Om inte något alldeles fantastiskt skulle landa framför mina fötter innan dne 10 juli, det vill säga. Man vet aldrig... :)

Tack för er input allihopa, fortsätt gärna diskutera!
Tycker absolut att du ska köra! Varför ska man anpassa sig till något så mossigt - som dessutom verkar bygga på något slags sexualneuros?

När mina föräldrar gifte sig hade mamma inte vitt, för hon var gravid. Det tramset verkar dagens brudar ha kommit förbi, så varför inte släppa tramset kring rött också?

Och det där med att inte få "konkurrera med bruden" är så dumt att jag nästan saknar ord. Om en gäst har en vit klänning, är det verkligen någon som missar vem det är som gifter sig då? Och ska man som gäst låta bli att tvätta håret, för säkerhets skull?

Nä, gör upp med det där gamla tramset. Ju fler som bär rött, desto mer kommer det att urholkas.

Etikettsregler verkar mest tjäna syftet att den som hänvisar till dem ska få briljera med sina kunskaper.
 
Personligen har jag inget emot rött men som sagt verkar det som en hel del människor fortfarande tycker det är respektlöst och fult att bära det. Och av den orsaken skulle jag skippat det, för att inte stöta någon.

Men har du frågat bruden om du får ha den klänningen är det ju fritt fram.
 
En fundering. Är det ett katolskt bröllop i kyrkan? Då kanske man får fundera på det här med bara axlar, visa knäna osv, men det kanske inte är någon som bryr sig? Axlarna fixar man ju lätt med en sjal. Annars var det jättefina klänningar!
Det kommer inte att vara något kyrkligt involverat alls och de medverkande är huvudsakligen protestanter eller muslimer, så det blir inga problem. Jag kommer nog att ha en sjal ändå, för att kunna ta över axlarna om det mot förmodan blir lite kyligt eller så :)
 
Det kommer inte att vara något kyrkligt involverat alls och de medverkande är huvudsakligen protestanter eller muslimer, så det blir inga problem. Jag kommer nog att ha en sjal ändå, för att kunna ta över axlarna om det mot förmodan blir lite kyligt eller så :)
Sjal är bra. Särskilt om något moment (middag, vad vet jag) kommer vara inomhus. ACn kan vara snorkall nämligen...
 
Gurun säger:
---
Jag får också ofta frågan om man som bröllopsgäst kan bära röd klänning, fortsätter Magdalena Ribbing. Rött är glädjens färg, en kunglig färg, den kan man absolut använda som bröllopsgäst.Men vit och svart klänning är inte okej, enligt Ribbing. Inte vit för då konkurrerar man med bruden, mönstrad klänning på vit botten går dock bra. Och inte svart klänning på bröllop, eftersom svart är sorgens färg.
---
http://www.dagen.se/livsstil/så-får-du-koll-på-bröllopsetiketten-1.248872

Eller varför inte (också Ribbing):
---
Ja, som jag nyss har sagt i TV4:s Nyhetsmorgon så är det där med att kvinnor som har rött som bröllopsgäster så otroligt löjligt att jag inte förstår hur någon normalt tänkande person kan tro på det. Det skulle alltså signalera att den rödklädda har haft ett förhållande med brudgummen. Ack ja. Hur dum får man vara, undrar jag, så kallad praxis eller etikett ska grundas i förnuft och det kan man ju inte påstå att den där tanken är. Vilken kvinna visar frivlligt upp sitt kärleksliv genom att välja en viss klänningsfärg? Glöm det!
---
http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/artiklar/bröllopschatt-med-magdalena-ribbing-4fc39d4404bf72228b0091bf
Enligt din källa så menar Ribbing att det inte är ok med svart eller vit klänning. Jag vet att jag hört henne i en radiointervju för ett par år sedan där hon sa att det var ok med dessa färger också, om man vägde upp det med en sjal eller tröja i annan färg :confused:. Hon får ju inte säga emot sig själv :arghh:! Hon är ju etikettens orakel :p.
 
Jag tolkar det som att helsvart och helvitt är tabu, och det känner nog faktiskt jag också. En helvit klänning hade känts fel. En helsvart dräkt hade inte känts bra för mig.
 
Klart du ska ha klänningen! Jättefin!

Själv funderar jag över vem som hittade på det där med röd klänning och sex.. Vem hittade på det liksom? Är ju helt korkat.
Vem skulle någonsin vilja demonstrera sina sexuella relationer på det sättet?
 
Jag ska på bröllop i Grekland i juni och sen ett i Sverige under högsommaren, och kommer dessutom vara snudd på höggravid då :crazy:

Kommer nog ha nåt fladdrigt i siden. Nåt tight eller syntetmaterial skulle jag dö i. Har en Rodebjer-kaftan i siden som är hellång som funkar lite oavsett klädkod, som jag tar i värsta fall

Ang. färg så tycker jag en anledning att inte ha svart eller vitt - frånsett regler och skrock - är att man ser rätt trist ut när alla män är så svartvita. Kvinnors plikt att försöka pigga upp så mycket som möjligt i såna sammanhang tycker jag :D

Att inte få ha rött är svinfånigt tycker jag. När jag gifte mig förra året frågade några innan om de FICK ha rött, onödigt för min del men gulligt av dem att fråga! Nån annan kanske hade blivit stött
 
När jag läser den här tråden så inser jag att senast jag var på bröllop så hade jag en röd klänning :laugh::laugh:
 
När jag läser den här tråden så inser jag att senast jag var på bröllop så hade jag en röd klänning :laugh::laugh:
:wtf::wtf::wtf:

How dare you!

Fattar du inte hur många människor som måste ha känt sig KRÄNKTA på grund av dig?! Strutta omkring och skylta med dina sexuella erfarenheter på det viset, skäms på dig flicka!

:D
 
Traditionellt signalerar vitklädd brud dessutom att hon är oskuld. Om den kopplingen gick att bryta, varför skulle då inte rött = sex med brudgummen göra det?

Eller så är alla de där brudarna oskuld ...:angel:
 
Helt off topic men vad häftigt med massa snubbar i kilt. :love:

Det är egentligen det enda bekymret jag har med min blivande man, att han inte är skotte... :o
Han struttat förvisso runt i kilt här hemma ibland men det är ju inte riktigt samma sak.

Tyckte din klänning var jättefin, @Mineur
 
Traditionellt signalerar vitklädd brud dessutom att hon är oskuld. Om den kopplingen gick att bryta, varför skulle då inte rött = sex med brudgummen göra det?

Eller så är alla de där brudarna oskuld ...:angel:
Men vad säger det om mig då? Jag hade ju en GRÖN klänning när jag gifte mig :o


Identitetskris.
 
Jag har varit på en del bröllop både utomlands och i Sverige hos folk som anser sig vara lite finare (:cautious:) och där verkar rött vara okej om man inte går all in så att säga. Är det knallrött, urringat, baraxlat och går till halva låret så är det inte okej, men ingen hade lyft på ögonbrynet om någon kom i klänningen som danska drottningen hade. Generellt är de konservativa mer känsliga för längden på klänning och hur utmanande den är i övrig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp